Zo krom als wat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 09:32

Diertje kan wel een ongelijk skelet hebben zelfs ongelijke benen .Dat kun je niet oplossen met teugeldruk en veel kleine voltes.Er is iets anders was ie wel rechter.
De rug was ook goed toch ? Geen Kissing spines ?lastig en vervelend vooral als mensen dan gaan denken dat het door je manier van rijden komt als dat niet zo is.

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 09:42

Art_Ificious schreef:
Hutcherson schreef:
Bekken van een paard kan niet scheef staan, is 1 bot. En hier noemt men het heupbot... Heupen zitten veel lager op het been.
Als het 'bekken scheef staat' is het paard getordeerd in de eerste lumbale wervels of de laag thoracale wervels. Daar zitten vaak veel problemen bij paarden die gereden worden. Ligt ook het uiteinde van je zadel en aansturing darmen en bekkenorganen.

Hoe zit dat dan bij een hunterbump? De afbeeldingen op internet geven aan dat daar een scheur in de aanhechting zit en dus 1 kant omhoog komt.
Of is dat verkeerde informatie?

[ Afbeelding ]

Dat is het heiligbeen (correct me if I’m wrong).

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 09:50

office schreef:
Er is iets anders was ie wel rechter.

Ik ben nooit zo'n fan van zulke uitspraken want het geeft de 99% van de gevallen waar het door de ruiter komt, een vrijbrief om de schuld bij het paard te leggen en zelf niet te gaan inzien dat er iets mis is met hun manier van trainen

Het woord "scheef" zoals wij daar last van hebben, hoort eigenlijk bijna altijd het woord "gereden" bij. "Scheef gereden".
Ja, het paard heeft een natuurlijke scheefheid. Maar in de meeste gevallen maakt de ruiter die erger ipv beter, omdat hij/zij het niet corrigeert of zelfs erin meegaat. Dus het "scheef" zijn waar wij meestal op doelen, gaat bijna altijd over "scheef gereden".

Het paard waar het hier om gaat, loopt gelijkmatig maar kort. De ruiter is fijn, heeft een heel vriendelijk contact, maar in mijn opinie heeft ze de focus iets teveel op het einddoel liggen, namelijk gelijke druk op 2 teugels, terwijl er nu eerst getraind moet worden om de scheefheid op te lossen. Het corrigeren van het scheef gereden zijn plus de natuurlijke scheefheid die er al in zat, heeft niets te maken met gelijke druk op 2 teugels. Dat is het einddoel, niet de weg.

Het woord "scheef" is overigens ook erg misleidend. Ruiters zijn geneigd om veel rechtuit te rijden, en dat is wel het laatste wat je gaat helpen om een paard recht te krijgen.

Overigens zou ik vanwege het korte lopen niet 100% durven uitsluiten dat er iets is wat het paard beperkt in zijn lopen. Zoals ik zei, hij gaat wel gelijkmatig. Je zou nog kunnen denken aan dat er bijv iets aan beide kanten is (benen bijv), waardoor hij weer goed loopt maar wel op eieren... maarja hij is al aardig onder de loep genomen begrijp ik

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 10:55

Als je hard gaat trainen op buiging (wat ze in de natuur niet doen ook) terwijl je dier dat fysiek niet kan rij je je paard kapot.Ik vind elke dag eindeloos rondjes rijden niet gezond dat zou je voor je hond en cavia bijvoorbeeld ook willen vermijden.De eerste prioriteit is het paard zijn gezondheid. Dus beter een lekker recht galopje daar trekken ze ook rechter door.
(En als ik dan lees ongelijke heup en kort lopen dan klinkt dat echt niet als een paard wat geschikt is voor bakwerk.)

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-25 11:53

office schreef:
Diertje kan wel een ongelijk skelet hebben zelfs ongelijke benen .Dat kun je niet oplossen met teugeldruk en veel kleine voltes.Er is iets anders was ie wel rechter.
De rug was ook goed toch ? Geen Kissing spines ?lastig en vervelend vooral als mensen dan gaan denken dat het door je manier van rijden komt als dat niet zo is.

Bedankt nee hoor weet wel zeker dat het niet door mijn manier van rijden komt, alhoewel je uiteindelijk wel gaat twijfelen aan jezelf met zo’n paard, maar maakt niet uit :') ik rij hem al aantal jaar maar er zit wat scheefheid betreft niet echt verbetering in. Meerdere instructrice’s gehad en ze zeggen allemaal wat anders. De ene zegt dat ik dit moet doen de andere weer dat, hoe dan ook wat ik ook doe en hoe ik ook rij er zit geen verbetering in. Schouderbinnenwaarts is zo’n strijd dat het voor mij niet goed voelt om hem daarin door te pushen ,dus doe ik dat ook niet. Evenals dat ik meerdere peuten erbij heb gehad.. 0.0 verbetering. Meerdere zadels maakt geen verschil. Meerdere bitten/hoofdstellen maakt geen verschil.Kissing spines etc is allemaal uitgesloten evenals het gebit en kaak.

Ik heb in t verleden veel pony’s/paarden gereden en de ene wat schever dan de ander uiteraard maar dit paard zet zich zowel links als rechtsom in zo’n rare positief omdat rechterachterbeen er maar niet onder te zetten. Ik heb via een pb van iemand een hele fijne tip gehad waar ik nog mee aan de slag ga. Als daar ook geen verbetering in zit gaat hij met actief pensioen. Antwoord zal ik dan waarschijnlijk nooit krijgen want ze kunnen niet praten, helaas.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 12:07

office schreef:
Als je hard gaat trainen op buiging (wat ze in de natuur niet doen ook) terwijl je dier dat fysiek niet kan rij je je paard kapot.Ik vind elke dag eindeloos rondjes rijden niet gezond dat zou je voor je hond en cavia bijvoorbeeld ook willen vermijden.De eerste prioriteit is het paard zijn gezondheid. Dus beter een lekker recht galopje daar trekken ze ook rechter door.
(En als ik dan lees ongelijke heup en kort lopen dan klinkt dat echt niet als een paard wat geschikt is voor bakwerk.)

Lengtebuiging heeft niks met rondjes rijden te maken, het lekkere rechte galopje wat jij omschrijft zorgt voor impuls (beide achterbenen er onder!) Als daarna de lengtebuiging opgepakt wordt, wat zowel rechtuit als op de volte kan komen ze vanzelf op twee teugels. Dat is inderdaad een gevolg van.

Wat ik zie bij de meeste mensen die pogingen tot rechtrichten doen is veel te veel de focus aan de voorkant, schouders etc. terwijl de oplossingen altijd achter zitten. Eerst achter, dan de rest.

TS: heb je hem weleens laten rijden door een goede prof ruiter? Die kan vaak ook wel aangeven wat er precies aan de hand is en of het rijtechnisch is of een fysiek probleem.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 12:08

office schreef:

Dat heeft volgens mij niemand aangeraden, om het paard hard te trainen, dingen doen die hij fysiek niet kan, eindeloos rondjes rijden, enz. Dat heb je allemaal zelf erbij bedacht.
En een recht galopje wordt een paard niet rechter van. Hooguit minder snel nog schever

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 12:14

Waar in het land zit je? Want hulp erbij is ook niet verkeerd misschien.
Ik ervaar zelf wel dat mensen zich soms helemaal niet bewust zijn van dat bepaalde dingen niet op orde zijn, en als je ze dan bepaalde oefeningen laat doen komt het aha moment. En dan hoef je eigenlijk niks meer te zeggen, ze trekken zelf hun conclusies al. En dan gaat het heel hard met de verbetering. Meestal is het toch doofheid voor 1 of beide benen icm geen controle over de schouder waardoor de ruiter zonder het te weten eigenlijk nog nooit aan rechtrichten is toegekomen

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 12:20

Elisa2 schreef:
office schreef:

Lengtebuiging heeft niks met rondjes rijden te maken, het lekkere rechte galopje wat jij omschrijft zorgt voor impuls (beide achterbenen er onder!) Als daarna de lengtebuiging opgepakt wordt, wat zowel rechtuit als op de volte kan komen ze vanzelf op twee teugels. Dat is inderdaad een gevolg van.

Het punt is alleen dat bijna niemand handig genoeg is om het rechtuit op te lossen. Het kan wel, maar meestal is de kunde van de ruiter de beperkende factor en als je ze als combi vooruit wilt helpen, moet je ook rekening houden met de valkuilen van de ruiter. Rechtuit is de kans groter dat de ruiter al heel snel niet meer weet hoe problemen die hij/zij tegenkomt, opgelost moeten worden als hij/zij na de les zelf aan het trainen gaat. Rechtuit pakt een paard toch sneller de sterke kant weer vast, bovendien loop je in een bak tegen het probleem aan dat het rechte stuk altijd een einde heeft, en dan bepaalt de lengte van de bak dus wanneer je moet stoppen met waar je mee bezig was, omdat de bocht eraan komt. Dan is een hele vervelende beperking die je niet hebt als je voltewerk doet

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 12:34

Als je een pas gaat wijken, zet je paard dan ook niet onder? En als je op de binnenhoefslag loopt zodat je paard niet de schouder aan de wand kan houden? Eventueel met elkaar combineren?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 12:40

Dorine92 schreef:
Elisa2 schreef:

Het punt is alleen dat bijna niemand handig genoeg is om het rechtuit op te lossen. Het kan wel, maar meestal is de kunde van de ruiter de beperkende factor en als je ze als combi vooruit wilt helpen, moet je ook rekening houden met de valkuilen van de ruiter. Rechtuit is de kans groter dat de ruiter al heel snel niet meer weet hoe problemen die hij/zij tegenkomt, opgelost moeten worden als hij/zij na de les zelf aan het trainen gaat. Rechtuit pakt een paard toch sneller de sterke kant weer vast, bovendien loop je in een bak tegen het probleem aan dat het rechte stuk altijd een einde heeft, en dan bepaalt de lengte van de bak dus wanneer je moet stoppen met waar je mee bezig was, omdat de bocht eraan komt. Dan is een hele vervelende beperking die je niet hebt als je voltewerk doet

Eens, daarom ook mijn laatste gedeelte van mijn reactie..het ligt eigenlijk bijna altijd aan de ruiter en dan kan zoiets een enorm moeilijk stukje worden. En ook veel instructeurs weten naar mijn idee niet echt genoeg over rechtrichten. Met dus het gevolg dat de oplossingen allemaal aan de voorkant gezocht worden..

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 13:22

Karlijnxxx schreef:
Als je een pas gaat wijken, zet je paard dan ook niet onder? En als je op de binnenhoefslag loopt zodat je paard niet de schouder aan de wand kan houden? Eventueel met elkaar combineren?
ik zou dit aan de hand doen. Dan heb je als begeleider meer zicht op hoe het paard de achterbenen zet.

Dat zijn tevens oefeningen die ik aan de hand moest doen van mijn fysiotherapeut. Schouderbinnenwaarts aan de hand, wijken aan de hand.
En bij wijken moet hij ook echt scharen met de benen, niet gewoon bijtrekken.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 13:43

Elisa2 schreef:
Dorine92 schreef:

Eens, daarom ook mijn laatste gedeelte van mijn reactie..het ligt eigenlijk bijna altijd aan de ruiter en dan kan zoiets een enorm moeilijk stukje worden. En ook veel instructeurs weten naar mijn idee niet echt genoeg over rechtrichten. Met dus het gevolg dat de oplossingen allemaal aan de voorkant gezocht worden..

Helemaal mee eens.
En paardrijden is zo makkelijk maar ook zo moeilijk, ik ben me er ook van bewust dat instructeurs ook niet kunnen toveren. Het is echt bijna onmogelijk om er eentje te vinden die alles perfect doet. En eerlijk.. ook al wordt er eens een keer (met een goede intentie) wat geklooid aan de voorkant omdat de ruiter of zelfs de instructeur niet beter kan (de instructeur doet immers ook maar zijn/haar best, niemand is perfect), ik vind dat nog niet eens een mega ramp zolang de instructeur maar wel de weg naar Rome in de gaten houdt. Als je even door een kleine klooi fase heen moet onder begeleiding van een instructeur die het ook niet perfect doet, maar wel heel goed doorheeft dat we nog steeds op koers naar Rome moeten blijven, dan is dat ook nog wel te overzien. Als je zo'n instructeur hebt, heb je al best wel mazzel.
Als je een instructeur kunt vinden die overal de juiste oplossing voor heeft, dan heb je goud, maar heel realistisch, er zijn er van zulke nog niet eens genoeg voor heel bokt

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 13:46

Art_Ificious schreef:
Karlijnxxx schreef:
ik zou dit aan de hand doen. Dan heb je als begeleider meer zicht op hoe het paard de achterbenen zet.

Dat zijn tevens oefeningen die ik aan de hand moest doen van mijn fysiotherapeut. Schouderbinnenwaarts aan de hand, wijken aan de hand.
En bij wijken moet hij ook echt scharen met de benen, niet gewoon bijtrekken.

Dat laatste heb ik in pb idd ook naar gevraagd. Of ze hem bij wijze van, scharend van B naar E kan krijgen. Of het ruiterbeen het echt doet. De meeste scheefheid komt uit een niet werkend ruiterbeen en een hand die dit probleem tevergeefs probeert te compenseren

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-25 14:49

Elisa2 schreef:
office schreef:

Wat ik zie bij de meeste mensen die pogingen tot rechtrichten doen is veel te veel de focus aan de voorkant, schouders etc. terwijl de oplossingen altijd achter zitten. Eerst achter, dan de rest.

TS: heb je hem weleens laten rijden door een goede prof ruiter? Die kan vaak ook wel aangeven wat er precies aan de hand is en of het rijtechnisch is of een fysiek probleem.

Het kan bijna niet anders dan fysiek. Dus ik ga daar mee aan de slag

paars

Re: Zo krom als wat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 15:47

Hij is op de foto geweest zeg je, mss is een scan van de tussen(pees) achter nog een idee. Want als het op beide kanten is zou dat ook een oorzaak kunnen zijn.

littleroosie

Re: Zo krom als wat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 18:01

Zou toch echt een scan van het SI gewricht maken, het is niet zo vreselijk duur en dan weet je het iig zeker. Ik heb ook een paard met een kapot is gewricht en daar is heel weinig aan te zien

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 19:36

Paard heeft ergens last van. Goede orthopedisch dierenarts laten kijken en uitverdoven eventueel.

Robinvdbrink

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:02

Goedenmiddag, ben benieuwd of ik hier reactie ga ontvangen..
Ik heb een 8 jarige ruin en die loopt nu een tijdje niet goed vanachter, ligt voor 80% zekerheid aan het si gewricht dus ga hem binnenkort hierop laten scannen, maar de vraag is wie raad welke dierenarts dan wel of niet aan…..

Nienkje_H

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:07

Hi Robin vd Brink,
Ik zou even een nieuw topic openen met die vraag “goede DA gezocht ivm vermoedelijke SI problemen“ oid. Misschien ook met de regio waar je de DA of kliniek zoekt.
Dan heb je meer kans op een goed antwoord.

Dit topic gaat over iets anders.
Succes en welkom