Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Art_Ificious schreef:Hutcherson schreef:Bekken van een paard kan niet scheef staan, is 1 bot. En hier noemt men het heupbot... Heupen zitten veel lager op het been.
Als het 'bekken scheef staat' is het paard getordeerd in de eerste lumbale wervels of de laag thoracale wervels. Daar zitten vaak veel problemen bij paarden die gereden worden. Ligt ook het uiteinde van je zadel en aansturing darmen en bekkenorganen.
Hoe zit dat dan bij een hunterbump? De afbeeldingen op internet geven aan dat daar een scheur in de aanhechting zit en dus 1 kant omhoog komt.
Of is dat verkeerde informatie?
[ Afbeelding ]
office schreef:Er is iets anders was ie wel rechter.
office schreef:Diertje kan wel een ongelijk skelet hebben zelfs ongelijke benen .Dat kun je niet oplossen met teugeldruk en veel kleine voltes.Er is iets anders was ie wel rechter.
De rug was ook goed toch ? Geen Kissing spines ?lastig en vervelend vooral als mensen dan gaan denken dat het door je manier van rijden komt als dat niet zo is.
office schreef:Als je hard gaat trainen op buiging (wat ze in de natuur niet doen ook) terwijl je dier dat fysiek niet kan rij je je paard kapot.Ik vind elke dag eindeloos rondjes rijden niet gezond dat zou je voor je hond en cavia bijvoorbeeld ook willen vermijden.De eerste prioriteit is het paard zijn gezondheid. Dus beter een lekker recht galopje daar trekken ze ook rechter door.
(En als ik dan lees ongelijke heup en kort lopen dan klinkt dat echt niet als een paard wat geschikt is voor bakwerk.)
office schreef:Als je hard gaat trainen op buiging (wat ze in de natuur niet doen ook) terwijl je dier dat fysiek niet kan rij je je paard kapot.Ik vind elke dag eindeloos rondjes rijden niet gezond dat zou je voor je hond en cavia bijvoorbeeld ook willen vermijden.De eerste prioriteit is het paard zijn gezondheid. Dus beter een lekker recht galopje daar trekken ze ook rechter door.
(En als ik dan lees ongelijke heup en kort lopen dan klinkt dat echt niet als een paard wat geschikt is voor bakwerk.)
Elisa2 schreef:office schreef:Als je hard gaat trainen op buiging (wat ze in de natuur niet doen ook) terwijl je dier dat fysiek niet kan rij je je paard kapot.Ik vind elke dag eindeloos rondjes rijden niet gezond dat zou je voor je hond en cavia bijvoorbeeld ook willen vermijden.De eerste prioriteit is het paard zijn gezondheid. Dus beter een lekker recht galopje daar trekken ze ook rechter door.
Lengtebuiging heeft niks met rondjes rijden te maken, het lekkere rechte galopje wat jij omschrijft zorgt voor impuls (beide achterbenen er onder!) Als daarna de lengtebuiging opgepakt wordt, wat zowel rechtuit als op de volte kan komen ze vanzelf op twee teugels. Dat is inderdaad een gevolg van.
Dorine92 schreef:Elisa2 schreef:
Lengtebuiging heeft niks met rondjes rijden te maken, het lekkere rechte galopje wat jij omschrijft zorgt voor impuls (beide achterbenen er onder!) Als daarna de lengtebuiging opgepakt wordt, wat zowel rechtuit als op de volte kan komen ze vanzelf op twee teugels. Dat is inderdaad een gevolg van.
Het punt is alleen dat bijna niemand handig genoeg is om het rechtuit op te lossen. Het kan wel, maar meestal is de kunde van de ruiter de beperkende factor en als je ze als combi vooruit wilt helpen, moet je ook rekening houden met de valkuilen van de ruiter. Rechtuit is de kans groter dat de ruiter al heel snel niet meer weet hoe problemen die hij/zij tegenkomt, opgelost moeten worden als hij/zij na de les zelf aan het trainen gaat. Rechtuit pakt een paard toch sneller de sterke kant weer vast, bovendien loop je in een bak tegen het probleem aan dat het rechte stuk altijd een einde heeft, en dan bepaalt de lengte van de bak dus wanneer je moet stoppen met waar je mee bezig was, omdat de bocht eraan komt. Dan is een hele vervelende beperking die je niet hebt als je voltewerk doet
Karlijnxxx schreef:ik zou dit aan de hand doen. Dan heb je als begeleider meer zicht op hoe het paard de achterbenen zet.Als je een pas gaat wijken, zet je paard dan ook niet onder? En als je op de binnenhoefslag loopt zodat je paard niet de schouder aan de wand kan houden? Eventueel met elkaar combineren?
Elisa2 schreef:Dorine92 schreef:Het punt is alleen dat bijna niemand handig genoeg is om het rechtuit op te lossen. Het kan wel, maar meestal is de kunde van de ruiter de beperkende factor en als je ze als combi vooruit wilt helpen, moet je ook rekening houden met de valkuilen van de ruiter. Rechtuit is de kans groter dat de ruiter al heel snel niet meer weet hoe problemen die hij/zij tegenkomt, opgelost moeten worden als hij/zij na de les zelf aan het trainen gaat. Rechtuit pakt een paard toch sneller de sterke kant weer vast, bovendien loop je in een bak tegen het probleem aan dat het rechte stuk altijd een einde heeft, en dan bepaalt de lengte van de bak dus wanneer je moet stoppen met waar je mee bezig was, omdat de bocht eraan komt. Dan is een hele vervelende beperking die je niet hebt als je voltewerk doet
Eens, daarom ook mijn laatste gedeelte van mijn reactie..het ligt eigenlijk bijna altijd aan de ruiter en dan kan zoiets een enorm moeilijk stukje worden. En ook veel instructeurs weten naar mijn idee niet echt genoeg over rechtrichten. Met dus het gevolg dat de oplossingen allemaal aan de voorkant gezocht worden..
Art_Ificious schreef:Karlijnxxx schreef:ik zou dit aan de hand doen. Dan heb je als begeleider meer zicht op hoe het paard de achterbenen zet.Als je een pas gaat wijken, zet je paard dan ook niet onder? En als je op de binnenhoefslag loopt zodat je paard niet de schouder aan de wand kan houden? Eventueel met elkaar combineren?
Dat zijn tevens oefeningen die ik aan de hand moest doen van mijn fysiotherapeut. Schouderbinnenwaarts aan de hand, wijken aan de hand.
En bij wijken moet hij ook echt scharen met de benen, niet gewoon bijtrekken.
Elisa2 schreef:office schreef:Als je hard gaat trainen op buiging (wat ze in de natuur niet doen ook) terwijl je dier dat fysiek niet kan rij je je paard kapot.Ik vind elke dag eindeloos rondjes rijden niet gezond dat zou je voor je hond en cavia bijvoorbeeld ook willen vermijden.De eerste prioriteit is het paard zijn gezondheid. Dus beter een lekker recht galopje daar trekken ze ook rechter door.
Wat ik zie bij de meeste mensen die pogingen tot rechtrichten doen is veel te veel de focus aan de voorkant, schouders etc. terwijl de oplossingen altijd achter zitten. Eerst achter, dan de rest.
TS: heb je hem weleens laten rijden door een goede prof ruiter? Die kan vaak ook wel aangeven wat er precies aan de hand is en of het rijtechnisch is of een fysiek probleem.