Paard verkopen of het nog aankijken..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Paard verkopen of het nog aankijken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 15:18

Ik vind het een wat warrig verhaal.

Hoe oud is je paard? Zat er al een goede basis in of is het groen op groen?

Wat ik lees zijn allemaal rijtechnische problemen die los je niet op met een ander bit maar door zelf beter te leren rijden. Zijn karakter klinkt super. Maar als jij en hij allebei groen zijn dan zou ik zeggen. Verkoop hem en koop een leermeester terug.

Mocht hij wel al een goede basis hebben dan is het een kwestie van zelf beter leren rijden. Bij niemand gaat training altijd alleen maar goed. Ups en downs zijn normaal. Het moet alleen niet teveel allemaal ten koste van het paard gaan.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 15:22

ja ik ben dan wat zakelijk (al twijfel ik soms ook erg en mijn mooie merrie staat er nog steeds) maar als jij een echt goed bod hebt gekregen en jij twijfelt, dan zou ik hem verkopen. dan is het niet je soulmate blijkbaar.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 15:24

In november was je nog op zoek naar een zadel voor hem, klopt dat? Toen schreef je dat je de L1 met hem reed. Wat is er sindsdien veranderd dat je nu niets meer met hem doet?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 15:26

Je kocht een paard voor de verkoop, je voelt het niet 100% bij dit paard en je hebt een bod. Ik denk dat je het paard een plezier doet met een eigenaar die hem ten volle waardeert.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 15:35

Een paard is geen robot.
Ala jij al geen goede hand hebt met rijden, komt het nooit goed. Met geen enkel paard. Dus die droom kun je alvast stoppen. Jij als ruiter moet correct rijden, dan krijg je een fijn paard

Verder raar verhaal. Hij loopt zoooo goed maar niet eens nagefelijk? Jij en iedereen kan er alles mee maar toch ook niet?
En je kan er heeeeel veel geld voor krijgen.....

Ik denk dat je moet verkopen en dat geld moet investeren in goede lessen voordat je aan een nieuw paard gaat denken.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 15:39

Ik zeg niet dat een paard niet hecht aan een baas, maar toch wel anders dan bijv honden.
Kijk iedereen kan het een geweldig paard vinden, maar als jij geen echte klik voelt dan matcht het toch niet 100% tussen jullie. En JIJ moet erop rijden, alles betalen en er wel een beetje blij van worden.
Ken je de persoon die hem wil kopen? Is hij/zij al een x proef komen rijden? Anders kun je dat nog proberen, misschien zie je dan wel een combinatie die perfect zou kunnen passen. En jij vindt heus wel weer wat! Deze kwam toch ook op je pad :o
Een paard aanhouden omdat hij lief hinnekt zou ik niet doen. Je houdt een paard omdat je er energie en een blij gevoel van krijgt, zin hebt in de uitdaging als het wat lastiger gaat. Het is geen huwelijk tot de dood jullie scheidt. Soms kom je erachter dat het allemaal net niet matcht. En dat mag ook. Je paard gaat ook merken dat je met minder plezier erheen gaat en frustratie opbouwt met rijden. Daar doe je elkaar geen plezier mee. Dus óf je kunt de knop omzetten en samen met dit paard een fijne leerweg afleggen en je doelen aanpassen aan het paard en je eigen kunnen óf je kunt beter nu verkopen nu er een goed bod ligt. Want zo makkelijk verkoopt het allemaal niet meer in paardenland.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 15:39

Kabayo schreef:
Nagefelijkheid is een cadeautje die je gratis krijgt als je het dier juist traint. Zoiets komt vanzelf. Dat los je ook niet op met een bit

Heb je al eens een (goede!) bitfitter laten komen als je denkt dat daar het probleem weg komt?

Ik vind het heel dubbel. Het paard is te bijzonder om door te verkopen maar hij is te mak? Rijd je wel consequent genoeg? Is hij lui bedoel je? Heb je les? Wat zegt de instructeur?

Ja eens, wat is nou feitelijk het probleem? Ik lees vooral 'problemen' die jij zelf op moet lossen, niet vanuit het paard. En je hebt geen stille hand maar gaat dan wel met een stang rijden? :?

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 15:46

Ik vermoed dat TS nog jong is, gezien het warrige verhaal.

Een paard rij je niet op een bit, en een braaf paard is een blessing, geen curse. Dat jij hem niet nageefelijk krijgt ligt aan de training en daarvoor moet je lessen nemen. Dat ligt niet aan je paard. Als je geen klik voelt en je paard technisch te moeilijk is voor jou (want jij krijgt hem niet lopend op de manier dat je het wil), zou ik hem verkopen.
Laatst bijgewerkt door CalipsoLover op 17-06-25 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

romeeweij3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-25 15:47

DJZ schreef:
Hoe oud is jouw paard en kent hij de basis van dressuurmatig rijden wel? Dus idd met je been naar de hand toe rijden, soepel in zijn lijf zijn, meebuigen met de wending die je rijdt?

Hij is 9 jaar oud en heeft M1 gelopen. Basis zit erop alleen het nagevelijk lopen gaat stroef…

romeeweij3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-25 15:48

CalipsoLover schreef:

Een paard rij je niet op een bit, en een braaf paard is een blessing, geen curse. Dat jij hem niet nageefelijk krijgt ligt aan de training en daarvoor moet je lessen nemen. Dat ligt niet aan je paard. Als je geen klik voelt en je paard technisch te moeilijk is voor jou (want jij krijgt hem lopend niet op de manier dat je het wil), zou ik hem verkopen.

Hij neemt het bit niet aan, dus ik vind dat het begint bij een passend bit wat voor hem en voor mij fijn werkt. Lessen hebben we en het is al een hele hoop verbeterd maar het gaat de afgelopen maanden vreselijk.

romeeweij3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-25 15:50

Captain schreef:
Kabayo schreef:
Nagefelijkheid is een cadeautje die je gratis krijgt als je het dier juist traint. Zoiets komt vanzelf. Dat los je ook niet op met een bit

Heb je al eens een (goede!) bitfitter laten komen als je denkt dat daar het probleem weg komt?

Ik vind het heel dubbel. Het paard is te bijzonder om door te verkopen maar hij is te mak? Rijd je wel consequent genoeg? Is hij lui bedoel je? Heb je les? Wat zegt de instructeur?

Ja eens, wat is nou feitelijk het probleem? Ik lees vooral 'problemen' die jij zelf op moet lossen, niet vanuit het paard. En je hebt geen stille hand maar gaat dan wel met een stang rijden? :?

Ja.. een stang ligt stabiel in de mond. Geen stang en trens

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 15:50

romeeweij3 schreef:
CalipsoLover schreef:

Een paard rij je niet op een bit, en een braaf paard is een blessing, geen curse. Dat jij hem niet nageefelijk krijgt ligt aan de training en daarvoor moet je lessen nemen. Dat ligt niet aan je paard. Als je geen klik voelt en je paard technisch te moeilijk is voor jou (want jij krijgt hem lopend niet op de manier dat je het wil), zou ik hem verkopen.

Hij neemt het bit niet aan, dus ik vind dat het begint bij een passend bit wat voor hem en voor mij fijn werkt. Lessen hebben we en het is al een hele hoop verbeterd maar het gaat de afgelopen maanden vreselijk.

Dan denk ik dat je eerst medisch moet gaan kijken en een tandarts moet laten komen, een paard dat niks mis heeft in de mond gaat ook niet heftig reageren op een bit. Nageefelijkheid begint ook niet in de mond maar in de rug. Als het zo vreselijk gaat denk ik gewoon dat dit niet het paard is voor jou, of er scheelt iets met hem.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 15:51

Ongebroken bit bedoel je?

Luiheid kan je trainen door gewoon heel erg consequent te zijn. Ho is ho en go is go zeg ik altijd haha

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 15:52

Captain schreef:

Denk dat het feit dat TS 15 is een deel van het "probleem" kan zijn ;)

Ik dacht overigens dat ze met "stang" bewoon ongebroken trust bedoelt :o? hoop ik tenminste :')

Romeeweij3 rijtechnische issues horen altijd bij het hebben en trainen van een paard en er is geen enkel paard waarmee je helemaal nergens tegenaan gaat lopen. Zo zijn de paarden en onze sport nou eenmaal :)

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 15:52

romeeweij3 schreef:
DJZ schreef:
Hoe oud is jouw paard en kent hij de basis van dressuurmatig rijden wel? Dus idd met je been naar de hand toe rijden, soepel in zijn lijf zijn, meebuigen met de wending die je rijdt?

Hij is 9 jaar oud en heeft M1 gelopen. Basis zit erop alleen het nagevelijk lopen gaat stroef…

Hoe stroef is dat dan, als hij (bij zijn vorige eigenaar?) M1 heeft gelopen?

romeeweij3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-25 15:54

CalipsoLover schreef:
romeeweij3 schreef:

Hij is helemaal nagekeken, op de foto is al 3x naar de tandarts geweest en daar lag het niet aan. Zijn rug is nagekeken. En zijn heupen

Dan denk ik dat je eerst medisch moet gaan kijken en een tandarts moet laten komen, een paard dat niks mis heeft in de mond gaat ook niet heftig reageren op een bit. Nageefelijkheid begint ook niet in de mond maar in de rug. Als het zo vreselijk gaat denk ik gewoon dat dit niet het paard is voor jou, of er scheelt iets met hem.[/quote]

Helemaal gekeken, zijn bekken, rug, tanden, nek

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 16:01

Als dit paard M1 gelopen heeft moet hij gewoon een goede aanleuning en nageeflijkheid hebben gehad. In ieder geval toch met enige regelmaat tijdens zijn proeven anders krijg je echt de punten niet.

Voor mij leest het als een rijtechnisch probleem en dat ga je hier met ieder paard tegen aanlopen. Dat hij bij andere ruiters dit ook laat zien vind ik nietszeggend in die zin dat we ook geen idee hebben hoe zij rijden.

Zo’n braaf paard die blijkbaar wel een goede basis heeft zou ik niet zomaar weg doen. Vind er maar weer eens 1

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 16:02

Gini schreef:
Je kocht een paard voor de verkoop, je voelt het niet 100% bij dit paard en je hebt een bod. Ik denk dat je het paard een plezier doet met een eigenaar die hem ten volle waardeert.

Hier sluit ik mij bij aan.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 16:03

Ik ken heel weinig paarden die fijn lopen op zo'n wit stangetje van trust. Ik zou eens een bitfitter en zadelmaker laten komen als hij verder helemaal medisch is nagekeken.

Verder veel leuke dingen doen die wél goed gaan. Lekker naar buiten e.d., zodat het voor jou ook weer leuk wordt.

Verkopen kan altijd nog, maar verkocht is verkocht.

romeeweij3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-25 16:05

mavantos schreef:
Ik ken heel weinig paarden die fijn lopen op zo'n wit stangetje van trust. Ik zou eens een bitfitter en zadelmaker laten komen als hij verder helemaal medisch is nagekeken.

Verder veel leuke dingen doen die wél goed gaan. Lekker naar buiten e.d., zodat het voor jou ook weer leuk wordt.

Hier zit ik dus mee, verkocht is verkocht..

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 16:18

romeeweij3 schreef:
mavantos schreef:

Hier zit ik dus mee, verkocht is verkocht..

Je topic titel is verkopen, of aankijken. Dat laatste zou ik zeker niet doen, want je moet die vicieuze cirkel gaan doorbreken.

Mijn instructeur zegt vaak "als je doet wat je deed dan krijg je wat je had". Je zult dus echt iets anders moeten gaan doen om ook een ander resultaat te gaan krijgen.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 16:21

Ik zou eerst dat oplossen door een goede bitfitter. Grote kans dat hij dit bit gewoon niet prettig vindt of dat pijn doet. Waarschijnlijk ook een reden waarom hij niet nagevelijk loopt.

De mijne gooide ook zn tong erover. Tanden enz waren goed. Die van mij vind een stang en een gewoon gebroken bit niet fijn. De mijne heeft bijv een hele dikke en brede tong en nog iets waardoor bit njet lekker lag. Hij heeft nu een myler bit met tongboog. Gooit nu zn tong er niet meer over, is niet meer steeds met zn bit en mond bezig en loopt nagevelijker.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 16:26

Je hebt een Haflinger en een Schwarzwalder lees ik?
Wat zijn je plannen met deze koudbloeden? Passen jouw doelen bij het type paard?

Sommige zijn heel veelzijdig en presteren op veel gebieden goed, maar ze zijn niet allemaal even geschikt/goed gebouwd voor alle doeleinden. Buitenrijden gaat uitstekend lees ik, maar wellicht vinden ze bakwerk/dressuur gewoon niet leuk en moet je dan hard werken om ze een beetje enthousiast te houden. Als ze tempo verliezen, gaan hangen dan kun je je afvragen of je ze wel een plezier doet met het werk.
Brave buitenrijpaarden zijn erg gewild.

romeeweij3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-25 16:29

Lindsey_99 schreef:
Je hebt een Haflinger en een Schwarzwalder lees ik?
Wat zijn je plannen met deze koudbloeden? Passen jouw doelen bij het type paard?

Sommige zijn heel veelzijdig en presteren op veel gebieden goed, maar ze zijn niet allemaal even geschikt/goed gebouwd voor alle doeleinden. Buitenrijden gaat uitstekend lees ik, maar wellicht vinden ze bakwerk/dressuur gewoon niet leuk en moet je dan hard werken om ze een beetje enthousiast te houden. Als ze tempo verliezen, gaan hangen dan kun je je afvragen of je ze wel een plezier doet met het werk.
Brave buitenrijpaarden zijn erg gewild.

Nee ik heb er maar 1 een kwpn’er op buitenrit is hij bij mij heen braaf maar bijvoorbeeld bij zijn vorige eigenaar niet.. dus ik durf hem ook niet te verkopen als makschaap..

romeeweij3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-25 16:37

Tieme schreef:
Ik zou eerst dat oplossen door een goede bitfitter. Grote kans dat hij dit bit gewoon niet prettig vindt of dat pijn doet. Waarschijnlijk ook een reden waarom hij niet nagevelijk loopt.

De mijne gooide ook zn tong erover. Tanden enz waren goed. Die van mij vind een stang en een gewoon gebroken bit niet fijn. De mijne heeft bijv een hele dikke en brede tong en nog iets waardoor bit njet lekker lag. Hij heeft nu een myler bit met tongboog. Gooit nu zn tong er niet meer over, is niet meer steeds met zn bit en mond bezig en loopt nagevelijker.

https://youtu.be/zeF3w2p2zbo?feature=shared