Wat kan het zijn?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 15:02

Knoek schreef:
Earth schreef:
Ik zou dit ook rijtechnisch aanpakken, door iemand die dat met rust aanpakt. Dus geen cowboy. Iemand die ervoor kan zorgen dat je niet tot het punt komt dat hij stress en ongemak laat zien.
Maar is hij ook een hoofdschudder? Want dat is wel weer een aandoening apart natuurlijk...

Nee geen headshaker. Op gras en in contact met pollen vertoont hij dubbel het gedrag. Vandaar het pollennetje. Nu ook puur pollen erbij en het beeld wordt daarvan weer normaal druk.

Kan iemand zeggen hoe ik een filmpje kan plaatsen?

Heb je YouTube of instagram?
Daarmee moet het kunnen

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 15:05

Ik heb zelf een paard met pollen allergie.
En ook ik heb een paard dat enorm beweeglijk blijft in de mond.

Niet ertegenin.
Super braaf. Ook rustige staart.
Maar ze blijft kouwen alsof ze een appel eet.

Diverse materialen gebruikt.
Diverse soorten met en zonder tongboog. Ongebroken, dubbel gebroken.
Hoofdstel met bovenop pol vrij.
Met neusriem zonder neusriem enz enz.

Zij doet het ook met longeren.
Met en zonder bijzet.

En ik heb ondertussen wat ervaring.
Maar hier word ik ook soms beetje simpel.
Dus lees mee

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 15:12

Knoek schreef:
Earth schreef:
Ik zou dit ook rijtechnisch aanpakken, door iemand die dat met rust aanpakt. Dus geen cowboy. Iemand die ervoor kan zorgen dat je niet tot het punt komt dat hij stress en ongemak laat zien.
Maar is hij ook een hoofdschudder? Want dat is wel weer een aandoening apart natuurlijk...

Nee geen headshaker. Op gras en in contact met pollen vertoont hij dubbel het gedrag. Vandaar het pollennetje. Nu ook puur pollen erbij en het beeld wordt daarvan weer normaal druk.

Kan iemand zeggen hoe ik een filmpje kan plaatsen?

Je kunt je filmpje op YTube uploaden en de url dan hier plaatsen.

Babootje

Re: Wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 15:14

Er kan inderdaad toch nog iets van Maag/Darm problematiek spelen. Zeker na zo'n zware wormbesmetting zou ik dat niet uitsluiten. Den Hoek zou zeker nog een optie kunnen zijn om interne problematiek uit te sluiten.

Knoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-25 15:15

Wel insta geen YT. Deze bejaarde met een digitale kloof zou niet weten als ik m op insta zet wat dan te doen.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 15:22

Je kan via instagram de link van het filmpje/de post kopiëren en dan hier tussen [ video][/video ] plaatsen, zonder de spaties. Maar dan moet het filmpje wel openbaar staan.

Als het dier aan de longe wel normaal loopt, lijkt het mij ook een rijtechnisch probleem. Ben ook benieuwd of hij weleens gelongeerd wordt met zadel en hoofdstel waarmee gereden wordt, dan kan je ook zadelproblemen (deels) uitsluiten. Heeft je zoon begeleiding? Misschien dat ik er overheen heb gelezen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 15:24

Heb je maagzweren uitgesloten? Zeker als hij zo slecht is geweest na die wormbesmetting. Het onrustige beeld, felle gedrag en ene dag beter dan de ander past hier goed bij.

Ook kan het een binnenvetter zijn en dat er veel signalen gemist worden. Krijgt hij genoeg eigen inspraak?

En kwa huishouden: Zijn er speelmaatjes? Misschien past 24-7 met schuil beter bij hem. Krijgt hij genoeg rust?

In basis vind ik het type werk wat hij nu per week doet teveel. Voor zo’n jong dier is 3 x werken genoeg. Bij te weinig herstel tijd ligt overtraining op de loer.

Knoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-25 15:33

Hannanas schreef:
Heb je maagzweren uitgesloten? Zeker als hij zo slecht is geweest na die wormbesmetting. Het onrustige beeld, felle gedrag en ene dag beter dan de ander past hier goed bij.

Ook kan het een binnenvetter zijn en dat er veel signalen gemist worden. Krijgt hij genoeg eigen inspraak?

En kwa huishouden: Zijn er speelmaatjes? Misschien past 24-7 met schuil beter bij hem. Krijgt hij genoeg rust?

In basis vind ik het type werk wat hij nu per week doet teveel. Voor zo’n jong dier is 3 x werken genoeg. Bij te weinig herstel tijd ligt overtraining op de loer.

Maag is gescoopt en ziet er prachtig uit.
Als wij hem meer dagen rust geven ontploft ie dus dat is voor nu zeker niet de oplossing.
In de kudde heeft ie onderaan de rangorde gestaan of zoals de veearts zei hij heeft een bokswedstrijd achter de rug. Daarnaast staat ie rondom op ijzers en nee deze kunnen er niet vanaf.

Het is zeker een binnenvetter met een eigen agenda. Als hij niet goed aanvoelt wordt er ook niet serieus gewerkt en gaat ie lekker het bos in. Daar vertoont ie wel het gedrag maar stukken minder omdat er niets van hem gevraagd wordt.
Alleen is 5 dagen per week een bosuitje het ook niet. Als je hem dan wilt oppakken dan doet het keer 100 zeg maar.
Hij is echt mega slim, slimmer dan dat wij denken heb ik het idee.
Met springen zijn wij gestopt met 80 cm omdat dat gevaarlijk werd. Meneer ging zich vervelen onderweg.
Als er een meter wordt gesprongen gaat dat weer prima.

Hij is nu 6 jaar even voor de duidelijkheid.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 15:52

Wat voor type paard is het? Wat voor bloed zit er in?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 15:55

Heb je er al eens een (goede) osteopaat bij gehad?

Knoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-25 16:12

eenitraM schreef:
Wat voor type paard is het? Wat voor bloed zit er in?

Het is een 6 jarige Verdi x Back Gammon.
En dus opgepakt toen ie ruim 4 jaar was.

Knoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-25 16:13

Babootje schreef:
Heb je er al eens een (goede) osteopaat bij gehad?

Ja meerdere met allen het zelfde resultaat. Was dan wel weer grappig om te zien......
Niet dat wij er iets mee op schoten maar dat terzijde.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 16:16

Wel goed dat jullie al zoveel hebben laten onderzoeken!

Zou het aan het zadel kunnen liggen? Of heb ik er overheen gelezen dat jullie dat al hebben laten checken?

Van tevoren longeren kan wel maar het hangt er van af hoe dat gebeurt om verschil te maken. Als het alleen rondjes zijn om zijn "energie" kwijt te raken wordt hij daar niet perse mentaal rustiger van. Ik zou het dan meer zoeken in horsemanship grondwerk oefeningen om zijn focus op de persoon te krijgen en om daarmee ook de band te bevestigen. Pas als hij op de grond gefocust is op de persoon, erop stappen

En hoe gaat het opstappen? Staat hij rustig als een blok stil? Of is hij ongeduldig en stapt hij er meteen vandoor?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 16:26

Waarom kan hij niet zonder ijzers? Gewoon nieuwsgierig hoor.
Voer al eens nagekeken?

Knoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-25 16:38

Earth schreef:
Waarom kan hij niet zonder ijzers? Gewoon nieuwsgierig hoor.
Voer al eens nagekeken?

Vanwege een kleine Franse stand voor. Daarnaast achter zeer korte hoeven dus anders loopt ie op zijn vlees is ook niet comfortabel.

Knoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-25 16:40

MissyNr1 schreef:
Wel goed dat jullie al zoveel hebben laten onderzoeken!

Zou het aan het zadel kunnen liggen? Of heb ik er overheen gelezen dat jullie dat al hebben laten checken?

Van tevoren longeren kan wel maar het hangt er van af hoe dat gebeurt om verschil te maken. Als het alleen rondjes zijn om zijn "energie" kwijt te raken wordt hij daar niet perse mentaal rustiger van. Ik zou het dan meer zoeken in horsemanship grondwerk oefeningen om zijn focus op de persoon te krijgen en om daarmee ook de band te bevestigen. Pas als hij op de grond gefocust is op de persoon, erop stappen

En hoe gaat het opstappen? Staat hij rustig als een blok stil? Of is hij ongeduldig en stapt hij er meteen vandoor?

Zadels worden elke 4 maanden gecheckt. Hebben zelfs 3 leenzadels van de zadelmaker gehad. Maakt ook niet uit of het spring of dressuur zadel erop ligt.
Opstappen staat ie braaf stil. Op de poetsplaats ook.
Pas als je hem echt oppakt om aan het werk te gaan begint het gedoe.
Lang teugeltje niets aan de hand.

Heb al de tip gekregen om eens te kijken als we geen luzerne geven hoe het dan gaat.

Cantodea11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 18:25

Misschien heb ik het gemist maar tandarts zal je ook geweest zijn? Onze jonge ruin was ook niet te rijden maar na de tandarts was het opgelost

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 18:33

Al het is zodra je hem oppakt is het toch iets wat onder de man gebeurt.
Want met bijzet en bit longeren dan is het niet toch?

Dan zou je de buiging en tand/bit probleem wel uit kunnen sluiten.

Dan is het toch de stress van het rijden/ de ruiter.

Doet hij het ook aan een lange teugel in draf?

Knoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-25 18:37

DuoPenotti schreef:
Al het is zodra je hem oppakt is het toch iets wat onder de man gebeurt.
Want met bijzet en bit longeren dan is het niet toch?

Dan zou je de buiging en tand/bit probleem wel uit kunnen sluiten.

Dan is het toch de stress van het rijden/ de ruiter.

Doet hij het ook aan een lange teugel in draf?

Met longeren met bijzet probeert ie het wel. Alleen door op de volte lopen en de bijzet is het minder.
Lange teugel wil ie het ook doen.
Maar ja ook vaak weer niet. Tis net het weer in Nederland zeer onvoorspelbaar.

Knoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-25 18:37

Cantodea11 schreef:
Misschien heb ik het gemist maar tandarts zal je ook geweest zijn? Onze jonge ruin was ook niet te rijden maar na de tandarts was het opgelost

Elk half jaar idd......

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 19:10

Even voor de beeldvorming, wat doet hij precies? Maakt hij zich sterk, of gooit hij echt met zijn hoofd?

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 19:24

Een filmpje is in deze wel handig, hoop dat dat nog lukt.

Wat is de begeleiding die ruiter+paard krijgen?
Al eens begeleiding in een andere hoek gezocht?
Een revalidatietrainer al eens mee laten kijken?

Er is maar een inimini klein percentage paarden die "gewoon" zo zijn, eigenlijk is er 99 van de 100 keer een (medische) reden, zeker omdat het vooral uit wanneer het paard contact voelt/z'n lijf meer moet gebruiken én omdat hij het bij verschillende ruiters doet.
Is hij, buiten het beleren, al eens enkele weken getraind door een ander?

Knoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-25 19:29

denisesilver schreef:
Even voor de beeldvorming, wat doet hij precies? Maakt hij zich sterk, of gooit hij echt met zijn hoofd?

Hij is zeer onrustig met zijn hoofd. Gooit deze alle kanten op. En daarnaast dan een onrustige staart.

Knoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-25 19:30

different1 schreef:
Een filmpje is in deze wel handig, hoop dat dat nog lukt.

Wat is de begeleiding die ruiter+paard krijgen?
Al eens begeleiding in een andere hoek gezocht?
Een revalidatietrainer al eens mee laten kijken?

Er is maar een inimini klein percentage paarden die "gewoon" zo zijn, eigenlijk is er 99 van de 100 keer een (medische) reden, zeker omdat het vooral uit wanneer het paard contact voelt/z'n lijf meer moet gebruiken én omdat hij het bij verschillende ruiters doet.
Is hij, buiten het beleren, al eens enkele weken getraind door een ander?

Ja hij is 3 maanden bij een zeer ervaren ruiter geweest. Ook zonder resultaat helaas. En ik wil niet te veel met hem leuren om te voorkomen dat hij steeds maar heen en weer wordt gesjouwd zonder resultaat.

Knoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-25 19:33

Ga een poging wagen