Stilstaan tijdens opstappen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 12:57

Marije_jiplover schreef:
Ik heb wel geleerd de buitenteugel strakker dan binnen, want dan kan hij alleen maar met het lijf mijn kant opdraaien en daar sta ik, dus dat blokkeer ik en dan kan ik opstappen.
Met de binnenteugel korter draait de achterhand van mij weg en wordt de reikwijdte voor mijn been in de beugel te groot. Dan gaat die rondjes om je heen draaien waar je achteraan kunt hupsen met een been in de stijgbeugel..

Je kunt wel schudden dat je een paard blokkeert als die jouw kant op komt :)
En de achterhand móet juist wegdraaien en niet de voorhand. Want doordat die op de plaats blijft blijft ie altijd bij je.
Als je moet dus juist géén been in de stijgbeugel hebben maar er naast blijven staan tot ie stil staat en als hij dan te ver van je weg kan is is je binnenteugel niet kort genoeg.

Tabbladen

Re: Stilstaan tijdens opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 13:10

Ik heb die van mij ook leren inparkeren met de clicker. Een van de beste tijdsinvestering die ik heb gedaan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 13:14

DubbelFun schreef:
@quim: maar jouw paard toont dus ook duidelijk niet dit probleem... alleen als je het opzoekt :) dus don't ment what ain't broken .

@elisa: dat lijkt me een hele gevaarlijke manier om op te stappen. De bedoeling juist dat je NIET op stapt op een paard wat in beweging is.

Nee joh, ben zo op zoveel jonge paarden gestapt met zadelmak maken/ die net zadelmak waren. Is juist een heel handig trucje mits je zelf snel genoeg bent.

Natuurlijk is het belangrijk dat ze in de basis stil blijven staan en gaan staan, maar niet alles kan in 1 keer. Bij jonge paarden is het wel wat anders dan bij een ouder paard die ongehoorzaam is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 13:17

Als je al wat ouder (en minder snel) bent gebruik ik toch liever mijn eigen trucje... maar het verschil kan ook wel een 'western'-dingetje zijn :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 13:25

Zou kunnen :)

Het maakt ook niet uit, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en kan ook nog wel per paard/ combinatie en zelfs dag verschillen wat op dat moment het beste past denk ik.

Daarom denk ik dat TS het meeste baat zal hebben bij hulp in real life van een instructeur oid. :)

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 13:28

0llie schreef:
Ik heb sinds 2 weken een leasepaard. Ze is super lief, komt naar je toe als je in de wei staat en houdt van lekker poetsen.

Ik heb alleen 1 probleem: ze staat niet stil bij het opstappen. Ik kan naast haar staan op de grond als ze een zadel op heeft, maar zodra ik op een krukje ga staan of een voet in de beugel doe loopt ze naar voor of naar achter toe. Ik probeer haar te belonen als ze goed stil staat, maar dat is haast onmogelijk aangezien ze bij elke beweging gaat lopen.

Dit heeft nu als gevolg dat ik ga opstappen zonder krukje. Maar dat moet dan heel gehaast omdat ze wegloopt, waardoor ik mijn balans verlies en weer op de grond sta. Ik heb al geprobeerd dat iemand haar vasthoudt, dan draait ze haar kont weg. Ik heb ook geprobeerd buiten de bak op te stappen, dan is het probleem net zo.

Weet iemand hoe ik hiermee aan de slag kan gaan? Alvast bedankt :)

het is een leasepaard, hoe stapte de eigenaar op?? Of was dat opstappen ook al een probleem en reden om te verleasen??

Iets anders doen dan een paard gewend is kan problemen geven, en dat kan even duren voordat je de juiste methode gevonden hebt.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 14:03

Inderdaad eerst een vragen of de eigenaar of vorige ruiter dit probleem ook heeft ervaren, zo niet, wat doet die anders?

Die van mij hoeft je de teugel ook niet kort te doen, dan gaat ze zo in de achteruit. Terwijl als je met een vrij losse (moet wel veilig op te pakken zijn) teugel opstapt is er niets aan de hand. Voor mij normaal, maar als er iemand anders op gaat, dan gaat ze dus gelijk in beweging als die de teugel kort pakt.

Inparkeren kan je prima aanleren, ho is ho ook, vanaf de grond beginnen, niet gelijk met een krukje er naast. Lesjes grondwerk zijn een goede investering!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 14:35

Ik zou eerst ongemak uitsluiten (Zadel, medisch).
En dan goed oefenen met iemand er naast.
En dan ho is ho.
Met opstappen, maar bv ook in de gang buiten het terrein etc.

Daarbij zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden. Met een snoepje, clickertraining of het paard in een bepaalde positie of op een bepaalde plek zetten waarbij weglopen moeilijker is of iig de juiste kant op draait. Dat is per ruiter en paard afhankelijk wat voor jullie werkt.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 14:37

Ik ben eigenlijk heel erg benieuwd wat je doet zodra ze naar voor of naar achter loopt :j

0llie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-25 14:43

Bielsje schreef:
Ik ben eigenlijk heel erg benieuwd wat je doet zodra ze naar voor of naar achter loopt :j

Ik stap eigenlijk altijd weer van het krukje en zet haar weer terug naar hoe het moest. Of ik loop met het krukje achter haar aan totdat ze stilstaat (als ze uberhaupt niet stil wil staan)

ASF

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 14:50

Ik ben hiermee aan de slag gegaan met mijn instructeur. Met de duidelijke afspraak dat het ook les is als we alleen maar toekomen aan opstappen. En na het opstappen kwam de les 'hoe wegstappen'. Door er gewoon les en training van te maken was er geen druk "maar ik moet nog rijden". Veilig op kunnen stappen is belangrijker dan de perfecte middendraf. En eerlijk? Toen dat kwartje bij mij gevallen was zat ik er zo op.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 15:05

Krukje altijd laten staan, paard bij voorkeur in z'n achteruit zetten (is moeilijker voor ze) terug naar het krukje. Al duurt het 2 uur. Krukje blijft op z'n plek, paard moet er naast stilstaan.

Jij beweegt het paard, als het paard jou mag bewegen heeft hij de bovenhand. Paarden wijken altijd voor de leider.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 15:09

Als je plan is op de plek van het krukje op te stappen, zou ik daar in ieder geval niet van afwijken. Als je het krukje gaat verplaatsen, dan laat je eigenlijk het paard bepalen waar je op gaat stappen en dat is een beetje de omgekeerde wereld imo.

Ik zal eerlijk zeggen dat ik dit probleem vrijwel nooit heb gehad, maar misschien zegt dat wel iets :+ . Ik hou de teugels nooit kort en geef nooit snoepjes (beloon uiteraard wel op andere manieren), ik zorg alleen dat het niet zelfbelonend is en doe net alsof ik gek ben, wat vrij makkelijk is in mijn geval :Y).
Verzet een paard een stap zodra ik bv op het krukje stap, zet ik hem terug en wacht ik wat langer met op het krukje stappen. Zelfde actie opnieuw? Dan wacht ik nog langer. Zelfde bij voet in de beugel, ik wacht steeds wat langer tot ze doorhebben dat het juist geen tijdswinst geeft, maar tijdverlies... Bij weglopen zodra ik zit krijgen ze ook direct een "stil staan time out", nog een keer dan een paar meter achteruit en langer wachten etc etc.

Deze oplossing past goed bij mijn wat luie karakter :') , maar zoveel wegen die naar Rome leiden!

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 15:24

Het verschilt een beetje per paard wat het beste werkt. Bij mijn eigen paard werkte het het beste door haar gewoon heel consequent weer terug naast het krukje te zetten. In het begin duurde dat heel lang want als renpaard moest ze juist stappen met opstappen, dus dat is logisch verwarrend geweest voor haar maar uiteindelijk viel dat kwartje. Haar kon ik moeilijk straffen voor het te doen zoals ze had geleerd, dat vind ik niet eerlijk.

Met het paard van mijn vriend werkte het het beste om haar expres een paar rondjes te 'longeren' vanaf het krukje tot ze het zat was en stil bleef staan. Zij kende het heel goed, maar vond het niet perse nodig bij haar nieuwe huis. Ik wel ;)

Uiteraard bij beide goed beloond als ze deden wat ik wou.

Succes :o

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 21:08

Bielsje schreef:
Verzet een paard een stap zodra ik bv op het krukje stap, zet ik hem terug en wacht ik wat langer met op het krukje stappen. Zelfde actie opnieuw? Dan wacht ik nog langer. Zelfde bij voet in de beugel, ik wacht steeds wat langer tot ze doorhebben dat het juist geen tijdswinst geeft, maar tijdverlies...

Dit werkt ook goed bij paarden die ongeduldig willen dat je hoofdstel / halster afdoet omdat ze op voer af willen duiken. Iedere keer dat ze een zwiep met hun hoofd geven, stop ik met het losmaken. Meestal snappen ze na een paar zwiepers wel dat ze iets meer op mij moeten letten.

(Het werkt niet altijd, de frustratie moet wel hanteerbaar zijn voor het paard, maar zeker als het een gewoonte wordt brengt het al snel rust.)

0llie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-25 21:15

Bedankt voor alle tips!

Ik heb gister een paar meegenomen in de training. Ben naar haar toegegaan met het idee dat ik echt alleen voor het opstappen kwam en niet voor het rijden, dat heeft goed geholpen.

Ik begon met leunen op de beugels, zodat ze wist dat dat eraan ging komen. Toen een keer een voet in de beugel en even "springen", daar liep ze wel van weg maar heb mijn voet in de beugel kunnen houden en als ze stil stond er weer uit. Na 2 keer stopte ze met weglopen! Toen heeft er iemand even tegengehangen en ben ik eerst zonder krukje opgestapt.

Ik wou ook graag met krukje opstappen leren voor als ik alleen ben. Ik heb precies hetzelfde principe toegepast. Krukje naast haar neergezet, goed beloond dat ze stil bleef staan. Ik kon helemaal om haar heen lopen en ze bleef hartstikke keurig stilstaan. Maar als ik ook maar 1 voet op het krukje zette liep ze weer weg. Elke keer teruggezet bij het krukje en ben er gewoon overheen gaan lopen om te laten zien dat er niks ergs gebeurd als ik erop sta. Toen kon je eigenlijk merken dat de connectie er kwam: ze kwam met haar hoofd richting mij en begon mij op te zoeken.

Als ik op het krukje kon staan zonder dat ze bewoog ging ik er weer af en gaf ik haar heel veel kriebels over haar hals. Toen ging ik erop staan en een voet in de beugel, dat was nog even raar. Weer na zo'n 2 keer proberen bleef ze stil staan en kon ik er zo op klimmen. Even een rondje door de bak gestapt en ik ben er weer afgegaan. Daarna nog 2 keer geprobeerd en het ging elke keer super goed. Toen heb ik haar afgezadeld, verzorgd, lekker wat snoepjes gegeven en mocht ze terug de wei op. Geslaagde training!

Heel erg bedankt allemaal <3

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 21:55

Super! Altijd leuk om te horen dat een paar dit soort tips ook echt verschil maken!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 22:04

Super wat fijn!
Ga je zoveel plezier van hebben.
En al heel snel resultaat. Fijn!

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 00:51

Super gedaan, heel knap!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 09:40

Wat een fijne update! Hopelijk is het zo snel opgelost.