Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Art_Ificious schreef:Als ik op straat rij rijd ik altijd met het verkeer mee. Dan heb je in principe wel een buitenbeen en binnenbeen, de kant van de berm is buitenbeen. Ik wil namelijk niet dat mijn paard z'n hoofd naar buiten stelt op straat.
Ibbel schreef:Art_Ificious schreef:Als ik op straat rij rijd ik altijd met het verkeer mee. Dan heb je in principe wel een buitenbeen en binnenbeen, de kant van de berm is buitenbeen. Ik wil namelijk niet dat mijn paard z'n hoofd naar buiten stelt op straat.
Waarom zou je niet op je 'binnenbeen' kunnen lichtrijden met je paard naar diezelfde kant gesteld?
De stelling van het hoofd hangt toch niet af van op welk been je rijdt? Je kunt gewoon 'op het verkeerde been' correct gesteld door een bocht, dat maakt geen fluit uit.
In theorie kan een paard z'n binnenachterbeen beter onderbrengen als de ruiter dat ontlast door op dat moment te staan - maar of dat in de praktijk van het (buiten-)rijden merkbaar is waag ik te betwijfelen. En dan nog zou dat de stelling niet moeten beinvloeden. Want dan zou je ook met doorzitten geen stelling kunnen rijden. Immers, dan zit je ook als het binnenachterbeen naar voren gaat...
Dee_Es schreef:Ik vind het heel bijzonder dat mensen hier blijkbaar niet over nadenken. Ik wissel regelmatig van been met lichtrijden en neem zowel de linker als rechter galop mee. Daarnaast stel ik mn paard ook gewoon in de hand in draf en galop en mag hij niet ineens scheef lopen, tegen een been aan hangen etc. Zelfde regels als in de bak dus
Ibbel schreef:Een enduranceruiter heeft ooit eens (met mijn paard) een les gegeven bij de opleiding Deurne (toen die nog bestond).
Eén van de opdrachten aan de leerlingen (die allemaal minimaal L of M moesten rijden geloof ik) was om in draf de teugels los te gooien. Niet voorzichtig laten vieren, nee, gewoon, hup los.
De helft van de leerlingen durfde dat uberhaupt in eerste instantie niet (in een binnenbak), en toen de uiteindelijk allemaal de teugels loslieten struikelde zo ongeveer de helft (die steunden dus op de teugels, letterlijk) en de rest kon alleen maar overeind blijven door harder te gaan.
So much voor 'dressuurmatig rijden en op eigen benen/de achterhand lopen'. Terwijl mijn volbloed Arabier geen spat anders ging lopen met of zonder contact en keurig op z'n eigen benen liep.
Lang verhaal kort: met een losse teugel door het bos zou wel eens beter achterhandgebruik kunnen opleveren dan die teugels vast blijven houden.
Elisa2 schreef:Dat heeft helemaal niks met dressuurmatig rijden te maken maar met slecht rijden. Contact en aanleuning hebben is iets anders dan vasthouden aan de voorkant.
Ibbel schreef:Een enduranceruiter heeft ooit eens (met mijn paard) een les gegeven bij de opleiding Deurne (toen die nog bestond).
Eén van de opdrachten aan de leerlingen (die allemaal minimaal L of M moesten rijden geloof ik) was om in draf de teugels los te gooien. Niet voorzichtig laten vieren, nee, gewoon, hup los.
De helft van de leerlingen durfde dat uberhaupt in eerste instantie niet (in een binnenbak), en toen de uiteindelijk allemaal de teugels loslieten struikelde zo ongeveer de helft (die steunden dus op de teugels, letterlijk) en de rest kon alleen maar overeind blijven door harder te gaan.
So much voor 'dressuurmatig rijden en op eigen benen/de achterhand lopen'. Terwijl mijn volbloed Arabier geen spat anders ging lopen met of zonder contact en keurig op z'n eigen benen liep.
Lang verhaal kort: met een losse teugel door het bos zou wel eens beter achterhandgebruik kunnen opleveren dan die teugels vast blijven houden.
koend schreef:Welke hulp geef je dan concreet bij het aangalopperen?