Buitenrit en lichtrijden/aangaloperen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SansaS

Re: Buitenrit en lichtrijden/aangaloperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 19:04

Ik wissel af. En met galopperen laat ik gewoon af en toe een wissel springen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 19:17

Als ik op straat rij rijd ik altijd met het verkeer mee. Dan heb je in principe wel een buitenbeen en binnenbeen, de kant van de berm is buitenbeen. Ik wil namelijk niet dat mijn paard z'n hoofd naar buiten stelt op straat.

Als ik op een bospad rij wissel ik wel af. Ik doe dan ook oefeningen als wijken (naar de overkant en dan dus van been wisselen), schouderbinnen/buiten

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 19:35

Altijd alles afwisselen en de moeilijke kant net ietsje meer trainen. Dat is toch logisch als je je paard niet scheef wil laten ontwikkelen?

"Gewoon" galop aanspringen bestaat trouwens niet. Je vraagt ofwel een linker- ofwel een rechtergalop. Het zijn immers verschillende hulpen. ( behalve als je het op stem doet natuurlijk)

De dressuur die je beheerst in de bak meenemen in de buitenrit maakt het allemaal veel boeiender. Buitenrit en bakwerk moeten elkaar versterken, niet tegenspreken. Hoe moet een paard het anders blijven begrijpen?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 00:01

Koend, ik snap je hoor. Maar ik heb toch altijd wel paden dat ik alleen maar aan galop hoef te denken . Maar dat zijn ook een soort van afspraken die je dan hebt gemaakt.
Ik galoppeert meestal aan vanuit stap. Maar draag ik aan vanuit draf en licht rijden kan het ook uitmaken op welk berm je licht rijdt in welke galop ze gaan. Als je dus niet dressuur matig rijdt, maar een afspraak hebt dat ze mogen galopperen.
Maar dan is het vaak een vlotte rit.

Van been wisselen in bochten vind ik zelf een soort hulp om daaraan te denken.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 08:57

Welke hulp geef je dan concreet bij het aangalopperen?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 09:06

Art_Ificious schreef:
Als ik op straat rij rijd ik altijd met het verkeer mee. Dan heb je in principe wel een buitenbeen en binnenbeen, de kant van de berm is buitenbeen. Ik wil namelijk niet dat mijn paard z'n hoofd naar buiten stelt op straat.

Waarom zou je niet op je 'binnenbeen' kunnen lichtrijden met je paard naar diezelfde kant gesteld?
De stelling van het hoofd hangt toch niet af van op welk been je rijdt? Je kunt gewoon 'op het verkeerde been' correct gesteld door een bocht, dat maakt geen fluit uit.

In theorie kan een paard z'n binnenachterbeen beter onderbrengen als de ruiter dat ontlast door op dat moment te staan - maar of dat in de praktijk van het (buiten-)rijden merkbaar is waag ik te betwijfelen. En dan nog zou dat de stelling niet moeten beinvloeden. Want dan zou je ook met doorzitten geen stelling kunnen rijden. Immers, dan zit je ook als het binnenachterbeen naar voren gaat...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 09:22

Ik vind dit vooral een vraag van.."rijdt ik mijn paard buiten?" of "hobbel ik mee en laat ik mijn paard lekker scheef en op de voorhand sloffen en doen wat het wil"?

Ik ben van het team buiten gewoon goed dressuurmatig rijden en gebruik maken van de impuls en rechte paden. Afgewisseld met stukken stappen aan een losse teugel maar verder alles gewoon op de hulp doen. Dus voor de galop geef je de hulp voor de rechter of linkergalop.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 11:06

Ik deed altijd veel afwisselen kwa lichtrijden en ook galop ene x linker andere keer rechter. Maakte ook vaak wissels op lange rechte paden.
Vond dat eigenlijk niet meer dan logisch om te doen en leuk ook!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 11:08

Ibbel schreef:
Art_Ificious schreef:

Waarom zou je niet op je 'binnenbeen' kunnen lichtrijden met je paard naar diezelfde kant gesteld?
De stelling van het hoofd hangt toch niet af van op welk been je rijdt? Je kunt gewoon 'op het verkeerde been' correct gesteld door een bocht, dat maakt geen fluit uit.

In theorie kan een paard z'n binnenachterbeen beter onderbrengen als de ruiter dat ontlast door op dat moment te staan - maar of dat in de praktijk van het (buiten-)rijden merkbaar is waag ik te betwijfelen. En dan nog zou dat de stelling niet moeten beinvloeden. Want dan zou je ook met doorzitten geen stelling kunnen rijden. Immers, dan zit je ook als het binnenachterbeen naar voren gaat...

Bij Baron voel je meteen een "terugslag" als ik op het verkeerde been lichtrij.
Om die terugslag niet te hebben moet ik hem dan licht naar buiten stellen, en dat vind ik link want bij een schrikreactie (koeien eten paarden denkt Baron) gaat hij dan sneller naar binnen toe verder de straat op ipv naar de berm toe.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 09-06-25 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 11:12

Ik vind het heel bijzonder dat mensen hier blijkbaar niet over nadenken. Ik wissel regelmatig van been met lichtrijden en neem zowel de linker als rechter galop mee. Daarnaast stel ik mn paard ook gewoon in de hand in draf en galop en mag hij niet ineens scheef lopen, tegen een been aan hangen etc. Zelfde regels als in de bak dus ;)

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 11:16

Mijn paard heeft altijd zelf gekozen (werd voordat ik hem kocht altijd alleen buiten gereden in Frankrijk met toeristen dus hij sprong altijd gewoon aan met de groep en koos hierin zelf zijn voorkeur). Ik merkte dat hij dit netjes afwisselde, waarschijnlijk gewoon net wat uitkwam, dus ik heb er nooit moeilijk over hoeven of willen doen welke galop hij koos. Zo heb ik dat tot op heden gedaan.

Meestal hoef ik maar te denken aan galop en hij gaat al bijna. Doe verder niks met mijn benen. Een 'Let op' en mijn handen iets naar voren was altijd voldoende voor aanspringen. Maar goed ik had ook gewoon een doorgewinterde buitenrit recreatie pony. :+

Lichtrijden probeerde ik wel bewust af te wisselen, maar ook dat ging regelmatig automatisch, dus het was vaak gewoon go with the flow. Heerlijk. :j

Buiten rijden is en was bij ons ook altijd gewoon relaxt ontspannen. Hij zocht zelf naar de beste ondergrond, nam mij daarin regelmatig mee. Lekker zelfstandig lopen zegmaar. In de bak moest ik hem na 20 jaar anders gewend te zijn echt leren wat dressuur matig lopen was en dat kreeg ik er nog redelijk in. Maar juist daarom was in de bak fanatieke spiertraining en buiten ging zijn 'endurance stand' aan en lekker oortjes erop en genieten.

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 11:35

Dee_Es schreef:
Ik vind het heel bijzonder dat mensen hier blijkbaar niet over nadenken. Ik wissel regelmatig van been met lichtrijden en neem zowel de linker als rechter galop mee. Daarnaast stel ik mn paard ook gewoon in de hand in draf en galop en mag hij niet ineens scheef lopen, tegen een been aan hangen etc. Zelfde regels als in de bak dus ;)

Nu ik door dit topic er over nadenk, doe ik dit soort dingen onbewust. Hang mijn paard in haar schouder? Even pasje wijken. Van been wisselen doe ik sws meer dan regelmatig, gewoon omdat ik soms achterstevoren in de verlichte zit aan het kletsen ben, soms even doorzit en soms bewust wissel.

Ik vind de post van Elisa ook erg waar: Mijn oudste merrie van 28 hobbel ik gewoon mee, die ga ik niet meer erg fanatiek rijden op buitenrit. Al mag een totaal weggedrukte rug of mega scheef worden ook niet, dat is weer het andere uiterste.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 11:44

Je kan buiten imo niet goed of fout zitten. In de bak ook niet, als je het met een doel doet. Een paard dient gewoon netjes op een lang pad aan te kunnen galopperen in de galop die jij zegt. Net als dat een paard gewoon rechtuit dient te lopen, of je nou op het linker- of rechterbeen aan het dichtrijden bent.

Ik wissel het af, maar laat het mijn paard ook wel eens zelf bedenken. Net waar ik zin in heb. Beetje op eigen benen lopen en er zelf eens over nadenken mag ook wel, en dan springt ze zelf ook wel wisselend aan. Ene keer links, andere keer rechts. Maar eigenlijk denk ik hier nooit zoveel over na, gaat vanzelf.

Ik ga er sowieso niet dressuurmatig aan rijden in het bos. Nee, er mag niet naar de sterren gekeken worden, maar een ontspannen hoofd-hals houding en een lijf dat fatsoenlijk gebruikt word vind ik basis africhting. Verder vind ik het in het bos allemaal wel best, ik ben daar voor ontspanning en plezier.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 13:07

Zo jammer dat er weer gelijk aannames worden gedaan of gewoon leuk recreatief buitenrijden negatief wordt benaderd.

Niet dressuur matig rijden betekent niet gelijk met weggedrukte rug of op de voorhand sloffen. Juist buiten niet.

En het is niet altijd alleen de fysieke training. Een paard loslaten geef je vertrouwen. Het paard krijgt ruimte om zelf te kijken waar het loopt en wat er in de omgeving gebeurt.

Vaak als ik mensen met angst en spanning lesgaf werkte we daar ook aan en kan buitenrijden de band versterken en wederzijds vertrouwen geven.

Er is niet 1 goed en 1 manier. Het verschilt per ruiter, ervaring en hoever een paard ook is qua training. Net wat Ibbel zegt, buiten stelling bijv zou je normaal moeten kunnen vragen. Maar waar, wanneer en hoe zal per paard en ruiter verschillen.

Wanneer mensen in de bak nog een hoek of bocht nodig hebben, zal buiten aanspringen in de gewenste galop nog iets lastiger zijn.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 15:23

Je moet vooral lol met je knol hebben al zit je achterstevoren. Daar gaat het om.
Ik denk alleen dat als je lange ritten maakt het vanzelf sprekend is dat je eens afwisseld op welke hand je rijd in zowel draf als galop.
Juist buiten op rechte stukken voel je duidelijk of je paard scheef is of jij zelf anders zit.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 15:40

Een enduranceruiter heeft ooit eens (met mijn paard) een les gegeven bij de opleiding Deurne (toen die nog bestond).

Eén van de opdrachten aan de leerlingen (die allemaal minimaal L of M moesten rijden geloof ik) was om in draf de teugels los te gooien. Niet voorzichtig laten vieren, nee, gewoon, hup los.
De helft van de leerlingen durfde dat uberhaupt in eerste instantie niet (in een binnenbak), en toen de uiteindelijk allemaal de teugels loslieten struikelde zo ongeveer de helft (die steunden dus op de teugels, letterlijk) en de rest kon alleen maar overeind blijven door harder te gaan.

So much voor 'dressuurmatig rijden en op eigen benen/de achterhand lopen'. Terwijl mijn volbloed Arabier geen spat anders ging lopen met of zonder contact en keurig op z'n eigen benen liep.

Lang verhaal kort: met een losse teugel door het bos zou wel eens beter achterhandgebruik kunnen opleveren dan die teugels vast blijven houden.

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 20:35

Wat interessant Ibbel! Die ga ik onthouden!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 21:15

In het bos rij ik ook gewoon met losse teugels, ook heel vaak teugels in 1 hand en de andere hand lekker ontspannen naast mijn lichaam.
Maar langs de baan houd ik gewoon liever wat contact.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 21:36

Ibbel schreef:
Een enduranceruiter heeft ooit eens (met mijn paard) een les gegeven bij de opleiding Deurne (toen die nog bestond).

Eén van de opdrachten aan de leerlingen (die allemaal minimaal L of M moesten rijden geloof ik) was om in draf de teugels los te gooien. Niet voorzichtig laten vieren, nee, gewoon, hup los.
De helft van de leerlingen durfde dat uberhaupt in eerste instantie niet (in een binnenbak), en toen de uiteindelijk allemaal de teugels loslieten struikelde zo ongeveer de helft (die steunden dus op de teugels, letterlijk) en de rest kon alleen maar overeind blijven door harder te gaan.

So much voor 'dressuurmatig rijden en op eigen benen/de achterhand lopen'. Terwijl mijn volbloed Arabier geen spat anders ging lopen met of zonder contact en keurig op z'n eigen benen liep.

Lang verhaal kort: met een losse teugel door het bos zou wel eens beter achterhandgebruik kunnen opleveren dan die teugels vast blijven houden.

Dat heeft helemaal niks met dressuurmatig rijden te maken maar met slecht rijden. Contact en aanleuning hebben is iets anders dan vasthouden aan de voorkant.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 21:59

Elisa2 schreef:
Dat heeft helemaal niks met dressuurmatig rijden te maken maar met slecht rijden. Contact en aanleuning hebben is iets anders dan vasthouden aan de voorkant.

Tja, het was Deurne... Dé opleiding van NL.

Je zou toch voorzichtig denken dat M-ruiters in opleiding tot instructeur toch wel min of meer een beetje dressuumatig rijden/leren hoe dat moet/en óók nog hoe ze het moeten overbrengen... Daar wáren ze daar voor, tenslotte :+

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 22:24

't is off-topic, maar er zijn helaas instructeurs die liever geweld en hulpteugels gebruiken ipv goede dressuur en eventueel grondwerk vooraf. Heb het helaas ook zelf gezien gehad.

Mijn paard mag niet hangen, als die dat doet spoor ik hem iets aan zodat die terug alert wordt. Hangen is bij hem namelijk vaak ook teken dat hij niet meer actief loopt en op de voorhand is.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 09-06-25 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 22:26

Ik rij eigenlijk alleen maar in het duin. De keren in een jaar dat ik ik de bak rij zijn op 1 hand te tellen.

M'n galophulp buiten is een stem commando.
Ene keer "ga maar", andere keer "ja" of een "galop".
Als hij overspringt naar z'n draversdraf(zelfde tempo als z'n galop) dan is een ophouding met m'n handen genoeg om hem weer in galop te krijgen.

In welke galop ik zit wisseld. Is het bochtig dan springt hij uit zich zelf om in de bocht.

Lichtrijden wisseld ook. Meestal let ik er niet op. Soms kijk ik wel nadat ik al aangedraaft ben, vaak verschild het dan op welk been ik Lichtrijd dus vind het wel prima zo.

Ik rij voornamelijk met lange teugel, gebruik m'n been amper. Noem het dan ook vaak paard zitten ipv rijden wat ik doe

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 22:30

Ibbel schreef:

Dit vind ik een warrig verhaal.
Is het onlogisch dat leerlingruiters in een vreemde setting bij een niuwe lesgever aarzelen om hun teugels "weg te gooien"? Je vertelt niet eens of ze aan het stappen of galopperen zijn. Je vertelt niet in welke fase van de les dit was.
Als mijn paard angstig wordt, verwacht het leiding van mij. Niet dat ik een van de normale communicatiekanalen overboord gooi!. Ik heb begrip voor hun voorzichtigheid.

Dat de helft struikelde, daar had ik wel eens willen zien.
Dat de andere helft harder ging lopen, klinkt logischer want hun leider/ruiter liet het afweten. In L en M is het niet onlogisch dat die combinaties niet volledig op de zit rijden.
De lesgever wou waarschijnlijk een punt maken bij zijn leerlingen dat ze meer op de zit moesten rijden en hun paard laten meekijken en meedenken. In de endurance de logica zelve.

Wil ik daarmee zeggen dat jij met je arabier verkeerd rijdt? Zeker niet. Ik zie je immers niet bezig.

Maar ik ben het wel beu dat ruiters van de ene discipline die van een andere scheef bekijken. Don’t jump into conclusions!

De vragen van TS waren trouwens of je beter afwisselde van linker- en rechtergalop en of je beter afwisselde van been bij het draf lichtrijden.
Op beide vragen is het antwoord toch duidelijk ”ja”?! Ongeacht welke stijl of discipline je rijdt!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 22:59

koend schreef:
Welke hulp geef je dan concreet bij het aangalopperen?

In mijn geval is in het bos vaak een "toe maar" zeggen genoeg om aan te springen. Al dan niet met het tegelijkertijd aannemen van de verlichte zit.

Ik zou wel eens "toe maar links" kunnen proberen, maar of hij zich daar nu wat van aantrekken zal? Aangezien hij in het bos meestal de galop pakt die op dat moment in de bak de lastigste is, vind ik het meestal prima wat hij doet en mocht hij steeds dezelfde blijven kiezen, dan wil ik evt het 3e of 4e stuk galop wel een bewuste keus maken voor de andere galop en dan krijg ik die ook gewoon.

Maar er zit imo ook nog wel een heel verschil tussen rijden zoals je in de rijbaan traint en een paard uit balans met weggedrukte rug op de voorhand laten sloffen in het bos.

Mijn pony hoeft in het bos niet dressuurproefwaardig te lopen.
Ontspannen en met plezier is het belangrijkste, Activiteit heeft hij daar vanzelf en door die activiteit loopt hij meestal ook vanzelf heel behoorlijk recht.
En verder loopt hij aan een lichte contactteugel waarbij om zich heen kijken (en mij helpen met wild spotten) is toegestaan. Ik vraag een beetje stelling en buiging in de bochten en begrens dan ook indien nodig een buiten schouder, maar dat is het wel zo'n beetje.
Hij wordt nooit slechter van een bosrit, eerder fijner in de training erna in de rijbaan.

Buiten rijden is genieten voor ons beiden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 08:31

Het dressuurmatig rijden wordt ook zwaar opgepakt, dressuurproefwaardig lopen hangt natuurlijk heel erg af van het niveau. Als dat gewoon B is dan is het voor de meesten wel hard werken. Maar als een dier al verder afgericht is dan is buiten gewoon de basis rijden, recht op twee teugels en over de rug in horizontaal en verticaal evenwicht het belangrijkste. En daarvoor hoeven ze niet vastgehouden te worden aan de voorkant, dat kan prima terwijl ze gewoon lekker voorwaarts/ neerwaarts lopen.

Verschil is gewoon of iemand buiten blijft rijden of gewoon meelift, dat laatste gebeurd ook heel vaak en daar worden de paarden meestal niet beter van.