Wat betaal je om je paard te laten rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 10:44

De dames vragen zelf (nog?)Niet om een vergoeding maar beide moeders hebben me wel al gevraagd of ik nog van plan was om ze wat voor het rijden te geven of niet (ze rijden mijn paard inmiddels allebei een maand wekelijks)
Ik voel me dus een beetje een kniepert nu dus

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:00

Lizenlotte schreef:
De dames vragen zelf (nog?)Niet om een vergoeding maar beide moeders hebben me wel al gevraagd of ik nog van plan was om ze wat voor het rijden te geven of niet (ze rijden mijn paard inmiddels allebei een maand wekelijks)

dan zal de inhoud van je knip bepalen wat kan,

0f bijrijders zoeken die het gratis willen doen, zelf geen geld hebben om te betalen voor rijden, maar zo wel leren rijden
ook weer een winwin,

Lizenlotte

Re: Wat betaal je om je paard te laten rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 11:15

Die gratis bijrijders zoek ik al tijden, niet te doen wat daarop af komt. Die optie heb ik dus al weggestreept.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:27

rien10 schreef:
Kabayo schreef:
Wanneer ben je een 'professional' ?

ik vraag 25 euro per keer. Het is niet zonder risico's

Wanneer ik mijn merrie weg breng voor een training voor de wagen betaal ik 40 euro per keer

Als het je werk is.

Ik ben geen professional maar ik kruip toch niet meer gratis op andermans paard. Heb genoeg staan en te doen.

Voor de meiden denk ik dat een 10tje per keer wel mooi is. We zijn allemaal ergens begonnen. Mooi zakcentje voor ze.

Chickyy

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:32

Lizenlotte schreef:

Dan zou ik ze denk ik nu na een maand 50 euro ofzo geven? Hoe vaak rijden ze? Wellicht richting 70/80 gaan als ze meerdere keren per week komen..

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:37

Lizenlotte schreef:

Blijkbaar was er dus vooraf al de impliciete of misschien wel expliciete verwachting dat het om een betaalde klus zou gaan. (Bij beiden...)

Handig was geweest om dat dan ook vooraf expliciet te bespreken inclusief de voorwaarden.
Maar dat gaat nu niet meer.

Als dus blijkbaar wel vooraf duidelijk was dat het niet onbetaald maar betaald was, dan kun je nu met goed fatsoen écht gewoon niet meer aankomen met 5 of 7.50 per keer.

Je kunt beide dames een app sturen met welke betaling ze verwachten.
Je kunt ook kijken wat bijvoorbeeld realistisch is voor een 14 jarige voor twee uur banysitten en daar dan wat boven gaan zitten.
En voor de 20 jarige hoger.

Maar nu een fooitje geven terwijl de verwachting loon is, dat kan echt niet.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:45

Ik zou ze sowieso hetzelfde betalen (anders leid dat geheid tot jaloezie) en afhankelijk van hoe goed ze zijn rond de 7.5 per keer zitten. Meer als ze het paard echt verbeteren. Durven beleren en hengst rijden zegt niks over of je een dier kan gymnasticeren en nagevelijk rijdt op een nette manier.

Naast geld zou ik vooral zorgen voor fijne omstandigheden. Goed tuig, fysio onderhoud van het dier, geef ze een halster naar smaak, regel clinics waar ze naartoe mogen/ lessen op locatie. Hebben ze WE ervaring bijv? Of grondwerk?

Je kan het rijden/ verzorgen fysiek nu niet maar wellicht kan je wel zaken voor ze regelen?
Laatst bijgewerkt door troi op Vandaag, 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:46

Maar begrijp ik het goed dat geen van beide überhaupt les hebben? Dus niet alleen niet op jouw paard gaan of kunnen lessen, maar sowieso niet lessen? Dat zou voor mij toch wel een probleem zijn en ook een reden om terughoudend te zijn in wat ik zou willen betalen. Bot gezegd heeft iedereen les nodig, maar toch ook zeker de jongere ruiters met minder ervaring. Dan kunnen ze paarden beleerd hebben en dergelijke, dat zegt weinig eerlijk gezegd.
Of moet jij ze zelf lesgeven op jouw paard? Doen ze de volledige verzorging, of is het alleen rijden en doe jij de verzorging en het klaar zetten bijvoorbeeld en noem maar op. Ben je 7 dagen per week afhankelijk van ze?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:07

Ik denk dat 10 euro per keer rijden netjes is.

Andere vraag, moet je paard per se bereden worden? Of kun je hem ook gewoon lekker de weide op gooien voor een vakantie, oid?

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:27

Netjes dat je de dames wilt betalen TS. Een half jaar klinkt als een best lange periode. Zit er niveau verschil tussen de dames qua rijden? Ik zou de 14-jarige iets tussen de 5 en 10 euro geven per keer denk ik. Die van 20 misschien iets meer, b.v. 10,-. In de supermarkt ga je ook meer verdienen als je ouder wordt, en 6 jaar is best een groot verschil.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:46

Een paard beleren zegt idd niets. Ik ken ook iemand die paarden beleert en hier geld voor vraagt, maar als je die ziet rijden zou je diegene nog geen B niveau geven.
Even als het rijden op een hengst. Daar heb ik ook ervaring mee, maar maakt mij zeker geen prof.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:52

Lizenlotte schreef:
Die gratis bijrijders zoek ik al tijden, niet te doen wat daarop af komt. Die optie heb ik dus al weggestreept.

bekent mee, triest dat ze dan ook nog durven zeggen dat ze ervaring hebben, hengsten rijden is wel een vak apart, wat verstaat zij daar onder?? Daar kom je in de praktijk pas achter ;(

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:53

Cinnepin schreef:
Even als het rijden op een hengst. Daar heb ik ook ervaring mee, maar maakt mij zeker geen prof.

Ik reed als relatieve beginner op een quarter hengst. Doodbraaf dier, liever lui dan moe, daar kon je je kleuter nog opzetten..

Dus ja, dat klinkt misschien indrukwekkend maar dat houd niet zo heel veel in

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:12

Fijne ruiters liggen echt niet voor het oprapen, dus als je er goed mee geholpen bent zou ik ze ook zeker betalen.

Toen ik zwanger was heb ik ook iemand mijn jonge pony bij laten rijden, en ja, ook daar gewoon voor betaald maandenlang( ik had hem eerst vakantie gegeven maar merkte gewoon dat hij zich verveelde).

Ik denk dat je voor beide het minimum uurloon + wat extra ( dat kan bijvoorbeeld ook voor beide 2 keer per maand les bij een instructeur zijn) aan kunt houden.

Dat deed ik vroeger ook toen ik nog paarden voor andere reed.

Ik reed misschien niet super ( m dressuur), maar kan prima jonge dieren opleiden en oudere paarden onderhouden.
Ik mocht ook gewoon lichte toer paarden van een stalgenoot rijden als hij op vakantie was, en ja, ook daar kreeg ik gewoon voor betaald.

Hij was al lang blij dat er iemand betrouwbaar genoeg was om secuur met spullen en paarden om te gaan, inclusief ze iedere dag vierkant bandageren en koelen na het rijden, dus het was ook gewoon best wat werk.

Ik had meer dan genoeg te rijden en aanbod hier in, dus echt geen reden om het voor niks te doen.

De 20 jarige moet misschien ook met de auto komen, die rijdt ook niet op water.
En ook al komt ze toch al op stal, als ruiter loop je ook altijd een risico en we hebben het hier niet over 1-2 weken.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:19

Het is dus in Duitsland begrijp ik? Daar is geen jeugdloon volgens mij en is voor iedereen het minimumbedrag 12,41 (Nederland is helaas een van de weinige landen die kinderen zo weinig betaald). Dat is misschien ook iets om rekening mee te houden. Ik zie in het topic veel vergelijkingen met het Nederlandse jeugdloon, maar die gaan dus niet op. Het is dus niet maar een paar euro per uur zoals in Nederland

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 13:36

Ik ken beide meiden van de stal waar ik nu 3 jaar sta, ik heb ze beiden op zowel de vorige dekhengst als de huidige zien rijden en de 3 jarigen van de staleigenaar zien beleren. Ik weet dus wat ze kunnen van eigen ervaring, niet van horen zeggen. Ze krijgen beiden 1 keer per maand (gratis) les van de staleigenaar/fokker.
Mijn paard staat volpension dus ik ben niet afhankelijk van ze, het gaat om allebei 1 keer per week uit de wei halen, poetsen, 45 minuten in de bak rijden, afspoelen en zadelen en weer terug zetten.
Mijn paard verveelt zich en word snel dik dus een vakantie vind ik geen optie, ook al zou het kunnen omdat ze in een open stal staat.een half jaar vind ik sowieso te lang, ze is nog maar 6 en met 4 beleerd dus ik zou het jammer vinden om het geleerde weer te laten wegzakken bij haar.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:37

Kidde schreef:
Het is dus in Duitsland begrijp ik? Daar is geen jeugdloon volgens mij en is voor iedereen het minimumbedrag 12,41 (Nederland is helaas een van de weinige landen die kinderen zo weinig betaald). Dat is misschien ook iets om rekening mee te houden. Ik zie in het topic veel vergelijkingen met het Nederlandse jeugdloon, maar die gaan dus niet op. Het is dus niet maar een paar euro per uur zoals in Nederland

Nee hoor, vakantiewerk wordt hier echt anders betaald.

Afbeelding

Ik zou ongeveer deze lijst aanhouden, maar ze wel hetzelfde betalen voordat je daar gedoe mee krijgt.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:38

Lizenlotte schreef:
Ik ken beide meiden van de stal waar ik nu 3 jaar sta, ik heb ze beiden op zowel de vorige dekhengst als de huidige zien rijden en de 3 jarigen van de staleigenaar zien beleren. Ik weet dus wat ze kunnen van eigen ervaring, niet van horen zeggen. Ze krijgen beiden 1 keer per maand (gratis) les van de staleigenaar/fokker.
Mijn paard staat volpension dus ik ben niet afhankelijk van ze, het gaat om allebei 1 keer per week uit de wei halen, poetsen, 45 minuten in de bak rijden, afspoelen en zadelen en weer terug zetten.
Mijn paard verveelt zich en word snel dik dus een vakantie vind ik geen optie, ook al zou het kunnen omdat ze in een open stal staat.een half jaar vind ik sowieso te lang, ze is nog maar 6 en met 4 beleerd dus ik zou het jammer vinden om het geleerde weer te laten wegzakken bij haar.

Klinkt als een fijne oplossing.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:39

Lizenlotte schreef:

Nou, lijkt me helemaal prima dan, zo :j.

Chickyy

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:39

Lizenlotte schreef:

Ik zou dan 50 euro per maand doen, dat is ongeveer een tientje per keer, lijkt me prima en zeker niet te weinig. Zij kunnen lekker rijden, krijgen ook les en jij bent uit de brand..

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:52

Lizenlotte schreef:

Dan is de inhoud van je knip bepalend, denk ik, prijs/kwaliteit in verhouding, een of ze het daar mee eens zijn!!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:05

Mocht je gaan betalen, zou ik wel heldere afspraken maken en die ook op papier zetten. Uiteindelijk ben jij als eigenaar in de eerste plaats aansprakelijk voor als er iets met de ruiters of de pony gebeurt.
Het gaat vaak goed, maar als er gezeur van komt, heb je in ieder geval de gemaakte afspraken helder.