Achteruitlopend paard op buitenrit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

6_Sammy_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-25 22:14

Kaitlyn schreef:
Mijn paard doet dit ook als ik lange tijd niet naar buiten ben geweest, lijkt wel een stukje onzekerheid te zijn. Zodra ze weer een paar keer is geweest is er ook niks meer aan de hand.
Vorige keer was mijn vriend mee, die pakte haar dan bij een teugel en liep een meter mee en dan was het weer goed. Ik kan zo ook niet iets anders verzinnen dan iemand meenemen, of zelf afstappen, stukje lopen en weer opstappen.
Boos worden werkt averechts. Lastige is dat de mijne het ook na 1,5 uur nog ineens op een stukje kan doen, dus het is niet te voorspellen anders kun je ernaast lopen tot je er voorbij bent.

Ja zeker, zou idd iets van onzekerheid kunnen zijn of een soort “heimwee” Ik heb ook 1x gehad dat hij naar achter liep terwijl er een ander paard voor hem liep (paard waar hij ook altijd mee losstaat etc.) en hij liep met een volle vaart naar achter en draaide zich heel snel om en in volle rengalop met een paar bokken terug tot hij weer bij stal was.. dus denk ergens ook dat hij bang is om van zijn plekje weg te gaan, maar ik snap dan niet wrm hij dat niet doet als ik ernaast loop. En daar ben ik mee eens, boos worden heeft geen zin krijgt hij alleen maar meer negatieve prikkels van. En ja dat is het allerlastigste het is altijd onverwachts! :j

Maar ga zeker dat even proberen het afstappen en dan verder lopen en weer opnieuw.
Laatst bijgewerkt door 6_Sammy_6 op 05-05-25 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 22:15

Ziet hij nog goed ondertussen?

6_Sammy_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-25 22:17

Kidde schreef:
juval schreef:
oei, dat is een lastige...
wat zou er gebeuren als je er eerst een paar honderd meter naast loopt, en er dan op gaat zitten?
misschien is het echt de 'drempel´ om van eigen terrein af te gaan.

Dit zou ik inderdaad doen. En dan steeds wat eerder opstappen tot je rijdend van het terrein kan

Yes ga ik zeker weten uitproberen!

6_Sammy_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-25 22:18

Beemsterkaas schreef:
Ziet hij nog goed ondertussen?

Ja zeker! Hij ziet alles prima. Ziet af en toe zijn eigen spoken, maar dat is alleen in de bak. Buiten heeft ie nergens last van en de hand al helemaal niet.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 22:34

6_Sammy_6 schreef:
journee schreef:
Doet je paard het ook als jij hem aan de hand hebt en er iemand anders op zit?

Ben jij (of de oude eigenaar) kortgeleden niet toevallig van zadel gewisseld en rijdt je hem ook in de bak of alleen buiten?

Yes hij doet dit ook al ik ernaast loop en iemand anders erop zit!

Nee hij heeft hetzelfde zadel, ik heb zijn zadel overgekocht en die past perfect.

In dat geval verwacht ik niet direct dat hij nu onzeker is, maar dat de kans groter is dat hij mischien een keer op de betreffende plek geschrokken is en het inmiddels een 'gewoonte' voor hem is geworden op die plek spanning op te bouwen. Dan is het aan jou om die gewoonte te doorbreken.

Je kunt inderdaad kijken of aan de hand meenemen en iets later opstappen helpt. Je kunt ook bewust gaan oefenen met stilstaan en daarvoor belonen. Dit kun je ook eerst op het erf of in de bak doen. Je kunt daarna ook proberen hem juist op de betreffende plek stil te laten staan, belonen met wat lekkers, dan opstappen en weer belonen als hij stil blijft staan.

Mocht hij weer 'flippen' terug het erf op. Even stil laten staan en belonen. Zodra hij gekalmeerd is weer naar de betreffende plek rijden en stilstaan belonen. De bedoeling is dat hij die plek niet meer als negatief, maar juist als positief gaat ervaren en dat zijn aandacht weer op jou gericht wordt inplaats van af te sluiten en te staken. Verwacht ook niet dat je het staken in een week weer kunt afleren. Als het staken eenmaal een gewoonte is geworden zal het aanleren van gewenst gedrag ook best weer even tijd kosten, daar zul je dan ook consequent energie in moeten steken.

6_Sammy_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-25 23:12

In dat geval verwacht ik niet direct dat hij nu onzeker is, maar dat de kans groter is dat hij mischien een keer op de betreffende plek geschrokken is en het inmiddels een 'gewoonte' voor hem is geworden op die plek spanning op te bouwen. Dan is het aan jou om die gewoonte te doorbreken.

Je kunt inderdaad kijken of aan de hand meenemen en iets later opstappen helpt. Je kunt ook bewust gaan oefenen met stilstaan en daarvoor belonen. Dit kun je ook eerst op het erf of in de bak doen. Je kunt daarna ook proberen hem juist op de betreffende plek stil te laten staan, belonen met wat lekkers, dan opstappen en weer belonen als hij stil blijft staan.

Mocht hij weer 'flippen' terug het erf op. Even stil laten staan en belonen. Zodra hij gekalmeerd is weer naar de betreffende plek rijden en stilstaan belonen. De bedoeling is dat hij die plek niet meer als negatief, maar juist als positief gaat ervaren en dat zijn aandacht weer op jou gericht wordt inplaats van af te sluiten en te staken. Verwacht ook niet dat je het staken in een week weer kunt afleren. Als het staken eenmaal een gewoonte is geworden zal het aanleren van gewenst gedrag ook best weer even tijd kosten, daar zul je dan ook consequent energie in moeten steken.[/quote]

Ja zeker mee eens! Alleen hij doet het niet op dezelfde plekken, hij doet het geheel willekeurig.
Dus ga het eerst ernaast wandelen en dan opstappen eerst een x uitproberen. En eerst eens kijken hoe hij doet als ik ernaast loop helemaal opgezadeld, of hij dan wel braaf blijft. [/quote]

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 23:23

Zou het kunnen zijn dat hij weet dat als je erop zit hij meer inspanning moet leveren dan als je er naast loopt? Dus als je erop zit dat hij weet dat er een mogelijk langere en actievere rit aan zit te komen? Misschien dat er toch sprake is van lichamelijk ongemak en dat hij daar meer last van heeft tijdens een actieve buitenrit dan een wandeling aan de hand. Hoe is hij als je in de bak rijdt? Geen tekenen van minder voorwaarts willen, stijfheid, staken of minder uithoudingsvermogen?

En misschien voor de zekerheid toch je zadel laten nakijken.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 23:50

6_Sammy_6 schreef:
Ja zeker mee eens! Alleen hij doet het niet op dezelfde plekken, hij doet het geheel willekeurig.
Dus ga het eerst ernaast wandelen en dan opstappen eerst een x uitproberen. En eerst eens kijken hoe hij doet als ik ernaast loop helemaal opgezadeld, of hij dan wel braaf blijft.

Dat je paard dit op willekeurige plekken doey was dus niet helemaal duidelijk uit de begin post. :) In een post hierboven vertel je dat hij ook eigenlijk terug naar stal lijkt te willen. Staat er misschien een ander paard op stal waar hij erg aan gehecht is? Dan zou het ook gewoon zo kunnen zijn dat hij zijn maatje niet alleen wil laten.

6_Sammy_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-25 00:20

MissyNr1 schreef:
Zou het kunnen zijn dat hij weet dat als je erop zit hij meer inspanning moet leveren dan als je er naast loopt? Dus als je erop zit dat hij weet dat er een mogelijk langere en actievere rit aan zit te komen? Misschien dat er toch sprake is van lichamelijk ongemak en dat hij daar meer last van heeft tijdens een actieve buitenrit dan een wandeling aan de hand. Hoe is hij als je in de bak rijdt? Geen tekenen van minder voorwaarts willen, stijfheid, staken of minder uithoudingsvermogen?

En misschien voor de zekerheid toch je zadel laten nakijken.

In de bak doet hij dit niet, dan loopt hij gewoon wat er van hem gevraagd wordt. En aan de hand ook niet. Dus het ligt ook niet aan het zadel, anders had hij tijdens het opzadelen en of het rijden in de bak ook wel signalen afgegeven. ;)

6_Sammy_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-25 00:23

journee schreef:
6_Sammy_6 schreef:
Dus ga het eerst ernaast wandelen en dan opstappen eerst een x uitproberen. En eerst eens kijken hoe hij doet als ik ernaast loop helemaal opgezadeld, of hij dan wel braaf blijft.

Dat je paard dit op willekeurige plekken doey was dus niet helemaal duidelijk uit de begin post. :) In een post hierboven vertel je dat hij ook eigenlijk terug naar stal lijkt te willen. Staat er misschien een ander paard op stal waar hij erg aan gehecht is? Dan zou het ook gewoon zo kunnen zijn dat hij zijn maatje niet alleen wil laten.

Nee klopt, daarom vermeld ik het er nu bij. Yes klopt, maar het paard waar hij dus altijd mee staat liep toen voor hem. Verder heeft hij geen andere paarden waar hij gehecht aan is op de stal. :D

Elisa2

Re: Achteruitlopend paard op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 08:33

Het klinkt voor mij als "aangeleerd" gedrag, ergens is hij dit een keer gaan proberen en heeft er succes mee gehad en nu heeft hij er steeds succes mee.

Heb je een trailer? Anders zou je eens met de trailer naar het bos kunnen samen met een ander paard en daar gaan rijden.

Dit oplossen vanaf stal kan nog weleens lastig worden, het belangrijkste is dat jij de controle houdt en hij deze niet overneemt en dat doet hij nu wel. Dat kun je inderdaad oplossen door hem stil te laten staan of steeds naar de plek terug te rijden waar hij niet wil komen. Maar het is oppassen dat het geen gevecht gaat worden. Het belangrijkste is om hem steeds voor te zijn en nu is hij volgens mij jou steeds voor en neemt dan het iniatief over.

6_Sammy_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-25 14:37

Elisa2 schreef:
Het klinkt voor mij als "aangeleerd" gedrag, ergens is hij dit een keer gaan proberen en heeft er succes mee gehad en nu heeft hij er steeds succes mee.

Heb je een trailer? Anders zou je eens met de trailer naar het bos kunnen samen met een ander paard en daar gaan rijden.

Dit oplossen vanaf stal kan nog weleens lastig worden, het belangrijkste is dat jij de controle houdt en hij deze niet overneemt en dat doet hij nu wel. Dat kun je inderdaad oplossen door hem stil te laten staan of steeds naar de plek terug te rijden waar hij niet wil komen. Maar het is oppassen dat het geen gevecht gaat worden. Het belangrijkste is om hem steeds voor te zijn en nu is hij volgens mij jou steeds voor en neemt dan het iniatief over.

Yes zou misschien kunnen! Ik weet dat hij dit is gaan doen toen ik hem nog bijreed voor de allereerste keer bij de andere bijrijder. En dat hij het sinds dien nu elke keer idd door heeft. En idd ik heb nog niet kunnen uitvinden wanneer hij prc dit wilt proberen.

Nee helaas geen trailer, ik zat hier zelf ook al aan te denken en dan naar bos of strand. Dan kan hij net zolang achteruit lopen totdat hij ermee klaar is. En het zou me dus niks verbazen als hij het dan dus opeens niet doet.
Maar ik moet eerst iemand vinden die mee wilt en een trailer regelen. Maar denk dat dat namelijk wel goed zal gaan! :P

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 14:55

zet hem simpelweg in de achteruit als je van het erf af gaat, doorbreek even zijn comfortzone, kijk hoe dat gaat,
desnoods eerst er even ernaast, zover achteruitlopen zolang jij bepaald, en als hij dan omdraait voorwaarts blijven lopen en zodra hij weer achteruit wil in de achteruit zetten/houden

niets afleren maar iets anders aanbieden!!

niet straffen, niet teveel belonen - alleen met stem - pas als jij tevreden bent, een schouderklopje

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 15:29

Hij heeft er gewoon geen zin in van het terrein weg te gaan omdat hij weet wat er gaat komen! ( ik lees dat hij in de bak wel netjes vooruit loopt..)
Maken jullie voor het paard lange, vermoeiende ritten? Heeft het ergens pijn door artrose e.d zodat het wellicht te lang is voor hem? Het is de jongste namelijk niet.

Zo niet dan moet hij niet zeuren en kun je hem eens flink aan het werk het terrein af laten gaan dmv hoofd naar binnen vragen en binnenbeen er in zodat het iets schuin loopt.
Weer ontspannen als je een eindje op weg bent.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 16:00

Beestje is 22. Heeft er misschien gewoon geen zin meer in. Als ze nu niet meer wil springen vind iedereen dat oké. Maar buiten rijden moeten alle paarden maar oké vinden.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 16:04

Is er toevallig recent wat veranderd in de samenstelling van zijn kudde?

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 16:11

Wat als je iemand anders op je paard zet en jij er zelf naast gaat lopen? Of dat die persoon halvewege de wandeling opstapt? Dan blijf jij er naast en verander je nog zo min mogelijk de situatie waar je paard zich nog wel veilig voelt.

6_Sammy_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-25 17:13

mce schreef:
zet hem simpelweg in de achteruit als je van het erf af gaat, doorbreek even zijn comfortzone, kijk hoe dat gaat,
desnoods eerst er even ernaast, zover achteruitlopen zolang jij bepaald, en als hij dan omdraait voorwaarts blijven lopen en zodra hij weer achteruit wil in de achteruit zetten/houden

niets afleren maar iets anders aanbieden!!

niet straffen, niet teveel belonen - alleen met stem - pas als jij tevreden bent, een schouderklopje

Yes bedankt! Hij staat alleen helaas aan een redelijk drukke weg, dus dat gaat lastig.

6_Sammy_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-25 17:14

Popstra schreef:
Hij heeft er gewoon geen zin in van het terrein weg te gaan omdat hij weet wat er gaat komen! ( ik lees dat hij in de bak wel netjes vooruit loopt..)
Maken jullie voor het paard lange, vermoeiende ritten? Heeft het ergens pijn door artrose e.d zodat het wellicht te lang is voor hem? Het is de jongste namelijk niet.

Zo niet dan moet hij niet zeuren en kun je hem eens flink aan het werk het terrein af laten gaan dmv hoofd naar binnen vragen en binnenbeen er in zodat het iets schuin loopt.
Weer ontspannen als je een eindje op weg bent.

Nee zeker niet! Ik rijd nooit lang. Als het goed gaat sluit ik het meteen af.

Bedankt!

6_Sammy_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-25 17:16

Jennyj01 schreef:
Beestje is 22. Heeft er misschien gewoon geen zin meer in. Als ze nu niet meer wil springen vind iedereen dat oké. Maar buiten rijden moeten alle paarden maar oké vinden.

Nee hoor, “beestje” vind naar buiten gaan hartstikke leuk, altijd al fantastisch gevonden. Vind hij vele malen leuker, als gewoon in de bak rondjes rijden. Springen vind hij ook geweldig.
Zolang hij het leuk vind en het nog aankan, zal ik het gewoon met hem blijven doen. Ik zie zeker wel als hij het niet leuk vind, dan had hij het aan de hand ook verschrikkelijk gevonden. :)

6_Sammy_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-25 17:17

Earth schreef:
Is er toevallig recent wat veranderd in de samenstelling van zijn kudde?

Nope! Hij staat altijd met dezelfde merrie en dat hebben we ook geprobeerd. Met of zonder de merrie, blijft hij het doen.

6_Sammy_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-25 17:19

Lokii schreef:
Wat als je iemand anders op je paard zet en jij er zelf naast gaat lopen? Of dat die persoon halvewege de wandeling opstapt? Dan blijf jij er naast en verander je nog zo min mogelijk de situatie waar je paard zich nog wel veilig voelt.

Zelfs als er iemand anders opzit doet hij dit ook, hebben we ook al geprobeerd namelijk. ;)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 17:19

Ik lees toch wel wat bijzondere adviezen. Als hij gaat flippen belonen? Denk je dat als hij in de kudde flipt, dat een kuddegenoot hem beloont? Nee, die corrigeert hem en dat is precies wat jij ook moet doen. Echter moet je daar wel een hele fijngevoelige timing voor hebben. Maar dit is geen oke gedrag.

6_Sammy_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-25 17:20

Bedankt allemaal voor de reacties en het advies!

Ik ga proberen eerst aan de hand en later erop, met iemand ernaast. Kijken hoe hij dat vind.

6_Sammy_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-25 17:23

Benzz schreef:
Ik lees toch wel wat bijzondere adviezen. Als hij gaat flippen belonen? Denk je dat als hij in de kudde flipt, dat een kuddegenoot hem beloont? Nee, die corrigeert hem en dat is precies wat jij ook moet doen. Echter moet je daar wel een hele fijngevoelige timing voor hebben. Maar dit is geen oke gedrag.

Daar ben ik het ook redelijk mee eens, het is namelijk ook ontzettend gevaarlijk wat hij doet en daar hadden sommige het besef nog niet helemaal van denk ik. Drm werken sommige methodes niet, zoals net zolang achteruit laten lopen, want we gaan regelrecht de sloot in beide.

Ik wordt nooit boos, maar heb ook aangegeven dat het niet oké is. Maar idd dat is ook een best een moeilijk werk het precies goed te doen.