Show Jumping Academy

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paardje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 18:33

TheSJA schreef:
Oehlala schreef:
Ik mis vooral het professionele stuk in dit hele verhaal. Zo te lezen is de grens voor ruiters vrij laag (evenals voor de paarden). In het voorbeeld voor 6000€ ‘winst’ voor de fokker terwijl je alle risico draagt, geef ik liever iets meer uit zodat het paard echt professioneel getraind wordt.

Dit concept lijkt erg op bestaande iniatieven zoals fokker zoekt ruiter.

17) In het voorbeeld voor 6000€ ‘winst’ voor de fokker terwijl je alle risico draagt, geef ik liever iets meer uit zodat het paard echt professioneel getraind wordt.
a) Beter lezen in het vervolg want in het aangehaalde voorbeeld krijgt de eigenaar/fokker geen €6.000 maar €26.000. Het basisbedrag plus het deel dat boven dat basisbedrag wordt betaald.

En bij deze ben jij toch echt fout. Die 20.000 is er al, dat is namelikl de prijs die de fokker sowieso kon krijgen.

De added winst die jouw bedrijf dan zou geven is 6000 voor al die risico's+ paard een jaar langer aanhoude, lijkt me geen goede diel , dus nee jij beter lezen ben ik bang.

TheSJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 19:01

Paardje02 schreef:
Dat weet je niet. Het is een pilot, en je hebt helemaal geen referentiekader om te zeggen dat dit een instapprijs is ipv de hoofdsprijs (een 20k- 100% stijging binnen een jaar) in de regel bij jullie.

Of het een pilot is of niet doet niets af aan de marktwaarde van goed opgeleidde paarden. Probeer ergens maar eens een fijn gereden gezond jong parcoursklaar springpaard te kopen voor onder de 40.000.
Gaat niet makkelijk zijn. Alles onder die prijs mankeert wat over het algemeen.

TheSJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 19:03

Paardje02 schreef:
En bij deze ben jij toch echt fout. Die 20.000 is er al, dat is namelikl de prijs die de fokker sowieso kon krijgen.

De added winst die jouw bedrijf dan zou geven is 6000 voor al die risico's+ paard een jaar langer aanhoude, lijkt me geen goede diel , dus nee jij beter lezen ben ik bang.

Dat is een foute aanname want die 20.000 basisprijs is niet een bedrag dat de eigenaar/fokker al kon krijgen maar de prijs die is afgesproken tussen fokker/eigenaar en T.S.J.A. Bij die 20.000 zit dus al winst inbegrepen voor de eigenaar/fokker.

Paardje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 19:06

TheSJA schreef:
Paardje02 schreef:

Dat is een foute aanname want die 20.000 basisprijs is niet een bedrag dat de eigenaar/fokker al kon krijgen maar de prijs die is afgesproken tussen fokker/eigenaar en T.S.J.A. Bij die 20.000 zit dus al winst inbegrepen voor de eigenaar/fokker.

Dan hebben jullie het verkeerd in jullie artikel gezet.

Hierin staat namelijk dat de eigenaar en jullie de waarde van het dier op dat moment bespreken en hierover overeen komen. Dit bedrag in jullie voorbeeld is 20k.

Dit bedrag is het dier dus voor jullie project waard.

Na het project is het dier 40k. Waard, dus 20k waarde vermeerdering en winst door het project.

Edit:

Wat doen jullie als het paard geblesseerd raakt door jullie ruiters, krijgt de fokker dan nog steeds die originele 20k van jullie?

TheSJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 20:46

Paardje02 schreef:

Hierin staat namelijk dat de eigenaar en jullie de waarde van het dier op dat moment bespreken en hierover overeen komen. Dit bedrag in jullie voorbeeld is 20k.

Na het project is het dier 40k. Waard, dus 20k waarde vermeerdering en winst door het project.

Edit:

Wat doen jullie als het paard geblesseerd raakt door jullie ruiters, krijgt de fokker dan nog steeds die originele 20k van jullie?

Dat we een bedrag bepalen wil op geen enkele wijze zeggen dat de eigenaar dat bedrag ook kan krijgen op dat moment.

Uiteraard gaan we in geval van blessure niets betalen want we zijn een Academy, geen verzekeringsmaatschappij en sowieso hebben we het paard niet gekocht.

Paardje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 21:08

TheSJA schreef:
Paardje02 schreef:

Edit:

Dat we een bedrag bepalen wil op geen enkele wijze zeggen dat de eigenaar dat bedrag ook kan krijgen op dat moment.

Uiteraard gaan we in geval van blessure niets betalen want we zijn een Academy, geen verzekeringsmaatschappij en sowieso hebben we het paard niet gekocht.

Citaat:
Indien het betreffende paard geschikt wordt geacht voor de opleiding dan zal met de eigenaar overlegd worden wat de waarde is van dat paard op dat moment.

Nouja, dit is wat jullie zelf erover zeggen. Het is natuurlijk altijd een gok of je ook de waarde van een paard krijgt, maar die gok is net zo groot als het paard eerst bij jullie heeft gestaan.

Ook vind ik het toch raar dat jullie geen afspraken hebben over blessures. Heeft de eigenaar iets te zeggen over wie er op het paard komt te zitten? Anders kunnen jullie er maar zomaar iemand op zetten, die rijdt het paard kapot, en eigenaar blijft met de slachtprijs zitten. En dan zeggen jullie dus "dikke pech, niet ons probleem".

Heel raar. Ik vraag me ook af welke fokken al deze risico's wilt nemen voor een minimale winst vergroting. Die fokker uit jouw voorbeeld is waarschijnlijk goedkoper uit paardlief direct voor 20k te verkopen, in plaats van een jaar later voor 26k, want dat is wat hij dan zou krijgen toch?

TheSJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 22:56

Paardje02 schreef:
Nouja, dit is wat jullie zelf erover zeggen. Het is natuurlijk altijd een gok of je ook de waarde van een paard krijgt, maar die gok is net zo groot als het paard eerst bij jullie heeft gestaan.

Niet echt want de kans dat een paard onder onze begeleiding in waarde vermeerdert is vele malen groter dan dat die in handen van een amateur zou worden opgeleid.

Paardje02 schreef:
Ook vind ik het toch raar dat jullie geen afspraken hebben over blessures. Heeft de eigenaar iets te zeggen over wie er op het paard komt te zitten? Anders kunnen jullie er maar zomaar iemand op zetten, die rijdt het paard kapot, en eigenaar blijft met de slachtprijs zitten. En dan zeggen jullie dus "dikke pech, niet ons probleem".

Bij ons worden geen paarden kapot gereden, dat gebeurt alleen bij de ondeskundigen die niet weten wat ze doen. Uiteraard is er overleg met de eigenaar wie op welk paard zal gaan rijden, dat lijkt me heel vanzelfsprekend.

Paardje02 schreef:
Heel raar. Ik vraag me ook af welke fokken al deze risico's wilt nemen voor een minimale winst vergroting.

Tot nog toe hebben we 16 paarden aangeboden gekregen en hebben zich 12 ruiters/amazones aangemeld. Dus animo is er blijkbaar genoeg want het hele plan is nog geen week bekend.

Paardje02 schreef:
Die fokker uit jouw voorbeeld is waarschijnlijk goedkoper uit paardlief direct voor 20k te verkopen, in plaats van een jaar later voor 26k, want dat is wat hij dan zou krijgen toch?

Dan ga je ervan uit dat er iemand klaarstaat om 20K neer te tellen. Tegenwoordig is de markt zo dat mensen liever meer geld betalen voor een paard dat al opgeleid is dan dat ze betalen voor een groen paard.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 07:17

Nou de tijd zal het uitwijzen, als jullie al aanmeldingen genoeg hebben en er nooit een paard geblesseerd zal raken. (bijzonder om te zeggen) Dan is de volgende stap om te bewijzen dat het een goed concept is en interessant genoeg voor de fokker.

TheSJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 08:27

Elisa2 schreef:
Nou de tijd zal het uitwijzen, als jullie al aanmeldingen genoeg hebben en er nooit een paard geblesseerd zal raken. (bijzonder om te zeggen) Dan is de volgende stap om te bewijzen dat het een goed concept is en interessant genoeg voor de fokker.

Kun je mij dat zinnetje aub aanwijzen waaruit je meent te halen dat ik zeg dat er nooit een paard geblesseerd zal raken? Dan corrigeer ik dat gelijk even.

Paardje02

Re: Show Jumping Academy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 10:32

Je zegt dat er geen paarden kapot gereden worden. Dat is inderdaad iets anders dan geblesseerd raken.
Al kan je dat ook niet garanderen.

Maar hoe dan ook, als het paard geblesseerd raakt, door wat voor reden dan ook, in jullie zorg, zit de eigenaar dus met alle zorgen en alle consequencies. Ik vind het een gevaarlijke constructie.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 10:46

TheSJA schreef:
Elisa2 schreef:

Kun je mij dat zinnetje aub aanwijzen waaruit je meent te halen dat ik zeg dat er nooit een paard geblesseerd zal raken? Dan corrigeer ik dat gelijk even.

Deze uitspraak gok ik, want die is ook in mijn ogen wat bijzonder...

Citaat:
Bij ons worden geen paarden kapot gereden, dat gebeurt alleen bij de ondeskundigen die niet weten wat ze doen.

Volgens mij kun je dit nooit zeggen. Het zal nooit bewust gedaan worden, er zal begeleiding zijn wat top is, maar onder het zadel een ongelukje valt ook onder "kapot gereden" als die term gebruikt wordt imo. En er zitten hier vast mensen met een geblesseerd paard, die 2de helft van die zin is dan behoorlijk nasty en onprofessioneel...

Ik zou me als organisator niet al teveel in het topic mengen denk ik. An sich sta ik best positief tegenover dit programma want het doet me een beetje denken aan een talentenplan van de KNHS waar je extra lessen kreeg en mijn hele groep is behoorlijk succesvol muv mij :+. Voeg daar ervaringen op meerdere paarden aan toe en ik denk dat je best leuke talenten kunt kweken waar het nu misschien nog niet zo makkelijk zichtbaar is omdat ze misschien een wat minder paard hebben.

Maar, nu wordt er op iedere reactie gereageerd, terwijl mensen toch best een idee erover mogen hebben zonder dat de deur direct dicht wordt gegooid lijkt mij. En wat jammer is, is dat die reacties zo gebracht worden alsof het een bewezen programma is wat al 20 jaar draait...

Info geven over de opzet in het algemeen is helemaal top, misschien gaf het artikel niet genoeg beeld, maar geef mensen de ruimte, neem de discussie in je op en heel misschien worden er nog wel dingen gezegd waar jullie wat aan kunnen hebben!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 11:28

Precies Paardje heeft het over blessures en daarop volgt de reactie dat er hier geen paarden kapot gereden worden en bij een amateur wel. Tegelijkertijd zijn de instap eisen voor ruiters zo laag dat dit geen enkel verschil maakt met amateur niveau.

Niet zeggende dat dit niet kan werken, want het is fijn als ze goede begeleiding krijgen. Het is alleen geen garantie voor de eigenaar van het paard dat het geen blessures zal krijgen.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 12:30

Ik hoop dat het allemaal gaat lukken.
Er is denk ik genoeg talent, maar de portemonnee om mee te kunnen doen ontbreekt.
Dit is voor hen een goede kans.
Ik volg het met belangstelling
Hopelijk kunnen de plannen doorgaan, zeker nu er gesproken wordt over het realiseren van padel banen op die plek.
Succes

TheSJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 17:04

Bielsje schreef:
Volgens mij kun je dit nooit zeggen. Het zal nooit bewust gedaan worden, er zal begeleiding zijn wat top is, maar onder het zadel een ongelukje valt ook onder "kapot gereden" als die term gebruikt wordt imo. En er zitten hier vast mensen met een geblesseerd paard, die 2de helft van die zin is dan behoorlijk nasty en onprofessioneel...

In jouw ogen mag dat zo zijn maar een blessure oplopen is in mijn ogen niet 'kapot gereden'. Kapot rijden is met slofteugels of bijzetteugels paarden bijvoorbeeld constant in een krul trekken of veel te hard werken voor een jong paard. Of met een sterk bit de mondhoeken scheuren.

Bielsje schreef:
Ik zou me als organisator niet al teveel in het topic mengen denk ik.

Dat zie ik anders want als je zoveel verkeerde aannamens onbesproken laat dan gaan mensen nog geloven dat het zo is.

Bielsje schreef:
Maar, nu wordt er op iedere reactie gereageerd, terwijl mensen toch best een idee erover mogen hebben zonder dat de deur direct dicht wordt gegooid lijkt mij. En wat jammer is, is dat die reacties zo gebracht worden alsof het een bewezen programma is wat al 20 jaar draait...

En wij op onze beurt mogen erop reageren. Dat is volgens mij het hele idee van een discussie.
Het is ook een bewezen programma want het team bestaat uit louter professionals die niets anders hebben gedaan hun hele leven dan toppaarden en ruiters opleiden.
Laatst bijgewerkt door TheSJA op 26-04-25 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

TheSJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 17:06

...
Laatst bijgewerkt door TheSJA op 26-04-25 17:09, in het totaal 3 keer bewerkt

TheSJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 17:07

...

TheSJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 17:10

esje01 schreef:
Ik hoop dat het allemaal gaat lukken.
Er is denk ik genoeg talent, maar de portemonnee om mee te kunnen doen ontbreekt.
Dit is voor hen een goede kans.
Ik volg het met belangstelling
Hopelijk kunnen de plannen doorgaan, zeker nu er gesproken wordt over het realiseren van padel banen op die plek.
Succes

Die padelbanen gaan er nog steeds komen maar dat is pas in 2026.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 18:29

Ik ben ook heel benieuwd hoe het gaat lopen. Ik ben dan wel een 'amateur' om het even zo te zeggen, maar ik heb les gehad van bijvoorbeeld Jan Vrieling, de vader van Jur. Dus ook niet zomaar iemand. Ik denk dat er dus wel meer amateurs zijn die goede begeleiding krijgen en dus ook geen paarden stuk rijden, behalve door pech. Want pech is altijd mogelijk.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 18:30

TheSJA schreef:
En wij op onze beurt mogen erop reageren. Dat is volgens mij het hele idee van een discussie.
Het is ook een bewezen programma want het team bestaat uit louter professionals die niets anders hebben gedaan hun hele leven dan toppaarden en ruiters opleiden.

Aha. Bij de allerbeste programma's weten ze dat er áltijd verbetering mogelijk is, maar dat is bij jullie gelukkig niet nodig en dat weten jullie al voor de start :')

Jammer, ik was best positief maar door deze communicatie toch echt een stukje minder. Succes!

Paardje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 18:54

TheSJA schreef:
Bielsje schreef:

In jouw ogen mag dat zo zijn maar een blessure oplopen is in mijn ogen niet 'kapot gereden'. Kapot rijden is met slofteugels of bijzetteugels paarden bijvoorbeeld constant in een krul trekken of veel te hard werken voor een jong paard. Of met een sterk bit de mondhoeken scheuren.

Bielsje schreef:
Ik zou me als organisator niet al teveel in het topic mengen denk ik.

Dat zie ik anders want als je zoveel verkeerde aannamens onbesproken laat dan gaan mensen nog geloven dat het zo is.

Bielsje schreef:

Het is geen bewezen programma, want het programma is nog niet eens bezig. En kan daarom ook nooit al bewezen zijn, ongeacht wie er aan deel neemt.

Nou toch uit nieuwsgierigheid, wie zijn dan al deze professionals die er aan meedoen?

TheSJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 21:46

Bielsje schreef:
Nou toch uit nieuwsgierigheid, wie zijn dan al deze professionals die er aan meedoen?

Goed het nieuws blijven volgen want dat gaan we binnenkort bekendmaken.

TheSJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 21:47

Bielsje schreef:
TheSJA schreef:

Aha. Bij de allerbeste programma's weten ze dat er áltijd verbetering mogelijk is, maar dat is bij jullie gelukkig niet nodig en dat weten jullie al voor de start :')

Jammer, ik was best positief maar door deze communicatie toch echt een stukje minder. Succes!

Duidelijk, voor jou is dit dus niet geschikt.
Dat kan.

Paardje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 05:26

TheSJA schreef:
Bielsje schreef:

Goed het nieuws blijven volgen want dat gaan we binnenkort bekendmaken.

Als dit nog niet bekend is, vind ik het al helemaal een raar verhaal als fokkers hun erg kostbare dieren willen afstaan.

Maargoed. Tijd zal het wijzen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 07:03

Paardje: ik vermoed zomaar dat jij niet de eigenaar doelgroep voor dit traject bent. Dus het is voor jou wellicht ook lastig in te schatten.

Ik herken de groep fokkers wel die wellicht open zouden staan voor zo'n concept. Niet de mensen met 1 veulentje voor zichzelf. Maar wel de groep die er ieder jaar één of meerdere fokt en al een realistischer beeld heeft bij de kansen voor een fijn jong paard en de problemen die je tegenkomt onderweg om dat paard daar te krijgen.
Tijd, (houden van) een goede ruiter, faciliteiten, pech, stijgende kosten etc etc

mce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-25 07:09

Beste Bokkers,
heb dit topic geopend omdat mij "het doel" ten ene male onduidlijk was, door het lezen van uw reacties wordt het mij stukje bij beetje helder.
Dank hier voor *D