Moderne caps

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LaDonna75

Re: Moderne caps

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 16:00

Mijn dochter en ik hebben de volgende caps zonder draaiknop:
- Samshield
- BR
- en ook KEP heeft geen draaiknop weet ik.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 16:03

Crista schreef:
Ik heb een uvex, met draaiknop maar ook in de hoogte verstelbaar. Erg fijne cap en beetje sportief uiterlijk. Ik heb een auwe, hij is er ook in het bruin en zwart.

https://www.ej.nl/veiligheidshelm-uvex- ... HdEALw_wcB

Ik wilde ook absoluut geen cap met draai knop, maar dit was de enige die me lekker zat bij EJ. Ik heb echt geen last van deze draai knop. Deze is heel licht en niet zo lomp groot!
Echter gebruik ik deze alleen in de bossen want ik vind 'm echt niet mooi. Als ik een clinic etc heb gebruik ik mijn One K cap, welke net iets minder fijn zit maar ook goed past. Hier kan je verschillende soorten liners in doen, werkt ideaal! En ook niet zo belachelijk groot.

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 16:35

Ik heb er heel even eentje met draaiknop gehad van Harry's Horse volgens mij. Maar ik vond het ook verschrikkelijk en ik heb uiteindelijk een Samshield gekocht.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 23:16

Ik wist niet van het bestaan van mips, het lijkt wel veiliger. Weet iemand een winkel waar je veel verschillende caps kunt passen? Met name die One K lijkt me wel fijn

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 23:45

Ik ben gelukkig al jaren heel zuinig op mijn Harry's Horse... Geen draaiknop, geen glitter&glamour Gewoon een "ouderwetse" egaal bekleedde, simpele cap van nog geen 6 tientjes, toen ik hem kocht :D
Afbeelding

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 23:48

DJZ, Hoewel op veel vlakken lang spullen gebruiken goed is moet je een cap eigenlijk elke 5 jaar vervangen. Het materiaal gaat achteruit ook als je er nooit mee valt.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 23:53

DJZ schreef:
Ik ben gelukkig al jaren heel zuinig op mijn Harry's Horse... Geen draaiknop, geen glitter&glamour Gewoon een "ouderwetse" egaal bekleedde, simpele cap van nog geen 6 tientjes, toen ik hem kocht :D
[ Afbeelding ]

Toch moet je een cap elke 5 jaar vervangen. Dan is de schokdemping eruit.

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 00:52

Marie111 schreef:
Ik ben juist heel blij met mijn luchtige, verstelbare Casco cap.

Kan ik hem wat losser doen in de zomer en wat strakker in de winter.

Hebben julie daar geen last van dan? Opgezet hoofd van de warmte?

En de draaiknop merkmik ook niks van.

https://hypostore.nl/casco-mistrall-cap.html

Hier ook zeer tevreden met deze heerlijke lichtgewicht cap. Onlangs ook een "mooie bling cap" gekocht, man man zweten zeg. Ligt nu te verstoffen in de kast.

Appel_33

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 10:31

Hier ook een casco liefhebber, zo licht en luchtig dat ik gister al voor een buitenrit wilde opstappen en dacht, waarom waait mijn haar in mijn gezicht? Oja! CAP vergeten op te zetten.

En alsjeblieft mensen, vervang hem iedere 5 jaar, ooit (30 jaar terug) vol met mijn hoofd op het asfalt gevallen met nog zo een ouderwetse cap die er toen waren. Alleen zo een elastiekje die ik onder mijn paardenstaart deed. Die ging je echt niet onder je kin doen.

Ik had er gelukkig een op, veel reden toen nog zonder. Er was niks aan mij te zien maar was bewusteloos geweest voor 10 minuten dus mee met de ambulance en na een scan, dubbele hersenkneuzingen en twee bloedingen. Heb 3 maanden plat moeten liggen! Dravend op de weg is waarschijnlijk mijn paard gestruikeld en ik had geleerd netjes mijn teugels vast te houden. Van die dag kan ik mij niks meer herinneren.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 11:10

Ik heb een nieuwe cap gekocht met MPIS. Maar ik kan er niet aan wennen, zo zwaar. Na een paar keerrijden is hij in mijn past beland..

ASF

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 13:40

Na een vreselijke val van partner en paard waarbij de mips cap zichtbaar stuk was en mijn partner nog geen eens hoofdpijn had, geloof ik wel dat mips de 4 tientjes meer waard is. Mips zelf zorgt echt niet voor veel meer gewicht, het is een heel dunne, flexibele extra schaal in je helm, dus dan ligt die hele cap je gewoon niet.

Een cap moet je fijn zitten, hoe het staat vind ik echt van ondergeschikt belang. Ik heb de Charles Owen kylo, vergeet hem regelmatig af te zetten als ik na het rijden nog wat dingen loop te doen. Voor mij een teken dat ie goed zit, heb hem niet eens door.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 14:07

Even een vraag voor de MIPS gebruikers, beweegt die binnenschaal ook los tov de buitenschaal als je gewoon rijdt? Of komt het pas los bij een val?
Ik overweeg een volgende cap met MIPS, maar vroeg me af hoe dit dan werkt.

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-25 14:35

Zou er ook een MIPS cap zijn die niet verstelbaar is? Dat zou wel ideaal zijn...

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 14:47

Bij mijn uvex zie je de binnenschaal goed zitten, denk omdat ze dezelfde caps ook zonder mips verkopen. Het is een dunne plastic binnenkant van echt maar een paar mm dik die vast zit met een soort stevige rubber pootjes. Je moet wel echt kracht zetten om hem te bewegen. Met gewoon rijden beweegt hij niet, althans dat voel ik niet.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 16:03

Op die manier... Ja, ik ben zelf ook helemaal happy met mijn Uvex, maar over twee jaar is deze aan vervanging toe, dus zo af en toe kijk ik eens wat ze nu weer aan nieuwe ontwikkelingen hebben. Tegen die tijd maar eens de Epplejeck in Lochristie binnen stappen om te kijken of ik er eentje kan passen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 16:15

Als je sport voel je MIPS niet.
Bij een val is de hersenschade aanzienlijk minder. Je kunt googlen op plaatjes met uitleg.

Mij bevalt de mipshelm van hooks nog prima.

Helmen worden getest op een val/stoot van recht boven. Terwijl je altijd met een hoek valt, wie komt er nu zeldzaam recht op z’n knar terecht. Die zijdelingse impact wordt geabsorbeerd doordat de mips 10-15mm mee kan geven waardoor de piekkracht meer wordt verdeeld.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 16:53

Die plaatjes had ik dus al bekeken, maar ik vroeg me gewoon af hoe het mechanisme in elkaar stak als je rijdt. Gewoon ervaringen dus, want wat betreft de bescherming ben ik wel overtuigd :j

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 17:11

Fink schreef:
Zou er ook een MIPS cap zijn die niet verstelbaar is? Dat zou wel ideaal zijn...

Bij hypoplaza staan er een aantal op de site. Zou er alleen wel een kiezen die op voorraad is. Dat iets in de aanbieding is, zegt ook niet dat het snel geleverd wordt. Dat dacht ik. Maar wacht al vanaf 4 november en de leverdatum verschuift steeds. De fabrikanten hebben blijkbaar geen haast. -O-

agesus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 18:49

Nadat ik een hersenschudding heb opgelopen 3 weken geleden met een uvex zonder MIPS, die ik 2 jaar geleden op equitana had gekocht. Heb ik maandag bij dezelfde stand dezelfde uvex met MIPS gekocht voor maar 99,95. Terwijl ze op de webshops minimaal 150 zijn.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 20:02

Back on track heeft een niet-verstelbare met MIPS. Maar ga wel passen, je kan wel MIPS op je hoofd zetten, maar als de cap voor geen meter aansluit, heb je er nog weinig aan. Waar woon je? Hypostore heeft vaak veel fijne caps op voorraad en vaak net even een ander aanbod dan bv. de epplejeck.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 20:49

Ik ben juist geslaagd bij de EJ heb de cap hierboven ook even geplaatst. De pasvorm moet echt goed zijn idd.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 21:55

Marie111 schreef:
Pallatin schreef:
Hoe kan je hoofd nou opgezet raken in de zomer :? Een cap zit op je schedel en die zet niet uit en krimpt niet (gelukkig)

TS ik weet niet waar je geweest bent maar wat een kul is je verteld in die winkel.
Ga naar een goede winkel en lekker passen! KEP paste mij voor geen meter, ik had daar idd een champignon kop mee. ik heb nu een samshield zonder draaiknop, de liner was ik af en toe en dan is ie ook weer wat ‘dikker’.
Ik heb toen mn samshield voor onderhoud weg was een Harry’s horse gehad. Die had wel een draaiknop en was prima voor even maar heb ik toen weer verkocht; samshield past mij echt beter en zat veel fijner. Mocht m’n huidige cap weg moeten na een valpartij koop ik er eentje bij

Natuurlijk zet je schedel (botten) niet uit, maar je huid wel. Net zoals je vingers dikker worden van de warmte (vocht vasthouden).
Heb jij nooit een afdruk van je cap op je voorhoofd in de zomer?

Nee, dat heb ik met deze cap iig nooit gehad. Een afdruk lijkt me eerlijk gezegd een teken van een niet goed passende cap. En vocht in vingers of voeten bij warmte is idd niet zo raar maar dat gebeurt bij mijn weten niet op je hoofd waar de cap omheen zit

ASF

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 00:42

Mips voel je niet tijdens het rijden, niet met mijn back on track die vast op maat was en nu met mijn verstelbare Charles Owen ook niet.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 02:43

Ga vooral veel merken passen. Je hoofd heeft natuurlijk een bepaalde vorm en het ene merk past beter bij een ovaal hoofd, de ander meer bij een ronde.
Dus waar iemand helemaal met een merk wegloopt, kan dat voor een ander juist vreselijk zitten.

Ik heb zelf ook een casco mistrall, wel verstelbaar, maar totaal geen last van de knop

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 08:44

Ik vind een verstelbare cap juist fijn :j
Als mijn haar in een vlecht zit, moet ik mijn cap losser draaien dan wanneer ik een lage staart in heb bijvoorbeeld.
Of als iemand anders eens op mijn pony zit, kan ik mijn cap ook makkelijk uitlenen.