Frustratie en explosies

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

parnassia

Re: Frustratie en explosies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 12:15

Ook eens met Fly_high. Echt, zoals de foto in je profiel, heerlijk even galopperen met een "rekkend" paard kan enorm helpen.
Een goed idee is dan om eerst een kwartierje aan de hand los te stappen (bv via Kelly de Geus, haar 'warm-up'). Daarna ohz zou ik er voor kiezen om vrij vlot aan te draven / goed waken op halslengte. Paar keer achtjes rijden en vervolgens lekker lang in de verlichte zit doorgalopperen met langere hals. Alles moet gaan 'stromen'. Dat eens een 2 weekjes volhouden. En misschien je krachtvoer (deels of helemaal) vervangen door een balancer of halveren.
En leuke dingen doen met je paard. Neem m na het rijden aan de hand mee de weg uit / laat m wat cavalettis nemen aan de longe etc.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 12:15

Kmbly schreef:
Hai!

Misschien zegt de titel al wel wat.
Ik ben een beetje gefrustreerd.
Ondertussen heb ik mijn paard ruim 5 jaar en heb ik er van alles mee gedaan. Van horseboarden tot eventing. We hebben het enorm naar ons zin. Maar er is iets wat me nu een beetje de emmer laat volstromen.
Mijn paard doet al zolang ik hem rij aan exploderen. Dan rij je rustig en uit het niets kop erop, vier benen de lucht in en bid maar voor je leven. In het begin kon ik dit prima hendelen, maar voor de kerst is het hem gelukt om me eraf te werpen met dat ik een zenuwbeknelling had.
Er hebben toen andere op gereden en daar doet hij het ook bij.
Echt vier benen en een bok zo hoog alsof hij grand pix springt. En op een paard van 1.80 ben je dan wel machteloos…
Ik heb er een dressuurzadel bij aangeschaft in de hoop mezelf te helpen met zitten blijven, maar ik begin dit spel zat te worden.
Ik heb van alles geprobeerd. Dierenarts, fysio, hartslag metingen, veel trainen, veel vrij, afwisseling, ander voer, kruiden, zadel dit, zadel dat, etc. Radeloos.
Ik snap dat sommige paarden eenmaal zijn wat ze zijn, maar ik heb zulke stunts nog nooit meegemaakt zonder redelijkheid.
Ik ben een beetje ten einde raad. De ene dag heerlijk rijden en de andere dag is het bidden.
Ik merk zelfs dat ik op een ander paard gespannen wordt omdat ik het tussen m’n oren heb gekregen dat ik de lucht in ga vliegen.
Iemand die nog zo’n paard heeft en weet wat kan helpen?

Wat is bij jou afwiiseling??

Afwisseling in rijden???, teveel te lang op de hoefslag stompt enorm af evenaals "niets doen" dan alleen maar rondjes rijden/rond kachelen.
vaak gaan paarden zich vervelen en dat geven ze aan - communiceren doen paarden op hun eigen manier - ga creatief met pionnen of balkjes aan de gang, zet pionnen zo dat je er tussendoor kunt rijden b.v. zet ze op de X een meter uit elkaar zodat je over de AC-lijn er tussen door moet,
of leg baljes zo dat je er tussendoor kunt en eroverheen.

Hoe lang rij je per keer?? Rijden omdat je 45 min./een uur moet is geen optie, ga niet wachten op dat bokje, stop gewoon eens op een monent dat het goed gaat.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 12:47

Naast rug en hals foto's zou ik ook het SI op de foto laten zetten. Bij mijn paard die dit gedrag ook vertoonde was alles goed, tot het SI op de echo ging.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 12:57

Mijn paard ging uit het niets rennen toen ze ongelukkig was op die stal. Na een verhuizing heeft ze het nooit meer gedaan.

Kmbly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-25 13:02

Bedankt sowieso voor iedereen die meedenkt, dat waardeer ik enorm. <3

Kwa beweging:
Ik train hem dressuurmatig tussen B en L niveau in en zo nu en dan springen tot 1.10. Al heb ik dit even moeten uitstellen ivm mijn val en het stukje onzekerheid en nog niet hoger dan 1m. Al heeft hij veel plezier met springen. Hij kan wel eens na de hindernis ook dol doen. Maar of dit enthousiasme is of ongemak, daar zit ik nu een beetje over te piekeren. %)

Helaas mag ik hem niet meer in de rijbaan losgooien van de staleigenaar, maar wel in de paddocks van 30m bij ongeveer 6 / 8 meter?
Al doet hij in de paddock weinig geks en staat ie eigenlijk meer te wachten tot hij weer naar binnen mag.

Vorige winter en zomers gingen we veel naar het strand om uit te waaien en energie kwijt te kunnen, maar ook op zulke momenten en daarna verschijnt het gedrag.

Ook met verhuizingen merk ik weinig verschil met dit gedrag. Met of zonder veel vriendjes, weinig of veel ruimte, lang of kort buiten.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 13:08

Hoe vaak per week is hij onder het zadel? En hoe lang per keer?

Kmbly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-25 13:39

Hij is sinds afgelopen donderdag 5x gereden waarvan 3x intensief (in de les) en 2x minder intensief (buiten rijden en de andere keer veel gestapt.) De andere dag is hij gelongeerd zonder bijzet of dergelijke. en vandaag als het weer goed blijft ga ik denk lekker wandelen.

Normaal probeer ik hem af te wisselen. Rijden, longeren, grondwerk/vrijheidsdressuur, op stap met de trailer.

Met intensief rijden is het tussen de 45 min en uur rijden en minder intensief is het vaak of veel stappen tussendoor of half uurtje lang en laag.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 13:47

En als je nu een smorgens los/longeren doet en savonds of smiddags rijden?
Dus twee keer per dag lekker bewegen, 7 dagen in de week.
En wellicht wat krachtvoer er af.

Buiten uiteraard verder blijven puzzelen met zijn rug.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 13:54

Hals is al gezegd maar dan wel zorgen dat de tussenhalswervelschijven ook zichtbaar zijn, helaas had mijn paard daar zijn probleem. Degeneratie zorgde ook voor dit soort rare momenten en daarvoor alles geprobeerd. Nu is hij al 6 jr een pensionado maar rijden en werken was niet meer verantwoord.. als hij te instabiel wordt kwa balans is het einde verhaal.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 14:02

vervelend ts! ik snap heel goed dat je er moe van wordt. mijn vorige merrie had ook zulk gedrag.
ten eerste natuurlijk het stal management, maar dat is al genoemd. ik denk dat zo'n grote ruin zoals jij hebt erg blij wordt van een groot weiland met speelmaatjes. ik zie vaak dat vooral grote ruinen dat nodig hebben.

als je toch met foto's bezig gaat, vergeet dan niet de tanden. is de tandarts bij hem geweest en weet je zijn hele tandgeschiedenis? is het altijd elektrisch gedaan? kan het bijvoorbeeld zo zijn dat er nog een (stukje) wolfskies ergens in het tandvlees zweeft? die zie je niet vanaf de buitenkant en dit kan wel vreemde zenuwpijn scheuten geven.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 20:24

Filmpje gezien, eigenlijk vind ik dit vrij normaal paarden gedrag alleen de jouwe is erg explosief.

Wat ik zie is dat hij er niet helemaal doorheen is maar daar tegenaan hangt en op dat punt gaan de meeste paarden een beetje 'spoken'. Jouwe doet dit kennelijk zo, eigenlijk zoals je het voorheen oploste was super goed. Gewoon naar voren rijden en aan het werk blijven zetten maar ik begrijp dat het nu door de onzekerheid lastig is.

Wat ik zou doen is eerst zorgen dat hij meer en betere vrije beweging krijgt. Het liefst dat hij ergens gewoon minstens een keer per week lekker uit zijn plaat kan gaan.

Qua rijden zou ik hem eerst eens lekker aan het werk zetten aan de dubbele longe dat hij al lekker ontspannen en goed door zijn lijf is en er dan nog even opstappen en lekker doorrijden. En dit dan weer langzaam uitbouwen maar hem wel minstens een of twee keer per week lekker goed aan het werk houden aan de dubbele longe.

Kmbly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-25 20:47

Vandaag heb ik gekeken om er een pony bij te zetten die nog alleen stond. Dit ging voor mijn gevoel niet slecht.
Ze waren allebei wel dominant maar niet gemeen, meer aan t stoeien wie baas was.
(Tussen een paard van 1.80 en een pony van 1.48) _O-
Die hebben elkaar aardig bezig gehouden. Maar daar heb ik wel een goed gevoel over.

Dat is stap 1 voor energie en geest verrijking.

Woensdag is stap 2 bij de kliniek

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 20:53

Wij hebben ook zo'n combi, alleen is de pony net paar cm groter. Paard ook zo groot haha. Beide even jong ook nog en die stoeien wat af. En je ziet echr dat ze het nodig hebben.

Dus super fijn!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 13:59

Goed hoe je het aan pakt. Meer kun je op dit moment eigenlijk niet doen.
Heel de boven lijn laten palperen en op de foto zetten.
Grote kans er mss niks uit komt maar dan weet je wel dat je gewoon een melige pony hebt.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 14:10

Succes met je zoektocht TS.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 14:15

Kmbly schreef:
Vandaag heb ik gekeken om er een pony bij te zetten die nog alleen stond. Dit ging voor mijn gevoel niet slecht.
Ze waren allebei wel dominant maar niet gemeen, meer aan t stoeien wie baas was.
Die hebben elkaar aardig bezig gehouden. Maar daar heb ik wel een goed gevoel over.

Hoe is het op de kliniek afgelopen?

Kmbly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-25 17:30

BloemBloem schreef:
Kmbly schreef:

Hoe is het op de kliniek afgelopen?

Helaas was ik genoodzaakt om de afspraak te verzetten naar volgende week…

Dinsdagochtend werd ik gebeld door stalpersoneel of zijn gedrag in de paddock normaal was. Maar hij blijft nooit lang liggen, zeker na verhuizing andere paddock. Daar ging hij weer liggen.

Het bleek koliek te zijn.
Gelukkig was de DA elke dinsdag bij ons op stal en hebben ze hem gecheckt.
Milt- nierband entrapment…
Ze zijn die middag nog gekomen en ‘s avonds in verband koorts…
Tussendoor ben ik niet naar huis gegaan om hem in de gate te houden.

De volgende dag in de middag was de DA nog een keer voor controle.
Daarna is hij opgeknapt en meer zichzelf geworden.

Ondertussen gaat het nu een stuk beter, maar vond ik het niet verantwoord om hem onder de röntgen te zetten en ivm incubatietijd koorts mag hij ook niet het terrein af.

Het onderzoek staat nu voor volgende week.

Kmbly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-25 20:14

Update:

DA heeft hem zien lopen aan de longe hard en zacht. Daar liet hij niet direct wat zien, maar wel wat stijf achter. Met de buigproef herstelde hij achter wat later dan gewenst. Maar opzich weinig op te merken.

Daarna heeft ie afgevoeld, daar merkte hij dat paard gevoelig was achter het zadel en bij de bekken.

Dus op de foto.
Halswervels, rug en stukje bekken.

Hals was in orde, schoft ook. En net achter het zadel zaten er 2 wervels tegen elkaar. Die begonnen al te irriteren. Het trok ook meteen mijn oog.
Bij de bekken zat er ook een wervel wat dicht op elkaar, maar niks om nu zorgen om te maken.

Daarna echo.
Ik heb daar weinig verstand van, maar wat ik heb begrepen waren z’n bekken wat gekanteld.

De foto’s en het verslag moet ik nog ontvangen, dan kan ik wat meer uitleggen.

Maar het komt wel neer op lichte kissingspines.
We gaan nu met verzekering eerst even toestemming vragen voordat ze klagen dat we dat niet hebben aangevraagd, en dan gaan we het gebied inspuiten zodat er gericht getraind kan worden om die rugspieren etc

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 20:55

En zouden die bekken kanteling en de KS met elkaar te maken hebben? En is dit volgens de DA waarschijnlijk de reden van zijn gedrag?

Goed dat je het na hebt laten kijken in ieder geval. Geeft toch meer duidelijkheid en hopelijk slaat de behandeling aan.

Kmbly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-25 21:14

Hij denkt niet zodanig dat het met elkaar te maken heeft.
Voor het gedrag durfde hij niet te zeggen dat het vanuit de KS komt, maar het zou niet gek zijn.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 21:27

Kan een combinatie zijn van dingen maar dat de KS een rol speelt daar twijfel ik eigenlijk niet aan. Je ziet vaker raar explosief gedrag daardoor.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 09:15

Aan de ene kant jammer dat ze iets gevonden hebben. Maar het geeft je wel een mooi vertrek punt om op zoek te gaan naar verbetering voor je paard.
Succes met jullie behandelplan TS.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 09:39

Kmbly schreef:
Misschien dat ik inderdaad toch nog ga hameren bij de kliniek voor foto’s van de rug.
Nu ik het uitschrijf zat ik ook met de gedacht: wat als het kissing spines is… oh dan voel ik me schuldig…
De arts die had de optie van foto’s weggewuifd omdat hij niet gevoelig was en prima kon buigen met z’n koop tussen z’n benen.

Is het een idee om de bevindingen van nu toch eens terug te koppelen aan die desbetreffende eerste dierenarts. Vind het wel extreem dat een dierenarts dergelijk explosief verdacht gedrag toeschrijft aan gedrag ivm prima kunnen buigen.

Succes met het behandelen ts. Hopelijk geeft het nu meer kennis en helderheid wanneer hij pijnscheuten voelt om zo te gaan bokken, het vergt ook moed en doorzettingsvermogen om je eigen routine en trainingsmethoden te veranderen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 09:42

Kmbly schreef:
Voor het gedrag durfde hij niet te zeggen dat het vanuit de KS komt, maar het zou niet gek zijn.

Hopelijk als de behandeling aanslaat kun je het verschil gaan zien. :)

Explosief gedrag kan inderdaad met KS te maken, maar dan is het vaak een soort paniek-extreem gedrag zeg maar.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 09:47

Elisa2 schreef:
Kmbly schreef:

Hopelijk als de behandeling aanslaat kun je het verschil gaan zien. :)

Explosief gedrag kan inderdaad met KS te maken, maar dan is het vaak een soort paniek-extreem gedrag zeg maar.

Dat klinkt echt heel redelijk hoor.
Het is niet omdat je een probleem hebt en iets vind dat 1+1 automatisch 2 is.
Het lijkt me juist heel gezond om er zo open in te blijven zitten.

Maar het is wel een draadje om eens aan te pulken om te kijken of je het probleem kunt ontrafelen.