Paard galoppeert goed aan en wisselt achter na een paar passen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Paard galoppeert goed aan en wisselt achter na een paar passen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 17:37

Geen belemmeringen in de knie? Misschien eens een foto maken .

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 18:23

BigOne schreef:

Zie jij ook links achter die ‘aarzeling’ in de knie?
Ik weet niet goed hoe het te omschrijven…

bbpin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-25 18:30

Ik ga proberen in dit bericht alles te beantwoorden:

Klopt ze is stijf! Duurt met het rijden ook altijd even voordat ze lekker loopt. Vandaag veel tempo wisselingen gereden met m’n instructrice en jahoor, geen gebok geen boosheid niks… Ze vond dat ik toch niet duidelijk genoeg was en haar eigenlijk te lang door liet drammen voordat ik echt zei “hey nu is het genoeg, luisteren”

En het probleem word langzamerhand verholpen, we kunnen idd foto’s laten maken maar ik ga uit van het advies van de osteopaat en dat is voor nu de achterhoeven binnendoor zetten en afwachten of dat positieve invloed heeft.
In draf geen onregelmatigheden, alleen dus dat raar neerzetten van de achterbenen. Dit is uiteraard beide achterbenen en niet maar 1tje (dat aarzelen klopt dus, dat lijkt ze doordat de knieschijf eerst goed moet klikken heel simpel gezegd)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 18:31

Mijn jonge paard had een poosje geleden ook hele vage klachten.
Liep een beetje met een 'slag in het wiel'.

Bleek dus 2 ontstoken kniegewrichten en een SI-probleem te hebben.
Konden ze enkel op de kliniek via röntgen en scan zien.
Op het oog zag je ook heel slecht dat er 'iets' was.
Deed ook heel raar met de achterbenen en had een bunnyhop in galop

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 18:33

Vind dat toch altijd een lastig iets. Sommige paarden gaan door hun ongemak heenlopen als je ze aanpakt namelijk. En je kunt het niet aan ze vragen en ook niet aan de binnenkant kijken wat er aan de hand is. Zou dat toch spannend vinden als je aangeeft problemen gevonden te hebben rond het SI en de knie een soort van goed moet klikken. Is er dan niet iets met de patella ofzo?

Zou dit toch denk ik laten onderzoeken.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 18:38

Celebi schreef:
Vind dat toch altijd een lastig iets. Sommige paarden gaan door hun ongemak heenlopen als je ze aanpakt namelijk. En je kunt het niet aan ze vragen en ook niet aan de binnenkant kijken wat er aan de hand is. Zou dat toch spannend vinden als je aangeeft problemen gevonden te hebben rond het SI en de knie een soort van goed moet klikken. Is er dan niet iets met de patella ofzo?

Ik ook.

Mijn osteo zei toen ook: "ik kan er niet in kijken. Misschien is het niks, maar zou het toch laten onderzoeken door een kliniek, voor je verder gaat trainen"

Op de kliniek zeiden ze: "goed dat je ons laat kijken, anders hadden die knieën best een chronisch probleem kunnen worden"

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 18:47

Ayasha schreef:
BigOne schreef:

Zie jij ook links achter die ‘aarzeling’ in de knie?
Ik weet niet goed hoe het te omschrijven…

Ik zie twee redelijk stijve knieën, en het binnendoor bekappen betekent dat die knieën net niet op slot vliegen maar wel beschadigd kunnen zijn. Foto’s maken goed idee.

bbpin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-25 19:02

Ik ga het foto’s maken even bespreken. Het kan natuurlijk geen kwaad.
Uit nieuwsgierigheid, hoe heeft de kliniek geadviseerd verder te gaan? Welke behandelingen waren er nodig en aan welk prijskaartje moet ik denken?

bbpin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-25 19:04

Celebi schreef:

Klopt, patella instabiliteit heet dat. Dat knakken is de knie schijf die in en uit de gleuf gaat, en wat je ziet als die “aarzeling”. Is iets wat vaker voorkomt in friezen en de mijne is een barock pinto dus heeft gelijk die lasten meegebracht

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 19:05

Hoe oud is dit paard?

Jonge paarden willen nog weleens vaker last hebben van de kniebanden.

Vaak als ze iets mankeren en je rijdt er 'doorheen' dan worden ze daarna slechter. Daar zou ik dus op letten en bij twijfel kan laten nakijken natuurlijk nooit kwaad.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 19:09

bbpin schreef:
Celebi schreef:

Klopt, patella instabiliteit heet dat. Dat knakken is de knie schijf die in en uit de gleuf gaat, en wat je ziet als die “aarzeling”. Is iets wat vaker voorkomt in friezen en de mijne is een barock pinto dus heeft gelijk die lasten meegebracht

Hmm dit klinkt dan niet als iets waar je doorheen zou moeten rijden denk ik?

bbpin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-25 19:10

Elisa2 schreef:
Hoe oud is dit paard?

Jonge paarden willen nog weleens vaker last hebben van de kniebanden.

Vaak als ze iets mankeren en je rijdt er 'doorheen' dan worden ze daarna slechter. Daar zou ik dus op letten en bij twijfel kan laten nakijken natuurlijk nooit kwaad.

Paard word dit jaar 8, ga even de DA een mailtje sturen om te praten over de mogelijkheden

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 19:21

Toen mijn paard vast zat in het lumbaal/SI gebied, had hij ook moeite met de juiste galop. Onder het zadel zat hij meestal wel goed, maar in vrijheid vaak overkruist.
En daarnaast was hij erg stijf in knieën en sprongen, beiderzijds.
Eenmaal weer los in de rug was de stijfheid in knieën en sprongen ook direct weer verdwenen.

Anderszins kan een hengstige merrie ook zeker klachten in het lumbaal gebied geven.

Daarbij is je paard nu 2x behandeld, maar het blijft een levend dier.
Hij kan in de wei of op stal, aan de longeerlijn of onder het zadel wel een rare beweging gemaakt hebben, waardoor er weer iets niet lekker zit (of getriggerd door de hengstigheid), waardoor er weer een deel van het probleem tot uiting kan komen in het gedrag.

bbpin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-25 19:24

Dat overkruist aanspringen in vrijheid kan ik herkennen! Wellicht dat ze altijd nog last heeft gehad maar dat het licht verminderd is. Nu met de hengstigheid allemaal wat heftiger doorkomt en ik nu wel reactie krijg…

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 19:27

quadriceps versterken, rechtuit, bergjes op, recht door wat mulle zandpaden , autoband laten trekken en soms inspuiten met iets wat wat irritatie aan kniebanden geeft zodat ze strakker gaan staan. Maar voor alle zekerheid zou ik toch foto’s maken om te zien of er al beschadiging is.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 22:33

bbpin schreef:
Ik ga het foto’s maken even bespreken. Het kan natuurlijk geen kwaad.
Uit nieuwsgierigheid, hoe heeft de kliniek geadviseerd verder te gaan? Welke behandelingen waren er nodig en aan welk prijskaartje moet ik denken?

Bij mij is Lingehoeve eerst op stal gekomen voor een kreupelheidsonderzoek.
Op basis daarvan een vermoeden gesteld van de plek van de problemen.

Toen afspraak met de kliniek gemaakt.
Arts daar deed nog even een check, bevestigde wat in het kreupelheidsonderzoek gezien is en besloot foto's te gaan maken.
Linkerbeen was een zichtbaar probleem, maar ze wilde, in overleg met mij, graag ool rechts kijken.
Uiteindelijk zijn sprong, knieën en heupen op de foto gezet. Knieën en SI ook op scan (SI gaat niet met röntgen).

De knieën zijn uiteindelijk ingespoten (beiden, want allebei flink ontstoken) en nog iets van ontstekingsremmer mee gekregen in pilvorm.

Ik was toen ruim 1600 euro kwijt voor dat onderzoek.
En later nog eens zo'n 700 euro voor controle en SI inspuiten.

Dat SI kon niet direct met de knieën. Want die knieën moesten met rust genezen. Dat SI moest na het inspuiten juist gaan bewegen.

bbpin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-25 22:41

Ah duidelijk! Lingehoeve komt bij ons niet op locatie, maar heb daar fijne ervaringen mee met m’n vorige paardje!
Kreupelheidsonderzoek heb ik al gedaan, volgende stap zal dus uiteraard foto’s zijn.
Met scan bedoel je echo toch? Dat laat toch vooral zacht weefsel zien of ben ik helemaal fout aan het denken :j

eshz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 22:46

Ik zou ook denken laat de knieën op de echo zetten. Die geven vaker ontstekingsreacties door het opvangen van problemen in het SI. En ik wil je even een compliment geven hoe je overal op reageert. Volgensmij heb jij het beste voor met je paard en zegt je gevoel je al genoeg. Hopelijk komt er snel duidelijkheid!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 23:12

bbpin schreef:
Ah duidelijk! Lingehoeve komt bij ons niet op locatie, maar heb daar fijne ervaringen mee met m’n vorige paardje!
Kreupelheidsonderzoek heb ik al gedaan, volgende stap zal dus uiteraard foto’s zijn.
Met scan bedoel je echo toch? Dat laat toch vooral zacht weefsel zien of ben ik helemaal fout aan het denken :j

Oh echo idd :j

SI moesten ze wel echt rectaal doen.
Dat kon ook enkel op de kliniek, in eem opvoelbox enzo.

Pin me ook niet vast op de prijzen hoor dat ligt natuurlijk ook aan hoeveel foto's ze willen maken, hoeveel sedatie er nodig is enz enz.

En het zal dit jaar ook wel duurder zijn de vorig jaar, met alle stijgende prijzen.

bbpin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-25 23:14

eshz schreef:
Ik zou ook denken laat de knieën op de echo zetten. Die geven vaker ontstekingsreacties door het opvangen van problemen in het SI. En ik wil je even een compliment geven hoe je overal op reageert. Volgensmij heb jij het beste voor met je paard en zegt je gevoel je al genoeg. Hopelijk komt er snel duidelijkheid!

Dankjewel!

bbpin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-25 23:16

Sherivey schreef:
bbpin schreef:

Oh echo idd :j

SI moesten ze wel echt rectaal doen.
Dat kon ook enkel op de kliniek, in eem opvoelbox enzo.

Pin me ook niet vast op de prijzen hoor dat ligt natuurlijk ook aan hoeveel foto's ze willen maken, hoeveel sedatie er nodig is enz enz.

En het zal dit jaar ook wel duurder zijn de vorig jaar, met alle stijgende prijzen.

Nou hou op hoor, die paarden trekken me bankrekening keer op keer leeg haha :')
Heb al gelijk de prijzen erbij gevraagd dan weet ik hoeveel uren ik bij moet werken pfff _/-\o_

Kan ook maar beter gelijk de oorzaak behandelen dan steeds de osteopaat laten komen, anders zit ik na een jaar nogsteeds met de zelfde behandelingen vrees ik

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 23:37

Dat, en een osteo kan helaas niet alles oplossen.
Wel kan ie vaak ondersteunen in het traject.

Die van mij heb ik na de SI-behandeling (geloof 2-3 weken erna) laten behandelen door de osteo. Zodat zn hele lichaam goed mee kon gaan doen.

Morgen komt de masseur voor onze beide paarden. Even checken wat voor aandachtspunten die vind en indien nodig schakelen met osteo.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 08:05

Zijn er foto's gemaakt van de rug van het paard?
Ik heb al een aantal keer meegemaakt dat staakgedrag en verkeerd aan galopperen/ overspringen in galop kwam omdat er in de rug dingen niet goed zat.

bbpin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-25 09:25

Zoals hierboven al genoemd zit het idd niet helemaal lekker met haar rug. Dat is al vastgesteld. We weten wat ze heeft alleen de meest efficiënte behandeling moet nog bepaald worden

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 09:40

Nav het filmpje zou ik, als het mijn paard was: knieën en rug volledig na laten kijken.
Qua decompensatie kunnen de knieën door een rug komen en andersom, maar het ziet er wel uit alsof in een van beide iets echt niet goed zit.
Foto's en eventueel echo.