Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
amdejong555 schreef:Ja, aan de hand is ze precies hetzelfde. Om naar de bak te komen vanuit haar stal moet ik misschien 20 meter buiten lopen. Dit zelfde pad loopt ze dus haar hele leven al op, en je moet over ditzelfde pad om naar de wei te komen. Toch is ze iedere keer super alert als ik haar mee neem. En alles is eng, het draad wat er hangt, de bosjes die nu iets anders ritselen, de mest kruiwagen die opeens een kwartslag gedraaid is. En dit wordt allemaal nog veel erger als het hard waait of regent.
DubbelFun schreef:@amdejong555: zijn haar ogen wel eens gekontroleerd of ze wel goed kan zien, dat er niet bijv. 'druivepitjes' in zitten ??
Lieser schreef:amdejong555 schreef:Ja, aan de hand is ze precies hetzelfde. Om naar de bak te komen vanuit haar stal moet ik misschien 20 meter buiten lopen. Dit zelfde pad loopt ze dus haar hele leven al op, en je moet over ditzelfde pad om naar de wei te komen. Toch is ze iedere keer super alert als ik haar mee neem. En alles is eng, het draad wat er hangt, de bosjes die nu iets anders ritselen, de mest kruiwagen die opeens een kwartslag gedraaid is. En dit wordt allemaal nog veel erger als het hard waait of regent.
Zou het kunnen dat ze jou niet als 'leider' ziet? Met name onzekere paarden die laag in de rangorde (zouden) staan in een kudde, kunnen heel gespannen raken als ze denken dat ze ineens de roedelleider moeten zijn. Dan krijgen ze meer verantwoordelijkheid dan ze op basis van hun karakter aankunnen en dat maakt ze nerveus en kijkerig.
amdejong555 schreef:Het zou me niet verbazen. Iedere keer als ik met andere personen in de bak rij probeert ze te plakken. Maar ik weet niet hoe ik dat moet veranderen. Ik doe veel grondwerk met haar, we doen iedere dag wel iets. Maar ik wil haar niet gaan domineren ofzo.
amdejong555 schreef:Het zou me niet verbazen. Iedere keer als ik met andere personen in de bak rij probeert ze te plakken. Maar ik weet niet hoe ik dat moet veranderen. Ik doe veel grondwerk met haar, we doen iedere dag wel iets. Maar ik wil haar niet gaan domineren ofzo.
Bowo schreef:amdejong555 schreef:Het zou me niet verbazen. Iedere keer als ik met andere personen in de bak rij probeert ze te plakken. Maar ik weet niet hoe ik dat moet veranderen. Ik doe veel grondwerk met haar, we doen iedere dag wel iets. Maar ik wil haar niet gaan domineren ofzo.
Heb je daar wel eens les in gehad? Het gaat niet zo zeer om de activiteiten die je doet, maar meer om hoe jij die doet. Jij moet er als leider bij staan, en dat is iets anders dan domineren. Maar die zin laat me wel denken dat je je paard misschien teveel 'in de steek' laat. Een paard heeft baat bij duidelijkheid en consistentie. Geef duidelijk aan wat je wil vanuit een leiderschapsrol en dan kan je paard steun zoeken bij jou.
SusanH schreef:Sommige paarden zijn zo hoor. Die van ons kan ook schrikken van dit soort dingen zeker in de wintermaanden. Fysiek mankeert hij niks en ook qua training van alles geprobeerd. Het is ook wel beter geworden maar hij blijft sneller schrikken dan het gemiddelde paard. Wat beugellengte betreft, belangrijkste als je het uit wil kunnen zitten is dat je met 2 voeten voldoende steun kunt houden in de beugels. En wat ik daarnaast heel belangrijk vindt als je het tempo even niet kunt bepalen dan toch iig de richting. Dus, zo snel mogelijk een volte opdraaien. En werk aan je houding. Dat is het belangrijkste om te kunnen blijven zitten.
dan zit ik liever diep dan dat ik hoef te gaan staan om mee te gaan met een mega bok zoals ik bij Uni weleens nodig had. Lieser schreef:amdejong555 schreef:Ja, aan de hand is ze precies hetzelfde. Om naar de bak te komen vanuit haar stal moet ik misschien 20 meter buiten lopen. Dit zelfde pad loopt ze dus haar hele leven al op, en je moet over ditzelfde pad om naar de wei te komen. Toch is ze iedere keer super alert als ik haar mee neem. En alles is eng, het draad wat er hangt, de bosjes die nu iets anders ritselen, de mest kruiwagen die opeens een kwartslag gedraaid is. En dit wordt allemaal nog veel erger als het hard waait of regent.
Zou het kunnen dat ze jou niet als 'leider' ziet? Met name onzekere paarden die laag in de rangorde (zouden) staan in een kudde, kunnen heel gespannen raken als ze denken dat ze ineens de roedelleider moeten zijn. Dan krijgen ze meer verantwoordelijkheid dan ze op basis van hun karakter aankunnen en dat maakt ze nerveus en kijkerig.