Beste beugellengte voor schrikkend paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Beste beugellengte voor schrikkend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 14:36

@amdejong555: zijn haar ogen wel eens gekontroleerd of ze wel goed kan zien, dat er niet bijv. 'druivepitjes' in zitten ??

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 14:37

amdejong555 schreef:
Ja, aan de hand is ze precies hetzelfde. Om naar de bak te komen vanuit haar stal moet ik misschien 20 meter buiten lopen. Dit zelfde pad loopt ze dus haar hele leven al op, en je moet over ditzelfde pad om naar de wei te komen. Toch is ze iedere keer super alert als ik haar mee neem. En alles is eng, het draad wat er hangt, de bosjes die nu iets anders ritselen, de mest kruiwagen die opeens een kwartslag gedraaid is. En dit wordt allemaal nog veel erger als het hard waait of regent.

Zou het kunnen dat ze jou niet als 'leider' ziet? Met name onzekere paarden die laag in de rangorde (zouden) staan in een kudde, kunnen heel gespannen raken als ze denken dat ze ineens de roedelleider moeten zijn. Dan krijgen ze meer verantwoordelijkheid dan ze op basis van hun karakter aankunnen en dat maakt ze nerveus en kijkerig.

amdejong555

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-25 14:40

DubbelFun schreef:
@amdejong555: zijn haar ogen wel eens gekontroleerd of ze wel goed kan zien, dat er niet bijv. 'druivepitjes' in zitten ??

Nee dat is niet iets waar ik ooit naar heb gekeken. Ze heeft wel regelmatig dierenarts keuringen gehad ivm een schouderblessure als 2 jarige. En ze heeft een keuring gehad voor ik haar kocht maar ik heb geen idee of ze specifiek naar de ogen hebben gekeken.

amdejong555

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-25 14:42

Nibbit schreef:
Misschien is de TRT methode geschikt voor je paard?
Het moet even in je eigen systeem komen; maar leert je paard beter omgaan met spanning.

Dit is niet een methode waar ik heel bekend mee ben. Ik zou het eens opzoeken.

amdejong555

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-25 14:44

Lieser schreef:
amdejong555 schreef:
Ja, aan de hand is ze precies hetzelfde. Om naar de bak te komen vanuit haar stal moet ik misschien 20 meter buiten lopen. Dit zelfde pad loopt ze dus haar hele leven al op, en je moet over ditzelfde pad om naar de wei te komen. Toch is ze iedere keer super alert als ik haar mee neem. En alles is eng, het draad wat er hangt, de bosjes die nu iets anders ritselen, de mest kruiwagen die opeens een kwartslag gedraaid is. En dit wordt allemaal nog veel erger als het hard waait of regent.

Zou het kunnen dat ze jou niet als 'leider' ziet? Met name onzekere paarden die laag in de rangorde (zouden) staan in een kudde, kunnen heel gespannen raken als ze denken dat ze ineens de roedelleider moeten zijn. Dan krijgen ze meer verantwoordelijkheid dan ze op basis van hun karakter aankunnen en dat maakt ze nerveus en kijkerig.

Het zou me niet verbazen. Iedere keer als ik met andere personen in de bak rij probeert ze te plakken. Maar ik weet niet hoe ik dat moet veranderen. Ik doe veel grondwerk met haar, we doen iedere dag wel iets. Maar ik wil haar niet gaan domineren ofzo.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 14:47

@amdejong555: het is niet iets waar standaard naar gekeken wordt. Nu is het door een DA met een lampje simpel te zien, maar zelf kun je het ook zien als de zon op een bepaalde manier op het oog valt.
Op google kun je wel voorbeelden zien.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 16:41

Ik zou echt begeleiding irl zoeken. Ik snap je gedachtegang en dat hoor je ook vaak. Mensen zien of horen dingen waar hun paarden van schrikken en dat vinden ze normaal en vaak gaan ze er ook rekening mee houden en later zelfs ook dingen vermijden.

Het zijn ook geen trucjes die je moet leren. Je kan bijv 100x nu met klittenband oefenen en dat is goed. Maar dan schrikt ze morgen van iets anders. Het gaat erom dat je leert hoe je haar kan laten wennen aan spannende dingen en ook met die spanning kan leren omgaan.
Als paarden iets spannend vinden, maar het is niet direct dreigend, zouden ze niet gelijk er vandoor gaan of rennen, maar schrikken, afstand nemen en de situatie bekijken. Maar dat zie je ze vooral vaak samen doen als ze in een kudde lopen of dus naast hun begeleider.

Zodra jij meer leert over je denk en handelswijze, heeft dat snel een positief effect op je paard.

Voor het rijden, goed les en vooral iemand die ook echt goed let op je zit, houding en hulpen.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 17:58

amdejong555 schreef:
Het zou me niet verbazen. Iedere keer als ik met andere personen in de bak rij probeert ze te plakken. Maar ik weet niet hoe ik dat moet veranderen. Ik doe veel grondwerk met haar, we doen iedere dag wel iets. Maar ik wil haar niet gaan domineren ofzo.

Domineren is gelukkig niet nodig om haar te laten merken dat ze op jou kan vertrouwen. Je geeft leiding, in de zin dat jij de situatie onder controle hebt en zij zich daar niet druk om hoeft te maken. Er zijn oefeningen om daarbij te helpen. Misschien kun je iemand vinden die ervaring heeft met die oefeningen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 18:23

Sommige paarden zijn zo hoor. Die van ons kan ook schrikken van dit soort dingen zeker in de wintermaanden. Fysiek mankeert hij niks en ook qua training van alles geprobeerd. Het is ook wel beter geworden maar hij blijft sneller schrikken dan het gemiddelde paard. Wat beugellengte betreft, belangrijkste als je het uit wil kunnen zitten is dat je met 2 voeten voldoende steun kunt houden in de beugels. En wat ik daarnaast heel belangrijk vindt als je het tempo even niet kunt bepalen dan toch iig de richting. Dus, zo snel mogelijk een volte opdraaien. En werk aan je houding. Dat is het belangrijkste om te kunnen blijven zitten.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 09:32

amdejong555 schreef:

Heb je daar wel eens les in gehad? Het gaat niet zo zeer om de activiteiten die je doet, maar meer om hoe jij die doet. Jij moet er als leider bij staan, en dat is iets anders dan domineren. Maar die zin laat me wel denken dat je je paard misschien teveel 'in de steek' laat. Een paard heeft baat bij duidelijkheid en consistentie. Geef duidelijk aan wat je wil vanuit een leiderschapsrol en dan kan je paard steun zoeken bij jou.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 10:09

Bowo schreef:
amdejong555 schreef:

Heb je daar wel eens les in gehad? Het gaat niet zo zeer om de activiteiten die je doet, maar meer om hoe jij die doet. Jij moet er als leider bij staan, en dat is iets anders dan domineren. Maar die zin laat me wel denken dat je je paard misschien teveel 'in de steek' laat. Een paard heeft baat bij duidelijkheid en consistentie. Geef duidelijk aan wat je wil vanuit een leiderschapsrol en dan kan je paard steun zoeken bij jou.

Heel goed geschreven.
Domineren is niet de truc. Eerlijk en duidelijk zijn wel. Dat hij weet wat hij aan je heeft, dat hij automatisch steun aan je heeft.
Daarnaast ook een stukje handig rijden. Zet hem aan het werk dat hij focus op jou heeft en niet de hele omgeving. Dat doet hij maar in zijn vrije tijd :P

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 10:15

Je rijdt op een spring zadel, maar jouw houding is (nog) niet optimaal waardoor je in de problemen komt als je paard plotseling in galop schiet?

Persoonlijk zou ik eerst eens een veelzijdigheidzadel overwegen. Een springzadel is per defenitie minder diep en biedt meer vrijheid (je zit dus minder vast) dan een veelzijdigheids of dressuurzadel en is dan ook zeker niet ideaal als je nog aan een vaste zit moet werken.

Op een goed passend zadel (voor jou, je paard maar ook voor het doel wat je voor ogen hebt) zit je als een huis en dan zou een plotselinge galop of zelfs sprongetje opzij bij schrikken geen probleem moeten zijn.

Als dit wel een probleem is zit je of niet op het juiste zadel, of is jouw zit gewoon nog niet goed genoeg. Deze zou ik dan ook beide eens onder de loep nemen en proberen hier verandering in te brengen. Om je paard goed te kunnen begeleiden en op te vangen als ze schrikt, heb je toch als eerst een vaste zit nodig. Veranderen van beugellengte gaat hiervoor geen oplossing zijn.

Een springzadel is niet ontworpen voor dressuur en vice versa. Beugellengte behoort te corresponderen met het doel van het zadel om goed te kunnen zitten.

Als je probeert hard te lopen op een werkschoen gaat dit ook niet zo soepel, daar zijn hardloopschoenen voor ontworpen. :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 14:16

SusanH schreef:
Sommige paarden zijn zo hoor. Die van ons kan ook schrikken van dit soort dingen zeker in de wintermaanden. Fysiek mankeert hij niks en ook qua training van alles geprobeerd. Het is ook wel beter geworden maar hij blijft sneller schrikken dan het gemiddelde paard. Wat beugellengte betreft, belangrijkste als je het uit wil kunnen zitten is dat je met 2 voeten voldoende steun kunt houden in de beugels. En wat ik daarnaast heel belangrijk vindt als je het tempo even niet kunt bepalen dan toch iig de richting. Dus, zo snel mogelijk een volte opdraaien. En werk aan je houding. Dat is het belangrijkste om te kunnen blijven zitten.

Een paard kan wel een keer schrikken, maar niet de hele tijd en er compleet vandoor gaan zijn wel problemen waar je iets mee moet en kan.

Je zegt in de wintermaanden. Dan is er dus iets dusdanig anders dat je paard meer schrikt. Heel vaak ligt het dan in het management omdat nog veel paarden anders gehouden worden in de winter. Maar mensen komen ook in een vicieuze cirkel als ze daar al vanuit gaan, dat het paard zal schrikken.

Het aantal uren vrije beweging met vriendjes maakt een behoorlijk verschil. Maar het dieet moet ook echt passen. En dan moet het mens getraind worden. Dat scheelt vaak meer dan de helft.

Veel mensen doen een schrikparcours bijv en dat is echt een prima stap om te doen, maar niet 100% effectief. Je leert paarden daar minder te schrikken van wat je daar tegen komt en ze overwinnen moeilijke dingen.
Het is vaak ook goed voor de mens om de reactie van hun paard te zien en ook te leren en voelen hoe ze het paard ergens doorheen kunnen begeleiden.
Maar als een paard alleen maar leert om niet te schrikken van een vlaggetje, is het volgende gewoon weer eng. Het paard en de mens moeten leren om te gaan met nieuwe, spannende dingen en dat vraagt echt veel. Je moet je paard vertrouwen en het vertrouwen geven, maar het paard moet vooral jou vertrouwen en daar ontbreekt het vaak aan. En hoe goed we ook onze best doen is het niet te verdoezelen als we toch iets van angst, spanning en of twijfel hebben.

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 14:45

Mijn paard is ook ril en mega speels, dat is nu eenmaal how he rolls. Bijna 20 wordt hij. In de zomers wordt hij eindelijk wat rustiger.
Na een ongelukje in het bos is hij al sinds december aan het revalideren, hij barst van de energie en met kou en wind ben ik m'n leven niet zeker, alles is een trigger voor z'n grapjes.
Ik vind korte beugels niet fijn, want dan word ik makkelijk gecattepulteerd (is dat een woord?). Ik rij ook buiten met een lekker comfortabel dressuurzadel, en brede beugels met ijzeren puntjes. Tegen de zadelwrongen kan ik me schrap zetten, en m'n beugels verlies ik niet, afkloppen.
Als jij weet van hem dat hij iets eng vindt dan moet je juist de andere kant opkijken, ze hebben nl alles door, en als baasje het niet belangrijk vindt valt het misschien wel mee.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 14:53

Mijn eigen ervaring is dat een springzadel met bijpassende beugellengte fijn is bij bokken en sprongen.
En een dressuur zadel juist weer stabieler bij opzij springen.
Met een springzadel zit je meer "boven" en is je zwaarte punt anders dus persoonlijk vind ik sprongen opzij makkelijker uit te zitten met een dressuurzadel en langere beugels.

Is ook erg per ruiter en paard verschillend. Bij Uni die buiten flink kon bokken had ik mijn beugels op buitenrit altijd een gaatje korter dan in de bak.
Maar bij Jam en bij deze. Heb ik ze gewoon dezelfde lengte. Jam deed nooit wat, Cor kan hard gaan of meer gaan wipkippen :') dan zit ik liever diep dan dat ik hoef te gaan staan om mee te gaan met een mega bok zoals ik bij Uni weleens nodig had.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 16:59

Dat ook. Het ene paard is het andere niet. Sommigen kunnen bokken en steigeren of opzij springen zonder dat je er gelijk vanaf geworpen wordt. En er zijn er ook die echt lomp zijn en zo uithalen dat je het wel goed voelt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 17:22

Lieser schreef:
amdejong555 schreef:

amdejong555 schreef:

Dat is ook wel het eerste waar ik aan denk als ik je verhaal zo lees.
Grondwerken is ook een vak apart en live begeleiding in de vorm van lessen is daarbij ook nodig. Consequent zijn geeft het paard vertrouwen en dat consequent zijn moet je soms ook leren.
Het zou het gedrag van je paard een heel stuk kunnen verbeteren. Maar dat sensibele zal ook een beetje bij je paard horen. Je zal er dan wel beter mee kunnen omgaan.

Ik heb overigens ook een paard gehad die erg op "geluidjes" reageerde. Als iemand een plakbandje van een rolletje trok kon hij ook opeens floeps de andere kant uitgaan. Als ze dat hebben zal dat nooit helemaal overgaan vrees ik.