Zou jij een harmonie-prijs willen winnen? [poll]

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zou jij eerder aan een wedstrijd meedoen als je een prijs kon winnen voor harmonieus rijden?

A. Ja dat zou mij wel aantrekken.
64 (48%)
B. Als ik moest kiezen tussen 2 wedstrijden zou deze wedstrijd wel mijn voorkeur hebben.
25 (19%)
C. Dat doet me niet zoveel.
31 (23%)
D. Ik zou de rubriek wel graag komen bekijken
11 (8%)

Totaal aantal stemmen: 131

Padoertje

Re: Zou jij een harmonie-prijs willen winnen? [poll]

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 13:21

Dit wordt hier in ZH met de outdoorregio al gedaan, maar dan alleen een prijs voor wat te zien is op het losrijdterrrein. En daar voegt het m.i. ook alleen iets toe.
Een combinatie kan lelijk rijden op het voorterrein, maar in de proef een en al harmonie laten zien. Dus om het alleen van de jury af te laten hangen, dat is discutabel.

Ik zou zoiets dus alleen combineren met een al bestaand event. Een combinatie terug laten komen om alleen een harmonieproef te laten rijden, dat lijkt me teveel moeite. Er zijn al protocollen voor, dus je beste route is om even te polsen bij het Dressuurforum van de KNHS wat ze al hebben bedacht en daarmee aan de slag te gaan. Je kunt goede ideeën ook daar aandragen, zodat zoiets ook gelijk landelijk kan worden ingevoerd ipv dat iedere regio een eigen ding heeft.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-25 13:29

Dank jullie voor de feedback. Het klinkt wel logisch dat mensen niet terug willen komen voor een wedstrijd. Wel jammer want dat is dus ook ter promotie, maar daar valt dan voor de combinatie zelf te weinig voor te behalen begrijp ik.
Het wordt inderdaad al gedaan, vorig jaar is dit ook gedaan op dit evenement maar dat had weinig aandacht. Dus misschien zit het hem dan meer in de promotie van deze prijs.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 13:35

En deze prijs uitreiken aan de combinatie die op de finaledag de fijnste proeven laat zien? Het is een leuke prijs, maar ik denk dat er weinig animo voor is als mensen er extra voor moeten rijden zonder winstpunten.

Dat Jill een dusdanig iets heeft georganiseerd is imo niet helemaal te vergelijken, daar gaan mensen heen omdat het een influencer is. Dat ligt toch echt wat anders dan een reguliere wedstrijd die iets zoiets organiseert.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 13:36

Ik vind persoonlijk dat dressuurwedstrijden sowieso al op basis van harmonie gejureerd zouden moeten worden, dus nee, dit trekt mij niet.

Al zouden klassen als best gaand rijpaard/pony zoals ze in Engeland en de US (en vroeger volgens mij ook in NL) hebben, wel leuk zijn. Niet als aanvulling op, maar als aparte wedstrijd.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-25 13:39

denisesilver schreef:
Ik vind persoonlijk dat dressuurwedstrijden sowieso al op basis van harmonie gejureerd zouden moeten worden, dus nee, dit trekt mij niet.

Al zouden klassen als best gaand rijpaard/pony zoals ze in Engeland en de US (en vroeger volgens mij ook in NL) hebben, wel leuk zijn. Niet als aanvulling op, maar als aparte wedstrijd.

Dat ben ik met je eens, maar dat is natuurlijk niet altijd het geval :)

@Prugelpiet zoiets dacht ik ook al, die kun je dan in de prijsuitreiking ook meenemen.
Maar misschien doen we het doordeweeks én tijdens de finale. Dat ligt er denk ik ook geheel aan in hoeverre we juryleden 'over' hebben om dit te doen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 13:41

0000 schreef:
Om eerlijk te zijn, ik vind het idee altijd heel mooi en het benadrukken van harmonie heel goed. Maar nadat een paar jaar geleden een vrij bekend jurylid hier in de regio na een wedstrijd vol lof op sociaal media postte over het enorme voorbeeld van harmonie dat ze in de ring had gehad en de record cijfers die ze kwijt kon, en dat ze wilde dat er meer zo gereden werd....en dat over een ruiter die ik juist een van de meest onvriendelijke, harde trainers vind uit de wijde omgeving. Dat is echt buigen of barsten, jonge paarden altijd met slof, heel veel druk en al meerdere paarden die dat mentaal helemaal niet trokken...heb ik geleerd dat je dat op wedstrijd toch niet echt heel lekker kan beoordelen.

Wonen wij in dezelfde regio?? Ik lees je bericht en ik denk die ervaring heb ik van de week ook gehad ....

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 13:56

Het is idee vind ik top.
Ik zou bovendien zo trots als een aap met 3 .... zijn als ik hem zou winnen. Minstens zo trots als het winnen van een normale rubriek.

Maar ik vind het géén aparte rubriek. Dit hoor je te kunnen winnen tijdens het leveren van een prestatie. Anders schiet het zijn doel voor mij voorbij.
Alleen rijden op harmonie brengt mij én mijn sport niet vooruit naar mijn idee. Dan kun je het 'faken'.

Het kan dus normaal gezien ook geen harmonie winnaar zijn als je ergens helemaal onderaan bungelt in de regulieren rubriek*. Het kan wél iemand zijn uit de middenmoot of de beste combinaties in de regulieren rubrieken.

Daarnaast start ik mijn paard zo veel of weinig rubrieken als ik vind passen bij ons niveau en conditie. Een keer extra losrijden en proef rijden vind ik daar niet perse aan bijdragen. Zeker omdat je je er niet op kunt voorbereiden omdat het op uitnodiging gaat.
Daarmee wil ik niet zeggen dat het perse te zwaar is of niet goed voor het welzijn. Maar het zou er wel negatief aan bij kunnen dragen. En dat wil je precies niet natuurlijk met je prijs.

Voor mij zou het concept van
losrijden + harmonie in de proef = de beste combinatie
echt super zijn.

*ja, ik kan wel uitzonderings gevallen bedenken op deze stelling. Iemand wiens paard uitgesloten wordt in het springparcours, daar geweldig op reageert en vervolgens HC het paard op een uitmuntende manier zelfvertrouwen geeft om het wél te proberen. Het kán. Maar is minder waarschijnlijk.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 14:18

Je omschrijft het beter als ik kon, pol. Maar helemaal eens. :j En ja, er bestaan uitzonderingen waarbij iemand de proef of het parcours niet af maakt maar wel harmonie laat ziet, maar dat zijn idd uitzonderingen. Dat is dan net als met andere dingen jammer, volgende keer beter.

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 14:40

Earth schreef:
Dank jullie voor de feedback. Het klinkt wel logisch dat mensen niet terug willen komen voor een wedstrijd. Wel jammer want dat is dus ook ter promotie, maar daar valt dan voor de combinatie zelf te weinig voor te behalen begrijp ik.
Het wordt inderdaad al gedaan, vorig jaar is dit ook gedaan op dit evenement maar dat had weinig aandacht. Dus misschien zit het hem dan meer in de promotie van deze prijs.

Ik heb een vermoeden om welk evenement het gaat. Persoonlijk vond ik het idee om te kijken naar de harmonie op het voorterrein een mooi initiatief.

Misschien de prijs per dag uitreiken? Zodat je vaker kans maakt op de prijs, want ik vond het wel wat hebben als je daarvoor werd geselecteerd. Want je kunt heel ontspannen en op een prettige manier losrijden en misschien niet de proef laten zien die de winnende proef is, omdat er betere paarden rond lopen of ruiters die handige zijn in proeven rijden.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-25 14:50

Dat is ook wel een goede Anke. Een soort dagprijs uitloven. Maar dan is h et jammer als de ruiter niet aanwezig is natuurlijk. Maar daar valt over na te denken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 15:36

Ik vind alle ideeen en iniatieven om een prijs uit te reiken voor harmonie goed, dat wil ik even gezegd hebben. Van mij zou de wedstrijdsport hier ook om mogen gaan draaien als belangrijkste prijs maar goed, zover zijn we nog niet. Dit soort iniatieven helpen daar hopelijk wel aan mee.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 19:57

Eens met Elisa maar in de gewone proeven zit toch al het onderwerp harmonie dus ik snap gewoon niet zo goed waarom het dan apart moet. Ik vind dat idee van het voorterrein/losrijden mee te laten wegen wel echt een goed plan.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 22:09

Ik zou er wel waarde aan hechten ik doe er altijd veel voor om harmonieus met mijn paarden door de baan te gaan.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 23:04

Als gemiddelde amateur wedstrijdruiter zou ik hiervoor niet mee doen.
Mijn verwachting is dat wanneer juryleden zo’n vrije rubriek jureren dat de kans groot is dat bekende namen deze prijzen ook winnen. Ik verwacht geen enkele kans te maken :+ (terwijl ik toch vaak complimenten op mijn protocollen had voor de harmonie)