Monique1963 schreef:Ik heb een manegepony gereden die maar aan een kant kon zien. Nooit nergens last mee gehad, gouden diertje.
Maar 2 jaar geleden ging ik naar een paard kijken dat blind was aan 1 oog en aan het worden was in het andere oog. Superlief dier. Toch heb ik hem niet genomen omdat in dat ras maanogen veel voorkomen en dat was dus waarom hij blind werd.
Dus ik denk dat je heel erg helder moet hebben, wat er exact aan de hand is geweest. Want als ze het ook in het andere oog kan krijgen, dan wordt het erg lastig. Je kunt ook zoeken op welke rassen vaker maanogen hebben.
Een maanoog is iets anders dan maanblindheid. Een maanoog is gewoon een oog met minder pigment dan een gewoon oog. Vaak zijn het paarden met bont of veel witte aftekeningen op het hoofd. Het paard kan wel eerder last krijgen van veel zonlicht, omdat het geen beschermend pigment heeft. Ik heb ooit meegemaakt dat een pony met maanogen iemand niet zag aan komen lopen, en verschrikkelijk schrok, omdat het in de volle zon stond en even verblind was door het zonlicht.
Maanblindheid is een soort ontsteking binnen het oog, en heeft totaal niets te maken met maanogen. Ook zijn paarden met maanogen niet gevoeliger voor maanblindheid.