blind aan een oog paard kopen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 22:30

Monique1963 schreef:
Ik heb een manegepony gereden die maar aan een kant kon zien. Nooit nergens last mee gehad, gouden diertje.

Maar 2 jaar geleden ging ik naar een paard kijken dat blind was aan 1 oog en aan het worden was in het andere oog. Superlief dier. Toch heb ik hem niet genomen omdat in dat ras maanogen veel voorkomen en dat was dus waarom hij blind werd.

Dus ik denk dat je heel erg helder moet hebben, wat er exact aan de hand is geweest. Want als ze het ook in het andere oog kan krijgen, dan wordt het erg lastig. Je kunt ook zoeken op welke rassen vaker maanogen hebben.

Een maanoog is iets anders dan maanblindheid. Een maanoog is gewoon een oog met minder pigment dan een gewoon oog. Vaak zijn het paarden met bont of veel witte aftekeningen op het hoofd. Het paard kan wel eerder last krijgen van veel zonlicht, omdat het geen beschermend pigment heeft. Ik heb ooit meegemaakt dat een pony met maanogen iemand niet zag aan komen lopen, en verschrikkelijk schrok, omdat het in de volle zon stond en even verblind was door het zonlicht.

Maanblindheid is een soort ontsteking binnen het oog, en heeft totaal niets te maken met maanogen. Ook zijn paarden met maanogen niet gevoeliger voor maanblindheid.

Liesje89

Re: blind aan een oog paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 23:58

Mijn paard was aan 1 oog blind, veel mensen hadden dat niet eens in de gaten. Pas als ik het vertelde. Ik wist het niet bij de aankoop, had hem er niet om laten staan overigens. Hij deed alles. Je merkte er eigenlijk niets van.

nannyrana7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 01:05

Mijn topper is ondertussen 24 jaar en er nog steeds mega blij mee vanaf haar 7de last van haar oog en de meningen waren er over verdeeld wat het was . Vanaf die tijd eigenlijk wel altijd één Vliegenmasker op gedaan om het oog beschermen tegen zand en weet ik wat ze doet het super komt wel als ze hem af heeft af en toe is halen want zonder vind ze dan ook niet wat maar rij er heerlijk mee buiten en heb er ook mee gesprongen maar dat doe ik al een tijd niet meer

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 07:40

Mijn haflinger is 2 jaar geleden haar oog verloren door een trauma. Is nu een gat als het ware. Ze is nu 19.
Kan me geen braver paard voorstellen, zo is ze natuurlijk van karakter maar ondanks haar oog helemaal niet schrikkig etc.
Ik kan ook gewoon longeren beiden kanten op, doormiddel van goed op stem trainen gaat dat prima.
Ze staat overdag in een kudde, is nog nooit door het draad gegaan sinds het missen van het oog.

Wel krijgt ook zij in de zomer altijd een vliegenkap op.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 08:59

Hier twee paarden gehad die blind aan 1 oog waren. Spring lijntje met indoctro/ Concorde er in. Dit was aangeboren.
Beide paarden kon je alles mee, longeren, rijden, buitenritten en zelfs spring. De ruin was L springen L2 DR voor ik hem verkocht. De merrie was Zdr en later ingezet voor fokkerij en vele goeie veulens gehad. Waarbij er goed gekeken is naar match om niet het aangeboren oog door te geven in de fokkerij. Ja ze kantelen licht bv in de stal, maar dit is door training prima te corrigeren in het rijden.

Zou ik er een paard om laten staan die alles heeft wat ik zoek? Nee.

Ik kan alleen niet opmaken waarom jou potentiële paard blind is? Of ik heb er overheen gelezen. Is het eventueel aangeboren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 11:31

jacomijn1 schreef:
Nadat ik in okt mijn paard ben verloren aan koliek, krijg ik de mogelijkheid om een ongelofelijk braaf paard te kopen wat blind is aan een oog, door een ontsteking twee jaar geleden.

Zit het oog er nog in of is het eruit gehaald?
Ik zou hier echt wel even op doorvragen. Een enkele ontsteking keer aan het oog is goed te behandelen. En leidt niet meteen tot blindheid.
Maar is het Uveitis - dat is ERU, Equine Recidive Uveitis, een steeds terugkerende ontsteking die steeds meer schade in het oog geeft en ten slotte blindheid - dan komt de onsteking dus steeds weer terug. Omdat dat erg pijnlijk is, wordt het oog dan vaak verwijderd.
ERU noemen we ook wel maanblindheid. Zoals al gezegd: niet te verwarren met een maanoog.
De oorzaak bij de gewone ERU vorm is meestal het herpesvirus dat zich in het oog heeft genesteld.

Dan heb je ook nog een autoimmune vorm die erfelijk aanwezig is bij Apaloosa's. Die worden dan vaak ook aan beide ogen blind. Bij de gewone ERU vorm is die kans er ook maar toch vaak minder groot.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 11:41

Het schijnt dat bij Haflingers vaak\soms kanker aan de ogen voorkomt.

jacomijn1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-25 17:32

Babootje schreef:
jacomijn1 schreef:
Nadat ik in okt mijn paard ben verloren aan koliek, krijg ik de mogelijkheid om een ongelofelijk braaf paard te kopen wat blind is aan een oog, door een ontsteking twee jaar geleden.

Ik zou hier echt wel even op doorvragen. Een enkele ontsteking keer aan het oog is goed te behandelen. En leidt niet meteen tot blindheid.
Maar is het Uveitis - dat is ERU, Equine Recidive Uveitis, een steeds terugkerende ontsteking die steeds meer schade in het oog geeft en ten slotte blindheid - dan komt de onsteking dus steeds weer terug. Omdat dat erg pijnlijk is, wordt het oog dan vaak verwijderd.
ERU noemen we ook wel maanblindheid. Zoals al gezegd: niet te verwarren met een maanoog.
De oorzaak bij de gewone ERU vorm is meestal het herpesvirus dat zich in het oog heeft genesteld.

Dan heb je ook nog een autoimmune vorm die erfelijk aanwezig is bij Apaloosa's. Die worden dan vaak ook aan beide ogen blind. Bij de gewone ERU vorm is die kans er ook maar toch vaak minder groot.

Gisteren heeft een dierenarts erin gekeken en zag wel een goede pupilreactie. Er is ook geen blauwe waas te zien.
Zij dacht niet aan maanblindheid.
Ze komt nog een keer terug om er oogdruppels in te doen zodat ze beter kan bekijken.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 17:46

Babootje schreef:
jacomijn1 schreef:

Ik ben het met je eens dat het verstandig is om goed door te vragen over dat oog, maar zou dat al niet grondig zijn onderzocht toen ze bij de politie stond? Ze gaan een dier toch niet testen zonder te weten of het gezond is lijkt me?
@TS goed dat je het laat onderzoeken en zou ook even bij jezelf na gaan dat stel: het oog kan toch problemen geven/ moet er uit op de lange termijn zou je haar dan nog kopen?

jacomijn1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-25 08:40

Hoe meer ik er over lees, hoe meer ik begint te twijfelen.
Want van een eenmalige ontsteking kan het toch niet blind worden. Wel van maanblindheid.
En als het wel maanblindheid is dan begin ik er niet aan, hoe fijn paard dit is. Ik woon er niet naast en kan de intensieve zorg voor een terugkomende ontsteking niet bieden.
Voorgeschiedenis is weinig bekend over van dit paard.
Vrijdag komt de veearts die met oogdruppels in t oog komt kijken.
Vraag me af of zij dan kan zien of t maanblindheid is.
Alle topics erover heb ik al gelezen.
Het stelt me niet gerust.
We gaan t zien…

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 08:51

Bij die van mij was het ook een eenmalige ontsteking in het oog. Kwam toen door een beschadiging aan de oppervlakte waar een bacterie in is gekomen die dus de ontsteking veroorzaakte.
Ik ben bij hem totaal niet bang op herhaling, was gewoon puur pech.
Dus het hoeft niet perse maanblindheid te zijn.
Je moet er wel zelf een okee gevoel bij hebben, anders kan je nooit echt genieten en blijf je je zorgen maken

Hoefbekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 09:54

Hey! Mijne is in oktober haar oog verloren aan een abces in haar oog.

Bij mij dachten ze ook dat ze al blind was aan het oog wat is verwijderd. Dit kunnen ze bijna niet controleren. Ondanks dat der pupil geen reactie meer gaf kon ze zeer waarschijnlijk een minuscuul beetje zien. Dit denken ze vanwege de echobeelden. Ikzelf ben er van overtuigd dat ze meer met het oog zag dan wij denken. Na het verwijderen van het oog liep ze overal tegenaan. Nu gelukkig niet meer en gaat het elke dag beter.

Als het maandblindheid is ben je de sigaar. Wij hadden een verkeerde diagnose was (maandblindheid) hierdoor meer dan 10k kwijt binnen 2 maanden en heel veel leed verder.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 10:41

Ik heb een stalgenote gehad met een paard dat blind was aan een oog en daar merkte je eigenlijk niets van in de omgang. Ze was alleen dressuurmatig met hem bezig en ook daar had hij geen moeilijkheden.
Toch zou ik geen paard kopen dat blind is aan een oog. Mijn opa heeft bijna heel zijn leven paarden gefokt en zei altijd iets wat me altijd is bij gebleven: "Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf.".

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 11:55

Tazzey schreef:
Ik heb een stalgenote gehad met een paard dat blind was aan een oog en daar merkte je eigenlijk niets van in de omgang. Ze was alleen dressuurmatig met hem bezig en ook daar had hij geen moeilijkheden.
Toch zou ik geen paard kopen dat blind is aan een oog. Mijn opa heeft bijna heel zijn leven paarden gefokt en zei altijd iets wat me altijd is bij gebleven: "Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf.".

Ik ben het eens met opa. Dat zeggen wij ook altijd.

Alleen hoeft blind aan één oog niet een probleem te zijn. En in dit geval zou ik een verder perfect paard er niet om laten staan.

jacomijn1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-25 16:09

Het gaat me ook niet om het blinde oog maar om de oorzaak ervan…
Iemand wees me op maanblindheid , ja, toen ben ik gaan zoeken op het internet en wil nu wel zekerheid.
En vroeg me dan af of veearts kan vast stellen of het om een eenmalige ontsteking gaat of wellicht toch maanblindheid.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 16:40

jacomijn1 schreef:
Het gaat me ook niet om het blinde oog maar om de oorzaak ervan…
Iemand wees me op maanblindheid , ja, toen ben ik gaan zoeken op het internet en wil nu wel zekerheid.
En vroeg me dan af of veearts kan vast stellen of het om een eenmalige ontsteking gaat of wellicht toch maanblindheid.

Dat is echt heel lastig te stellen. Als de onsteking gevolg is van trauma dan zie je dat wel als eigenaar en DA. De DA doet dan een fluor onderzoek om beschadigingen te zien aan de buitenkant van de oogstructuren.
Geeft dat geen uitsluitsel dan kan het alsnog trauma zijn bv door een stomp op het oog zonder uitwendig letsel. Is er geen letsel dan is het meestal wel Uveitis, maar die kan ook eenmalig zijn. Oorzaken kunnen zijn: een schimmel, een bacterie (leptospirose komt vaker voor) of een virus. Bij een virus hebben we het dan meestal over herpes. En in dat laatste geval is het risico dat het blijft terugkomen groot.
Vandaar dat ik ook zei: zoek het uit. Van 1 x een oogontsteking worden paarden in de meeste gevallen niet blind.

De exacte oorzaak vinden is lastig. Uveitis is een steriele ontsteking (in het oog). Je moet dus ook in het oog kunnen om dat te onderzoeken, dwz dat er dan oogvocht wordt afgenomen. Is de ontsteking niet (meer) actief dan is het ook lastig om de oorzaak op te sporen. Bij herpes is het zo dat zo'n plek (net als een koortslip) altijd gevoelig blijft voor een uitbraak en dus met perioden blijft terugkomen in het oog.

Toen mijn paard een uveitis had heb ik hem gewoon regulier behandeld, maar de DA kon dus ook niets over de oorzaak vertellen. In een poging om toch achter de oorzaak te komen heb ik hem in Den Hoek laten bekijken. Daar werd het herpes virus in zijn oog gemeten en het was ook nog actief. Het slechte scenario.
We hebben hem verder behandeld met een aantal virusremmers (w.o. L-lysine) en verder zijn weerstand zo goed mogelijk houden, Dus bij iedere verharing een vitamineshot erin, immuboost, etc. Geen Rhino enting.
Zo hebben we eigenlijk jaren kunnen voorkomen dat het terugkwam.

Dan kun je je afvragen, was het wel de recidive vorm van Uveitis? Ja dat was het wel. Toen we hem moesten laten inslapen om een andere reden hebben we hem nog even op de wei gezet. Het was zomer en zo kon mijn dochter nog even aan het idee wennen en afstand nemen. Maar daar kreeg hij zn supplementen niet en de eigenaresse van de wei was ook niet altijd heel zorgvuldig met de UV kap die hij om moest.
En toen had hij 3 weken later weer een aanval.

Bij jouw paard TS vind ik het apart dat een paard van 1 x een ontsteking blind kan zijn geworden. Maar niet helemaal onmogelijk als je het exacte verhaal niet kent. Misschien kun je contact krijgen met de DA die dat toen heeft vastgesteld.
En ik snap jouw punt van de zorg ervoor bij een recidiverende uveitis heel goed. Hij stond gelukkig toen nog dichtbij maar 5 x druppelen op een dag is echt geen sinecure. En een stalhouder is daar niet altijd toe bereid.

jacomijn1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-25 21:08

Deze foto heb ik vanavond met flits genomen.

Afbeelding

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 09:46

Ja moeilijk te zien zo met flits, maar er lijkt wel een blauwe waas te zien. Heb je vergeleken met het andere oog?

jacomijn1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-25 15:48

Dierenarts geweest, ze is zo gestresst voor onderzoek van t oog dat ze er niet eens druppels in kreeg. Bij inspectie zo op t blote oog zag ze een stijve pupil en vlokjes in het voorste oog gedeelte.
Ik heb besloten om het paard niet te kopen.
Hoewel ze superbraaf is.
Ze staat niet aan huis, bij familie op een boerderij.
Dus ik zou er teveel stress aan hebben of ze wel/niet weer een ontsteking krijgt.
Ik had nog wel een optie om het oog te laten verwijderen. Maar de kans dat ook het andere oog wordt aangedaan is niet zo groot, maar wel aanwezig. Ik vind dit echt een heel lastig dilemma.
Want vind maar eens een braaf paard…

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 10:48

Ah gosh, ik zou als de prijs er naar is de gok wel durven nemen maar snap ook wel als je dat niet durft of de prijs te hoog is. Oog verwijderen is niet zo ingrijpend, maar het is natuurlijk wel een zorgenpost.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 10:51

Ach wat jammer zeg. Ik snap het wel heel goed. 1 oog eruit zou ik niet zo’n probleem mee hebben maar ik zou bang zijn dat het andere oog dan in de toekomst misschien ook niet goed is en dan?

Echt balen want wat jij al zegt is een braaf paard ook heel wat waard.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 11:44

jacomijn1 schreef:
Dank voor de snelle antwoorden, ik weet dat t geen maanblindheid is geweest.

Dan go for it. Ik ken er verschillende die een oog missen en daar kun je van alles mee en ze vertonen allen geen apart gedrag. Sommige, niet alle, houden idd het hoofd iets scheef maar dat is dan ook alles.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 11:48

jacomijn1 schreef:
Gisteren heeft een dierenarts erin gekeken en zag wel een goede pupilreactie. Er is ook geen blauwe waas te zien.
Zij dacht niet aan maanblindheid.
Ze komt nog een keer terug om er oogdruppels in te doen zodat ze beter kan bekijken.

dit staat wel haaks op wat de bevinding van de DA nu is.
Is dat in korte tijd dan veranderd?
Dat zou ik wel zorgelijk vinden

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 12:01

Ik had haar wel genomen als de prijs schappelijk was.
En laten gaan mocht ze blind worden

Leven is risico’s nemen, ik heb jaren een pony geleased deze was lucht zuiger de stal stopte toen ie 16 was aan mij de keuze kopen of hij werd verkocht.

De prijs was “laag” lucht zuiger 16 jaar en Z dressuur ( door mij ) 1500 gulden maar in die tijd jaren 90 vond men dit oud en was ik stom
Heb er nog 20 jaar van genoten

jacomijn1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-25 16:11

Ik heb er twee verschillende naar laten kijken.
De laatste kon haar niet druppelen. Maar zag “Pupilstijfheid
En chronische ontsteking/fibrineresten in zoals het lijkt de voorste oogkamer, maar ook in de lens?
Dat was voor zover ze t kon zien.
Ze heeft t oog eenmaal ontstoken gehad.
De eerste dierenarts was een gewone veearts.
De tweede meer ervaring.
Maar als ik het echt zeker wil weten zal ik naar een kliniek moeten denk ik.
Ik vind t zo sneu voor de merrie want waar komt ze dan terecht…