Welke opleiding om buitenritten te begeleiden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kairos

Re: Welke opleiding om buitenritten te begeleiden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 11:43

Ik zou gewoon eens navraag doen bij maneges, de bond en verzekeraars. Ik ben zelf niet juridisch onderlegt maar het lijkt me dat er soms in de kleine lettertjes ook wel wat verschil kan zijn.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-25 11:57

Welke bond heb je het dan over? En maneges zijn toch niet relevant als je voor jezelf wilt beginnen en verder waarschijnlijk niks met lesgeven wilt beginnen? Of zie ik dat verkeerd?

Ben vrij nieuw in deze tak van sport. :')

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 12:11

Het is mij niet helemaal duidelijk wat je bedoelt met 'voor jezelf beginnen'? Bij wat ik langs heb zien komen gaat het vaak om seizoenswerk waar je een appel en ei voor krijgt. Er wordt dan eigenlijk ook geen opleiding gevraagd, maar enkel voldoende rijervaring. Als het meer structureel is zijn mensen vaak in dienst van de manege. In Nederland is de eigenaar van het paard in beginsel verantwoordelijk als er iets gebeurt. In dit geval is dat dus de manegeeigenaar.

Edit: ik zie nu je andere bericht! Je zou alsnog bij maneges kunnen informeren hoe zij dat geregeld hebben

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-25 12:15

Ik heb momenteel een eigen bedrijf en wil dat in de toekomst mogelijk uit gaan breiden door zelfstandig begeleiding voor buitenritten aan te bieden omdat dat iets is waar ik altijd al affiniteit mee heb gehad, zowel met mijn eigen paard als in het buitenland.

Zodra je dit bedrijfsmatig zou doen heb je niet meer voldoende aan een AVP maar moet je een bedrijfsmatige aansprakelijkheidsverzekering hebben. Alleen ik vroeg me dus vooral af welke opleidingen daarvoor in aanmerking komen tegenwoordig omdat het nergens heel duidelijk vermeld staat behalve de ORUN 2 die er een klein regeltje over heeft staan.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 12:57

Celebi schreef:
Ik heb momenteel een eigen bedrijf en wil dat in de toekomst mogelijk uit gaan breiden door zelfstandig begeleiding voor buitenritten aan te bieden omdat dat iets is waar ik altijd al affiniteit mee heb gehad, zowel met mijn eigen paard als in het buitenland.

Zodra je dit bedrijfsmatig zou doen heb je niet meer voldoende aan een AVP maar moet je een bedrijfsmatige aansprakelijkheidsverzekering hebben. Alleen ik vroeg me dus vooral af welke opleidingen daarvoor in aanmerking komen tegenwoordig omdat het nergens heel duidelijk vermeld staat behalve de ORUN 2 die er een klein regeltje over heeft staan.

Dan is de ruitercoachopleiding precies passend voor jou! www.hmhippischeprofessionals.nl/opleidingen

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-25 13:10

Die is best haalbaar denk ik! Geen eigen paard nodig en is aan te rijden voor mij qua reistijd. Ga me er zeker eens wat verder in verdiepen. Dank!

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 15:24

Graag gedaan, (ik was daar een tijdje docent voor het coachgedeelte)

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 17:12

Nou weet ik dat Feline Fauve ook tegen dit probleem aanliep een tijd terug zei ze dat ze het op een andere manier geregeld had. Je zou haar altijd kunnen vragen hoe er staat net weer een nieuwe video online van haar en meestal is ze altijd nog wel actief in de comments.

https://www.youtube.com/watch?v=f6QIDUHYTbA

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-25 17:20

Ja heeft ze er een andere methode voor gevonden? Zou altijd kunnen kijken of ze bereikbaar is voor dit vraagstuk natuurlijk.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 17:22

Ik durf niet meer te zeggen wat het was. Was het een andere opleiding? Vraag het haar.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-25 17:26

Ik heb via sociale media een berichtje gestuurd. Geen idee of dat gelezen word natuurlijk maar ik zag ook nog een email adres dus eventueel kan ik dat ook nog proberen. :j

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-25 18:41

Hier de beloofde update na wat contact gezocht te hebben met verschillende mensen/partijen. Feline gaf inderdaad aan dat ik bij Unive moest peilen maar daar heb ik nog geen inhoudelijke reactie verder van ontvangen dus dat is even afwachten.

Equine Risk blijft om mijn vraag heen draaien of een instructeursdiploma echt noodzakelijk is voor een verzekering bij hun voor bedrijfsmatige buitenrit begeleiding. Ze gaven in ieder geval aan dat ORUN 3 of 4 in ieder geval voldoende was en de Human & Horse opleiding en degene die hierboven al genoemd was van HM Hippische Professionals ook. Maar goed dat is dus puur voor een verzekering bij hun. Een oplossing voor het gat tussen lesgeven en buitenritten gidsen werd nog niet echt gezien.

Ik wacht Unive dus nog even geduldig af want een opleiding volgen vind ik geen probleem maar het is natuurlijk wel flink duur en het duurt vrij lang en heeft vaak flinke reistijden voor veel stof die ik nooit ga gebruiken. Dus moet dan wel heel goed gaan overwegen of ik dat kan en wil doen.

Nu zonder eigen paard (tenminste, een die die niet met chronische blessure staat) vallen helaas een hoop toffe opleidingen zoals die van Human & Horse af, maar die van HM klonk best interessant en relatief haalbaar (alleen prijzig en lang).

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 19:03

Ik dacht vandaag nog zou jij al wat wijzer zijn? Wanneer is de laatste keer dat je contact heb gezocht met Univé? Soms werkt het wel als je wat meer contact zoekt.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 19:13

Heb je al eens bij Interpolis gekeken?
Maar eigenlijk wil ik ook als tip meegeven, ga eerst een bedrijfsplan maken, met kosten etc. Wanneer je dan er aan toe bent om dit te starten, ga dan kijken hoe dit te verzekeren.
Want stel dat dit nog 5 jaar duurt. Hoe groot is de kans dat de verzekering die je in je hoofd had toch niet meer kan? Of dat er überhaupt hele andere eisen zitten aan het 'gebruiken van paarden voor buitenritten'
Wat is je doelgroep?

Edit; net terug gelezen ff specifiek.
Ik verwacht eigenlijk dat wanneer jij als individu met je eigen paard gaat, en iemand anders op een eigen paard(dus niet van jouzelf) er echt geen instructeursdiploma nodig is.
Een paardeneigenaar is ten alle tijden zelf verantwoordelijk... Daar zijn ook algemene voorwaarden etc voor.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 19:24

Ik zag ook wel een manege op Ameland die mensen zocht, je kon daar dan de papieren voor iets halen bij via hun.

Puur voor buitenritten en soms wat les geloof ik

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-25 19:26

Volgens mij heb ik dit weekend gemaild en kreeg een antwoord terug dat het 5 werkdagen kon duren. Dus zal vrijdag of misschien begin volgende week kunnen zijn.

Dit doen zonder bedrijfsverzekering durf ik zeker niet hoor. Mijn bedrijf die is ingeschreven bij de KVK zal hier bij betrokken zijn en dan gaat een AVP waarschijnlijk niks uitkeren. Stel er valt iemand van zijn paard of de paarden zouden naar elkaar gaan trappen en er ontstaat ergens letsel kan dat toch flink in de papieren lopen die normaliter onder een AVB vallen.

Ik ga binnenkort sowieso kijken om een AVB af te nemen ergens, omdat dat sowieso verstandig kan zijn, zelfs als mijn werkzaamheden nu voornamelijk digitaal zijn.

Ik kan nog niet in de toekomst kijken natuurlijk ook hoe lang dit zal gaan duren. Een instructeursopleiding is meestal al 1 tot 2 jaar en het zal ook afhankelijk zijn van wat andere factoren. Maar als het nu überhaupt niet kan zonder instructeursdiploma en er geen indicaties zijn dat dit in de nabije toekomst zal veranderen zal ik toch erop moeten acteren of het plan laten varen als het kosten baten plaatje daar niet in past.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-25 19:29

Christiene schreef:
Ik zag ook wel een manege op Ameland die mensen zocht, je kon daar dan de papieren voor iets halen bij via hun.

Puur voor buitenritten en soms wat les geloof ik

Weet je ook welke dat was? Dan kan ik even op zoek naar wat er bij hun benodigd is en daar wellicht wat info uit opdoen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 19:38

Ik zeg ook nergens dat je geen bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering moet nemen, de vraag is echter of je een instructeursdiploma nodig bent.

Wat misschien nog belangrijker is; welke risicos denk je te lopen? In dit geval is dat schade veroorzaakt door jouw eigen paard, en door jezelf. Maar als begeleider ben jij niet verantwoordelijk voor hoe het andere paard(of de ruiter) zich gedraagt.
De groepsgrootte etc is dan ook van belang. Maar ik denk ook niet dat je snel een groep van 10 mensen met een eigen paard bij elkaar hebt voor een dergelijke activiteit.
Dan nog is de vraag of jij aansprakelijk bent als ze elkaar bij wijze van kapot meppen.

Edit: andere vraag: mag jij van de gemeente/Staatsbosbeheer/whoever dit soort activiteiten organiseren?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-25 19:52

Ik vraag me ook af of een instructeursdiploma daar echt voor nodig is. De meeste zijn namelijk niet gefocust op veilig buitenrijden maar meer op echt lesgeven vanaf de grond. Maar als de verzekering het verplicht zou stellen kan ik er weinig anders van maken. Ik richt mijn peilers nu op Unive in ieder geval en ik hoop dat er een beter passende oplossing is dan de ORUN 3 of 4.

Als iemand mij trouwens voor mijn dienst betaald en ik daarbij gidsend te paard handel betwijfel of dat dan op een AVP van de andere partij zou gaan. Voor wat ik nu heb gelezen hierover valt dit wel echt onder de AVB en bedrijfsmatige activiteiten. Letselschade zou echt in grote getallen kunnen oplopen dus hoewel ik dat risico natuurlijk met kennis en kunde en geschikt paard zou willen beperken moet ik me hiervoor natuurlijk wel voor verzekeren.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 19:59

Het valt zeker niet onder je avp, maar wel onder je avb.
Als je dit netjes doorgeeft aan de KvK(ivm sbi-codes) en de verzekering(welke volgens mij de gegevens van de KvK ook bekijkt)

Je mag nooit dingen 'met opzet' doen of roekeloos etc zijn(hier kan je je ook niet tegen verzekeren).En ruiters die je meeneemt moeten eerlijk zijn over hun niveau, gedrag paard etc, en hun eigen risico aanvaarden.
Waar misschien wel je grootste risico in zit is wanneer jij niet op een officieel ruiterpad rijdt en hier op iets gebeurd. Want dan zit jij fout, en waarschijnlijk kan jij dit ook niet verzekeren als er dan iets gebeurd.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-25 20:08

Nee het lijkt mij ook niet dat het onder een AVP valt maar dat was vooral een reactie op iemand hierboven. Het is inderdaad meer richting de AVB, maar of het volledig onder de dekking van de AVB valt is dus wel echt afhankelijk denk ik aan wat de desbetreffende verzekeraar als voorwaarden stelt. Maar goed daarom is dit vooronderzoek zo belangrijk denk ik. :j

Buiten ruiterpaden rijden vind ik sowieso niet prettig en voorkom ik erg graag dus dat zal het probleem niet worden. Hou me graag aan regeltjes. _O-

Als ik dit ga uitbouwen zal dat ergens worden waar dat dus ook kan. Maar dat zijn dus wel toekomstplannen natuurlijk. Jullie begrijpen dat het nu in de randstad met een paard op pensioen er niet meteen inzit. :')

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-25 11:51

Nou ik had jullie een update beloofd. Werd wel iets later dan verwacht maar ik ben zojuist gebeld door Unive.

Kort gezegd: ze kunnen me niet helpen als ik niet een ORUN 3 heb met bijbehorende veiligheidscertificaat. Vanwege de vele schadegevallen moeten ze deze eis stellen. Dit hebben ze een paar maanden geleden aangescherpt. Andere opleidingen accepteren ze ook (nog) niet.

Er werd me aangeraden om, gezien de ORUN 3 echt niet haalbaar voor me is (heb geen wedstrijdambitie, geen ambitie om echt lessen te gaan geven en ik heb ook geen E-pony, momenteel zelfs geen rijbaar paard maar oke..), bij andere verzekeringsmaatschappijen te gaan rondkijken of er eentje tussenzit met andere eisen. De kans was wel klein gezien het groot aantal letselschade meldingen en het risicovolle beroep, juist met buitenrijden. Ze had verder geen oplossing voor het feit dat de opleidingen voornamelijk gericht is op lesgeven (dan al niet aan kinderen op maneges) en eigenlijk weinig verdieping biedt in veilig buiten kunnen rijden.

De enige die ik dan nu weet is Equine Risk waar ik me zou kunnen verzekeren als ik één van hun geaccepteerde opleidingen zou gaan volgen. Gelukkig accepteren zij wel wat meer dan alleen de ORUN 3, dat maakt het iets haalbaarder.

Al met al wel een domper. Het klinkt alsof mijn toekomstdromen best lastig gaan worden en ik zal een hele hoop stappen moeten zetten om dat te gaan waarmaken. En ik denk eigenlijk niet dat dat financieel te doen is als ik bekijk wat ik er uiteindelijk mee zou kunnen verdienen. De vraag of ik die investering in geld en tijd het waard vindt is dus de vraag.

En voor nu maar even rondneuzen bij andere verzekeringsmaatschappijen, al denk ik dat ze overal vrij streng zullen zijn als ik dit zo hoor van Unive.

gitteesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 15:53

Veel verzekeraars hanteren de regels/moet je certificaathouder zijn van Certificaat Veilige Ruitersport. Zij kennen een bijlage over buitenritten begeleiden (zie bijlage 3 - Regels Buitenrijden). Die stelt onder andere:

“De groep moet worden begeleid door een ruiter die, naast voldoende kennis en ervaring om leiding te geven aan een groep, tevens in het bezit is van een instructeursdiploma of geldig ruiterbewijs.“

De gehele bijlage vind je hier:
https://www.veiligpaardrijden.nl/wp-con ... rijden.doc

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 15:57

Zuur voor je, misschien zijn er nog andere opleidingen die wel haalbaar zijn en wel onder een verzekering kunnen vallen?