pol013 schreef:Maar ik ben even de weg kwijt. Tot voor kort was het: 1 ronde op stijl en klaar. Winnaar was degene met de beste punten (en minste strafpunten).
Nu mag je dus na die ronde op stijl barage rijden. Wordt er dan geen stijl meer beoordeeld en is de winnaar weer zoals vroeger de snelste zonder fouten? Of spelen de stijlpunten wel nog een rol in de plaatsing?
Bron: KNHS 
Citaat:
De deelnemers worden in het basisparcours geplaatst overeenkomstig hun strafpunten en stijlbeoordeling. Bij een gelijk puntenaantal zal het cijfer voor wijze van rijden bepalend zijn. Daarna zullen de deelnemers gelijk geplaatst worden (ex aequo). In de barrage die op tijd wordt verreden worden de deelnemers geplaatst overeenkomstig hun strafpunten en tijd waarbij de strafpunten worden berekend volgens tabel A. De beste combinatie in het basisparcours ontvangt 1 plaatsingspunt, de als tweede geplaatste 2 plaatsingspunten enz. Daarnaast ontvangt de beste combinatie in de barrage 1 plaatsingspunt en de als tweede geplaatste 2 plaatsingspunten enz. De plaatsingspunten van zowel het basisparcours als de barrage worden bij elkaar opgeteld, de combinatie met het minste aantal punten is de winnaar.Bij ex aequo in plaatsingspunten na de barrage is de stijlbeoordeling van het basisparcours doorslaggevend. Combinaties die zich niet hebben geplaatst voor de barrage worden achter de combinaties geplaatst die een barrage rijden, op basis van de
plaatsingspunten van het basisparcours.
Dus er worden 2 losse klassementen opgemaakt (basisparcours en barrage los van elkaar) en de plaatsingen worden bij elkaar opgeteld. Als Pietje 1e was op stijl maar 5de op tijd en Jantje 5de op stijl en 1e op tijd waardoor ze allebei 6 punten hebben wint alsnog Pietje omdat rijstijl doorslaggevend is
Edit. Uiteraard ervan uitgaande dat zowel Pietje als Jantje foutloos waren.
Ik vind het best complex tov gewoon tijd of gewoon stijl maar denk echt niet dat het nou mensen aanmoedigt om ongecontroleerd hard te gaan in de B. Stijl blijft veel zwaarder wegen. Hier in de regio blijft het vooralsnog ook allemaal stijl.
pol013 schreef:Ik kwam voor onze eigen overwinning (namellijk met een fijn gevoel een rondje springen) en niet voor een overwinning volgens iemand anders zijn regels. Dat is de simpelste oplossing voor dit 'probleem': je eigen paard en leercurve voorop stellen. Laat de rest maar doen wat ze zelf goeddunkt. Zolang de ergste gevallen er maar uit gefilterd worden.
Ik denk echt dat KNHS vooral veel sneller en harder zou mogen ingrijpen bij zaken zoals overmatig zweepgebruik of onvriendelijke wijze van rijden. Als je paard al helemaal over de rooie is moet je je toch ook zelf afvragen of het nou nut heeft om verder te willen springen
gaat het lampje niet knipperen dan zou KNHS best wat harder mogen optreden IMO. Zoals het nu is worden de "ergste gevallen" IMO onvoldoende eruit gefilterd.
O ja en graag nog mensen aanpakken die week in week uit 2-3 dagen starten, met jonge paarden ook nog vaak. Zou in mijn beleving gewoon gezond boerenverstand moeten zijn dat het niet handig is, en toch zie je het gebeuren