Barrage op snelheid in stijl klasse? wat is jullie mening

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 12:24

Het zijn geen vooroordelen, met een draver maak je het jezelf gewoon per definitie moeilijk. Idem koudbloeden, spanjaarden enz.

Heb ook met een kruising gesprongen :) en kom vaak genoeg op wedstrijd om te zien dat bepaalde rassen gewoon lichamelijk tegen zichzelf aanlopen zelfs in de lage rubrieken omdat ze soepelheid, techniek en reactiesnelheid missen. Je zegt het zelf toch, je koudbloed-kruising kan niet zo makkelijk schakelen in galop als een rijpaard.

Een rijpaard of volbloed met een beetje techniek in de benen kan in ieder geval prima hard maar nog steeds gecontroleerd en netjes over de hindernissen heen ipv erin te knallen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 12:28

Art_Ificious schreef:
Tja duidelijk mensen hier met vooroordelen over bepaalde rassen. Bah

Dravers kunnen prima parcoursen springen. Ken zelf iemand die parcoursen van 1m30 springt met een draver.
En ook tinkers die prima 1m10 of hoger springen.

Dat vooroordelen over rassen moet echt eens stoppen.

Dit doe je zelf over het 'gecross'
Dat gaat een stuk simpeler met een paard gebouwd voor de spring sport dan een paard dat voor iets anders gebouwd is. Jij denkt dat t zielig is omdat jij het zelf heel anders ervaart. Dat is een vooroordeel.

Wat de anderen zeggen over de rassen heet kennis.

Art_Ificious

Re: Barrage op snelheid in stijl klasse? wat is jullie mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 12:32

Ja als meerdere mensen langs de kant zeggen "die crosst nogal" dan is het crossen en niet gewoon beetje versnellen in galop.

Bij oefenjumpings hoor ik ouders zelfs tegen hun kinderen roepen dat ze niet zo moeten crossen.

Anyway, crossen is crossen niet beetje versnellen in galop. Want mijn kruising kan versnellen echt wel, maar van mijn instructeur moet ik hem juist inhouden richting de sprong toe.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 12:34

Art_Ificious schreef:
Maar met andere paarden rij ik ook op de rustige manier. Ik hoi niet van dat crossen, ik ben met crossen juist bang dat paard door de hindernis vliegt (wat ik tevens bij andere ruiters ook al gezien heb).

Tevens zegt mijn instructeur ook dat crossen helemaal niet nodig is. Gewoon rustig rijden en de lijnen goed rijden. zij is zelf geen voorstander van dat gecross van tegenwoordig.

Van wanneer is die instructeur?
Heb vroeger al echt zoveel ellende gezien en barreren was echt standaard.

Niet crossen of niet het gas erop is ook een keus. Dan rij je misschien ook niet voor de tijd en prijzen. Is prima. Zelfde als iemand met een jong paard ook normaal rekening zou houden met waar je staat met het paard en komt om ervaring op te doen.

Maar het racen en crossen was er vroeger ook. Toen ik nog bij de pony's reed was het ook vooral gas erop, kort draaien en gaan. Wij hadden echt wel goed springles, maar barrage werd echt met gaspedaal gereden. En zeker bij de pony's springen de meeste wel, ongeacht hoe je ze voor de sprong laat uitkomen. De springpony's dan, want hoe je het ook went of keert is een zwaarder ras vaak minder snel en wendbaar. Ik ken echt wel fjorden die meededen en goed sprongen, maar ze leggen het echt af tegen de springpony's. Dan is het een keus om voor een springpony te kiezen of op je eigen lieverd te blijven rijden en samen lol te maken.
Soms heb je dan mazzel als anderen teveel risico's nemen of fouten maken.

Wij hadden ook nog het ererondje en dat ging vaak minstens zo hard.

Ik zie ook echt heel veel narigheid, ook bij de jeugd, maar kinderen moeten ook kunnen leren en een stuk van hun onbevangenheid kunnen behouden. Bij springen zie ik de kinderen nog meer belonen en loslaten na het parcours dan op dressuur wedstrijden.

Op tijd beoordelen is makkelijk. Op stijl beoordelen is gewoon wat lastiger en dan krijg je de combi en krijg je ook discussies. Als 2 mensen even snel zijn en de een rijdt netter, is het misschien duidelijk. Maar is iemand 3 sec langzamer en reed netter, zal de snelste boos zijn.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 12:42

Ja ik ken crossen, slaan en schoppen ook wel. Daarom hoeft voor mij sde barage op tijd niet perse. Op tijd rijden is vaak het tweede parcour maar die zijn er tegenwoordig niet meer hé. Het klassiek en progressief van vroeger.

Ik heb ook wel lijnen gereden die ik nu niet meer rij. Maar nooit n paard onder geleden, dat kan dus ook.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 12:44

Wat wil je eigenlijk horen, dat iedereen het verkeerd doet en meer zoals jij moet rijden? Dat we wedstrijden moeten aanpassen zodat koudbloeden meer kans maken? :?

Mijn punt was alleen dat zelfs heel hard gaan niet per se zielig is voor een springpaard en niet hoeft te betekenen dat men zit te stompen en te slaan of meteen in de hindernissen gaat knallen.

Basisparcours in Nederland is nog steeds op stijl overigens dus je wordt echt niet beloond voor hard rijden :o

Je merkt wel duidelijk verschillen in stijlbeoordeling tussen verschillende jury's, van sommige krijg je meer punten juist voor wat meer gedurfd en fanatiek rijden zolang de afstanden nog steeds bewust zijn en kloppen, sommige jury's zijn meer van combinaties die bijna op de hunter jumper manier springen. En alles ertussenin uiteraard.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 12:51

Cioccolato schreef:
Ja ik ken crossen, slaan en schoppen ook wel. Daarom hoeft voor mij sde barage op tijd niet perse. Op tijd rijden is vaak het tweede parcour maar die zijn er tegenwoordig niet meer hé. Het klassiek en progressief van vroeger.

Ik heb ook wel lijnen gereden die ik nu niet meer rij. Maar nooit n paard onder geleden, dat kan dus ook.

Dat is ook zo, maar at the end moet er wel iemand ergens op winnen.

Ik vond de overgang van de pony's naar de paarden behoorlijk, maar misschien is het anders als je met paarden begint.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 12:53

Ik denk vooral pony's omdat je jong bent en toch anders denkt of misschien nog wat meer lef hebt? Ik heb geen idee. En natuurlijk kunnen pony's iets flexibeler omdat ze kleiner zijn.

Ik weet wel dat ik m'n pony lijnen niet met paarden durf te rijden momenteel _O-

Maar dat waren dan finales of progressieve parcoursen. De klassieke altijd op stijl

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 13:03

Pony's die wel normaal als goede springpony's zien zijn vaak toch wel behoorlijk wendbaar en snel genoeg ook.

Ik heb nog een paar keer met een pony tussen de paarden gestart en liep toen wel tegen dingen aan.

Ik heb zelf sowieso veel moeite gehad met de overgang naar de paarden, maar ik was ook heel laat met overstappen en eigenlijk nooit 100% overgestapt.

Als kind doe je ook wat je geleerd wordt en bouw je op de volwassenen die je iets leren en helpen. Althans, vroeger wel.
Als volwassene ga je misschien ook zelf nadenken en je gaat dingen zien die je eerder toch niet zag.

Zelfde als op stal. Ik heb de leukste tijd van mn leven gehad als kind, maar mijn moeder kan me verhalen vertellen van bij ons op de manege die ik nooit heb door gehad.

Nu is er natuurlijk internet en krijgen kinderen ook veel meer mee. Voor ons waren de grote jumpings zoals Amsterdam HET voorbeeld.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 16:33

Ik best veel commentaar op die barage op tijd nu. Dus jullie staan zeker niet alleen in je commentaar.

Maar ik ben even de weg kwijt. Tot voor kort was het: 1 ronde op stijl en klaar. Winnaar was degene met de beste punten (en minste strafpunten).
Nu mag je dus na die ronde op stijl barage rijden. Wordt er dan geen stijl meer beoordeeld en is de winnaar weer zoals vroeger de snelste zonder fouten? Of spelen de stijlpunten wel nog een rol in de plaatsing?

Ik heb de laatste tijd zoveel alternatieve springwedstrijden gereden dat ik het een beetje kwijt ben blijkbaar :+

Overigens ben ik erg te spreken over het concept: eerst netjes en dan optioneel (want dat is het, je mag zelf kiezen he, prijzen kunnen je niet dwingen) harder( of krapper).
Dan kun je eerst je paard fijn in het ritme brengen en samen wat ontspannen en daarna de rek wat opzoeken. Ik heb met veel plezier een paar 2 fase speciaal parcoursen gesprongen het afgelopen jaar. Dat was heel leerzaam voor mij en mijn bange springpaard.

Mijn eerste barages heb ik overigens gewoon heel stug braaf uit gereden. Ik kwam voor onze eigen overwinning (namellijk met een fijn gevoel een rondje springen) en niet voor een overwinning volgens iemand anders zijn regels. Dat is de simpelste oplossing voor dit 'probleem': je eigen paard en leercurve voorop stellen. Laat de rest maar doen wat ze zelf goeddunkt. Zolang de ergste gevallen er maar uit gefilterd worden.

Voor jou ook de enige oplossing Art_Ificious: je hebt nu eenmaal geen vanuit de genen mega getalenteerd paard. Geniet gewoon van je eigen pad. Want het is toch gewoon gaaf dat jullie op 80 cm fijn kunnen springen?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 17:02

Als de stijlpunten wel zouden meetellen vind ik het juist een positieve ontwikkeling. Het rijden van een goede barrage vergt namelijk wel wat techniek en vaardigheid. Leuk als de kinderen dit vroeg leren. Als stijl wegvalt, zie ik geen meerwaarde.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 17:26

pol013 schreef:
Maar ik ben even de weg kwijt. Tot voor kort was het: 1 ronde op stijl en klaar. Winnaar was degene met de beste punten (en minste strafpunten).
Nu mag je dus na die ronde op stijl barage rijden. Wordt er dan geen stijl meer beoordeeld en is de winnaar weer zoals vroeger de snelste zonder fouten? Of spelen de stijlpunten wel nog een rol in de plaatsing?

Bron: KNHS :)

Citaat:
De deelnemers worden in het basisparcours geplaatst overeenkomstig hun strafpunten en stijlbeoordeling. Bij een gelijk puntenaantal zal het cijfer voor wijze van rijden bepalend zijn. Daarna zullen de deelnemers gelijk geplaatst worden (ex aequo). In de barrage die op tijd wordt verreden worden de deelnemers geplaatst overeenkomstig hun strafpunten en tijd waarbij de strafpunten worden berekend volgens tabel A. De beste combinatie in het basisparcours ontvangt 1 plaatsingspunt, de als tweede geplaatste 2 plaatsingspunten enz. Daarnaast ontvangt de beste combinatie in de barrage 1 plaatsingspunt en de als tweede geplaatste 2 plaatsingspunten enz. De plaatsingspunten van zowel het basisparcours als de barrage worden bij elkaar opgeteld, de combinatie met het minste aantal punten is de winnaar.Bij ex aequo in plaatsingspunten na de barrage is de stijlbeoordeling van het basisparcours doorslaggevend. Combinaties die zich niet hebben geplaatst voor de barrage worden achter de combinaties geplaatst die een barrage rijden, op basis van de
plaatsingspunten van het basisparcours.

Dus er worden 2 losse klassementen opgemaakt (basisparcours en barrage los van elkaar) en de plaatsingen worden bij elkaar opgeteld. Als Pietje 1e was op stijl maar 5de op tijd en Jantje 5de op stijl en 1e op tijd waardoor ze allebei 6 punten hebben wint alsnog Pietje omdat rijstijl doorslaggevend is ;) Edit. Uiteraard ervan uitgaande dat zowel Pietje als Jantje foutloos waren.

Ik vind het best complex tov gewoon tijd of gewoon stijl maar denk echt niet dat het nou mensen aanmoedigt om ongecontroleerd hard te gaan in de B. Stijl blijft veel zwaarder wegen. Hier in de regio blijft het vooralsnog ook allemaal stijl.

pol013 schreef:
Ik kwam voor onze eigen overwinning (namellijk met een fijn gevoel een rondje springen) en niet voor een overwinning volgens iemand anders zijn regels. Dat is de simpelste oplossing voor dit 'probleem': je eigen paard en leercurve voorop stellen. Laat de rest maar doen wat ze zelf goeddunkt. Zolang de ergste gevallen er maar uit gefilterd worden.

Ik denk echt dat KNHS vooral veel sneller en harder zou mogen ingrijpen bij zaken zoals overmatig zweepgebruik of onvriendelijke wijze van rijden. Als je paard al helemaal over de rooie is moet je je toch ook zelf afvragen of het nou nut heeft om verder te willen springen :? gaat het lampje niet knipperen dan zou KNHS best wat harder mogen optreden IMO. Zoals het nu is worden de "ergste gevallen" IMO onvoldoende eruit gefilterd.

O ja en graag nog mensen aanpakken die week in week uit 2-3 dagen starten, met jonge paarden ook nog vaak. Zou in mijn beleving gewoon gezond boerenverstand moeten zijn dat het niet handig is, en toch zie je het gebeuren :')

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 09:09

Fly_high schreef:
Bron: KNHS :)

Citaat:
De deelnemers worden in het basisparcours geplaatst overeenkomstig hun strafpunten en stijlbeoordeling. Bij een gelijk puntenaantal zal het cijfer voor wijze van rijden bepalend zijn. Daarna zullen de deelnemers gelijk geplaatst worden (ex aequo). In de barrage die op tijd wordt verreden worden de deelnemers geplaatst overeenkomstig hun strafpunten en tijd waarbij de strafpunten worden berekend volgens tabel A. De beste combinatie in het basisparcours ontvangt 1 plaatsingspunt, de als tweede geplaatste 2 plaatsingspunten enz. Daarnaast ontvangt de beste combinatie in de barrage 1 plaatsingspunt en de als tweede geplaatste 2 plaatsingspunten enz. De plaatsingspunten van zowel het basisparcours als de barrage worden bij elkaar opgeteld, de combinatie met het minste aantal punten is de winnaar.Bij ex aequo in plaatsingspunten na de barrage is de stijlbeoordeling van het basisparcours doorslaggevend. Combinaties die zich niet hebben geplaatst voor de barrage worden achter de combinaties geplaatst die een barrage rijden, op basis van de
plaatsingspunten van het basisparcours.

Dan vind ik het niet eens zo'n slechte opzet eigenlijk. Bij foutloos wint dus degene die EN het netste gereden heeft EN snel kan zijn. Lijkt me dat dat eigenlijk prima recht doet aan de sport.
Minder makkelijk te overzien wie de winnaar is, klopt dan wel weer. Maar of ik dat nou een ramp vind.

Dus is theorie ben ik dan best voorstander. Maar als ik jullie zo hoor werkt het in de praktijk dan dus niet zoals gepland?

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 09:35

In theorie wel.
In praktijk zie je dan dat kinderen (ik kom vooral bij de pony's), die het basisparcours netjes gereden hebben; maar in de barrage een balkje of een weigering hebben (soms omdat ze gewoon te onvoorzichtig zijn gaan rijden) in het klassement boven degenen komen te staan, die ook een net basisrondje rijden (maar net iets minder punten, wel alles in de 70) en een foutloze rustigere barrage.

Misschien is dat ouderwets, maar voor mijn gevoel moet 2 x foutloos toch boven 1 x foutloos en 1 x strafpunten komen te staan. Daarnaast straft het het idioot rijden in de barrage onvoldoende af.
En is het volkomen onduidelijk wie er (gedurende de wedstrijd) boven aan staat. Dat maakt het onoverzichtelijk.
Kortom, ik vind dit geen fijne wijziging. Van mij had het in de lagere klassen helemaal op stijl mogen blijven.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 10:56

Imo gaat het wel prima werken bij de paarden, alleen zie ik het in de praktijk nog niet gebeuren. Alleen stijl met barrage op stijl, stukje gewenning misschien?

Bij de pony's is het wellicht een ander verhaal ja.

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 11:10

Hier hebben ze alle selectiewedstrijden wel volgens het nieuwe format gereden (basisparcours op stijl, barrage op tijd). Juist omdat dat op de regiokampioenschappen ook gaat gebeuren.

En ik zie het in de gewone wedstrijden ook vaker gebeuren nu. Volgende week gaan we naar een gewone (niet selectie) wedstrijd, en als ik het goed zie is die nu ook volgens het nieuwe format. En voor de Kerst waren we ook ergens waar het dacht ik volgens nieuwe format was.

(regio Gelderland allemaal)

immanuela29

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 19:21

Cioccolato schreef:
Art_Ificious schreef:
Haha nou zou zeggen kom er eens wat bijwonen. Je ziet er echt gewoon crossen, gaan bijna plat door de bochten, en kinderen zie je ook werkelijk echt stampen op die ribben om ze nog sneller te doen gaan.

M'n kruising springt prima hoor. Parcours springt die zelfs beter dan thuis enkele sprongen.
Springt zelfs beter dan de draver die ik had.

Een draver is ook geen springpaard

Fly_high schreef:
Het zijn geen vooroordelen, met een draver maak je het jezelf gewoon per definitie moeilijk. Idem koudbloeden, spanjaarden enz.

Heb ook met een kruising gesprongen :) en kom vaak genoeg op wedstrijd om te zien dat bepaalde rassen gewoon lichamelijk tegen zichzelf aanlopen zelfs in de lage rubrieken omdat ze soepelheid, techniek en reactiesnelheid missen. Je zegt het zelf toch, je koudbloed-kruising kan niet zo makkelijk schakelen in galop als een rijpaard.

Een rijpaard of volbloed met een beetje techniek in de benen kan in ieder geval prima hard maar nog steeds gecontroleerd en netjes over de hindernissen heen ipv erin te knallen.

IK BEN GEROEPEN! :')
Ik wordt zo moe hiervan. Ik vind het altijd grappig om te zien als mensen toch wel vooroordelen over een bepaald ras. Volgensmij moeten we per paard kijk en niet per ras? Ik heb laatst een spanjaard gezien die gemakkelijk over 1.30 sprong alsof hij een 'normaal' paard is, zoals jullie het waarschijnlijk willen noemen, ik heb een fries 1.60 zien springen. Mensen noemen dat dan een 'uitzonderlijk geval' ipv het paard de eer geven. Ik ken KWPN'ers die absoluut niet kunnen springen, maar wel spring gefokt zijn. Dus aub kijk het per paard aan ipv per ras. Want als we het zo zouden moeten bekijken, zouden we als mensen ook allemaal bijvoorbeeld allemaal zo goed als Max Verstappen moeten autorijden, omdat we allemaal Nederlanders zijn toch? :')

Sorrry, ben een beetje van het topic afgestapt. :') Om het goed te maken; barrage vind ik niet zo verkeerd in een stijlklasse. Als ze stijlpunten blijven geven tijdens de barrage, gaan de deelnemers misschien wel ook even erop letten om wel goed te blijven rijden, terwijl ze keihard gaan :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 19:46

Je ziet toch zelf ook wel het verschil in paarden? Dat een Fries 1.60m springt zegt nog niet zoveel. Kan hij ook vaker een parcours lopen, op snelheid gereden worden en dat een aantal jaren volhouden?

En natuurlijk is het leuk om met je lieve paard ongeacht lekker mee te doen, lol met je knol moet bovenaan staan, maar wees realistisch.

En dat ook kwpn-ers het niet allemaal kunnen of welk type sportpaard dan ook, is heel normaal.

Daarbij is fok, opfok, management, training etc zo belangrijk. Als ik morgen het beste paard van de wereld koop (wat natuurlijk niet bestaat) ga ik nog geen olympische medailles rijden. Ik hou al heel lang niet meer van zelf wedstrijden rijden. Zegt verder niks over de paarden.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 19:52

Er zijn gewoon raskenmerken waar rassen om bekend staan. Lijkt me logisch en zijn feiten. Dat er uitzonderingen zijn lijkt me ook meer dan logisch. Dat is de andere kant op natuurlijk net zo.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 19:55

Ik dacht gister eigenlijk nog dat de caprilliproeven meer gebruikt zouden moeten worden. Ik snap nooit waarom dat zo onbekend en onbemind is.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 19:57

immanuela29 schreef:
Ik wordt zo moe hiervan. Ik vind het altijd grappig om te zien als mensen toch wel vooroordelen over een bepaald ras. Volgensmij moeten we per paard kijk en niet per ras? Ik heb laatst een spanjaard gezien die gemakkelijk over 1.30 sprong alsof hij een 'normaal' paard is, zoals jullie het waarschijnlijk willen noemen, ik heb een fries 1.60 zien springen. Mensen noemen dat dan een 'uitzonderlijk geval' ipv het paard de eer geven. Ik ken KWPN'ers die absoluut niet kunnen springen, maar wel spring gefokt zijn. Dus aub kijk het per paard aan ipv per ras. Want als we het zo zouden moeten bekijken, zouden we als mensen ook allemaal bijvoorbeeld allemaal zo goed als Max Verstappen moeten autorijden, omdat we allemaal Nederlanders zijn toch? :')

Sorrry, ben een beetje van het topic afgestapt. :') Om het goed te maken; barrage vind ik niet zo verkeerd in een stijlklasse. Als ze stijlpunten blijven geven tijdens de barrage, gaan de deelnemers misschien wel ook even erop letten om wel goed te blijven rijden, terwijl ze keihard gaan :D

Hoeveel Spanjaarden of friezen ken je die foutloos een parcours van 1.20 of 1.30 kunnen springen? Het knelpunt bij Spaanse paarden of koudbloeden is vaak niet zozeer een enkele hindernis van x hoogte niet aankunnen maar soepelheid en makkelijk schakelen in galop.

Het is geen vooroordeel om te zien dat gemiddeld springgefokt paard beter is in parcoursen springen dan een gemiddeld koudbloed of niet rijtypisch ras, het is een feit.

De hele discussie begon ook met het voorbeeld van een fries-kruising die juist volgens zijn eigenaresse niet hard genoeg kon vergeleken met de rijpaarden he ;)

immanuela29

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 09:47

Fly_high schreef:
immanuela29 schreef:

Hoeveel Spanjaarden of friezen ken je die foutloos een parcours van 1.20 of 1.30 kunnen springen? Het knelpunt bij Spaanse paarden of koudbloeden is vaak niet zozeer een enkele hindernis van x hoogte niet aankunnen maar soepelheid en makkelijk schakelen in galop.

Het is geen vooroordeel om te zien dat gemiddeld springgefokt paard beter is in parcoursen springen dan een gemiddeld koudbloed of niet rijtypisch ras, het is een feit.

De hele discussie begon ook met het voorbeeld van een fries-kruising die juist volgens zijn eigenaresse niet hard genoeg kon vergeleken met de rijpaarden he ;)

Kijk, het gaat erom dat veel mensen het opgeven, vanwege de vooroordelen. "Oh ik heb een Spaans paard, dus springen wordt hem nooit." Ik ga niet zeggen dat ALLE koudbloeden en andere rassen 1.20 parcoursen gaan kunnen springen. Maar het gaat ook om training. Als je niet eens de moeite doet, gaat het hem sowieso niet lukken. Als je een KWPN springpaard nooit leert springen gaat hij ook niet altijd zo mooi springen als het gemiddelde omdat hij nooit traint. Het gaat mij niet erom dat het moeilijker gaat. Maar een paar mensen willen gelijk alle andere ras paarden aan de overkant scheren omdat ze te lui zijn om echt moeite erin te steken. Dat vind ik gewoon jammer om te zien. Gaat het makkelijker met een simpel KWPN gefokt springpaard? Meeste gevallen waarschijnlijk wel. Maar kom aub niet met de ; je hebt geen kwpn je hebt dus geen springpaard. Dat is wat ik ermee bedoelde :j

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 09:59

Het is geen vooroordeel om te erkennen dat vele rassen bewust zijn ontstaan door te fokken met bepaalde kenmerken die men nuttig vond om zo verschillende gebruikspaarden te creëren. Juist ieder ras in Olympische sporten dwingen en de waarde van het ras daarvan af laten hangen doet vele paardenrassen tekort.

De vergelijking met Nederlanders en Max Verstappen klopt niet omdat op Max Verstappen geen fokbeleid op los is gelaten natuurlijk. Er is geen niemand die zegt: "laten we alleen de goede racers kinderen met elkaar laten krijgen". Als je dit wel zou doen, zou het in principe maar enkele generaties duren voordat je kan stellen dat de Nederlanders inderdaad vaak de eigenschappen bezitten die een goede piloot maken.

Maar dan komt ethiek om de hoek kijken. Een van de redenen waarom mens-paard vergelijkingen bijna nooit goede metaforen leveren.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 11:42

immanuela29 schreef:
Kijk, het gaat erom dat veel mensen het opgeven, vanwege de vooroordelen. "Oh ik heb een Spaans paard, dus springen wordt hem nooit." Ik ga niet zeggen dat ALLE koudbloeden en andere rassen 1.20 parcoursen gaan kunnen springen. Maar het gaat ook om training. Als je niet eens de moeite doet, gaat het hem sowieso niet lukken. Als je een KWPN springpaard nooit leert springen gaat hij ook niet altijd zo mooi springen als het gemiddelde omdat hij nooit traint. Het gaat mij niet erom dat het moeilijker gaat. Maar een paar mensen willen gelijk alle andere ras paarden aan de overkant scheren omdat ze te lui zijn om echt moeite erin te steken. Dat vind ik gewoon jammer om te zien. Gaat het makkelijker met een simpel KWPN gefokt springpaard? Meeste gevallen waarschijnlijk wel. Maar kom aub niet met de ; je hebt geen kwpn je hebt dus geen springpaard. Dat is wat ik ermee bedoelde :j

Dat zegt niemand. Mensen zonder spring gefokt paard voelen dat misschien zo. Het gaat erom of stijl of snelheid belangrijker is of een combinatie hiervan.

Als je er zelf voor kiest om met een niet springpaard mee te doen is dat prima, maar dan weet je waar je tegenover komt te rijden.

En natuurlijk kom je ver met goed trainen, maar ook daar moet je wel je grenzen kennen.

Wees gewoon realistisch. Als je een Fries geweldig vindt is dat helemaal prima. Maar dan kies je voor een bepaald type paard en laat het dan ook in z'n waarde. Lekker lol en op stijl meedoen is super. Maar train het niet kapot door wekelijks mee te willen doen op 1.50m of op snelheid, ook al hebben ze een gas.

Ik vind niemand minder en veroordeel geen 1 ras. Maar ik vind het wel tenenkrommend als een paard tot zijn uiterste gedreven wordt omdat de eigenaar ergens bij wil horen of iets wil bewijzen.

Gini schreef:
Het is geen vooroordeel om te erkennen dat vele rassen bewust zijn ontstaan door te fokken met bepaalde kenmerken die men nuttig vond om zo verschillende gebruikspaarden te creëren. Juist ieder ras in Olympische sporten dwingen en de waarde van het ras daarvan af laten hangen doet vele paardenrassen tekort.

De vergelijking met Nederlanders en Max Verstappen klopt niet omdat op Max Verstappen geen fokbeleid op los is gelaten natuurlijk. Er is geen niemand die zegt: "laten we alleen de goede racers kinderen met elkaar laten krijgen". Als je dit wel zou doen, zou het in principe maar enkele generaties duren voordat je kan stellen dat de Nederlanders inderdaad vaak de eigenschappen bezitten die een goede piloot maken.

Maar dan komt ethiek om de hoek kijken. Een van de redenen waarom mens-paard vergelijkingen bijna nooit goede metaforen leveren.

En bij Max zou dat dus eventueel net wel kunnen :D

Maar ik denk dat bij hem vroeg in de kart zetten en overal naartoe slepen meer heeft gebracht dan DNA. Hoewel dat dus gissen is, want hij heeft toevallig wel 2 race ouders.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 12:08

Maar dat is voor mij nu bv het probleem. In België de regionale waarin ik rij heb je geen stijlrijden meer.
Alleen 65-75 is nog barema ideale tijd, maar vanaf 85cm is het barema 2 fases en dus 2de deel van het parcours is barrage