Eigenwijs/ puber gedrag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Qamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 21:42

Inderdaad zoals iedereen zegt, jou paardje is jong en kan nog wel dingen doen. ik zou checken of hij niet te veel energie krijgt van zijn voer, en of hij genoeg naar buiten kan om zijn energie eruit te razen. sinds dat een grote rol speelt. ik heb vragen als fohadie :)

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 09:47

Wat een herkenbaar topic. Toen ik zelf 15 was kreeg ik van mijn ouders een 3 jarige, en die was zo braaf!
Toen hij 4 a 5 was sloeg dat opeens om, combinatie van stalmanagement en sterker worden. Overal waar ik iets liet liggen qua consequent zijn stapte hij in. Bijten, steigeren, lostrekken en complete rodeo’s, het hele feest. Op het ergst was het zelfs zo heftig dat ik geen een rondje aan de hand met hem om het stallenblok kon lopen zonder dat hij in mijn nek hing. Mijn ouders vonden de stalling al duur en ik vind hulp zoeken ook lastig. We stonden overigens wel op een pensionstal maar vanuit daar weinig tot geen hulp.

We zijn uiteindelijk veranderd van stalling, met meer veel buiten en ruwvoer ipv brok. Dat scheelde al heel veel. De stalhouder daar was een boer die die grappen niet tolereerde, paard was poeslief bij hem. Beetje bij beetje met extra hulp ben ik zelf handiger geworden en uiteindelijk was het een gouden paard waar ik letterlijk alles mee kon.
Maaarrr: bij alles en iedereen die niet super duidelijk tegen hem was kwamen de spatjes terug.

Het was vooral een paard dat bij gebrek aan leiderschap dat zelf maar ging invullen.
Hee was uiteindelijk een proces van samen groeien, maar er zaten ook echt wat gevaarlijke situaties tussen. Ik denk dat ik toen zelf ook wat bokt topics heb geopend.

Voor nu zijn de enige tips toch iets van hulp zoeken, al is het maar iemand die een paar keer mee kijkt naar jullie omgang, en kijken naar het management, o.a. genoeg buiten met vriendjes.