Je paard bomproof maken: welke doelen stel jij?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-24 07:57

Rizette schreef:
Niet alle pony's komen zover dat ze een kinderpony worden. Zeker niet na een half jaartje training bij wijze van spreken.. Over het algemeen zijn oudere ponytjes die op een goede manier begeleid zijn en alles al hebben gezien en meegemaakt hebben en alleen lopen als ze moeten lopen de fijnste ponytjes. Zeker als je er ook vanuit gaat dat er op gereden moet gaan worden, in het verkeer en springen en dressuren. Je gaat geen pony dat allemaal even leren. Het resultaat van jarenlang meemaken en doen ga je maar een hele enkele keer overtreffen met een jongere pony. Dat is dan een lot uit de loterij.En die zijn er ook, misschien is jouw fjord er 1 van. Ogen voor een achter met jonge beestjes en kinderen zijn noodzakelijk, maar ook dat kan leuk zijn als je zelf daar heel ervaren in bent en de kinderen geen angst en veel handigheid hebben met dieren.

Deels mee eens en deels niet.
Aan de ene kant: Kinderpony's worden geboren, zoals in de post boven jou ook geschreven word.
Aan de andere kant: Als je ze zelf geen kinderpony maakt, worden ze het zeker niet. Ik heb nu nog een jaar of 4 voordat mijn dochter erop gaat en ik wil haar dan zelf dus zoveel mogelijk laten zien en doen om haar echt de best mogelijke voorbereiding te geven.

En eens met: misschien word ze geen kinderpony.
Dan verkoop ik haar en is het alsnog handig als ze zo braaf mogelijk is :D .

Elisa2

Re: Je paard bomproof maken: welke doelen stel jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 08:04

Klinkt alsof je al heel goed bezig bent Ruitje!

Ik zit nog te denken aan schrik en obstakel parcoursen en agility opzoeken gewoon als trainingswerk. En het mooiste is als de pony al ervaring op kan doen met een ander kind voordat je dochter oud genoeg is. Lekker zonder zadel rijden e.d.

Ze moeten ook leren als er lekker gestunteld met ze omgegaan wordt zeg maar.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 08:07

Ik heb geloof ik nog nooit een bomproof paard gehad, hoewel de huidige daar aardig bij in de buurt komt want die is van bijna niets onder de indruk.

Ik kan wel aangeven waar het in het verleden vaak bij mis is gegaan, dat zijn dingen die ik bij een eventueel volgend paard wel graag wil vermijden :D :

- alles wat met trekkers te maken heeft, en ook de machines erbij (een kunstmeststrooier: nog nooit zo'n harde rengalop meegemaakt - en ja dat was in Stompwijk :D )
- een jas aan en uittrekken op het paard
- papier; een landkaart uitvouwen op een paard is géén goed idee
- bij op- of afstijgen met een voet het kruis aantikken
- geluiden zoals kettingzagen, bladblazers en aanverwante artikelen

Ik leef nog, maar heb soms toch wat aparte situaties meegemaakt in bovenstaande gevallen :=

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 08:17

Oja waar veel paarden nog wel eens behoorlijk op kunnen reageren is: Achter een bossage of heg omhoog komen dat er ineens een hoofd / lichaam verschijnt :+ :D

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 08:46

Mijne is weleens geschrokken omdat ik niesde :+
Ik lees ook even mee. Interessant!

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 08:52

Ik zou op varkens trainen dat is het enige wat Rox altijd eng vind. Zodra ze al een varken ruikt is ze over de zeik. En we hebben er op geoefend maar het is nog niets beter geworden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 08:53

In heel veel situaties zou ik juist vanwege het staken afraden om paard aan te leren stil te staan bij spanning. Nu is dat bij jou niet van toepassing, ruitje. Daar heb je genoeg ervaring voor om dat in te schatten :') Maar ik heb dat wel gruwelijk mis zien gaan.

Wat mijn pony's als kinderpony moesten ondergaan was verkleed. Niet alleen ik, maar pony's ook. Dus lange cape over de kont, kerstversiering of andere herrie dingen om de hals en manen. Soms was de pony amper zichtbaar en moesten ze wel proefje of parcours doen.

Oh en plastic bekertjes met water erin met spelletjes! Die zorgde er bij mij wel voor dat ik eraf ging, pony vond water zo op haar gegooid krijgen niet tof :') Sowieso drinken op de pony, zonder zadel erop liggen en snacken.
Overal neer gezet kunnen worden om erop te klimmen en vaak niet gewoon alleen maar simpel via de zijkant en een hek.

Even bedenken wat wij nog meer deden

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 08:55

Wat te denken van dierlijke ezels. Daar heb ik menig paard ook al van over de rel zien gaan, vooral als de ezel een gezellig balkconcert gaf.

En struisvogels...

Wat een heerlijke verhalen komen hier voorbij, veel is toch echt gewoon lol met je knol...

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 08:57

Oh ja struisvogels, die waren ook goed voor een renpartij :D. Maar ik geloof dat die uit Stompwijk vertrokken zijn :))

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 09:01

ruitje schreef:
troi schreef:
Naast de dingen die ik al lees, ground-tying. Dus gaan stilstaan zodra het touw/teugel op de grond ligt. Zodat als er 1 naast ligt, of de pony hem smeert hij sneller zal gaan stilstaan. Ook zou ik veel ponying doen.

Ja top, gaat ook op de lijst, heb je hier misschien materiaal van of trainers die dit wat jou betreft op een goede manier aanleren?

Het zijn variaties op deze manier:
https://horseandrider.com/horseback-tra ... espectful/

Succes! Klinkt alsof je met een leuke klus bezig bent

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 09:08

MyWishMax schreef:
In heel veel situaties zou ik juist vanwege het staken afraden om paard aan te leren stil te staan bij spanning. Nu is dat bij jou niet van toepassing, ruitje. Daar heb je genoeg ervaring voor om dat in te schatten :') Maar ik heb dat wel gruwelijk mis zien gaan.

Wat mijn pony's als kinderpony moesten ondergaan was verkleed. Niet alleen ik, maar pony's ook. Dus lange cape over de kont, kerstversiering of andere herrie dingen om de hals en manen. Soms was de pony amper zichtbaar en moesten ze wel proefje of parcours doen.

Oh en plastic bekertjes met water erin met spelletjes! Die zorgde er bij mij wel voor dat ik eraf ging, pony vond water zo op haar gegooid krijgen niet tof :') Sowieso drinken op de pony, zonder zadel erop liggen en snacken.
Overal neer gezet kunnen worden om erop te klimmen en vaak niet gewoon alleen maar simpel via de zijkant en een hek.

Ja _/-\o_

Dat wordt n ice bucket challenge, Ruitje :')

Wij deden aan een fun trail mee , daar moesten ze met een gieter plantjes water geven. Hadden we geoefend thuis , maar dat was bij de meeste anderen nog best een dingetje.

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 09:11

Jas uittrekken en over de bakrand gooien, vanaf het paard. Ontploffing gegarandeerd :+

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 09:13

Divers schreef:
Jas uittrekken en over de bakrand gooien, vanaf het paard. Ontploffing gegarandeerd :+

Met mijn vorige paard, bodywarmer uittrekken, deze over zijn hoofd hangen en zo paard door bak begeleiden (en later werd dat door de bak rijden)

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 09:15

Handig is om te leren vind ik dat ze niet paniekeren als ze ergens in vast staan. Zoals een draad om het been. Die van mij krijgt regelmatig een lasso om een been of om zijn kont zodat die leert te wachtten en niet te panieren op druk.

Hier stond mevrouw al even te wachtten totdat iemand haar kwam bevrijden. Speeltoestel en paard nog beide heel gebleven zo.
Afbeelding

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 09:17

Dat hoofd, alsof het doodnormaal is _O-
Jas uittrekken is wel een belangrijke denk ik. Daarvan heb ik menig paard zien flippen. Zowel op de eigen rug als op de rug van een bakgenoot trouwens!

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 09:19

Ik zocht vroeger een bomproof / beginnerspaard / -pony... en kwam uiteindelijk bij een sensibele pony die niet geschikt is voor beginners of angstige ruiters. Hij was (en is) daarentegen wel betrouwbaar en ook dat had ik vanaf het begin gemerkt. Hij heeft een ruiter nodig die enigszins zelfverzekerd is, maar gaat nooit iets doen om je pijn / kwaad te doen.. Op de grond is hij erg aardig naar iedereen en wel geschikt voor kinderen. In het rijden heeft hij daarentegen iemand nodig die zelfverzekerd is en hem binnen bepaalde grenzen vrijheid kan geven.
Het klinkt misschien vreemd, maar hij is met de jaren meer bomproof geworden sinds ik meer kijk naar hem, hem duidelijke grenzen geef, maar hem daarbinnen ook autonomie geef. Ik kan nu prima met hem buitenrijden alleen, zelfs met groot verkeer dat passeert. Vroeger moest ik bij groot verkeer afstappen, nu gaan we erlangs met lange teugel.
Ik ben van mening dat je moet vertrekken van het paard zelf, eerder dan van het doel dat je voor ogen hebt ( er een kinderpony van maken die bomproof is). Niet ieder paard is geschikt voor dat doel en je paard volledig naar je hand zetten volgens een bepaald doel zonder rekening te houden met wie je paard is en wat hij nodig heeft, werkt in mijn ogen eerder averechts.
Verder vind ik dat een paard best wel eens mag schrikken; waar het daarentegen om draait is dat hij snel herstelt en hij niet dusdanig schrikt dat hij niet meer onder controle te krijgen is.

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 09:31

Voor kinderpony's is het ook belangrijk dat ze snappen dat ze de helft van de hulpen moeten negeren :') Dan heb ik het over wapperende beentjes enzo. Als ze daarop steeds reageren alsof ze been krijgen wordt het heel vervelend.
En ook heel fijn is pony's waar je naast kunt meerennen, en die dan jouw hulpen boven de hulpen van de ruiter stellen.
En verder de dingen die al genoemd zijn. Verkleden, rennen, gillen, waterspelletjes, achterstevoren.
Maar ook bal gooien, van de kont af glijden.

En aan een lang halstertouw meelopen, en dan niet overal het gras in duiken :+

Dat zijn wat mij betreft dingen die het een kinderpony maken, en niet alleen een brave pony.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 09:31

Dekens verkeerd op en af doen…

Begin dit jaar heb ik onze pony verkocht, nieuwe eigenaren trokken de deken ongecontroleerd af, nog 1 bilkoord vast dat soort dingen, pony reageerde er totaal niet op…
Braaf los staan bij op en af stappen, kinderen zien het gevaar niet en denken er niet direct bij na om teugels alvast te pakken… Gebeurde hier ook, en ik schoot zelf meteen in de stress, maar pony stond doodstil braaf te wachten tot meisje in het zadel zat met de teugels achter zijn oren…

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 09:33

MyWishMax schreef:

Wat dat stilstaan bij spanning betreft, dat idee is inderdaad horror, als je dagelijks over een spoorwegovergang moet, bijvoorbeeld.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 09:37

Zulke topics maakt je er toch weer bewust van waar een paard allemaal van kan schrikken :')

Het lastige is wel dat het volgens mij heel erg contextafhankelijk is waar een paard van schrikt of niet. Veel paarden schrikken op buitenrit sneller dan in de bak, maar veel paarden schrikken ook sneller als de eigenaar/een vertrouwd persoon erbij is dan als diegene er niet is. Of natuurlijk als er een vertrouwd paard bij is. Dat zijn denk ik wel dingen om rekening mee te houden.

Zeg ik vooral omdat mijn oh zo brave pony toch een monster bleek te kunnen zijn als een bijrijder van 12 een keer zonder mij erbij ging rijden. -O-

Verder denk ik wel dat je heel veel kunt doen met de manier waarop je omgaat met vreemde dingen. Een beetje wat anderen ook al zeggen, maar dan nog een stap verder. Dat je niet alleen je paard leert dat dingen niet eng zijn, maar dat je je paard leert dat nieuwe dingen léúk zijn. Dat er iets nieuws in de bak ligt en dat je paard bijvoorbeeld denkt, goh, ik ben benieuwd of hier wat lekkers te halen valt! In plaats van dat je paard een schietgebedje als er weer een obstakelparcours in de bak staat.

Wat niet zozeer met schrikken te maken heeft maar wel met brave pony's: kan je pony braaf langst gras lopen als een kind het halstertouw vast houdt? (Dit is oa waar die van mij jammerlijk afvalt als kinderpony)

Uiteindelijk is de veiligste pony een pony die daadwerkelijk bij je wil zijn en die niet met z'n hoofd thuis of bij de kudde of bij dat gras daar is. Dus dan moet jij leuker zijn dan die dingen.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 09:39

speedfiets_2 schreef:
Handig is om te leren vind ik dat ze niet paniekeren als ze ergens in vast staan. Zoals een draad om het been. Die van mij krijgt regelmatig een lasso om een been of om zijn kont zodat die leert te wachtten en niet te panieren op druk.

Hier stond mevrouw al even te wachtten totdat iemand haar kwam bevrijden. Speeltoestel en paard nog beide heel gebleven zo.
[ Afbeelding ]

Oh nostalgie! Mijn pony stond ook om de haverklap zo. En dan roepen dat hij vastzat en of je hem even kon helpen :')

Ik dacht ook nog aan koeien en van de pony afvallen, dus dat ze blijven staan als jij op de grond ligt. En klittenband!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-24 09:45

Wat een hoop super leuke en leerzame posts weer! Ga straks alles bijlezen maar zo blij dat ik dit topic geopend heb :D

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 09:55

Dat van dat gras is een goede. Maar in alle eerlijkheid, als kindlief dat 1x toestaat bij de gemiddelde fjord is je 4 jaar painstakingly aangeleerde 'mag niet gras eten, mag NIET gras eten met halster/hoofdstel om' al afgeleerd..

Dus das meer koter opvoeden dan pown opvoeden _O-

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 10:31

Wat ik de grootste uitdaging vond van een sterkte koudbloed inzetten als kinderpony was ze uit het gras houden op buitenritten. Dat is er bij die van mij nooit helemaal uit gegaan helaas en is ook zo moeilijk zelf te trainen want als ik er zelf opzat probeerden ze het niet eens maar met een kind erop was de verleiding toch te groot.

Ik werk zelf voornamelijk met dove en slechthorende kinderen/jongeren met mijn pony's, een extra uitdaging omdat je niet op afstand het kind aan kunt spreken. Wat ik belangrijk vind is dat ik dus wel op afstand mijn pony's aan kan sturen.
Mijn belangrijkste aanwijzing naar mijn pony's is "let op!" dit is een soort voorbereiding op er kan iets onverwacht gebeuren waardoor het net iets minder onverwacht komt :D Verder is een perfect "Ho" en tempo controle (ook op afstand) essentieel. En heb ik ook de commando's "kleine voetjes" (=pas op waar je je voeten neerzet), "voorzichtig", "niet slopen" (gaat dan om voorwerpen want kinderen nemem hier graag dingen mee om aan de pony's te laten zien en dus niet om de kinderen :') ), daarnaast heb ik wat fluitjes en geluidjes om te waarschuwen/aandacht te vragen/grenzen aan te geven.

Verder laat ik ze natuurlijk wennen aan alle gekkigheid die ik maar kan bedenken. Dat is dus ook luid gillend "Jaaaaaa PONY!!!!" om hun nek vliegen, om ze heen springen, gillen, schreeuwen, zwaaien en allerlei gekke voorwerpen mee de paddock in nemen. Maar ik merk alsnog dat kinderen dingen doen die wij als volwassenen niet bedenken en dan ook nog razendsnel en onverwacht; onder de pony door kruipen, iets op het hoofd van de pony zetten (zonnebril, pet, pion), ineens iets op de rug van een pony slingeren, gooien en zwaaien met van alles, veel raar kabaal maken op allerlei manieren, de meest onlogische routes kiezen, korte draaien maken, ineens het touw loslaten, de oren pakken omdat die zo grappig bewegen, de staart optillen (om te kijken waar de poep vandaan komt), met hoofd onder de staart om de staart als lang haar te gebruiken, de pony mee naar binnen nemen (in de praktijkruimte), de lippen optillen om de tanden te bekijken, de pony op hun eigen manier vastbinden aan de meest bijzondere voorwerpen (stoelen, takken, waterbak) en heel enthousiast vlak voor het gezicht van de pony gebaren.
Omdat je echt niet alles kunt trainen/bedenken bereid ik mijn pony's hier vooral op voor door ze te leren 'nadenken' dus niet primair vanuit instinct reageren maar de situatie inschatten en dan een keuze maken. Ik werk zoveel mogelijk in vrijheid met mijn kudde dus hier mag de keuze ook altijd weglopen zijn (wel zo veilig in mijn werk). Als een pony aangeeft geen zin te hebben in gedoe wordt dat gerespecteerd maar ze zijn over het algemeen verrassend bereidwillig om mee te gaan in de wereld van een kind. Dat is in mijn ervaring ook wel iets wat een beetje in de pony moet zitten. Ze moeten kinderen wel leuk vinden en de echte kinderpony's zijn ook echt vergevingsgezind tegenover kinderen. Daarnaast moet ik mijn pony's natuurlijk wel heel goed lezen en in bescherming nemen als dat nodig is maar dat is in jouw situatie minder van toepassing.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 11:24

Ja dat soort dingen is idd wel handig. Ik heb zowel bij Amy als lewie ze bijvoorbeeld als pakpony gebruikt met de meest gekke dingen. Hooinetten over ze heen en meenemen om ze in de wei te hangen, naast ze staan springen enz. Merk dat dat wel echt effect heeft. Lando kebt dat niet en ik sprong laatst tegen hem aan en hij keek echt met een mix van die is gek en moet ik nu weg rennen of niet :+ wat wel grappig is en ik me net bedacht door dit topic. Ik kwam laatst koeien tegen in het bos. Lando vond dat niet grappig. Dus geef hem een snoepje en hij loopt zo een stukje richting de koe die op het pad stond. Dus nog een snoepje er in en hup daar ging ie. Uiteindelijk wilde die dus echt bij de koe gaan kijken _O- dat leek me iets minder geslaagd. Dus denk dat ie target training kent. (Weer wat geleerd)

Gister liep ik met de Dazenval door de paddock _O- dat was kennelijk ook heel raar. Dus denk idd aan dat soort dingen die kinderen uit een opwelling kunnen bedenken en wij eigenlijk wel uit ons hoofd laten.

Maar goed gok dat er bij ruitje op stal wel gekkere dingen gebeuren dan bij mij thuis. :=