Paard valt steeds terug

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ddullens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-24 16:17

dioni schreef:
Heeft hij dit altijd al gedaan? Of iets van de laatste tijd? Bij een paard van 16 kan natuurlijk ook iets van arthrose meespelen. Buiten lopen ze daar vaak wel doorheen omdat ze dat leuker vinden.
En misschien moet je je ambities bijstellen met dit paard als hij dressuur echt niet leuk vind of niet zo kan lopen als jij wil.

Ik vraag hem niet op een perfecte manier te lopen, Maar hij sjokt vaak maar wat, en dan probeer ik er uit te krijgen. dat hij loopt zonder te struikelen ook nog eens :j

Ddullens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-24 16:20

DuoPenotti schreef:
Oke dus hij is goed voor het been maar blijft daar niet?
Ik zie dat niet zo vaak samen gaan.

Meestal houd het elkaar in stand.

Ook koudbloeden blijven na een beenhulp daar lopen. Gaan niet vertragen. Mits goed aangeleerd.
En dat is consequent rijden.
De ene van mij is van zichzelf goed voorwaarts en zal ik zelfs eerder moeten remmen. Dus herken je niet in je gedachte over koudbloeden.

De ander is wel zoals jij omschrijft, maar doordat ik altijd consequent ben, been is naar voren, goedzo braaf, bij reactie.
En als hij na 2 passen vertraagt dan weer hetzelfde.

Maar hij moet direct weg bij been.
En dan been weer ontspannen.
En daar zie je toch vaak dat ruiters het been eraan gaan houden want hij zal zo wel vertragen.
En de hulpen steeds groter worden en zeker niet consequent toegepast worden.

Want ja echt bij een mini terugval in tempo is het al weer hup naar voren. Niet als hij alweer sloft in stap of zowat stapt in draf.
dan gaat het echt steeds langer goed

Maar hou wel in acht dat je hem niet over zijn tempo laat gaan. Als dat niet bij hem past kan hij dat niet volhouden.
En ook dat hij er de conditie voor heeft.

maar nogmaals heb je les?
Een centered riding instructie is vaak erg fijn.
Die zien ook of jij bijvoorbeeld per ongeluk met je zit terug rijd, dan kan je paard ook niet voorwaarts blijven. Dan werkt bovenstaande niet.

Ik heb niet echt een gedachte over koudbloeden haha, zoals ik al zei vind ik ze gelijkwaardig. maar toch bedankt. ik heb les. niet heel vaak, omdat ik merk dat het paardhet buiten leuker vindt. maar ik heb lessen.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 16:20

Struikelt hij veel?

Ddullens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-24 18:12

Diddykong schreef:
Struikelt hij veel?

Niet veel, maar soms tilt hij zijn voeten wel eens niet op. het is een redelijk onhandig paard hahaha.

Diddykong

Re: Paard valt steeds terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 18:20

Hoe streng ben je zelf? Laat je hem steeds terugkomen in tempo en accepteer je het niet en ga je aan de slag? Lukt het je om het voor te zijn? Heb je al eens geprobeerd met iemand erbij en een longeerzweep bijv, om te kijken of zoiets helpt? Rijdt je met een zweepje?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 19:19

Ik ben het wel met Elisa eens, dat het dier ook gewoon iets kan mankeren. Een paard is een bewegingsdier. De één is vlotter als de ander, maar als een paard echt vaak sloom is, is er meestal wel wat aan de hand. Als hij buiten meer voorwaarts is, kan het zijn dat hij in de bak gewoon moeite heeft met de bochten, zonder daar echt kreupel op te lopen. Adrenaline bij het springen kan ook een hoop maskeren, waardoor hij dan wel meer voorwaarts kan zijn in de wendingen.

Er kunnen heel veel redenen zijn waarom je paard sloom is, dus daar is zo vanaf wat tekst niets van te zeggen. Luister eens naar naar aflevering #130 van de Paard & Gezondheidspodcast. Daarin leggen 2 dierenartsen uit welke oorzaken er allemaal kunnen zijn voor sloomheid, en dan kun jij kijken of hier iets bij zit dat van toepassing kan zijn op jouw paard TS.

https://open.spotify.com/episode/6FTqwQ ... 29f1df4b0a

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 19:39

Ga mee met hierboven. Er is altijd ''iets'', fysiek, bijv ergens pijn, onbelans, geen conditie\niet het juiste voer, zand, wormen, zadel, etc. Naast het mentale stuk, overprikkeling of juist onderprikkeling(bak=saai of hij sluit zich juist af want je vraagt teveel, en ja, tempo vragen kan al teveel zijn). Waarom niet doen wat hij leuk vind? Buiten, of bijv werken met clikcer+snoepje tijdens het rijden. Pasje voorwaarts=beloning. Daar worden ze enthousiast van, gaan ze het leuk vinden, is het geen gevecht en geen ''werken''. :)

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 01:25

Citaat:
hij is niet sloom, maar valt wel enorm terug.

Vooral in de bak is hij traag, buiten sprint hij lekker door. ook al heeft hij soms ook buiten wat tragere dagen. Maar voornamelijk in de bak, zonder springen.

Nou, dan zou ik het ook niet weten want ik kan er geen touw aan vastknopen van wat je dan schrijft.
Ik vermoed dat het gewoon niet het geschikte paard is voor wat jij eigenlijk voor ambities hebt. Van een 16 jarige koudbloed kun je geen vlotte sport of dressuurpaard eigenschappen verwachten.

Wat ik ervan lees is dat hij zich als een vrij normale koudbloed gedraagt, en veelzijdig is.
Het zijn over het algemeen geen enthousiaste (dressuur) bakwerkers vanwege hun bouw (uitzonderingen daargelaten, voordat er weer allerlei ge*piep komt over koudbloeden die sport/dressuur gezien wel goede eigenschappen hebben)

Wat Anastasia schrijft; het is beter om de eigenschappen van het paard te versterken door te gaan doen waar hij wél goed in is. :)

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 09:32

Hoi TS,

Ik heb ook een flegmatiek paard die altijd terugviel in tempo. Zo een mag je bijna met een afstekend been rijden en elke keer dat je been geeft (en doe dat zo min mogelijk!) MOET je paard reageren. Dat mag je echt eisen.

Daarnaast is het belangrijk dat ze "recht" zijn, op 2 teugels. Een wat flegmatiek paard dat compleet scheef is stopt met lopen.

Je wisselt zo te horen al goed af met rijden. Gebruik je weleens pionnen in de bak? Je kan dan langs de pionnen rijden en overgangen rijden naast de pionnen. Hier willen ze weleens wat van gaan meedenken waardoor ze scherper worden.

Niet gefrustreerd raken en goed je bovenbenen los houden en je hand en schouders ontspannen zodat je 'm nergens blokkeert.

Het kan ook echt geen kwaad om de dierenarts er een keer bij te halen om te kijken of hij geen tekorten heeft, PSSM, PPID test. Sommige dierenartsen kunnen ook een rantsoen berekening doen zodat je zeker weet dat je paard alles binnen krijgt wat hij nodig heeft.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 09:50

Is het de natte/koudere perioden erger? Of is hij altijd een beetje hetzelfde?

Ddullens schreef:
Diddykong schreef:
Struikelt hij veel?

Niet veel, maar soms tilt hij zijn voeten wel eens niet op. het is een redelijk onhandig paard hahaha.

De traagheid in combi met "onhandig" zou ik zelf eigenlijk wel even medisch wat uit willen sluiten. Vooral artrose.

Kan absoluut gewoon iets rijtechnisch zijn wat ik zou oplossen met goede instructie.
Maar dit bovenstaande zou ik eerst zeker willen weten. :)

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 11:08

Wat ik vaak zie: een ruiter die bij het dressuurwerk veel meer gefocusd is op "aan de teugel” met als gevolg dat ze veel te veel hun paard blokkeren in de mond.
Bij springen en bij buitenritten staat hun focus op vooruit en blijven ze veel meer uit de mond. Daardoor kán hun paard ook vooruit.
Misschien iets om eens op te letten.

Verder zou ik aanraden om zo weinig mogelijk gewoon toertjes te rijden in de hoefslag. Integendeel voortdurend overgangen, hoefslagfiguren, leren wijken, het een na het ander. Én telkens enthousiast reageren als iets goed ging. Dressuur mag geen strenge zuurpruimsessie zijn.

Groepsdressuur wekt ook enthousiasme op en van die gekke ponyspelwedstrijdjes zoals slalomwedstrijdjes.

En vergeet " aan de teugel” tot je weer voldoende "vooruit” voelt.

Ik hoop dat je hier iets mee kan.

Ddullens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-24 13:31

Dee_Es schreef:
Hoi TS,

Ik heb ook een flegmatiek paard die altijd terugviel in tempo. Zo een mag je bijna met een afstekend been rijden en elke keer dat je been geeft (en doe dat zo min mogelijk!) MOET je paard reageren. Dat mag je echt eisen.

Daarnaast is het belangrijk dat ze "recht" zijn, op 2 teugels. Een wat flegmatiek paard dat compleet scheef is stopt met lopen.

Je wisselt zo te horen al goed af met rijden. Gebruik je weleens pionnen in de bak? Je kan dan langs de pionnen rijden en overgangen rijden naast de pionnen. Hier willen ze weleens wat van gaan meedenken waardoor ze scherper worden.

Niet gefrustreerd raken en goed je bovenbenen los houden en je hand en schouders ontspannen zodat je 'm nergens blokkeert.

Het kan ook echt geen kwaad om de dierenarts er een keer bij te halen om te kijken of hij geen tekorten heeft, PSSM, PPID test. Sommige dierenartsen kunnen ook een rantsoen berekening doen zodat je zeker weet dat je paard alles binnen krijgt wat hij nodig heeft.

Heel erg bedankt! De dierenarts is er vaak bij, hij mankeer gelukkig niks, ik merk idd wel dat hij
niet altijd recht loopt op de teugels zoals je zei,
Mischien ook gedeeltelijk daarmee bezig blijven.
Heel erg bedankt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 13:56

1. Je management zorgt in de basis voor een fit en happy paard. Valt daar nog winst te behalen? Bekijk voeding, beweging, algehele gezondheid,... grondig. Wees eerlijk.
2. Goede instructie is het enige wat helpt wanneer je rijtechnisch ergens tegenaan loopt.
3. Aan het einde van de rit is niet ieder paard even atletisch. Enige acceptatie daarin helpt ook om niet gefrustreerd te worden.

Ddullens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-24 19:22

koend schreef:
Wat ik vaak zie: een ruiter die bij het dressuurwerk veel meer gefocusd is op "aan de teugel” met als gevolg dat ze veel te veel hun paard blokkeren in de mond.
Bij springen en bij buitenritten staat hun focus op vooruit en blijven ze veel meer uit de mond. Daardoor kán hun paard ook vooruit.
Misschien iets om eens op te letten.

Verder zou ik aanraden om zo weinig mogelijk gewoon toertjes te rijden in de hoefslag. Integendeel voortdurend overgangen, hoefslagfiguren, leren wijken, het een na het ander. Én telkens enthousiast reageren als iets goed ging. Dressuur mag geen strenge zuurpruimsessie zijn.

Groepsdressuur wekt ook enthousiasme op en van die gekke ponyspelwedstrijdjes zoals slalomwedstrijdjes.

En vergeet " aan de teugel” tot je weer voldoende "vooruit” voelt.

Ik hoop dat je hier iets mee kan.

Heel erg bedankt! Ik zal er mee bezig blijven :)

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 12:13

Een orthopeed zei mij eens naar aanleiding van mijn tinkermerrie die best wat dingen (arthrose, peesblessures en scheur in bilspieren) had op dat moment maar nog best redelijk liep: Een koudbloed loopt niet zo snel kreupel, die lopen gewoon minder hard.
Als jouw koudbloed traag is en vaak struikelt zou ik dat toch laten nakijken.

Ddullens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-24 11:15

dioni schreef:
Een orthopeed zei mij eens naar aanleiding van mijn tinkermerrie die best wat dingen (arthrose, peesblessures en scheur in bilspieren) had op dat moment maar nog best redelijk liep: Een koudbloed loopt niet zo snel kreupel, die lopen gewoon minder hard.
Als jouw koudbloed traag is en vaak struikelt zou ik dat toch laten nakijken.

Yes is nagekeken. En het verschilt ook per dag. Maar ja

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 22:16

Maar is ze ook weleens op de rx foto gezet?

Ddullens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-24 10:07

c_alsemgeest schreef:

Nee maar we weten wel dat het niks van pijn is. Omdat het verschilt, op sommige dagen loopt hij gewoon normaal, en op sommige dagen heeft hij er gewoon helemaal geen zin in, maar daar blijf ik mee oefenen

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 10:14

Ddullens schreef:
c_alsemgeest schreef:

Nee maar we weten wel dat het niks van pijn is. Omdat het verschilt, op sommige dagen loopt hij gewoon normaal, en op sommige dagen heeft hij er gewoon helemaal geen zin in, maar daar blijf ik mee oefenen

Dat is bij artrose namelijk vaak ook, een heel erg wisselend beeld. Onder invloed van externe factoren (weer, voer, wat het paard de dag er voor heeft gedaan). Zeker een koudbloed kan wat mild zijn bij klachten tonen bij bv een fysio/osteo.
Bij traag/struikelen/wisselend beeld zou ik zelf altijd even langs de DA gaan om artrose of verbening uit te sluiten.
Voordat ik het rijtechnisch zou aanpakken.
Ik zou het zelf vooral voor mijn eigen gemoedsrust doen, voordat ik een paard ergens doorheen zou gaan rijden wat misschien wel pijn zou kunnen zijn.