Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Leenram schreef:Dat het dier het zadel niet leuk vond, kan ik snappen, ik heb nog nooit een fijn passend zadel op een polopaard zien liggen. Keiharde kussens en bomen in de vorm van wasknijpers.
Sabri schreef:Al blijft dit paard wel in mijn gedachten of ik er misschien toch wel enige tijd in kan stoppen om te kijken of het gedrag verandert, of dat ik er bv aan de grond wat werk mee mag doen. Dit paard staat anders vaak niks te doen. Weer even over nadenken.
Sabri schreef:Hallo,
Vanmiddag ben ik wezen kijken om een paard bij te rijden. Het is een ex-polopaard van 15 jaar. Paard heeft altijd polo gespeeld, nooit wat anders, en daar zijn ze mee gestopt en nu heeft hij een nieuw 'werkje' nodig. Ik had ook al enkele jaren niet gereden(daarvoor 30 jaar met paarden) dus was wel wat gespannen natuurlijk om er weer op te klimmen. Uiteindelijk ben ik erop gaan rijden maar nu twijfel ik om het volgende, en hopelijk kunnen jullie meedenken wat hier speelt.
Het paard werd mij verteld had namelijk een gebruiksaanwijzing en dat was, de claustrofobie. Hij moest met een strotouw vastgemaakt worden tijdens het poetsen, want anders zou hij mogelijk zijn halster kapot trekken. Toen ik zijn hoofd wilde poetsen ging hij inderdaad ineens plots achteruit, raakte in soort paniek dat ie vastzat, en *knap* inderdaad, toen brak het strotouw en was hij los en weer rustig. Ja dat is de claustrofobie werd mij gezegd, en goed dat hij dus aan het strotouw vastzat anders zou het halster kapot getrokken worden.
Zo ook met het opzadelen, hij was bang voor het zadel zei men, opzadelen en aansingen kon alleen vanuit stap, dit omdat hij te bang was voor het zadel.
Uiteindelijk ben ik erop gegaan maar ook het opstijgen was nog een dingetje. Hij kon niet stilstaan, dus ook opstijgen kon alleen vanuit stap. Kostte moeite en met een krukje ben ik erop gaan zitten. Eenmaal erop prima voorwaarts en goed aan de hulpen. Alleen nu het grootste probleem; zodra hij 'iets voor hem vreemds' zag, gaat hij stilstaan. Geeft wel signalen af, zoals oren flink naar voren en in die richting kijken(bv een witte stoel), en dan ineens stilstaan. Of deels achteruitgaan/zijwaarts. Dit doet hij ook in draf of galop dit staken. Daardoor is menigeen die erop zat al zand wezen happen..
Wat opvallend was, het zadel eraf was geen probleem. Een deken erop was ook geen probleem.
Heeft iemand een idee of hier iets medisch speelt? En kan een paard inderdaad claustrofobie hebben?
Het is verder een lief paard, niet gemeen in de zin van slaan, bokken, en in de wei schijnt hij ook als eerste naar je toe te komen.
Ik ga morgen opnieuw kijken, dan komt er een andere ruiter zodat ik vanaf de grond kan kijken hoe die reageert.
PaulSimonFan schreef:Leenram schreef:Dat het dier het zadel niet leuk vond, kan ik snappen, ik heb nog nooit een fijn passend zadel op een polopaard zien liggen. Keiharde kussens en bomen in de vorm van wasknijpers.
Dit dus! Waarschijnlijk heeft het paard in het verleden altijd al rondjes gelopen met zadelen. Dat zit er dan in gebakken.
Dan kan een zadel nu wel passend zijn (al twijfel ik hieraan, want een zadelmaker kan niet werken als het paard dat niet toelaat!) Maar dan zit het er zo in dat hij blijft lopen.
PaulSimonFan schreef:Ik heb een kwpner gehad die absoluut niet met 1 touw vast kon staan. Dan ging ze hangen.
Op een poetsplaats met 2 touwen geen enkel probleem.
Je kon haar ook niet kort bij het bit aan de teugels pakken als je erlangs liep.
Elke drukdie zij kreeg ging ze hangen of kwam omhoog.
Als je naar gebruiksaanwijzing kende was het een paard uit duizenden! Reden kleine kindjes op. Zo'n lief paard!
Ik zou niet direct opgeven omdat het paard niet makkelijk vast kan staan.
Misschien zijn er andere opties.
Je hebt van die aanbindhulpen die "meegeven" als een paard trekt. Hangen kan dan al niet.
Of zoals de mijne aan 2 kanten vastzetten.
Of, indien mogelijk, op de poetsplaats de touwen in elkaar klikken ipv aan het paard. Zodat het paard opgesloten staat.
Kwa zadelen. Geduld.
Elk paard kan leren braaf stil te staan. Daar zal heel wat werk in zitten. Dat moet je willen en durven. Als dat niet bij jou past zou ik een ander paard proberen.
Grondwerk grondwerk grondwerk. En daar het zadel in betrekken.
Ik heb een merrie gehad die doodsbang was voor het zadel. Die kon ik op t eind slapende zadelen. Geen probleem.
Wat me vraagtekens geeft, past het zadel? Ligt de singel lekker?
Ik vermoed zelf dat gezien hij uit de polo wereld komt, dat hij een hele andere opvoeding heeft gehad.
Zon paard is wel om te scholen. Maar dat kost heel veel tijd en geduld.
Ibbel schreef:Sabri schreef:Al blijft dit paard wel in mijn gedachten of ik er misschien toch wel enige tijd in kan stoppen om te kijken of het gedrag verandert, of dat ik er bv aan de grond wat werk mee mag doen. Dit paard staat anders vaak niks te doen. Weer even over nadenken.
En waarom denk je dat dat het geval is? Omdat het een paard met issues is.
Laat je niet voor het karretje spannen de problemen van een ander op te lossen.
Verdiep je eens in hoe polo wordt gereden/gespeeld. Dat is geen 'subtiel' spelletje, niet ieder paard kan dat aan zonder daar gedragsproblemen van te krijgen. Oh, en niet wijken voor druk, nee, dat wordt ze wel afgeleerd als polo-paard. Dat is een spelletje elkaar uit de weg duwen.
Claustrofobie is dit echt niet. Is het dier regelmatig mee geweest op een trailer of vrachtwagen naar polo-wedstrijden? Loopt het gewoon z'n stal in en uit? Dan is het geen clautrofobie.
Wat zadel betreft zou ik de eigenaar misschien de tip nog eens geven op maagzweren te controleren, daar kan ook een hoop zadel'angst' vandaan komen.
koend schreef:Ik blijf me vragen stellen bij de eigenaar om een vollediger beeld te krijgen van de situatie.
Heeft hij een verdienmodel in de paardenwereld?
Wat is zijn uiteindelijk doel met dit paard?
Sabri schreef:Het plotseling oren ver naar voren en dan stil willen staan, bij zien van bv een mens wat zit/een container, dat zou volgens de verzorger komen doordat het paard niks is gewend. Alleen polo.
Ibbel schreef:Sabri schreef:Het plotseling oren ver naar voren en dan stil willen staan, bij zien van bv een mens wat zit/een container, dat zou volgens de verzorger komen doordat het paard niks is gewend. Alleen polo.
En polo wordt op een groot veld gespeeld, met toeschouwers er omheen, (de dames vaak met hoeden op, met paraplu's als het regent, picnickmand er naast en weet ik wat voor andere zaken - polo is de laatste 'dure' sport zo ongeveer) met allerlei stands er omheen, met party-tenten en noem maar op, en dan zou-ie niks gewend zijn?
Dat-ie makkelijk vanuit galop stil staat, dat hoort bij polo, dus dat doet-ie met 2 hoefjes in de neus. Ik denk eerder dat de ruiter(s) misschien ongewild en onwetend de hulpen voor 'sliding stop' geeft als de ruiter zelf iets opmerkt.
Dat paard zou juist bomproof moeten zijn, als ex-polopaard.
Sabri schreef:koend schreef:Ik blijf me vragen stellen bij de eigenaar om een vollediger beeld te krijgen van de situatie.
Heeft hij een verdienmodel in de paardenwereld?
Wat is zijn uiteindelijk doel met dit paard?
De eigenaar zelf heb ik nog niet gesproken. De vrouw die dit begeleid is er voor de paarden. Hij heeft altijd polo gespeeld en is daar onlangs mee gestopt. Wat ik begrepen heb is dat men een ander werkje voor de paarden zoekt maar dat de paarden wel daar oud mogen worden. Sommige zijn uitgeleend als manegepaard maar dat ging bij deze niet(en nu snap ik dus ook waarom)..
Sabri schreef:Ja ik blijf voorzichtig! Misschien was het niet duidelijk, de eigenaar heeft zelf jaren polo gespeeld en deze paarden ervoor gebruikt, waaronder dus dit paardje met gebruiksaanwijzing. Geïmporteerd toen ze daar enkele jaren polo speelden, dus al jaren terug. Nu is de man gestopt met de polo, maar wil de paarden nog wel aanhouden(kennelijk niet verkopen).
@Journee; ja zo ziet het er wel uit inderdaad, alsof ie zelf op zoek gaat naar iets..?
Het gedrag heb ik niet eerder gezien bij paarden dat zoeken in het rond en dan iets vinden en baf, stilstaan.
Ik ben benieuwd wat ik zo aantref. Het paard an sich is echt wel gehoorzaam en idd goed aan de hulpen, luistert zeker goed naar je gewichtsverolaatsing. Alleen eenmaal erop dus het mankement van kunnen stoppen bij iets zien. Nu valt dat in de bak mee en kan bv uitgelokt worden door er een voorwerp neer te zetten waar die op gaat 'fixeren' en dan stilstaan. Of dit gedrag dan ook eruit te trainen valt?
Sabri schreef:Ik ga vrijdag met het paard grondwerken. Ik ben me aan het inlezen over wijken voor druk. Dat deed ik eigenlijk altijd al bij mijn paarden. Deze heeft dat inderdaad niet geleerd. Ik ga starten in de bak zodat ik rustig kan kijken wat ie doet en hoe hij op me reageert. Wat hij al wel goed doet is je volgen
Sabri schreef:Ik ga vrijdag met het paard grondwerken. Ik ben me aan het inlezen over wijken voor druk. Dat deed ik eigenlijk altijd al bij mijn paarden. Deze heeft dat inderdaad niet geleerd. Ik ga starten in de bak zodat ik rustig kan kijken wat ie doet en hoe hij op me reageert. Wat hij al wel goed doet is je volgen