Paard claustrofobie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PaulSimonFan

Re: Paard claustrofobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 09:09

Ik heb een kwpner gehad die absoluut niet met 1 touw vast kon staan. Dan ging ze hangen.
Op een poetsplaats met 2 touwen geen enkel probleem.
Je kon haar ook niet kort bij het bit aan de teugels pakken als je erlangs liep.
Elke drukdie zij kreeg ging ze hangen of kwam omhoog.

Als je naar gebruiksaanwijzing kende was het een paard uit duizenden! Reden kleine kindjes op. Zo'n lief paard!

Ik zou niet direct opgeven omdat het paard niet makkelijk vast kan staan.
Misschien zijn er andere opties.

Je hebt van die aanbindhulpen die "meegeven" als een paard trekt. Hangen kan dan al niet.
Of zoals de mijne aan 2 kanten vastzetten.
Of, indien mogelijk, op de poetsplaats de touwen in elkaar klikken ipv aan het paard. Zodat het paard opgesloten staat.

Kwa zadelen. Geduld.
Elk paard kan leren braaf stil te staan. Daar zal heel wat werk in zitten. Dat moet je willen en durven. Als dat niet bij jou past zou ik een ander paard proberen.

Grondwerk grondwerk grondwerk. En daar het zadel in betrekken.
Ik heb een merrie gehad die doodsbang was voor het zadel. Die kon ik op t eind slapende zadelen. Geen probleem.

Wat me vraagtekens geeft, past het zadel? Ligt de singel lekker?

Ik vermoed zelf dat gezien hij uit de polo wereld komt, dat hij een hele andere opvoeding heeft gehad.
Zon paard is wel om te scholen. Maar dat kost heel veel tijd en geduld.

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 09:11

Leenram schreef:
Dat het dier het zadel niet leuk vond, kan ik snappen, ik heb nog nooit een fijn passend zadel op een polopaard zien liggen. Keiharde kussens en bomen in de vorm van wasknijpers.

Dit dus! Waarschijnlijk heeft het paard in het verleden altijd al rondjes gelopen met zadelen. Dat zit er dan in gebakken.

Dan kan een zadel nu wel passend zijn (al twijfel ik hieraan, want een zadelmaker kan niet werken als het paard dat niet toelaat!) Maar dan zit het er zo in dat hij blijft lopen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 09:25

Sabri schreef:
Al blijft dit paard wel in mijn gedachten of ik er misschien toch wel enige tijd in kan stoppen om te kijken of het gedrag verandert, of dat ik er bv aan de grond wat werk mee mag doen. Dit paard staat anders vaak niks te doen. Weer even over nadenken.

En waarom denk je dat dat het geval is? Omdat het een paard met issues is.
Laat je niet voor het karretje spannen de problemen van een ander op te lossen.

Verdiep je eens in hoe polo wordt gereden/gespeeld. Dat is geen 'subtiel' spelletje, niet ieder paard kan dat aan zonder daar gedragsproblemen van te krijgen. Oh, en niet wijken voor druk, nee, dat wordt ze wel afgeleerd als polo-paard. Dat is een spelletje elkaar uit de weg duwen.

Claustrofobie is dit echt niet. Is het dier regelmatig mee geweest op een trailer of vrachtwagen naar polo-wedstrijden? Loopt het gewoon z'n stal in en uit? Dan is het geen clautrofobie.

Wat zadel betreft zou ik de eigenaar misschien de tip nog eens geven op maagzweren te controleren, daar kan ook een hoop zadel'angst' vandaan komen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 09:37

Sabri schreef:
Hallo,

Vanmiddag ben ik wezen kijken om een paard bij te rijden. Het is een ex-polopaard van 15 jaar. Paard heeft altijd polo gespeeld, nooit wat anders, en daar zijn ze mee gestopt en nu heeft hij een nieuw 'werkje' nodig. Ik had ook al enkele jaren niet gereden(daarvoor 30 jaar met paarden) dus was wel wat gespannen natuurlijk om er weer op te klimmen. Uiteindelijk ben ik erop gaan rijden maar nu twijfel ik om het volgende, en hopelijk kunnen jullie meedenken wat hier speelt.
Het paard werd mij verteld had namelijk een gebruiksaanwijzing en dat was, de claustrofobie. Hij moest met een strotouw vastgemaakt worden tijdens het poetsen, want anders zou hij mogelijk zijn halster kapot trekken. Toen ik zijn hoofd wilde poetsen ging hij inderdaad ineens plots achteruit, raakte in soort paniek dat ie vastzat, en *knap* inderdaad, toen brak het strotouw en was hij los en weer rustig. Ja dat is de claustrofobie werd mij gezegd, en goed dat hij dus aan het strotouw vastzat anders zou het halster kapot getrokken worden.
Zo ook met het opzadelen, hij was bang voor het zadel zei men, opzadelen en aansingen kon alleen vanuit stap, dit omdat hij te bang was voor het zadel.
Uiteindelijk ben ik erop gegaan maar ook het opstijgen was nog een dingetje. Hij kon niet stilstaan, dus ook opstijgen kon alleen vanuit stap. Kostte moeite en met een krukje ben ik erop gaan zitten. Eenmaal erop prima voorwaarts en goed aan de hulpen. Alleen nu het grootste probleem; zodra hij 'iets voor hem vreemds' zag, gaat hij stilstaan. Geeft wel signalen af, zoals oren flink naar voren en in die richting kijken(bv een witte stoel), en dan ineens stilstaan. Of deels achteruitgaan/zijwaarts. Dit doet hij ook in draf of galop dit staken. Daardoor is menigeen die erop zat al zand wezen happen..
Wat opvallend was, het zadel eraf was geen probleem. Een deken erop was ook geen probleem.
Heeft iemand een idee of hier iets medisch speelt? En kan een paard inderdaad claustrofobie hebben?
Het is verder een lief paard, niet gemeen in de zin van slaan, bokken, en in de wei schijnt hij ook als eerste naar je toe te komen.
Ik ga morgen opnieuw kijken, dan komt er een andere ruiter zodat ik vanaf de grond kan kijken hoe die reageert.

Klinkt voor mij als een paard met pijn, angst voor het zadel komt vaak door nare associaties ermee. Onder het zadel staakt hij..veel ruiters gaan zandhappen.

Zou met deze lekker grondwerk gaan en blijven doen als je er toch iets mee wilt doen.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 09:48

Ik blijf me vragen stellen bij de eigenaar om een vollediger beeld te krijgen van de situatie.

Heeft hij een verdienmodel in de paardenwereld?
Wat is zijn uiteindelijk doel met dit paard?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 10:51

PaulSimonFan schreef:
Leenram schreef:
Dat het dier het zadel niet leuk vond, kan ik snappen, ik heb nog nooit een fijn passend zadel op een polopaard zien liggen. Keiharde kussens en bomen in de vorm van wasknijpers.

Dit dus! Waarschijnlijk heeft het paard in het verleden altijd al rondjes gelopen met zadelen. Dat zit er dan in gebakken.

Dan kan een zadel nu wel passend zijn (al twijfel ik hieraan, want een zadelmaker kan niet werken als het paard dat niet toelaat!) Maar dan zit het er zo in dat hij blijft lopen.

Zeker als een paard bij dezelfde eigenaar blijft, blijven 'issues' uit het verleden vaak hangen, ook al zou het 'probleem' al lang en breed zijn opgelost. Het paard weet niet beter, de eigenaar is iets gewend op een bepaalde manier te doen en dus veranderd er niets.

Maar als een 'probleem' combinatie uit elkaar wordt gehaald, blijken zowel paard als ruiter de dingen vaak wel op een andere manier te kunnen doen.

Blijft dit paard bijvoorbeeld wel staan met een deken opleggen, dan is stil staan dus niet het probleem. Wat gebeurd er dan bijvoorbeeld als je vervolgens het zadel op het deken probeer te leggen, maar dan vanaf de 'verkeerde' kant? Loopt paard dan nog steeds weg? Misschien blijft het paard dan wel staan, simpel weg omdat de dingen op een andere manier gaan dan hij verwacht.

Echte trauma's zijn niet makkelijk op te lossen, maar soms zijn dingen gewoon aangeleerd. Hoeveel paarden blijven bij hun eigenaar niet stilstaan met opstappen, maar kunnen wel stilstaan als een 'vreemde' op stijgt? Hoeveel paarden lopen met hun eigenaar de trailer niet in, maar doen dit wel als iemand anders ze begeleid?

Sommige dingen zijn ook op latere leeftijd nog prima aan te leren, als je de omstandigheden veranderd, maar daar moet nu je dan wel de vrijheid voor krijgen en tijd voor nemen.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-24 13:25

PaulSimonFan schreef:
Ik heb een kwpner gehad die absoluut niet met 1 touw vast kon staan. Dan ging ze hangen.
Op een poetsplaats met 2 touwen geen enkel probleem.
Je kon haar ook niet kort bij het bit aan de teugels pakken als je erlangs liep.
Elke drukdie zij kreeg ging ze hangen of kwam omhoog.

Als je naar gebruiksaanwijzing kende was het een paard uit duizenden! Reden kleine kindjes op. Zo'n lief paard!

Ik zou niet direct opgeven omdat het paard niet makkelijk vast kan staan.
Misschien zijn er andere opties.

Je hebt van die aanbindhulpen die "meegeven" als een paard trekt. Hangen kan dan al niet.
Of zoals de mijne aan 2 kanten vastzetten.
Of, indien mogelijk, op de poetsplaats de touwen in elkaar klikken ipv aan het paard. Zodat het paard opgesloten staat.

Kwa zadelen. Geduld.
Elk paard kan leren braaf stil te staan. Daar zal heel wat werk in zitten. Dat moet je willen en durven. Als dat niet bij jou past zou ik een ander paard proberen.

Grondwerk grondwerk grondwerk. En daar het zadel in betrekken.
Ik heb een merrie gehad die doodsbang was voor het zadel. Die kon ik op t eind slapende zadelen. Geen probleem.

Wat me vraagtekens geeft, past het zadel? Ligt de singel lekker?

Ik vermoed zelf dat gezien hij uit de polo wereld komt, dat hij een hele andere opvoeding heeft gehad.
Zon paard is wel om te scholen. Maar dat kost heel veel tijd en geduld.

Ja omscholing is ook wat men met dit paard wil. Richting recreatiepaard. Het paard kent inderdaad alleen polo, en dat werd ook alleen zomers gespeeld. Ik ben zelf erg geduldig en ik zie ook echt de lol er wel van in om iets 10x te proberen waarbij er dan bij de 11de keer wat positiefs uitkomt. Mijn eigen fjord leerde ik vrijheidsdressuur, heerlijk vond ik dat! Dus ik zou zeker het niet perse opgeven, alleen erop zie ik dus nu niet zitten(en zeker niet langs de weg). Het paard heeft alleen onder het zadel polo velden gezien in zijn leven. Zo'n veld schijnt erg groot te zijn. Ik weet eigenlijk niet wat voor zadel erop zit, ik zal het eens vragen. Vanmiddag gaat een andere nieuw aangenomen bijrijder erop zitten, ik kan dan kijken en ik kan eventueel op een ander paard wat dit gedrag niet heeft.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-24 13:31

Ibbel schreef:
Sabri schreef:
Al blijft dit paard wel in mijn gedachten of ik er misschien toch wel enige tijd in kan stoppen om te kijken of het gedrag verandert, of dat ik er bv aan de grond wat werk mee mag doen. Dit paard staat anders vaak niks te doen. Weer even over nadenken.

En waarom denk je dat dat het geval is? Omdat het een paard met issues is.
Laat je niet voor het karretje spannen de problemen van een ander op te lossen.

Verdiep je eens in hoe polo wordt gereden/gespeeld. Dat is geen 'subtiel' spelletje, niet ieder paard kan dat aan zonder daar gedragsproblemen van te krijgen. Oh, en niet wijken voor druk, nee, dat wordt ze wel afgeleerd als polo-paard. Dat is een spelletje elkaar uit de weg duwen.

Claustrofobie is dit echt niet. Is het dier regelmatig mee geweest op een trailer of vrachtwagen naar polo-wedstrijden? Loopt het gewoon z'n stal in en uit? Dan is het geen clautrofobie.

Wat zadel betreft zou ik de eigenaar misschien de tip nog eens geven op maagzweren te controleren, daar kan ook een hoop zadel'angst' vandaan komen.

Dank voor je info! Ik heb alleen wat op internet gelezen over polo en inderdaad klopt, de paarden moeten elkaar ook wegdrukken(het is ook een soort rugby) dus zou heel goed kunnen dat daar dat niet wijken voor druk is aangeleerd!
Het plotseling oren ver naar voren en dan stil willen staan, bij zien van bv een mens wat zit/een container, dat zou volgens de verzorger komen doordat het paard niks is gewend. Alleen polo. En onhandig want ook in draf of galop gaat hij ineens stilstaan. En daardoor is menigeen eraf gevallen.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-24 13:36

koend schreef:
Ik blijf me vragen stellen bij de eigenaar om een vollediger beeld te krijgen van de situatie.

De eigenaar zelf heb ik nog niet gesproken. De vrouw die dit begeleid is er voor de paarden. Hij heeft altijd polo gespeeld en is daar onlangs mee gestopt. Wat ik begrepen heb is dat men een ander werkje voor de paarden zoekt maar dat de paarden wel daar oud mogen worden. Sommige zijn uitgeleend als manegepaard maar dat ging bij deze niet(en nu snap ik dus ook waarom).

@Joirnee: precies zoals ik ook nu zit te denken, ik zou het ook wel willen uitproberen wat gebeurt er als je het zadel er van de andere kant oplegt of bv alleen een dekje etc! Het paard stond keurig stil met de deken opleggen. Toen dacht ik ook, dit is geen claustrofobie want dan zou hij ook bang voor zo deken zijn..

@Ibbel: yep, het paard is gewend om mee te gaan net trailer naar wedstrijden, is zelfs met vliegtuig uit Argentinië geïmporteerd.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 13:45

Sabri schreef:
Het plotseling oren ver naar voren en dan stil willen staan, bij zien van bv een mens wat zit/een container, dat zou volgens de verzorger komen doordat het paard niks is gewend. Alleen polo.

En polo wordt op een groot veld gespeeld, met toeschouwers er omheen, (de dames vaak met hoeden op, met paraplu's als het regent, picnickmand er naast en weet ik wat voor andere zaken - polo is de laatste 'dure' sport zo ongeveer) met allerlei stands er omheen, met party-tenten en noem maar op, en dan zou-ie niks gewend zijn?

Dat-ie makkelijk vanuit galop stil staat, dat hoort bij polo, dus dat doet-ie met 2 hoefjes in de neus. Ik denk eerder dat de ruiter(s) misschien ongewild en onwetend de hulpen voor 'sliding stop' geeft als de ruiter zelf iets opmerkt.

Dat paard zou juist bomproof moeten zijn, als ex-polopaard.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-24 13:59

Ibbel schreef:
Sabri schreef:
Het plotseling oren ver naar voren en dan stil willen staan, bij zien van bv een mens wat zit/een container, dat zou volgens de verzorger komen doordat het paard niks is gewend. Alleen polo.

En polo wordt op een groot veld gespeeld, met toeschouwers er omheen, (de dames vaak met hoeden op, met paraplu's als het regent, picnickmand er naast en weet ik wat voor andere zaken - polo is de laatste 'dure' sport zo ongeveer) met allerlei stands er omheen, met party-tenten en noem maar op, en dan zou-ie niks gewend zijn?

Dat-ie makkelijk vanuit galop stil staat, dat hoort bij polo, dus dat doet-ie met 2 hoefjes in de neus. Ik denk eerder dat de ruiter(s) misschien ongewild en onwetend de hulpen voor 'sliding stop' geeft als de ruiter zelf iets opmerkt.

Dat paard zou juist bomproof moeten zijn, als ex-polopaard.

Precies wat ik ook al wel over na zat te denken Ibbel mbt een poloveld met publiek. Ik ga vanmiddag weer eens goed kijken. Misschien vanaf de kant als een ander rijd dat me meer dingen opvallen. Hij was ook gewend met losse teugel in een hand zonder direct contact te sturen. Reageert echt snel. Maar met bv het rondstappen ging hij echt rondkijken naar bv het opstapkrukje wat er nog stond, en dan gingen zijn oren nog meer naar voren en dan dus stilstaan. Door gelijk stelling te vragen en hem meer op mij dan op voorwerpen te laten letten liep ie wel door. Alleen voor buitenritten waar ze liefst naar toe willen werken schijnt hij dus dramatisch te zijn, want ieder apart voorwerp zoals een bloembak of bv fiets dan wil hij stil staan om ernaar te kijken. En dat schijnt dus ook in galop ineens te kunnen gebeuren waardoor menigeen er dan vanaf valt. Helaas weet ik niks van polo of ,western maar ik ga daar toch ook eens over lezen, bv mbt zo sliding stop, het zou heel goed kunnen dat dit paard toch signalen snel oppakt die je wellicht onbewust geeft.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 14:13

Een polo paard wordt bij mijn weten ook vooral met zit (gewicht en benen) bestuurd. De ruiter heeft immers de handen vol. Inderdaad zou je zeker van zo'n paard verwachten dat hij bom proof is. Maar misschien verveeld het dier zich wel nu hij de spanning van de polowedstijden mist. En gaat hij daarom nu zelf opzoek naar 'spannende dingen' om het leven weer wat interessanter te maken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 14:14

Voorwerpen en mensen waren grenzen poloveld. Kan voor hem dus erg logisch zijn om daar niet bij/langs te willen, want dat hoort niet.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 15:01

Sabri schreef:
koend schreef:

De eigenaar zelf heb ik nog niet gesproken. De vrouw die dit begeleid is er voor de paarden. Hij heeft altijd polo gespeeld en is daar onlangs mee gestopt. Wat ik begrepen heb is dat men een ander werkje voor de paarden zoekt maar dat de paarden wel daar oud mogen worden. Sommige zijn uitgeleend als manegepaard maar dat ging bij deze niet(en nu snap ik dus ook waarom)..

Het blijft een raar verhaal.
1) Gepensioneerd polopaard uit Argentinië. Dat kan.
Dan is dat paard daar zo goed als waardeloos. In Argentinië hebben ze zat paarden en ze gaan er daar heel rationeel mee om. Partij voor de dieren hebben ze daar nog niet uitgevonden. Uit emotionele band zie ik hen hun afgedankt paard geen mooie oude dag bezorgen in Nederland. Ze hebben daar trouwens zelf ruimte zat.

2) Wordt per vliegtuig naar Nerderland gebracht...
Waarom in hemelsnaam? Zo een vliegtransport met alle controles en quarantaines erbij is keiduur. Wie betaalt dat en waarom?

3) Hij was bedoeld als manegepaard. Oei, maar de maneges gaan echt geen kapitaal uitgeven voor een gepensioneerd polopaard. Het is logisch dat de importeur/ handelaar/ eigenaar ook nog iets wil verdienen.

TS, als je plezier vindt in het scholen van dat paard, waarom niet. Geniet er beiden van.
Maar het verhaal errond zou ik niet geloven.
Blijf voorzichtig, je schrijft dat al meedere ruiters zand hapten door dit paard. Zand happen is niet erg, maar vallen is en blijft een risico dat je niet moet zoeken.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-24 16:06

Ja ik blijf voorzichtig! Misschien was het niet duidelijk, de eigenaar heeft zelf jaren polo gespeeld en deze paarden ervoor gebruikt, waaronder dus dit paardje met gebruiksaanwijzing. Geïmporteerd toen ze daar enkele jaren polo speelden, dus al jaren terug. Nu is de man gestopt met de polo, maar wil de paarden nog wel aanhouden(kennelijk niet verkopen).

@Journee; ja zo ziet het er wel uit inderdaad, alsof ie zelf op zoek gaat naar iets..?
Het gedrag heb ik niet eerder gezien bij paarden dat zoeken in het rond en dan iets vinden en baf, stilstaan.

Ik ben benieuwd wat ik zo aantref. Het paard an sich is echt wel gehoorzaam en idd goed aan de hulpen, luistert zeker goed naar je gewichtsverolaatsing. Alleen eenmaal erop dus het mankement van kunnen stoppen bij iets zien. Nu valt dat in de bak mee en kan bv uitgelokt worden door er een voorwerp neer te zetten waar die op gaat 'fixeren' en dan stilstaan. Of dit gedrag dan ook eruit te trainen valt?

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 16:11

Alle paarden zijn van nature claustrofobisch, wat vrij logisch is voor vluchtdieren.
Wat ze dus willen zeggen is dat niemand dit paard geholpen heeft zijn angsten te overwinnen.

Lijkt me een mooie uitdaging.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 16:17

Kijk maar eens op youtube naar een filmpje van een polo wedstrijd. Als hij echt alleen dat kent dan staat werk gelijk aan korte stukken snel, en dan weer op de rem. Achter een puck aan.
Dus best te begrijpen dat hij het nu vertaald naar focussen op dingen in de bak. En dat ‘mensen en dingen’ de niet-piste zijn vind ik ook logisch geredeneerd vanuit de logica van het paard.
Maar goed, 15 jaar oud, dan is de kans op slijtage er ook. Polo is best pittig. De paarden vaak relatief klein voor de ruiters.
Leuk dat je weer even gaat kijken. Ik denk dat het paard even tijd nodig is te wennen aan zijn nieuwe taken. Maar er telkens op de kop vanaf duiken is niet leuk natuurlijk.

Nb niet vast kunnen staan / andere bestaande info zou ik wel serieus nemen, een eigenaar die er jaren mee heeft gewerkt zal het paard vast goed kennen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 16:38

Sabri schreef:
Ja ik blijf voorzichtig! Misschien was het niet duidelijk, de eigenaar heeft zelf jaren polo gespeeld en deze paarden ervoor gebruikt, waaronder dus dit paardje met gebruiksaanwijzing. Geïmporteerd toen ze daar enkele jaren polo speelden, dus al jaren terug. Nu is de man gestopt met de polo, maar wil de paarden nog wel aanhouden(kennelijk niet verkopen).

@Journee; ja zo ziet het er wel uit inderdaad, alsof ie zelf op zoek gaat naar iets..?
Het gedrag heb ik niet eerder gezien bij paarden dat zoeken in het rond en dan iets vinden en baf, stilstaan.

Ik ben benieuwd wat ik zo aantref. Het paard an sich is echt wel gehoorzaam en idd goed aan de hulpen, luistert zeker goed naar je gewichtsverolaatsing. Alleen eenmaal erop dus het mankement van kunnen stoppen bij iets zien. Nu valt dat in de bak mee en kan bv uitgelokt worden door er een voorwerp neer te zetten waar die op gaat 'fixeren' en dan stilstaan. Of dit gedrag dan ook eruit te trainen valt?

Als je jezelf nog wat meer wil verdiepen in paarden gedrag, dan is het boek Paardentaal van Henry Blake een aanrader. (mocht je deze nog niet kennen ☺️) Als je besluit om toch met dit paard aan de slag te gaan, dan hoop ik zeker dat je ons op de hoogte houdt van jullie voortgang. :D

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 17:28

Vind het altijd wel interessant zo’n aparte. Ben benieuwd wat je vanmiddag ziet.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-24 19:32

Nou ik ben net weer terug. Zo aardige mensen daar, ik mocht nu op een oudere brave schimmel. Ook ex-polopaard maar dan niet met zo apart verhaal erbij. Nu wil ik het met het vorige paard niet gelijk opgeven, want ik vind het op zich ook interessant wat er speelt. Ik heb in ieder geval de andere bijrijdster erop zien gaan. Nu was zij wat langer dan ik, en kon zij snel opstijgen, iets wat ik vroeger ook wel kon maar nu niet snel genoeg gaat(alsof ik spierkracht mis, kan dat? Of is dat iets van ouder worden en tijd niet gereden dat je niet zo makkelijk opstijgt?). In ieder geval goed kunnen observeren mbt de andere ruiter. En wat wel typisch was, exact dezelfde dingen gebeurde. Paard wil niet goed in galop. Kennelijk toch anders aan de hulpen met polo.
Volgens de verzorger van de paarden is het altijd al een ding geweest met opzadelen. En is het niet het zadel maar de angst voor de singel. Met polo gebruiken ze ander soort zadel, nu lag er een 'normaal' zadel op. Ze had hem ook wel in de stal opgezadeld, denkend aan dan kan ie in ieder geval niet weglopen, maar dan gaat die dus toch achteruit en uiteindelijk valt hij dan op zijn kont.
Een poloveld is heel erg groot en dan zijn ze zo met andere paarden in dat spel, dat het paard kennelijk dan niet het gedrag vertoont van stilstaan.
Ook leren ze in feite met 2 teugels in de hand te sturen. Nu ben ik 30 jaar gewend om met 2 handen te rijden, en hen ik gemerkt als je je handen stil houdt het ook met 2 handen gaat, zolang je je gewicht goed gebruikt(dus langzaam licht rijden is langzamer draven).
Ze bood nog aan dat ik er even op dit paard kon, en dit heb ik toch niet gedaan. Ik merk dat ik er nerveus van wordt, en dan is dat denk ik niet goed. Ik heb gezegd ik wil er wel grondwerk mee doen/wandelen, alvorens er weer op te gaan. Ze gaf wel aan een ander bijrijder te zoeken nog voor dit paard, een die heel zelfverzekerd was. Ik heb haar ook gezegd het paard is oke, alleen ik word er te nerveus van, en met de reacties hier ook en van anderen lijkt het me voor nu niet oke om er gelijk weer op te gaan.(Eigenlijk wil ik eerst weten / meer begrijpen wat dit paard doet).
Gelukkig begreep ze het en het is natuurlijk hartstikke fijn dat ik nog kan komen om ermee te wandelen en mogelijk op de andere paarden te rijden.

@Journee; bedankt voor de tip van dat boek, lijkt me een heel interessante!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 19:51

Zonder basis op de grond om op terug te vallen stap ik ook niet meer op. Is deels leeftijd, maar ook een stuk ervaring qua wat ik op zijn minst wil kunnen met een paard voordat ik dier in mindset zie die ik veilig acht om er op te zitten.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-24 11:11

Ik ga vrijdag met het paard grondwerken. Ik ben me aan het inlezen over wijken voor druk. Dat deed ik eigenlijk altijd al bij mijn paarden. Deze heeft dat inderdaad niet geleerd. Ik ga starten in de bak zodat ik rustig kan kijken wat ie doet en hoe hij op me reageert. Wat hij al wel goed doet is je volgen

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 11:27

Sabri schreef:
Ik ga vrijdag met het paard grondwerken. Ik ben me aan het inlezen over wijken voor druk. Dat deed ik eigenlijk altijd al bij mijn paarden. Deze heeft dat inderdaad niet geleerd. Ik ga starten in de bak zodat ik rustig kan kijken wat ie doet en hoe hij op me reageert. Wat hij al wel goed doet is je volgen

Wat leuk dat je toch besloten hebt op deze manier met hem aan de slag te gaan. Ik ben inderdaad ook benieuwd hoe het paard gaat reageren op de voor hem nieuwe ervaringen. :)

(opstijgen kan inderdaad wat stroever gaan met de leeftijd, vooral als je even niet gereden hebt, maar als je weer regelmatig op een paard stapt kom die soepelheid vaak vanzelf weer terug hoor!)

Leenram

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 20:58

Sabri schreef:

<3 Wat fijn dat je deze topsporter toch een kans wil geven.

Polopaarden zijn vaak gefokt door mensen die er verstand (lees; veel geld op kunnen verdienen) van hebben.
Dat ze daarna naar de ratsmodee worden gereden, puur om te winnen.. Dat is helaas hun stiel.

Dat je niet een kant&klaar dier koopt, soit, maar volgens mij doe je er niet zo gek aan, boomproof en (hopelijk) een sterk lijf. De psyche zoals je hierboven beschrijft heb je zelf, qua kennis, invloed op.

Ben benieuwd naar de voortgang, maak je mogelijk een volg-topic?