Wat is de "ideale" lengte-stokmaat verhouding?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 12:33

Ik ben 1.82m met laaaaaange benen, bijna alle paarden lijken Shetlanders onder mij :+

Mijn oude merrie is 1.68m en kort met veel front, voor het mooie was ze net aan de kleine kant (vzh zadel viel dat niet zo op, maar met dressuurzadel wel) :
Afbeelding

Haar dochter van 1.76m met veel lengte in haar lijf daarentegen past wel heel mooi vind ik :)
Afbeelding

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 12:42

Puur op stokmaat kun je niks zeggen. Bouw van het paard doet heel veel.

Hier 1m67 op mijn IJslander van 1m37
Afbeelding

Lekker ouderwets, breed type. Op een slungelige pony zou ik het niet doen, dan zit mijn stijgbeugel ergens rond de knie van het paard.

Deze was een tussenin Fries van +- 1m55. Geen sporttype, maar ook geen ouderwets breed type.
Afbeelding

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 12:44

Breedte van het paard doet idd heel veel. Als je echt voor de smallere paarden gaat, dan ongeveer je eigen lengte. Heb een brede kruising gehad van 1,65. Iemand van 1,85 kon daar prima op, ik was een kabouter. Heb nu een smal paard (draver) van ongeveer 1,62 (zelf 1.65) waar ik prima op pas.

De ene was dus maar 3cm groter, maar door de bouw was er een enorm verschil.

Kabayo

Re: Wat is de "ideale" lengte-stokmaat verhouding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 14:22

Ik ben 166cm

Mijn ideaal is tussen de 150 en 165. Kleiner staat niet en het liefste wil ik er zonder zadel op kunnen springen. Dat lukt nog met m'n Fries van 163cm
Deze was 165
Afbeelding
En mijn fries 163
Afbeelding
Voor mijn pony (inmiddels overleden) vond ik mijzelf uiteindelijk te groot. Die was 145
Afbeelding

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 14:28

Hier ruim 30 cm verschil tussen stokmaat pony en mijn lengte. 153 vs 187. Maar brede quarter en western zadel + dat mensen het bij western gewend zijn denk ik.

Afbeelding

'Officieel' ben ik veel en veel te lang voor mijn kwartje maar het werkt prima

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 14:38

Zo van de foto valt het best mee idd, je lijkt absoluut geen 1.87 moet ik zeggen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 14:43

Eerlijk gezegd vind ik je wel duidelijk flink te lang. Maar wel een typisch beeld in de western wereld waarbij te lang zijn geaccepteerd is.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 15:09

Mizora schreef:
Eerlijk gezegd vind ik je wel duidelijk flink te lang. Maar wel een typisch beeld in de western wereld waarbij te lang zijn geaccepteerd is.

Kwestie van wat je gewend bent denk ik. De discussie op een usa forum zou anders verlopen.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 15:18

Mizora schreef:

Dat een plaatje anders is dan mensen vanuit andere takken van de sport gewend zijn, betekent niet dat het plaatje niet klopt of passend is. Het type paarden is gewoon heel anders gebouwd. Troi past er prima op, dat heeft niets met acceptatie te maken. Gewoon anders. ;)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 15:19

Maar als je licht bent maakt het niet zoveel uit als je lang bent. Tja, alleen voor het plaatje misschien.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 15:46

Trol, als ik de lengtes lees denk ik "oei", maar als ik dan de foto zie denk ik "oh dat valt heel goed mee!"
En ik denk niet dat er qua gewicht een probleem is, zo op het zicht :) Past prima hoor! 't Is inderdaad misschien "anders" dan het doorsnee plaatje (wat veelal niet western is, vandaar), maar mij lijkt het gewoon prima te passen :) Misschien zou deze zelfde combinatie er anders uitzien in een dressuur optoming, maar van wat ik op jouw foto zie kan ik niks slechts zeggen :)

Bouw doet veel he.
Ik heb ook met een Fries gereden, en een tijdje geleden op een IJslander. Ik ben zelf klein en tenger - maar als je me op die IJslander zag ziet het er niet mooi uit, vind ik zelf. Op de Fries (die qua stokmaat even groot is als mijn Daisy was) ben ik dan weer kleiner dan op mijn eigen Daisy, die ik niet smal kon noemen (Quarter x BWP) en die qua achterhand ook overbouwd was.

Ter vergelijking:
1 - de IJslander, ik durf eigenlijk niet meer zeggen hoe groot/klein die was. Ik vond hem in ieder geval te klein.
2 -Mijn Daisy, 1.55m. Ze kreeg voldoende eten :+ Ze was sowieso nooit tenger hoor, eerder een klein compact en robuust paardje :)
3 - En mijn vorige paard, +1.80m. Een slungelige 4-jarige draver hier :D
Afbeelding
En dan de Fries, die even groot is als Daisy. Stevige ruin, echt een héél mooi paardje, en netjes bespierd!
Afbeelding

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 16:08

Stokmaat alleen zegt niet veel. :=
Heb een merrie van 1,56 die onder mij even groot toont als het paard van een leerling van 1,68. :+
De merrie is veel breder en rond geribder. Een smalle van 1,70 kan kleiner tonen (en voelen) dan een brede van 1,45. :)

Dus een ‘ideale stokmaat’ is er imo niet. :D
Dan is er ook nog de bouw van de ruiter; heb je in verhouding lange of korte benen bv? Ben je wat zwaarder gebouwd sta je vaak mooier op een wat breder klein paard dan een smalle grote kwa verhouding.

En als alles gezegd en gedaan is kan het me niks schelen of ik te klein toon op een paard zolang ik m gereden krijg. :D te groot vind ik wel een ding ivm balans en gewicht.

Loretta schreef:
Maar als je licht bent maakt het niet zoveel uit als je lang bent. Tja, alleen voor het plaatje misschien.

Ik denk dat het onderschat wordt hoe veel ‘te lang’ een paard belemmerd eigenlijk.
Heb liever iemand op mijn paard die misschien net iets te zwaar is dan te lang eerlijk gezegd.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 17:58

Hele serie uit 40 jaar paarden :))
Ik ben 1.72.

Op mijn Fjord van 1.34m, héul lang geleden, die niet idioot breed was:
Afbeelding

Op mijn gemiddeld brede Arabier van 1.54:
Afbeelding

Op mijn halve TWH/Arabier van 1.57:
Afbeelding
Met dressuurzadel toen ze 4 was

Afbeelding
Met Westernzadel toen ze 7 was, uitgezwaard en een X-full zadel nodig had.

Op mijn andere TWH/Arabier kruising van 1.55:
Afbeelding

Op mijn relatief smalle draver van 1.54 (wel altijd nog een witte Wintecboom als ik er een dressuurzadel op leg):
Afbeelding

En op haar gemiddeld brede Pasokruising-dochter van 1.52:
Afbeelding

Overal hangen mijn pootjes ongeveer op dezelfde hoogte :D behalve bij de foto waar de vos nog niet uitgezwaard was.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 18:26

Ik ben vermoedelijk een van die ruiters die veel te lang is.

Helaas gezegend met een lengte van 1.87m en legs for days; lengtemaat 36/38 van broeken.

Maar het maakt wel uit hoe je de foto's maakt, hoe hoger de fotograaf staat, hoe langer je benen lijken :+

Afbeelding
Afbeelding

Ohja, mijn paard is 1.68m. Ik heb er ook nog eentje die net 1.66m is de laatste keer dat ik 'm heb gemeten, maar daarop lijken mijn benen juist korter, maar mijn bovenlichaam veel langer. Niet gek, die van bovenstaande foto's is rondgeribt en heeft een lange hals. Die andere is breed, langgeribt en heeft een hele korte hals.

Mooi is misschien anders, maarja... :7 Een ideale verhouding bestaat in ieder geval naar mijn idee niet.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 19:11

1,68 op mijn (smalle) Arab van 1,55. Is ook maar net hoe je als ruiter én paard gebouwd bent natuurlijk. En een meer getraind paard draagt wat meer, dat oogt ook weer anders.

Afbeelding
Afbeelding

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 19:18

Ik ben 1,63m en mijn pony 1,46m. Ik vind zelf dat ik er prima op pas :j vroeger had ik een paard van 1,68m maar daar voelde ik me echt mini op.
Op mijn pony:

Afbeelding
*-:) Vivian Hesen

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 21:28

Janine1990 schreef:
Ik ben vermoedelijk een van die ruiters die veel te lang is.

Helaas gezegend met een lengte van 1.87m en legs for days; lengtemaat 36/38 van broeken.

Maar het maakt wel uit hoe je de foto's maakt, hoe hoger de fotograaf staat, hoe langer je benen lijken :+

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Ohja, mijn paard is 1.68m. Ik heb er ook nog eentje die net 1.66m is de laatste keer dat ik 'm heb gemeten, maar daarop lijken mijn benen juist korter, maar mijn bovenlichaam veel langer. Niet gek, die van bovenstaande foto's is rondgeribt en heeft een lange hals. Die andere is breed, langgeribt en heeft een hele korte hals.

Mooi is misschien anders, maarja... :7 Een ideale verhouding bestaat in ieder geval naar mijn idee niet.

Zolang je maar niet te zwaar bent. En je lijkt me niet te dik.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 22:10

Loretta schreef:

In dit topic werd al benoemd dat lengte altijd belemmerend is voor het paard... Dus ja... :7
Hadden we het toch veel verder kunnen schoppen dan Z1+5 gevolgd door een blessure -O-

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 22:30

Janine1990 schreef:
Loretta schreef:

In dit topic werd al benoemd dat lengte altijd belemmerend is voor het paard... Dus ja... :7
Hadden we het toch veel verder kunnen schoppen dan Z1+5 gevolgd door een blessure -O-

Dat is jouw mening. Maar jij vindt jezelf dus te lang voor jouw paard?
Volgens mij kan het prima werken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 22:48

Loretta schreef:
Dat is jouw mening. Maar jij vindt jezelf dus te lang voor jouw paard?
Volgens mij kan het prima werken.

Nee, is niet mijn mening hoor...
Ayasha schreef:
Heb liever iemand op mijn paard die misschien net iets te zwaar is dan te lang eerlijk gezegd.

Persoonlijk vind ik het voor het mooie te lang. Maar goed, ik vind mezelf ook voor het mooie te lang. En ik heb verder nog wel wat issues met mijn lengte :')
Of het daadwerkelijk belemmerend is, geen idee, heb het nog nooit als belemmerend ervaren. Maar ik weet dan ook niet hoe het zou zijn als een kleiner persoon mijn paard zou rijden.
In het geval van het paard van de foto's liep ik er wel tegenaan dat zijn bouw en mijn bouw ervoor zorgden dat mijn benen meer bewogen dan dat ze op een ander paard doen. Daar kan je heel erg hard aan werken, maar de natuurkundige wetten zijn toch sterker :+

Wellicht zou een ander zadel wat zijn, maar de meeste mensen kunnen totaal niet overweg met iemand die niet binnen het gemiddelde valt. Dat geldt ook met het instellen van een bureau en stoel. Dus daar heb ik nog niet veel vertrouwen in.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 22:57

Janine1990 schreef:
Loretta schreef:

Lengte alsin; als jij 30cm onder je paard uit steekt en dus zijn knieën zo ongeveer raakt met je tenen. Niet als je voeten onder een paard van 1,68 uit steken. Maar ga jij op een Arabier van 1,40 zitten mag je nog 45kg wegen dan zit je ‘m in de weg.

Om even mezelf te vergelijken:

Ik ben 1,50 en 41 kg maar een miniatuur paardje zit ik toch echt in de weg. Ook al kan ie mijn gewicht in theorie prima dragen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 23:02

Dat is ook wel een heel extreem voorbeeld. Maar er wat met de voeten onderuit zoals op die ene foto. Valt wel mee.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 23:07

Loretta schreef:
Dat is ook wel een heel extreem voorbeeld. Maar er wat met de voeten onderuit zoals op die ene foto. Valt wel mee.

Maar dat is ook niet ‘te’. :) we hadden het over ‘te’.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 23:10

Ayasha schreef:
Lengte alsin; als jij 30cm onder je paard uit steekt en dus zijn knieën zo ongeveer raakt met je tenen. Niet als je voeten onder een paard van 1,68 uit steken. Maar ga jij op een Arabier van 1,40 zitten mag je nog 45kg wegen dan zit je ‘m in de weg.

Om even mezelf te vergelijken:

Ik ben 1,50 en 41 kg maar een miniatuur paardje zit ik toch echt in de weg. Ook al kan ie mijn gewicht in theorie prima dragen.

Mijn voeten komen toch echt wel tot net boven mijn enkels er onderuit. ;)
Dat is al snel een 10-15 cm. Ik raak geen knieën, maar kan wel degelijk de elleboog raken als ik dat zou willen of als ik flink uit balans raak. En ik denk dat een elleboog een stuk gevoeliger is dan een knie.

Kijk, ik stop er heus niet om... Mijn paard en ik vermaken ons nog prima door thuis wat te hobbelen. Hij is 17, in mei 18. Dus ik hoef er ook niets meer mee te winnen. Maar ik kan me heel goed indenken dat mensen het niet oké vinden.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 23:12

Hoe kijk je dan tegen het andere uiterste aan. Met 150 cm op een grote Shire?

Janine1990 is voor een vrouw wel heel erg lang ja. Ik vraag me af hoe er tegen aan gekeken zou zijn wanneer er meer mannen in de paarden actief zouden zijn. Dan zou 187 cm opeens niet meer extreem lang zijn.