Last van been/ bil/ onderrug aan 1 zijde door scheef paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SjonnieZ

Re: Last van been/ bil/ onderrug aan 1 zijde door scheef paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 22:55

Ik herken jouw probleem. Mijn paard compenseert ook. Ik los het op met fysio en oefeningen… soms gaat het goed, en soms helaas wat minder.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 22:58

Nooit een zadel aanpassen aan scheefheid van het paard. Altijd rijtechnisch oplossen anders worden alle compensatie patronen alleen maar erger.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 23:14

Eerst paard laten behandelen om scheefheid zelf, van binnenuit, op te lossen (denk aan osteopaat of manueel therapeut) in combi met rust..
Dan zadel aan laten passen aan het niet scheve paard. Zelf je lijf laten behandelen door osteo of manueel en dan weer lekker rijden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 23:26

Als de kussens gelijk opgevuld worden is voldoende. Maar niet de ene kant hoger of lager maken. Een zadel wat scheef naar een kant ligt komt altijd door de scheefheid van het paard en zodra het paard rechtgericht wordt ohz gaat het zadel ook weer recht in het midden liggen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 23:31

Ik zou zoals eerder geopperd wordt kijken of je je hulpen kunt verkleinen. Daarnaast is les van Tessa Roos misschien wat voor jou. Ken je haar? https://rijkunstinbeweging.nl/ Zij geeft zitles met een Feldenkrais bril op; echt heel tof!

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 23:46

Dit is een hele bekende klacht in de horeca waar je veel zijwaartse bewegingen maakt, vaak ook in 1 richting. Ook hier permanente periformisklachten, maar dan links. Kan wel minder worden bij een mix van training, fysio/manueel therapie en vermijden van de bron (...).

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 16:20

Hey, wat naar voor jou dat het rijden je zo’n pijn oplevert. Goed dat je naar een sportfysio gaat maar frustrerend dat het nog niet veel voor je heeft opgeleverd.

Mochten de tips die je tot nu toe gekregen hebt niet voldoende helpen en/of wil je graag tips voor zelfdiagnostiek, dan kan je misschien eens het YouTube kanaal Squat University opzoeken. Dat kanaal is van een dr. In de fysiotherapie die veel met gewichtsheffers werkt. Hij heeft goede video’s die helpen inzicht te krijgen in waar verschillende klachten vandaan kunnen komen, hoe je dat zelf kunt testen en wat je er vervolgens aan kunt doen. Het is geen vervanging van een goede sportfysio maar een goede aanvulling en ik heb er persoonlijk al veel aan gehad.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 16:51

Een zadel dat schreef ligt zal extra druk geven op de onderontwikkelde spieren, doordat hij die kant op zakt. Door deze druk kunnen de spieren slechter ontwikkelen. Een zadel voor een recht bespierd paard gaat je dus tegen werken.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 11:25

Hutcherson schreef:
Eerst paard laten behandelen om scheefheid zelf, van binnenuit, op te lossen (denk aan osteopaat of manueel therapeut) in combi met rust..
Dan zadel aan laten passen aan het niet scheve paard. Zelf je lijf laten behandelen door osteo of manueel en dan weer lekker rijden.
De TS geeft in de OP aan dat ze al heel veel aan haar paard heeft gedaan maar het dier helaas door een blessure altijd een beetje scheef zal blijven. Het advies om eerst het paard recht te laten maken schiet dan wel een beetje zijn doel voorbij, vind je zelf ook niet?

TS, ik ga wel mee met de theorie dat je ook even naar het zadel moet kijken. Kan het zijn dat het zadel door de scheefheid van je paard wat scheef naar rechts zakt en jij daardoor (ongemerkt) continu zelf aan het corrigeren bent om zelf rechtop en in balans te blijven?
Wat dan kan helpen is om niet je zadel scheef te laten opvullen maar door het mbv een zadelonderlegger aan 1 kant wat omhoog te leggen. Bijvoorbeeld Le Mieux heeft een onderlegger waar pads in kunnen. Bijvoorbeeld:
https://agradi.nl/products/lemieux-zadelonderlegger-pro-sorb-plain-black?variant=45747647447331&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI6_Htj6W4iQMVioyDBx0wqwdoEAQYASABEgLoc_D_BwE
Doe dit bij voorkeur wel samen met een goede zadelpasser/-maker.

Bijkomend voordeel is dat het dan ook makkelijker wordt je paard rechter en in meer balans te rijden. Als het zadel wat scheef naar rechts komt te liggen komt jouw gewicht ook meer die kant waardoor het paard weer naar rechts zal vallen. Wat jij weer gaat corrigeren enz enz.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-24 12:07

Even een update!

Dank voor het meedenken en de tips alvast.
Ik heb al best e.e.a. gedaan om zelf recht te zijn/ worden. Meerdere trainingen bij Tessa Roos, absolute aanrader!
Ruiterfitness, flex chair en momenteel ook meerdere keren per week sport en begeleiding van een ruiterfysio.
Toch zegt dat niet alles.
Ik heb 2 paarden, en deze klachten heb ik dus alleen bij mijn ruin.
Toch betekent dat niet per definitie dat het ook helemaal 'zijn schuld' is.
De kans is inderdaad groot dat hij nooit meer evenredig/ recht zijn lichaam kan gebruiken zoals mijn merrie dat wel kan. Maar dat betekent niet dat ik helemaal in zijn scheefheid hoef mee te gaan, en dat is iets dat ik denk ik/ blijkbaar wel doe.

Ik heb in ieder geval mezelf weer laten behandelen. Mijn bekken stond inmiddels behoorlijk scheef. Nu de boel alweer wat rechter is nemen de pijnklachten wat af.
Maar ik ga toch ook met hem meer werken aan zijn 'recht zijn' op de grond. Dat deed ik altijd al wel, maar ik ga daar toch wat intensiever hulp bij zoeken.
Vervolgens met diezelfde hulp kijken hoe ik meer gecentreerd en recht kan blijven, ook wanneer hij scheef is. En ik dus niet ongemerkt mee ga daarin.

Voorlopig denk ik echt wel even vanaf de grond... want ik loop een beetje kreupel.

Ook een goede tip weer even mijn zadel te laten checken... Ik heb toevallig zo'n zadelpad je kunt aanpassen.
Ik ga ermee aan de slag.

We waren heerlijk km'ers aan het uitbouwen. En voor het eerst in jaren gaat het zo goed met hem en loopt hij als de brandweer. Zeker jammer dat at nu even moet wachten.
Maar goed om nu te investeren, en straks gezonder en hopelijk wat rechter weer verder :-)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 12:45

Elisa2 schreef:
Nooit een zadel aanpassen aan scheefheid van het paard. Altijd rijtechnisch oplossen anders worden alle compensatie patronen alleen maar erger.

Tenzij een dier dus vanwege medische problemen nooit meer recht zal kunnen worden. Dan is een kleine aanpassing beter dan altijd een niet goed passend zadel.
Nee, bij een gezond paard of een tijdelijk iets moet je het absoluut niet doen. Bij chronische dingen kan het wel helpen juist om bepaalde compensatie te voorkomen of andere klachten van een schuivend zadel oid.

Verder is het zadel icm met jouw lijf laten nakijken slim. Maar kijk ook eens of de dingen die je nu doet naast het paard wel passend voor jou zijn. Met algemene oefeningen en yoga kan ik mijn lijf niet goed genoeg houden en worden mijn klachten erger, ook na het rijden. Met juist speciale oefeningen voor mijn lijf ontwikkeld die ook regelmatig veranderen of aangepast worden gaat het beter.
Naast dus paard scherper aan de hulpen maken of hulpmiddelen zoals een zweepje. Plus het van een schouder afkrijgen met alleen been vind ik lastig voor te stellen. Wat voor andere hulpen gaf of geef je?

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 13:14

Volgens mij kunnen dat heel veel dingen zijn. Ik heb ongeveer dezelfde klachten en bij mij is het psoriasis artritis (vorm van reuma).