[WN] [Volg] dam het springpaard goes western

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re: [Volg] dam het springpaard goes western

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 07:28

Haha, herkenbaar :D
Ik heb al jaren een kruising arabier x kwpn, nu een jonge quarter erbij. Die is alleen nog flink aan het doorgroeien, is op een paar centimeter na nu bijna net zo hoog als mijn andere paard.
Tot zover de kleine quarter dus :')

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-22 07:57

Achterom schreef:
Haha, herkenbaar :D
Ik heb al jaren een kruising arabier x kwpn, nu een jonge quarter erbij. Die is alleen nog flink aan het doorgroeien, is op een paar centimeter na nu bijna net zo hoog als mijn andere paard.
Tot zover de kleine quarter dus :')

Haha het had zo mooi kunnen zijn :')
Wel een leuke kruising ook zeg, dat hoor je niet zo vaak volgens mij?

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-22 10:36

Dam en ik zijn weer lekker rustig aan het rijden. Hij heeft tot nu toe geen last van zijn been :)
Ik zal kijken of ik binnenkort weer een rijvideo kan maken. Gisteren was ik heel blij met hem, we hebben een heerlijke galop gehad waarin hij zelf meer ontspannen was en voor mijn idee fijn liep. Ook de 8jes in draf worden steeds beter, normaal was het veranderen van stelling nog een oefenpunt.
Afbeelding

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 16:05

Knappe Dam! Fijn is dat, als het rijden zo goed en ontspannen gaat.

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-22 18:39

miereneter schreef:
Knappe Dam! Fijn is dat, als het rijden zo goed en ontspannen gaat.

Bedankt!
Ja enorm, geeft veel vertrouwen. Het voelt ook steeds meer alsof we als echt team werken, wat ik denk denkt hij en dat doen we, in plaats van twee aparte onderdelen die niet goed samenlopen.

Vandaag hebben wij weer een in hand trail dag gehad. Ik merk aan mezelf dat ik echt een goede in hand sessie kan waarderen, het blijft toch wel een van mijn favoriete onderdelen in de western sport.
Dam begint erg ontspannen te lopen en zijn nek in een betere positie te houden, dat kan ik erg aan hem waarderen. We werken nog hard aan de sidepass, en aan het direct reageren als ik iets vraag.
Ik wil dit standaard vaker meenemen in mijn training. Ik merk dat ik er ook een happy paard van krijg.
(En daarbij heb ik dan mijn mini en mega in de in hand trail :+

De showmanship at Halter vind ik ook erg leuk, al merk ik wel dat dam eerder geïrriteerd wordt omdat er geen fysieke uitdagingen zijn. Hij wordt snel sjagrijnig wanneer hij niet snapt wat ik vraag.
Om deze reden nemen we nu een deel showmanship mee in de in hand trail, de turn oefenen en dergelijke, niet alleen focussen op wat er ligt. Binnenkort leg ik alleen wat pionnen in de bak en ga ik met hem showmanshippen, eens kijken of we daarin beter op elkaar afgespeeld zijn sinds de vorige keer.

Hierbij nog een korte video van vandaag :)

Uiteraard sta ik open voor feedback, die kreeg ik al in mijn video haha.

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 22:05

Dam en ik gingen vandaag wat showmanship oefenen, daarna zijn we nog even wezen spelen in de buitenbak, hij houdt van water <3 :D

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 07:15

Wat hebben jullie een leuke band! Ben een beetje jaloers ook, de mijne háát water. Het is al een heel drama om door een gewone plas heen te moeten ;( .

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 08:02

Ik vind die buitenbak wel heel erg triest, zo veel water. Zakt dat wel snel weer weg?
Gelukkig is de bak hier altijd droog.
Maar met zo'n bak zou ik mijn paard lekker zadelen en daar trainen, vinden we beiden leuk. Ik ga er niet lopend doorheen, haha.

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-22 21:02

miereneter schreef:
Wat hebben jullie een leuke band! Ben een beetje jaloers ook, de mijne háát water. Het is al een heel drama om door een gewone plas heen te moeten ;( .

Wat lief, bedankt!
Haha mijn pony houdt ook niet van water hoor, ben blij dat dam er wel van houdt :+

germie schreef:
Ik vind die buitenbak wel heel erg triest, zo veel water. Zakt dat wel snel weer weg?
Gelukkig is de bak hier altijd droog.
Maar met zo'n bak zou ik mijn paard lekker zadelen en daar trainen, vinden we beiden leuk. Ik ga er niet lopend doorheen, haha.

Ik rijd niet buiten in de bak als hij zo nat is, je kan geen gaten zien en hij is echt enorm zwaar. Dus het is nu beperkt tot waterpret buiten :) gelukkig hebben we wel een binnenbak!

Vandaag heb ik dam weer onder het zadel gehad. Hij was zo ontzettend lief ondanks het slechte weer en de kou, lekker rustig en heel meewerkend. Ik ben zo blij met hem vandaag :D

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 21:23

Netjes zeg, die sidepass in de trail!

Edit: en dat rijfilmpje trouwens ook!

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-22 22:00

juniper schreef:
Netjes zeg, die sidepass in de trail!

Edit: en dat rijfilmpje trouwens ook!

Bedankt! :D

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 07:06

Oei... Hier word ik dus helemaal niet blij van,rijtechnisch gezien.
Hij doet het super braaf hoor en je zit er netjes op, dat zeker. Maar dit soort paard kan op deze manier nooit correct lopen. Teveel focus op een (te) laag tempo en lage halshouding zonder eerst te verzamelen. Het is knap dat hij zijn achterbenen er nog zo onder krijgt :j

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 15:49

Vind je? Ik krijg het idee dat dit tempo juist bij dit paard past en dat hij daarom ontspannen loopt. Ondanks dat hij met het hoofd laag loopt, loopt hij wel op zijn eigen benen zonder op de voorhand te vallen (imo). Maar goed, ik ben geen rijtechnisch expert. Hoe zou jij het anders aanpakken, Achterom?

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-22 17:08

Achterom schreef:
Hij doet het super braaf hoor en je zit er netjes op, dat zeker. Maar dit soort paard kan op deze manier nooit correct lopen. Teveel focus op een (te) laag tempo en lage halshouding zonder eerst te verzamelen. Het is knap dat hij zijn achterbenen er nog zo onder krijgt :j

Hoi achterom. Normaal kan ik je opmerkingen wel waarderen, echter vind ik deze erg aanvallend overkomen. Ik sta altijd open voor feedback, al komt dit over als kritiek. Als je het anders verwoord met tips wil ik graag naar je luisteren :) .
Ik ben ook nog beginnend ruiter, dat geef ik altijd eerlijk toe. De manier waarop je het nu beschrijft kan iemand echt raken, wil je daar in mijn topic alsjeblieft aan denken? Er zit nog een echt mens achter het scherm die vaak hun uiterste best doen voor hun paard!

juniper schreef:
Vind je? Ik krijg het idee dat dit tempo juist bij dit paard past en dat hij daarom ontspannen loopt. Ondanks dat hij met het hoofd laag loopt, loopt hij wel op zijn eigen benen zonder op de voorhand te vallen (imo). Maar goed, ik ben geen rijtechnisch expert. Hoe zou jij het anders aanpakken, Achterom?

Dankjewel! Ik persoonlijk zie het ook meer zo, al zijn er natuurlijk altijd veel dingen die je kan verbeteren vond ik het geen echt verkeerd beeld. Ik ben benieuwd wat voor rijtechnisch advies ik hiervan ga opsteken :) .

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 18:05

Wat leuk dat je aan het omscholen bent! Hij ziet er lekker relaxt uit. Als ik iets over het rijden zou moeten zeggen dan zou ik proberen om je handen wat stiller te houden en om toe te gaan werken naar het stilhouden van je benen. Dus dat je straks alleen nog een beenhulp geeft als je daar een verandering mee wilt aangeven. Leuk hoor, alle afwisselende dingen die jullie oppakken! Echt lol met je knol :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 08:45

fenijro_tani schreef:
Achterom schreef:

Hoi achterom. Normaal kan ik je opmerkingen wel waarderen, echter vind ik deze erg aanvallend overkomen. Ik sta altijd open voor feedback, al komt dit over als kritiek. Als je het anders verwoord met tips wil ik graag naar je luisteren :) .
Ik ben ook nog beginnend ruiter, dat geef ik altijd eerlijk toe. De manier waarop je het nu beschrijft kan iemand echt raken, wil je daar in mijn topic alsjeblieft aan denken? Er zit nog een echt mens achter het scherm die vaak hun uiterste best doen voor hun paard!

Sorry, vervelend dat het je zo geraakt heeft, dat meen ik oprecht. Ik heb bewust geprobeerd ook de positieve punten te benoemen, maar waarschijnlijk kwam dat niet goed genoeg uit de verf.

Even denken hoor, hoe kan ik dit het beste uitleggen.... het punt/probleem is dat veel trainers bij het western rijden uitgaan van het plaatje zoals dat past bij een quarter en dan focussen op de hoofdhouding. Dus hoofd laag = goed.
Voor een quarter klopt dat eigenlijk ook deels wel, maar het is ook belangrijk om te werken aan een stukje verzameling en dan met name het ruggebruik. Een quarter doet dat eigenlijk van nature al, maar bij een paard zoals dat van jou (of mijn eigen kruising arabier x kwpn) moet daar toch echt net wat meer aan gereden worden.
Het is bij dat type paarden ook ontzettend moeilijk (nagenoeg onmogelijk) om dat ruggebruik goed te houden op het moment dat je de hals zo laag laat komen zoals jij nu doet. Sommige paarden doen dat makkelijker dan anderen, maar bij de jouwe zie ik dus weinig ruggebruik. Hij zet zijn achterbeen er nog vrij goed onder, zeker als je dat vergelijkt met een quarter waarbij een aantal lijnen ronduit krabbelt met de achterbenen, maar als hij zijn rug goed gebruikt zal hij nog veel verder ondertreden.

Wat ik daarmee probeer te zeggen: wat ik zie is een combinatie die bezig is om toe te trainen naar het plaatje dat geldt voor een quarter, waarbij onvoldoende rekening gehouden lijkt te worden met het feit dat dat plaatje eigenlijk niet past bij een paard met een compleet andere bouw.

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-22 09:10

Achterom schreef:
fenijro_tani schreef:
[quote="Achterom"

Sorry, vervelend dat het je zo geraakt heeft, dat meen ik oprecht. Ik heb bewust geprobeerd ook de positieve punten te benoemen, maar waarschijnlijk kwam dat niet goed genoeg uit de verf.

Even denken hoor, hoe kan ik dit het beste uitleggen.... het punt/probleem is dat veel trainers bij het western rijden uitgaan van het plaatje zoals dat past bij een quarter en dan focussen op de hoofdhouding. Dus hoofd laag = goed.
Voor een quarter klopt dat eigenlijk ook deels wel, maar het is ook belangrijk om te werken aan een stukje verzameling en dan met name het ruggebruik. Een quarter doet dat eigenlijk van nature al, maar bij een paard zoals dat van jou (of mijn eigen kruising arabier x kwpn) moet daar toch echt net wat meer aan gereden worden.
Het is bij dat type paarden ook ontzettend moeilijk (nagenoeg onmogelijk) om dat ruggebruik goed te houden op het moment dat je de hals zo laag laat komen zoals jij nu doet. Sommige paarden doen dat makkelijker dan anderen, maar bij de jouwe zie ik dus weinig ruggebruik. Hij zet zijn achterbeen er nog vrij goed onder, zeker als je dat vergelijkt met een quarter waarbij een aantal lijnen ronduit krabbelt met de achterbenen, maar als hij zijn rug goed gebruikt zal hij nog veel verder ondertreden.

Wat ik daarmee probeer te zeggen: wat ik zie is een combinatie die bezig is om toe te trainen naar het plaatje dat geldt voor een quarter, waarbij onvoldoende rekening gehouden lijkt te worden met het feit dat dat plaatje eigenlijk niet past bij een paard met een compleet andere bouw.[/quote]
Dankjewel voor je reactie.
Ik zie je vaker reageren op topics en ik heb niet het idee dat je dingen zegt met de intentie om iemand te raken!
Ik ben blij met je uitgebreide reactie, daar kan ik echt wat mee.
Bij dam is het meer voorwaartse wat je vaker ziet bij een kwpner al sinds hij van mij is een werkpunt, al geeft mijn instructice wel aan dat we inderdaad voorwaarts moeten proberen te blijven (soms nog een hele opgave :+ ). Tevens heeft hij zelf de neiging om laag te zakken inderdaad, dat had ik eerder niet gezien als een puur negatief iets, maar hoe je het omschrijft is het logisch inderdaad. ik ga ermee aan de slag. Want ik zie wel in wat je zegt inderdaad. Dankjewel voor het opbouwende antwoord :)

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-22 09:11

Whizz schreef:
Wat leuk dat je aan het omscholen bent! Hij ziet er lekker relaxt uit. Als ik iets over het rijden zou moeten zeggen dan zou ik proberen om je handen wat stiller te houden en om toe te gaan werken naar het stilhouden van je benen. Dus dat je straks alleen nog een beenhulp geeft als je daar een verandering mee wilt aangeven. Leuk hoor, alle afwisselende dingen die jullie oppakken! Echt lol met je knol :)

Dankjewel! Ik ga ermee aan de slag. Ik ben het met je eens!
De lol erin houden is voor ons het belangrijkste inderdaad, gelukkig vindt hij veel dingen reuze interessant, dus dat maakt het wel leuk om veel af te wisselen :)

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-22 15:27

Gisteren hebben we een in hand clinic gehad. Dam werkte goed mee en was erg braaf. We hebben wat gewerkt aan de sidepass met bochten, balken stappen en draven, en het vierkant circelen. En de L in de backup. Dus net een tandje hoger als op wedstrijd wordt gevraagd. Hij was erg braaf! Helaas was ik niet helemaal lekker, gelukkig was er een stalgenoot waar haar paard niet helemaal lekker van was en die heeft dammie opgegeven moment over genomen om ook mee te kunnen doen aan de clinic. Dus zelf een deel meegedaan en een stalgenoot. Gelukkig vindt hij het met iedereen prima en deed hij braaf mee :)

Vandaag omdat ik nog niet helemaal fit ben dam nog een keer in hand opgepakt, en ik ben heel trots op hem.

Wel een beetje jammer, ze waren verderop in de bak ook bezig met balken, de tik die je hoort komt niet van dam af al lijkt het wel zo qua geluid O:)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-22 18:37

Vandaag hebben we een onderlinge wedstrijd gehad op stal. Dam is 3e geworden in de in hand trail! :) zo trots op hem. Echte foto's volgen nog, die zijn nog niet vanuit stal geupload. Hierbij wel vast een kiekje :o
Afbeelding

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 19:35

Haha, zie hem shinen met zijn rozet. Goed gedaan van jullie! Zag in het westerntopic ook je nieuwe showhalster, leuk hoor.

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-22 19:42

miereneter schreef:
Haha, zie hem shinen met zijn rozet. Goed gedaan van jullie! Zag in het westerntopic ook je nieuwe showhalster, leuk hoor.

Haha ja hij vond het allemaal lang duren voordat hij zijn koekje kreeg. Bedankt! Ik heb een topic gemaakt voor de wedstrijd foto's :)

[WN-ITP] Onderlinge wedstrijd met twee toppers

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 02:36

Gefeliciteerd!!

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-22 06:50

juniper schreef:
Gefeliciteerd!!

Dankje!! :D

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 16:38

Allereerst: wat een kasteel van een paard! :wow: Is hij zo groot, of ben jij klein? Moeilijk te beoordelen vanachter een scherm :D
Je in-hand werk ziet er goed uit. Respect. Ik ben daar echt slecht in. Zelfs halteren kan ik al niet :D , zeker in jouw plaats met zo'n groot paard, als alle afstanden op quartermaat liggen...
Voor het rijfilmpje ga ik echter wel met Achterom mee (zeker niet om je af te kraken, hoor!). Je zit erg netjes, maar je paard loopt niet actief. Hij loopt een beetje te sloffen op de voorhand. Ik ga nu mijn best doen van uit te leggen wat ik bedoel.
Fixeer je niet teveel op die halshouding, maar probeer hem netjes recht te richten en vooral van achter naar voor te rijden. Rijd vooral veel vierkanten en driehoeken Probeer telkens als je een "hoek" van je vierkant rijdt, je goed bewust te zijn waar jouw handen en benen zijn, en waar de hals, schouders en ribben van je paard zijn.
Beperk het rijden van cirkels. Bij cirkels hebben veel paarden de neiging van op de binnenschouder te vallen en de rib naar buiten te drukken.Dat zie je in jouw filmpje ook. Hij blijft niet "in tact" lopen in de bochten, en een cirkel is nu eenmaal een constante bocht. Jouw paard loopt in drie stukken: zijn hoofd en hals, dan zijn rib en de achterhand komt er nog een beetje achter.
Ik ben sinds een paar maanden met mijn paard van de reining naar de allround gegaan, en we hebben hier al keihard op getraind.
Onderstaand beeld is waar je naartoe wil: paard loopt netjes over de rug, met de achterhand er mooi onder. Mijn paard is dan wel een quarter, maar heeft van nature niet een erg lage halshouding. Bovendien is het een hengst, met de bijhorende nek. :P
Afbeelding
Dit plaatje hebben we bereikt door héél véél in hoog tempo te werken. Hoog tempo is niet noodzakelijk snel, maar wel actief. Vooraan beetje oppakken en achterhand eronder drijven. Net zoals in de dressuur, zeg maar. Eens hij is waar je hem hebben wil, verminder je de druk. Dat is zijn beloning.
Het paard mag hierbij niet gaan hangen op het bit, of zijn rug wegdrukken. Dat is voor jou het teken dat je weer moet gaan drijven.
Ik begrijp dat het moeilijk is, dat vind ik zelf ook. Mijn paard is namelijk een erg luie donder }>
Ik zou jouw paard met veel meer contact gaan rijden, en vooral met veel meer been. Rijd hem in zijn bit en doe hem de rug en buik naar boven brengen. Eens je dat bereikt hebt, volgt de hoofd-en halshouding vanzelf! Western is niet alles losgooien en met losse teugels rijden, integendeel. Dat is wel het beeld waar je naartoe wil, maar de weg erheen is er één van hard werk.
succes, je bent goed bezig! Ben benieuwd hoe hij evolueert :j