Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
tuija_r schreef:Zo ben ik ook begonnen met mijn lipizzaner, ff kijken of het iets voor ons was. Dat was in begin van dit jaar en we zijn nu bloedfanatiekIk zou niks anders willen en hij vindt het geweldig. Ik heb ook een Freemax aangeschaft, heerlijk zadel!
germie schreef:Maar, kun je bij een boomloos westernzadel wel normaal opstijgen? Ik gebruik geen krukjes e.d. in principe. Daarnaast, zijn ze wel sterk genoeg? Ik vind de meeste boomloze engelse zadels niet fijn, je krijgt er een stoelzit van.
germie schreef:Maar, kun je bij een boomloos westernzadel wel normaal opstijgen? Ik gebruik geen krukjes e.d. in principe. Daarnaast, zijn ze wel sterk genoeg? Ik vind de meeste boomloze engelse zadels niet fijn, je krijgt er een stoelzit van.
gaucho schreef:Alleen een bosal is show legal, en dat is niet simpel qua gebruik en in ieder geval heel anders qua inwerking dan sidepull.
germie schreef:Het schijnt dat je bij wedstrijden niet bitloos mag? Dan ga ik zaterdag met bit lessen. Anders nam ik een sidepull.
Daihyo schreef:Ik zou eerst eens gewoon gaan rijden/lessen met de optoming die je paard gewend is. De rest komt later wel.
Daihyo schreef:Toen ik begon met westernlessen had ik gewoon mijn Engelse zadel en hoofdstel en dubbelgebroken bit waar ik toen mee reed Het rijden is al anders en geeft al genoeg verandering. Ineens een andere optoming geeft alleen maar meer ruis op de lijn. Ik ben pas na 5/6 lessen dingen gaan veranderen omdat ik toen volledig over wilde stappen.
Als het alleen maar een aanvulling is op je huidige rijden, waarom dan meteen alles omgooien? Dat kan altijd nog. Ik zou dus zeker iets pakken dat je paard goed kent.
germie schreef:Ik heb meerdere keren met splitreins gereden, ik heb dus 2 westernhoofdstellen. 1 normale donkere en een licht gekleurd showhoofdstel. Ik heb ze gewoon gekocht voor de lol en natuurlijk een paar keer gebruikt. Misschien wel altijd fout, maar ik ben een soort autodidakt op veel fronten, dus ik denk dat het wel klopt wat ik gedaan heb.De donkere normale echt meerdere keren, ook vrij recent nog een keer voor de lol. En ook wel eens gewoon met een knoop er in omdat ik die dubbele rij teugels vervelend vond, haha. Ik heb dus wel een neusriem er bij, maar dat komt vanuit het Engelse rijden, maar is niet direct nodig, bij mij zitten neusriemen los en doen dus niet echt wat. Bitriempje heb ik wel thuis liggen, maar niet aan het hoofdstel. Kan ik er wel aan doen.
Ik heb dus gewoon meerdere hoofdstellen, gewoon omdat ik dat mooi vind (ook een portugese en spaanse bijvoorbeeld), soms gebruikt voor foto's. Meestal niet duur en vaak gebruikt gekocht. Mijn western showhoofdstel was wel een dure, maar meegenomen uit Amerika, dus daar zit ook nog emotionele waarde aan. Die is verder eigenlijk nooit gebruikt behalve 1 keer.
Aan mijn showhoofdstel zat een showbit (met versierde ringen), daar heb ik nu even de D-trens van sweet iron in gehangen, dat bit hing weer aan een gewoon hoofdstel. Het normale western hoofdstel heeft een billy allen er in, die hangt er gewoon in. Ik heb best veel bitten, maar kom bij mijn paard qua wat ze fijner vindt toch vaak uit op sweet iron en bitloos.
Aan 1 stel splitreins heb ik van die snelsluitingen gedaan, ik ben best wel lui en heb niet altijd zin om leertjes los te pielen.
Bosal is geen plan van mij. Ik heb er dus eentje omdat ik die tegenkwam in een restantenbak voor 2,50 euro. Tja, dan gaat zoiets mee. Zo heb ik dus ook 2 bitten met scharen. Maar die zijn zelfs niet gepast. Die zijn ook niet gepland om mee te rijden.
Maar ik ben dus heel benieuwd. Misschien bakken we er wel niets van.
Sandra_H schreef:kinketting hoeft trouwens niet (dat zegt Superpony ook niet hoor) maar Die zie je wel het meest (omdat "iedereen" ermee rijdt?) maar wij rijden al bijna zolang we op shank rijden met een kinriem ipv ketting.
Sandra_H schreef:ja idd. Maar op shank mag je wel ook met kinriem starten hoor, altijd gedaanIs wel een iets andere dan je doorgaans aan de snaffles ziet, met gespjes aan beide kanten nl., niet alleen zo een in het midden.
*edit* en oja....zouden inderdaad meer mensen moeten doen, kijken wat ze van andere rijstijlen kunnen gebruiken