Mizora schreef:Vanwege het sluiten van de groeischijven. Ja, ze mogen wel wat eerder belast worden, maar niet 15-20% van het lichaamsgewicht en daar zit je toch al snel aan bij de gemiddelde quarter/paint. 500kg paard, ruiter van 65kg ('s ochtends gewogen), ruiter weegt rijklaar al snel 5kg meer en er komt een zadel op van 8 (engels) - 10+ (western) op, en dan zit je dus al op 16%.
Te veel problemen mee gezien, en ook met 5 ben ik van het rustig opbouwen. Vanaf 3.5-4 kunnen ze al wel voor de (lichte) wagen en uiteraard aan de lange lijnen al netjes leren ondertreden en de rug leren gebruiken, hoofd op de gewenste positie, en aan de dubbele longe kan ook de galoptraining al een deel opgepakt worden door deels mee te lopen.
Okee, dat is nieuwe informatie voor mij. Toen ik puber was reed ik jonge paarden in op 2,5/3 jaar maar toen woog ik maar 52 kilo en deed het eerste half jaar alleen maar een beetje dressuur in de bak. Maar met 4 jaar moesten ze toch wel al een parcours kunnen springen en een bosritje doen.