Nu blijkt dit een behoorlijke uitdaging daar ze zich toch nu al wat verkeerde dingen aangeleerd heeft, snel boos worden en dit uiten door kont te draaien en gericht uit te halen. Dus dat wordt toch nu al aan de slag gaan met haar

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ipsilonka schreef:Nog een stomme vraag misschien, maar is de merrie wel 5 panel getest?
Ik heb meerdere paarden net aangereden gekocht en dat bevalt me wel. De 5-jarige die ik nu heb komt ook nog eens bij een kennis vandaan,dus ik wist wat er mee gewerkt was (niet veel)
Kabayo schreef:Veulen zou ik niet zo snel kopen omdat je dan idd 3 jaar er niks mee kan. Ik heb mijn paard gekocht toen ze anderhalf was. Dat was ook wel nodig aan de opvoeding
elnienjo schreef:Mizora schreef:Ik wil niet dat er iemand op zit voor het 5e jaar, meer dan eens voor de gein op en af stappen.
Waarom zo laat pas?
Mizora schreef:Vanwege het sluiten van de groeischijven. Ja, ze mogen wel wat eerder belast worden, maar niet 15-20% van het lichaamsgewicht en daar zit je toch al snel aan bij de gemiddelde quarter/paint. 500kg paard, ruiter van 65kg ('s ochtends gewogen), ruiter weegt rijklaar al snel 5kg meer en er komt een zadel op van 8 (engels) - 10+ (western) op, en dan zit je dus al op 16%.
Te veel problemen mee gezien, en ook met 5 ben ik van het rustig opbouwen. Vanaf 3.5-4 kunnen ze al wel voor de (lichte) wagen en uiteraard aan de lange lijnen al netjes leren ondertreden en de rug leren gebruiken, hoofd op de gewenste positie, en aan de dubbele longe kan ook de galoptraining al een deel opgepakt worden door deels mee te lopen.
PerleB schreef:Ik heb recent een veulen gekocht. Het is inderdaad zo dat je de eerste jaren investeert in iets waar je niets mee bent. Toch vind ik het wel een voordeel om een veulen/jaarling te hebben. In de eerste plaats weet ik zeker (dat ze komt van een dichte kennis heeft er ook veel mee te maken) dat er nog geen rare dingen mee gebeurd zijn en dat er nog geen trauma's/(verborgen) blessures zijn. Bovendien kan je een veulen zelf helemaal naar je eigen hand zetten/dingen leren die jij belangrijk vind ect. Volwassen paarden hebben meestal al hun eigen gewoontes. En daarnaast vind ik het ook een voordeel dat veulens en jaarlingen qua aankoopprijs een stuk goedkoper zijn dan een volwassen/beleerd paard.
Mizora schreef:Vanwege het sluiten van de groeischijven. Ja, ze mogen wel wat eerder belast worden, maar niet 15-20% van het lichaamsgewicht en daar zit je toch al snel aan bij de gemiddelde quarter/paint. 500kg paard, ruiter van 65kg ('s ochtends gewogen), ruiter weegt rijklaar al snel 5kg meer en er komt een zadel op van 8 (engels) - 10+ (western) op, en dan zit je dus al op 16%.
Te veel problemen mee gezien, en ook met 5 ben ik van het rustig opbouwen. Vanaf 3.5-4 kunnen ze al wel voor de (lichte) wagen en uiteraard aan de lange lijnen al netjes leren ondertreden en de rug leren gebruiken, hoofd op de gewenste positie, en aan de dubbele longe kan ook de galoptraining al een deel opgepakt worden door deels mee te lopen.
Babootje schreef:Mizora schreef:Vanwege het sluiten van de groeischijven. Ja, ze mogen wel wat eerder belast worden, maar niet 15-20% van het lichaamsgewicht en daar zit je toch al snel aan bij de gemiddelde quarter/paint. 500kg paard, ruiter van 65kg ('s ochtends gewogen), ruiter weegt rijklaar al snel 5kg meer en er komt een zadel op van 8 (engels) - 10+ (western) op, en dan zit je dus al op 16%.
Je weet inmiddels toch wel dat het hele 'groeischijven'-verhaal broodje aap is?