Nou moet ik zeggen, het aanbod volwassen paarden is een stuk minder dan veulens en jaarlingen. Er staan zó belachelijk veel babypaarden te koop.. en echt wel een aantal hele leuke, maar naar mijn idee verkopen ze dus ook slecht momenteel
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
superpony schreef:Dan kan je beter een paardje wat basis meegeven, want ik zie op shows nog ontzettend veel goede sorrels rondlopen en die scoren goed. Voor de serieuze ruiter is dat wat telt.
Ik zou echt nooit kopen bij iemand die op kleur fokt. Of een advertentie daarmee begint bijvoorbeeld. Dat is het laatste wat belangrijk is als je het ras en de sport serieus neemt. Voor recreatie/ basis sport betalen mensen meer voor een kleurtje dan voor een sorrel, maar dat zegt niks over de kwaliteit van het paard.
Nogmaals; een echt goede merrie is OF niet te koop OF echt aan de prijs OF kan niet meer gereden.
Als je 3 merries hebt, zou ik er altijd 2 tegelijk dekken minimaal. Beter voor de merries en de veulens om samen met veulens te lopen.
Mijn advies is echt; ga kijken. Niet op internet, maar bij de stallen. Praat met mensen, laat weten wat je zoekt en het paard komt op je pad. Als je bijv bij Wendy kijkt, kan ze morgen zomaar 5 andere paarden hebben staan. Heb je je gezicht laten zien, weet ze je misschien wel te vinden.
En anders toch eens de grens over wippen.
Tinniie schreef:Maar een papier zegt ook niks over de kwaliteiten van een paard.. ik ken bv een volle broer van een wereldkampioen waar uiteindelijk niks van geworden is. Was gewoon echt niet geschikt om te showen.
De eigenaar, trainer, omgeving etc doen ook zooooveel he.
Ik heb de criteria voor klinkende namen op papier laten vallen, ik heb liever een gezond, mooi gebouwd, fijn karakter én een kleurtje. Er worden sportpaarden genoeg gefokt, die markt is gewoon veel kleiner en het aanbod vrij ruim.
Over de jaren ook vanalles gefokt en de 3 met super papier (en vos) verkochten écht niet. De kleurtjes (die verder ook goed ineen zitten, 5-panel n/n zijn, en fijne karakters hadden) waren zo weg.. Voor volgend jaar zelfs een wachtlijst voor mijn ene merrie![]()
Puur op kleur fokken raad ik ook niet aan he, pas opMaar mijn ervaring is dat het karakter in een mooie verpakking meestal de doorslag geeft.. dus ik blijf verder fokken met mijn lieve en mooie hengsten en merries
En idd Emita, er staan zooooveel veulentjes te koop momenteel! (Ik heb trouwens nog een leuke op het oog in Frankrijk maar moet echt stoppen met bijkopen)
superpony schreef:Nee, scoren hoeft niet belangrijk te zijn, maar het is vaak OF dit OF dat.
Mensen die zeggen dat sorrels moeilijk verkopen, dat heeft een reden. OF niet goed gefokt OF kan nog niks OF heeft weinig talent etc. De mensen die kleur belangrijk vinden, kijken niet voor de sport.
Als je gewoon goede sorrels hebt staan, die goed basis gereden zijn, goedgekeurd worden, fijn van karakter zijn, kan je die prima verkopen.
Ga kijken op een wedstrijd en kijk in de top naar de kleurtjes.
Bij een merrie is het wel van belang wat jij zoekt; Een merrie met goed papier wordt wel geshowd of als fokmerrie gebruikt, dus is wat waard. OF ze heeft een blessure, is nooit echt gereden, karakter is wat minder etc.
Een merrie vinden met goed papier die ook gezond en braaf is, is wel lastiger. Heel soms dunt iemand wat uit, maar je moet het maar weten.
Wat Tinniie zegt; ik zou ook niet blind staren op papier of een advertentie. professionals maken mooie advertenties, maar de gewone man gaat er weleens de mist mee in.
Als kleur hou ik ook niet van sorrel of schimmel bijv en hou helemaal niet van bont gekleurde. Maar mn ruin zat erin en is sorrel, echt een fijn paard in elk opzicht. Paar jaar geleden ook een sorrel gekocht, puur vanwege het paard.En als ik geld had gehad, was er vorig jaar een schimmel mee naar huis gegaan.
En dan het volgende probleem. Koop je een bay merrie bijvoorbeeld en ga je op zoek naar een goed passende hengst. Kom je bij een sorrel uit, kan er ook een sorrel uitkomen. Maar de zoektocht naar een goede hengst en match voor je merrie is nog moeilijker. Zeker als kleur gaat tellen.
Maar goed, succes.
tengeltje11 schreef:https://www.leboncoin.fr/animaux/1502401954.htm/
geen idee wat of tot waar je wilt gaan,maar ik kwam bovenstaande tegen.
Tinniie schreef:Maar een papier zegt ook niks over de kwaliteiten van een paard.. ik ken bv een volle broer van een wereldkampioen waar uiteindelijk niks van geworden is. Was gewoon echt niet geschikt om te showen.
De eigenaar, trainer, omgeving etc doen ook zooooveel he.
Ik heb de criteria voor klinkende namen op papier laten vallen, ik heb liever een gezond, mooi gebouwd, fijn karakter én een kleurtje. Er worden sportpaarden genoeg gefokt, die markt is gewoon veel kleiner en het aanbod vrij ruim.
Over de jaren ook vanalles gefokt en de 3 met super papier (en vos) verkochten écht niet. De kleurtjes (die verder ook goed ineen zitten, 5-panel n/n zijn, en fijne karakters hadden) waren zo weg.. Voor volgend jaar zelfs een wachtlijst voor mijn ene merrie![]()
Puur op kleur fokken raad ik ook niet aan he, pas opMaar mijn ervaring is dat het karakter in een mooie verpakking meestal de doorslag geeft.. dus ik blijf verder fokken met mijn lieve en mooie hengsten en merries
)
Jaycee_ schreef:Fotsy schreef:Misschien ook eens kijken op gobert reining horses, ik zie regelmatig wel wat tekoop staan, uiteraard vooral vos maar wel gereden en uiteraard niet goed genoeg voor de sport dan.
Hoezo, “uiteraard” niet goed genoeg voor de sport?
Jaycee_ schreef:Fotsy schreef:Misschien ook eens kijken op gobert reining horses, ik zie regelmatig wel wat tekoop staan, uiteraard vooral vos maar wel gereden en uiteraard niet goed genoeg voor de sport dan.
Hoezo, “uiteraard” niet goed genoeg voor de sport?
Fotsy schreef:Helemaal niet slecht bedoelt hoor als dat zo overkomt maar idd ik gok dat de goeie sportpaarden niet tekoop komen maar al verkocht zijn daarvoor wat logisch lijkt natuurlijk en niet iedereen wil een sportpaard, prijsklasse ligt dan ook veel hoger. Zij hebben altijd heel leuke paarden te koop. Wel veel vos wat zowaar de standaard kleur is in de quarters.