[WN] western klassen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 12:10

Anya schreef:
Een klasse voor overige rassen zou mij ook wel wat lijken.

Die discussie hebben we al eens eerder gehad en dat gaat geloof ik niet lukken. De WRAN is opgericht voor alle rassen, en daar horen de Haflingers en de Fjorden bij. Voor de rest kun je het de AQHA en de APHA niet kwalijk nemen dat zij als rasverenigingen hun eigen programma's organiseren. En ja, jij gaat met een KWPN-er het moeilijk krijgen tegen een Quarter. Maar omdat de WRAN openstaan voor alle rassen, mag dan een Paint of een Quarter daar niet aan meedoen? En hoe vol gaat een westernklasse pleasure zijn met Forden, of met Haffies?

En om nu een westernrijdende Haflinger/Fjord/whatever klasse op te gaan richten...ik denk dat je daar niet genoeg inschrijvingen voor krijgt. De Arabische Volbloed heeft zijn eigen rasvereniging (DAWRA), maar ik denk dat verder Nederland te klein is voor nog een vereniging westernrijdended Haflingers, Fjorden en andere rassen.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 12:13

Je kan net zolang in de beginners doorgaan tot je ze wel vliegend kunt en dan pas overgaan Cassidy

Zolang je geen vliegende wissels kunt moet je OF niet overgaan, OF besluiten dat je liever een drafpasje hebt dan een slechte vliegende wissel. Heeft de AQHA ook beginnersproeven? Zet die er dan eens op. Lijkt me ook wel leuk om te zien.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 12:15

Anya schreef:
Verder zou ik idd graag de mogelijkheid hebben om per onderdeel of beginners of amateurs te starten. Ik durf nu bijvoorbeeld geen reining amateurs te starten omdat ik mezelf daar nog niet goed genoeg voor vind. Maar jah.. eenmaal amateurs gestart in pakweg pleasure, dan moet het bij reining ook.

Dit hoeft dus NIET Lachen
Geldt overigens wel alleen voor de beginners reining.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 12:17

ocosas schreef:
En dan nog het met een hand rijden als je paard 6 jaar is,lachen ik ben pas met 6 jaar overgestapt.

In de beginners mag je altijd op twee handen starten bij de WRAN Lachen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 12:23

Ja Rom dat klopt wel, maar eigenlijk moest ik qua niveau van het paard wel door naar de amateurs... Lanna loopt dressuur L met winstpunten dus voor een beginners horsemanship of pleasureproef draaide ze haar hoef niet om. Ik vind zelf dat je niet in de beginners moet blijven hangen als dat niet nodig is. Maar ik heb wel tegen dat op 1 hand zitten aanhikken....

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 12:25

Ah zo Lachen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 12:26

Romkabouter"]
[quote="Anya schreef:
Verder zou ik idd graag de mogelijkheid hebben om per onderdeel of beginners of amateurs te starten. Ik durf nu bijvoorbeeld geen reining amateurs te starten omdat ik mezelf daar nog niet goed genoeg voor vind. Maar jah.. eenmaal amateurs gestart in pakweg pleasure, dan moet het bij reining ook.

Dit hoeft dus NIET Lachen
Geldt overigens wel alleen voor de beginners reining.
[/quote]

Dus even voor de duidelijkheid.... ik mag amateur pleasure en horsemanship starten en diezelfde wedstrijd beginners reining???

Waar staat dat? Dat zou een uitkomst zijn!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 12:26

*zoekt ff*

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 12:29

Cassidy"]
[quote="Anya schreef:
Een klasse voor overige rassen zou mij ook wel wat lijken.

Die discussie hebben we al eens eerder gehad en dat gaat geloof ik niet lukken. De WRAN is opgericht voor alle rassen, en daar horen de Haflingers en de Fjorden bij. Voor de rest kun je het de AQHA en de APHA niet kwalijk nemen dat zij als rasverenigingen hun eigen programma's organiseren. En ja, jij gaat met een KWPN-er het moeilijk krijgen tegen een Quarter. Maar omdat de WRAN openstaan voor alle rassen, mag dan een Paint of een Quarter daar niet aan meedoen? En hoe vol gaat een westernklasse pleasure zijn met Forden, of met Haffies?
[/quote]

Ik mag toch dromen Haha! Tong uitsteken
Mijn doel is met KWPN-er het toch zo goed mogelijk te doen. Misschien geen slidingstop van 6 meter, dat kan ze niet nee. Maar ik kan wel oefenen op perfecte circels, perfecte wissels dat soort dingen. Dat is niet rasafhankelijk Haha!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 12:29

Regelboek WRAN schreef:
BEGINNERS "G"
320. Ruiters ingedeeld in deze categorie zijn uitsluitend startgerechtigd in de onderdelen 101 en 211 t/m 239 (behoudens artikel 306) en dienen te starten op een eigen paard. Indien één of meer van deze onderdelen niet in het wedstrijdprogramma is opgenomen, zijn deelnemers in deze categorie startgerechtigd in hetzelfde onderdeel van de naast-hogere wel uitgeschreven klasse, echter volgens de reglementen die bij die klasse horen, en na toestemming van de organisator.

101. beginners reining all ages

Maar dan moet je nog niet zijn gestart in de AM reining, anders sta je nu gerigistreerd als A en niet als G. Zou ik ff achteraan bellen Lachen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 12:32

Gaat bellen vanavond...Bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 12:35

He laat het even op Bokt weten aub Anya! Dat zou wel mooi zijn voor je eerste reiningproefjes!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 12:38

Sonja schreef:
He laat het even op Bokt weten aub Anya! Dat zou wel mooi zijn voor je eerste reiningproefjes!

jazeker...
Maar anders wacht ik toch gewoon nog een jaartje of twee Tong uitsteken Of tot Constans mijn gechickenshit zat is en me gewoon inschrijft Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 13:35

Romkabouter schreef:
Je kan net zolang in de beginners doorgaan tot je ze wel vliegend kunt en dan pas overgaan Cassidy

Zolang je geen vliegende wissels kunt moet je OF niet overgaan, OF besluiten dat je liever een drafpasje hebt dan een slechte vliegende wissel. Heeft de AQHA ook beginnersproeven? Zet die er dan eens op. Lijkt me ook wel leuk om te zien.

Je kunt ook beslissen dat je GEEN beginnerswedstrijden start ROM, en dan meteen in het diepe springt (niet dat je mij dat zult zien doen) Lips are sealed Haha!

AQHA heeft geen echte beginnersproeven. Die gaan er van uit dat je als beginner een paard koopt die het allemaal kan, en dat je niet als beginnend ruiter op een groen paard die wedstrijden induikt.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 13:53

Ja, dat kan ook Cassidy. Dat moet bij de AQHA dus blijkbaar. Ja, het is maar wat je aanspreekt Scheve mond

Bij de WRAN kun je tenminste nog lekker samen met andere beginners rijden en tegen elkaar strijden. Dit alles voordat je meteen het "diepe" in moet.

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-04 14:03

De regels van de AQHA gaan dus duidelijk niet op in Nederland.
Je blaast wel een hele boel Cassidy, maar oplossingen heb ik je nog niet echt zien aandragen. Je verteld voornamelijk hoe slecht je het vind.

Ik denk dat er eens goed gekeken moet worden naar het Nederlandse klassen systeem en ben daarom dit topic begonnen.

De manier waarop de KNHS werkt zit wel wat in. Als je begint met een combinatie kan je daar een startkaart voor aanvragen, ongeacht of het je eigen paard is. Elke volgende combinatie die paard of ruiter vormen moet weer bij het begin beginnen, tenzij je Z geweest bent, dan mag je niet meer in de laagste klasse starten. Zo kan je dus met een jong paard toch laag beginnen ipv gelijk in de open.
Als je te veel winstpunten hebt moet je een klasse hoger.
De proeven zijn aangepast aan de klasse. De kunde van ruiter en paard als combinatie.

Misschien is een soortgelijk systeem voor nederland ook wel te realiseren, zeker als we straks als westernfederatie aangesloten zijn bij het KNHS.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 14:05

Ik vroeg dus aan Cassidy wat zij dan een beginnersproef vindt. Het antwoord zat ik eigenlijk nog op te wachten Lachen

Een soortgelijk systeem als bij het engels zou ook voor western kunnen worden ontwikkeld denk ik.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 17:27

een beginnersproef vanuit KNHS standpunt stelt toch ook al behoorlijke eisen hoor mensen. Officieel hoeft je paard nog niet nageeflijk te zijn en moet je de gangen redelijk beheersen. In de praktijk krijg je met een niet nageeflijk paard in de B echt geen winstpunt... Dan ligt het gemiddelde niveau van de western-beginners toch echt een stukje hoger. Zeker als ik een horsemanship of reiningproef bekijk (ook als je die op twee handen mag rijden)....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 18:02

Romkabouter schreef:
Ik vroeg dus aan Cassidy wat zij dan een beginnersproef vindt. Het antwoord zat ik eigenlijk nog op te wachten Lachen

Een soortgelijk systeem als bij het engels zou ook voor western kunnen worden ontwikkeld denk ik.

En dat zou ik eerder van de Wran verwachten. En geen lichtelijk afgezwakte vorm van een normale AQHA proef. Want het is geen AQHA, maar het is ook niet vergelijkbaar met een B proefje zonder galop.

En ja, jullie hebben gelijk. Ik plaats een kritische noot, en een oplossing heb ik niet. Een andere organisatie dan de WRAN ga ik ook niet oprichten, want ik heb zat aan mezelf en al te kort tijd voor mijn eigen paarden, en ik geloof niet in het oprichten van nog een splintergroepering op het gebied van de westernsport. Maaar moet ik daarom mijn mond maar houden? Ik ben niet de enige die kritiek heeft op de WRAN, die komt van verschillende kanten, en daar doet de WRAN ook niets mee.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 18:42

Een kritische noot plaatsen mag best, maar dat wil niet zeggen dat de mensen het dan met je eens zijn Lachen
Ik ben van mening dat het niveau wat gevraagd wordt in de huidige WRAN patterns misschien niet voor de allerprilste beginners is, maar zeker niet heel erg hoog gegrepen voor de mensen die wel op hun paard kunnen blijven zitten Haha!
Maar om te stellen dat de proeven ondoenlijk zijn en nergens op slaan is echt overdreven. Dat is wat ik uit jouw woorden proef en daar ben ik het niet mee eens. Een meningsverschil, niets mis mee Lachen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 19:21

Rom ik vind wel dat voor een beginnersproef eigenlijk de wissels eruit moeten. Een wissel door de draf heen (geen idee hoe dat heet bij western eigenlijk) zou ik mijn paard niet willen leren...de meeste western ruiters ook niet als ik het zo zie. Het gevolg is een heleboel wissels bij de beginners die ik gesprongen zie door middel van het omgooien van je paard. Als je een natuurlijke wisselaar hebt, lukt dat nog wel... Bij ieder ander paard wordt dat niet zo mooi. Een goede wissel is erg moeilijk. En moet er m.i. dus uit bij de beginners.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 19:31

Heet enkelvoudige wissel Lachen

Het risico van een enkelvoudige is inderdaad dat je een lui paard krijgt. Toch blijkt dat bezwaar in de meeste gevallen best mee te vallen.
En ik vind een rollback van vergelijkbaar niveau. (Goed, dit is persoons gebonden) Moet je die er dan ook maar uithalen?

Maar ja, wat hou je dan over? Moet je dat het instapniveau zo omlaag brengen dat iedereen het kan? Vind ik eigenlijk niet. Althans, dan zou het hele systeem anders moeten.
Dit is misschien wel een idee, maar wel een monikkenwerk Lachen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 19:40

Kijk: enkelvoudige wissel... dat woord zocht ik nu Lachen

Nu ik erover nadenk lijkt het probleem vooral bij de reining te zitten... het verschil in proef op amateur of beginnersniveau vindt ik niet echt duidelijk. Of het zou in de jurering moeten zitten???

Roll back is idd eveneens niet eenvoudig. Daar heb ik met mijn KWPN-er nog het meest moeite mee Lachen Het blijft moeilijk zo'n groot lijf netjes mee te nemen. Maar ach daar heb ik zelf voor gekozen Lachen

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 19:42

Nou, een hek open en dicht doen zonder los te laten of een pickup is voor iemand die zich net zittende kan houden ook een hele opgave. Maar dat is het hem nu net, hoe hoog leg je het instapniveau Lachen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 19:47

Rom jij hebt ook een engelse achtergrond...als je vergelijkt... beginners western v.s. pakweg dressuur? waar zet jij de meeste beginners/westernruiters dan? qua klasse?

Ik zie een aantal dingen gevraagd worden die pas bij M worden gevraagd. Bijvoorbeeld de overgangen (direct weg in galop), de wissels, keertwendingen, achterwaarts.

Misschien mist de westernsport wel een echte beginnersklasse. En is de klassering beginners wel niet goed qua benaming.... Het zet mensen op het verkeerde been...