Ik heb een quarter gekocht omdat ik naast recreatief de sport ook best interessant vind.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Debby34 schreef:Het ligt er totaal aan wat voor paard het is en het heeft niks met de hoogte van het paard te maken.
Een paard waar veel training in heeft gezeten is gewoon duurder.
Een paard waar goede papieren (stamboom) bij zit is duurder
Het ligt ook aan het ras, en Quarter horses zijn nu eenmaal goede en fijne paarden. Daarnaast zijn quarters officieel paarden maar kwa schofthoogte vaak D pony's.. In ieder geval de meeste die ik ken dan
Paarden zijn nou eenmaal duur, en wat er daarna komt is alleen maar duurder want dan moet je hem nog onderhouden (hoefsmid, tuig, dierenarts, stalling etc).
Maar neem aan dat je dat allemaal hebt overwogen aangezien je al bezig bent met de aankoop van een paard.
Charming S, ik heb in het verleden 2 paarden gehad. De laatste ben ik helaas aan koliek verloren toen ik hem nog geen jaar had. Ik weet wat het kost en dat is ook prima. Ik heb alleen geen groot bedrag over voor de aanschaf.
tengeltje11 schreef:bv brave kinderpony's idem hoor.
hier vragen ze voor een brave kinderpony 1000+ euro.
vorige winter onze droompony gekocht voor 450 euro incl alle materiaal,ook in fr.
een droombeestje,b-ponytje,merrietje,16 jaar,kan lezen en schrijven en is echt vanalles mee gedaan.
we hebben ze nu een jaar,helemaal gezond en de vorige eigenaars vragen nog regelmatig hoe het met haar is.niets mis mee dus.
mensen staan altijd 'huiverig' tegenover lagere prijzen dan wat ze gewoon zijn,maar een landsgrens overgaan kan soms ook positieve gevolgen hebben qua prijzen voor bepaalde dingen,zonder dat daar gebreken bij komen kijken.
het is maar wat je zelf verkiest of liever niet doet.
tengeltje11 schreef:maar dat is wat de markt doet.
opfokgeld,merrie scannen,.... maakt niet uit.
of dat nu een quarter,paint of arabier is,die prijzen zijn dezelfde.
toch worden die quarters voor 5000+ euro verkocht,terwijl bv een arabier voor de helft te vinden is.
dus zo vreemd dat je ze extreem duur vindt,is het niet,ze zijn gewoon ook extreem duur voor een paard,puur omdat er 'quarter' of 'paint' op hun papier staat....
en doorsparen.
tja,als TS gewoon recreatief wil rijden,moet ze dan echt een peperdure quarter of paint hebben?
mss vindt ze wel haar zielsmaatje in een kruising van ik-weet-niet-wat waar ze recratief western mee rijdt en kan kopen voor 1500 euro?
het is winter,een beter seizoen om iets goedkoper een leuk paard te vinden is er niet.
Gimme_Spurs schreef:En ook bij "dure" quarters waarbij papier etc in orde is kan van alles mis gaan. Kijk naar Joy, net gister thuisgebracht na een koliek operatie en kliniek opname van 10 dagen. Ook dat gaat me meer kosten dan Joy zelf.
anjali schreef:Hier moest ik wel even om lachenAls je iets zeldzaams wilt moet je daarvoor betalen.
speedfiets_2 schreef:Klein rekensommetje
Dekgeld 500,-
Merrie kosten (scannen enzo) 100,- +\-
Opfokkosten veulen tot 3 jaar zon 3000 euro (ongeveer 1000 per jaar)
Dus zijn de onkosten van een ongetrainde 3 jarige al 3600. Dan moet er nog training bij komen en heb ik alles heel laag gehouden.
Dus die prijzen zijn zo om al te beginnen nog niet zo heel gek. 5000 voor een jong dier waar wat maanden training in zit (reken zon 650 per maand. Drie maanden training)
Natuurlijk kan je ieder ander paard voor western gebruiken. Maar hoe verre deze daarvoor geschikt is ligt aan het dier en zijn bouw.
quarterH schreef:tja kwaliteit en naam kost geld.... waarom is een mercedes duurder dan een trabantje? tja....
en duur is relatief, ik vind 10k goedkoop voor een goede quarter en dan vertrouw ik t al niet :p
sportpaarden gaan nog veel hoger uiteraard.
een leuk recreatiepaard, dat gezond is (echt gezond), braaf is mag al zeker rond de 7 kosten.
goedkoper als er iets met karakter of gezondheid niet klopt.
en ja, QH is het grootste stamboek wereldwijd.
maar..... er is zeker in nederland/europa veel 'rommel' gefokt... kapotte merries die worden volgegooit 'want het is een merrie' maar vervolgens slecht beenwerk ed doorgeeft. en laat nou net die merrie zo'm 70/80% doorgeven aan het veulen...
en wat krijg je dan? veel rommel, dat is goedkoop te krijgen, maar is dan ook vaak iets mis mee.
de kwaliteit fok is vrij klein en die kosten dan ook geld, goed geld.
dan heb je nog een catheogie daartussen liggen, en daar zou je naar moeten kijken. niet het top papier maar wel 'gezonde' lijnen, gezonde merrie, gezond paardje. goed krakter (heeft ook met de fok te maken) en als het dan niet een groot talent is, maar wel braaf en gezond, dan heb je een leuk recreatiepaard.