quarterH schreef:tja kwaliteit en naam kost geld.... waarom is een mercedes duurder dan een trabantje? tja....
en duur is relatief, ik vind 10k goedkoop voor een goede quarter en dan vertrouw ik t al niet :p
sportpaarden gaan nog veel hoger uiteraard.
een leuk recreatiepaard, dat gezond is (echt gezond), braaf is mag al zeker rond de 7 kosten.
goedkoper als er iets met karakter of gezondheid niet klopt.
en ja, QH is het grootste stamboek wereldwijd.
maar..... er is zeker in nederland/europa veel 'rommel' gefokt... kapotte merries die worden volgegooit 'want het is een merrie' maar vervolgens slecht beenwerk ed doorgeeft. en laat nou net die merrie zo'm 70/80% doorgeven aan het veulen...
en wat krijg je dan? veel rommel, dat is goedkoop te krijgen, maar is dan ook vaak iets mis mee.
de kwaliteit fok is vrij klein en die kosten dan ook geld, goed geld.
dan heb je nog een catheogie daartussen liggen, en daar zou je naar moeten kijken. niet het top papier maar wel 'gezonde' lijnen, gezonde merrie, gezond paardje. goed krakter (heeft ook met de fok te maken) en als het dan niet een groot talent is, maar wel braaf en gezond, dan heb je een leuk recreatiepaard.
En dat is Joy. Afgezien van de koliek, maar dat heeft niets te maken met de algemene gezondheid van het paard. Of de bloedlijnen. Joy haar papa is een bewezen showpaard. Haar mama heeft een superfijn karakter en is gezond. De combinatie is voor mij precies goed. Ik wil echt wel wat met haar showen, maar ik hoef zeker niet aan de top te komen. Ik vind afwisseling in trainen, hobbelen en buiten veel belangrijker!