Pezen gevuld na de training

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fabster

Re: Pezen gevuld na de training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-17 08:45

Gister nog eens laten kijken en ook deze DA kon niks ontdekken. Geen gallen, geen onregelmatigheden, niks. Nou heb ik geen scans laten maken, maar voorlopig hou ik t maar goed in de gaten. Ik kan helaas niet even de zomer uit zetten om te kijken of ze bet in de winter ook heeft.

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 08:58

Zie het ook bij onze eventingpaarden na een zware cross, die krijgen dan juist 's nachts wat vocht in de benen. Advies is gelijk na de training goed uitstappen (30 minuten) op het harde, daar maak je pezen sterk mee, en de trilling van de hoef op het asfalt stimuleert circulatie in de benen. Gelijk als je gaat afzadelen benen afspuiten met water en Ice-Vibes erom (tegen zwelling). En daarna klei op de benen smeren en tot de volgende ochtend laten zitten. Klei zorgt ervoor dat vocht in de benen niet kan oplopen.

Ik denk overigens niet dat je er uit wordt gegooid bij de vet, en twijfel je, dan moet je vooral blijven stappen om de zwelling niet te kunnen laten ontstaan "op dat moment".

En dan ga ik ook mee met de rest, peesblessures zijn sluipmoordenaars.. better safe than sorry, echo van de pezen is zo gemaakt.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-17 09:15

Dat uitstappen en koelen doe ik. Dan is het inderdaad veel minder, tot niet. Maar hoe doe je dat met die klei? Ik heb t nl in huis. Maar laat je het opdrogen of gaat er en plastic omheen om het nat te houden?

nouklime

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 09:32

Mijn paard had een wat verdikt been niet warm niet kreupel niet gevoelig erop het werd niet erger ook niet na het rijden maar het werd ook niet minder na een rustperiode. Ik dacht hij heeft zich gewoon aangetikt en het is nu wat dik hij heeft wel vaker bulten van een stoot dat gebeurd in de wei..

Op een zondag nog Z1 gestart maandag kwam de dierenarts: zware peesblessure per direct boxrust...

Om even aan te geven dat niemand iets aan hem zag maar het van binnen wel stuk was.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 11:27

MissMiekjee schreef:
Zie het ook bij onze eventingpaarden na een zware cross, die krijgen dan juist 's nachts wat vocht in de benen. Advies is gelijk na de training goed uitstappen (30 minuten) op het harde, daar maak je pezen sterk mee, en de trilling van de hoef op het asfalt stimuleert circulatie in de benen. Gelijk als je gaat afzadelen benen afspuiten met water en Ice-Vibes erom (tegen zwelling). En daarna klei op de benen smeren en tot de volgende ochtend laten zitten. Klei zorgt ervoor dat vocht in de benen niet kan oplopen.

Staprondje van 7,5 km is misschien niet echt te vergelijken met een zware cross waar je wellicht wat opgelopen benen kunt verwachten. Na een stap rondje van 7,5km zou je denk ik geen opgelopen benen moeten hebben

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 11:40

Het hoort niet, dat is 1 ding wat zeker is..... en wil je 100% gewoon de pezen een keer laten scannen.
Dan weet je gewoon waar je aan toe bent.

vayake

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 14:15

De klei kan op meerdere manieren.

Ik heb het ook gebruikt na een cross wedstrijd.
Ik smeerde het op de benen en deed er meestal niets rond. Wel voldoende dik uiteraard.
Je kan er gazettenpaier rond doen en dan een vilt met bandages maar ik hou de benen liever open zonder bandages omdat dat uiteindelijk ook warm wordt.

Wat ook goed is os trammelant gel S smeren! Dit deed ik als er onvoldoende kon gekoeld worden. Heb ze LF een sproeiding bij maar op sommige wedstrijden kan je je paard afspoelen en sommige niet. dit is de laatste jaren wel enorm verbeterd Truameel S gel stimuleert ook de bloedsomloop.

De klei kan je de dag nadien afspoelen of afborstelen. Meestal is er al wel wat af.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-17 14:40

Tnx. Ik ga dat eens proberen. Was net bij de DA en even overlegd. Zij adviseerde even deze week af te wachten, want de temperaturen gaan omlaag. Als het dan niet over is, even een scan. Dus dat doe ik dan ook maar.

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 17:27

Raamzicht schreef:
MissMiekjee schreef:

Staprondje van 7,5 km is misschien niet echt te vergelijken met een zware cross waar je wellicht wat opgelopen benen kunt verwachten. Na een stap rondje van 7,5km zou je denk ik geen opgelopen benen moeten hebben

Dat is iets wat zeker is, opgelopen benen horen eigenlijk niet :). Als daar geen peesblessure aan ten grondslag ligt, kan het een te snelle trainingsopbouw zijn (want vocht = irritatie = overbelasting), daar is geen vast schema voor, dat verschilt per paard uiteraard. Maar een peesblessure zie je niet aan de buitenkant helaas... nouja, soms als het heel erg is :(:) .

Fabster schreef:
Dat uitstappen en koelen doe ik. Dan is het inderdaad veel minder, tot niet. Maar hoe doe je dat met die klei? Ik heb t nl in huis. Maar laat je het opdrogen of gaat er en plastic omheen om het nat te houden?

Goed dat je zelf opmerkt dat dat zeker verschil maakt! Zou ik ook zeker blijven doen, trilling herstelt namelijk de pees van de kleine scheurtjes.

Voor een oppervlakkige werking kun je het er gewoon opsmeren en hard laten worden gedurende de nacht (dan wordt het bestaande vocht afgevoerd), wil je dieptewerking (dus langdurig zorgen dat er geen vocht in de benen kan komen én het vocht wat er al zit afvoeren) dan is het beste om de klei erop te doen, natte krant eromheen (ja, echt!), dikke onderlap en daaroverheen een stalbandage. Idee is dan de combinatie van de klei, die nat wordt gehouden door de krant (en daardoor langer blijft werken), met de compressie van de bandage zorgt voor afvoer van vocht.

Nu heb ik mij laten vertellen, dat zogenaamde magnetische/keramische stalbandages (back on track/kentucky/etc.) ook werken tegen het vocht (als het geen blessure is), maar daar kan ik niet uit eigen ervaring over vertellen of het werkt of niet, hoor er wel goede geluiden over.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 17:47

Fabster schreef:
Dat doe ik ja. Maar bij een fikse blessure moet je toch wel iets merken?

Nee. Mijn paard had een extreme peesblessure en die was er achteraf al voordat ik cross zou starten. Na de cross bleef z'n been erg dik (logisch). Voor de cross DA nog laten checken, die zei: komt door het eiwitrijke gras nu. Dus gewoon rijden, niks aan de hand. Paard gaf geen pijn aan, ook niet als we erin knepen. Harde en zachte volte goed. Ook na die cross was alles in orde klinisch. Op de echo niet. Wat drama om te zien.

Ben ik de enige die het raar vind dat de pony na 20km dikke benen krijgt terwijl het tempo laag ligt? Een paard wat gewoon in training staat (mijn KWPN, 5x per week dressuurmatig getraind) kan dat zelfs aan, zonder vermoeid te raken. Ik vind het maar raar, bij 30+ km zou ik het nog kunnen begrijpen of hogere snelheden. Maar bij lage snelheid en 20km niet. En ook omdat het bij 7,5km al is, dat is in principe helemaal niks voor een paard.. let een goed op Ts! Wil je niet bang maken, maat ik vervloek nogsteeds mijn oude DA die zei; nee hoor, niks aan de hand gewoon rijden. Had ik toen maar naar mijn eigen gevoel geluisterd.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-17 18:12

Ik heb haar nu ook stil staan. Als het niet snel helemaal weg is, komt er een scan.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 19:49

Goed dat je een scan overweegt. Paarden zijn hard voor zichzelf, mijn paard had ik 5 weken op rust staan, niemand begreep waarom omdat niemand er wat aan zag. Ik zag er ook niks aan, maar met rijden voelde ik heel minimaal dat er iets anders was. Niet eens zozeer slecht, maar anders. Toen heb ik de dierenarts laten komen, op de harde volte was hij wel onregelmatig. Uitverdoofd, foto's gemaakt & ingespoten in het gewricht. Paard z'n been is volledig slecht, vol atrose. Zegt dus maar ook dat ze niet altijd alles aangeven, ik werd voor gek verklaard dat ik de dierenarts liet komen "zonde van je geld, je moet er gewoon op gaan zitten!"

Aileen_Noël

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 07:40

Hoe gaat het nu?

soesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 08:26

Hoe gaat het nu met je paard?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-17 09:48

As dinsdag heb ik een afspraak voor een scan. Ze staat tot nu toe stil. Bij koel weer is de pees ook droog. Bij warm weer meer gevuld. Dus ik verdenk haar meer van een lymfeprobleem. Maar die pezen wil ik wel graag uitsluiten, dus dat doen we in ieder geval.

soesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 13:34

Nog even afwachten dus. Gelukkig is het met koel weer wel afgezakt.

Aileen_Noël

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 09:40

Fabster schreef:
As dinsdag heb ik een afspraak voor een scan. Ze staat tot nu toe stil. Bij koel weer is de pees ook droog. Bij warm weer meer gevuld. Dus ik verdenk haar meer van een lymfeprobleem. Maar die pezen wil ik wel graag uitsluiten, dus dat doen we in ieder geval.

Heel goed, dat wat je benoemt heeft mijn paard dus ook... met warm weer dikke benen en met koud weer helemaal droog. Zelfs gebeld met een cardioloog en weet ik wat nog meer omdat ik mij zorgen maakte. Het hoort gewoon bij haar denk ik... succes met de scan!

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 09:47

Spannend!

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 10:51

Mijn pony krijgt ook opgezette beentjes na langere trainingen of wedstrijden. Het gaat beter als hij na een training lekker de wei op gaat, want met een beetje lopen tussen het grazen door worden de benen niet dik. Als ie stil staat na een training (door omstandigheden vorig weekend na een training een aantal uren op stal bijvoorbeeld) lopen de benen vol. Bij hem is het een probleem vd lymfe afvoer...

Ik gebruik na lange trainingen of wedstrijden equicrown kousen om de voorbenen en achter een stalbandage als hij stil moet staan om te voorkomen dat de benen dik worden.

De klachten zijn bij mijn pony heel erg afgenomen sinds hij bij ons aan huis staat, hij kan nu 24u per dag naar buiten :)

Veel succes met de scan, ik hoop dat het mee valt en dat ook lymfe afvoer probleem is.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-17 12:23

Hier loopt ze al 24/7 buiten (paddock paradise), dus stalbenen zullen het niet zijn. Maar ze vullen bij haar ook zonder training. Maar alleen bij warm weer. Dus het lijkt wel op lymfeproblemen. Een kennis van mij doet ook lymfedrainage, dus als de scan goed is, ga ik haar eens inzetten.

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 14:28

Mijn merrie wil sporadisch na training ook weleens dikkere benen krijgen, zelfde als bij Ilsje. Ik geef bij een zwaardere training pees compositon bij (druppels) dan blijven ze mooi droog. Misschien ook nog een optie om te proberen als de scan goed is?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-17 14:32

Is dat van phytonics?

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 18:10

Ik weet dat je hem van de groene os hebt en van een ander merk waar ik dus niet op kom, die heb ik. Ik kan het je morgen even laten weten, het is in ieder geval niet phytonics.

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 20:00

Even oppassen met wat je aan supplementen gaat voeren, ik keek even naar dat peescompositum. Het eerst ingredient is duivelsklauw, als ik dat door de fei database haal komt het uit als een verboden middel.... Niet gebruiken dus als je wedstrijden rijdt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 20:08

Hier ook een paard die af en toe een wat verdikt been had. Liep geen pas kreupel, was net zo stout als altijd, ging met oortjes erop door het L-parcours. Maar bleek toch ook een zware peesblessure te hebben.
Dus goed dat je even een scan laat maken, als is het maar om problemen uit te sluiten :)