[WN] wanneer is een paard nou dun (kleur)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 23:26

jeddah schreef:
Vera, Rugged Lark is toch gewoon een bay?

Oeps...even opgezocht en je hebt gelijk Haha! Bay

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-04 23:31

Ods"]
[quote="stef schreef:
Fjordkleur zie ik niet als Bay, eerder palomino/donkere isabel.

Dat kan jij wel niet zo vinden maar is genetisch wel zo!

Kwijl Ik heb hem!! Heb ik er toch tien keer overheen gekeken!! Bloos
[/quote]

Ah, ik snap jou verkeerd. Dacht dat je bedoelde dat fjordkleur een bruine is, ik dacht al Verward

Heb geen foto van de silverdun, een keer op een keuring gezien.
Ik ga even research plegen Tong uitsteken

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 23:36

Kleuren van moeders kant zijn:

Moeder is bay, vader/moeder (Abe Cody) is onbekend, moeder/moeder (Lil ms Enterprise)is onbekend (moet Flyinghigh vast weten ).

Vader van Abe Cody is Joe Cody en die is Sorrel.
Moeder van Abe Cody is Cindy Sundawn is onbekend.

Vader Lil ms Enterprise is Be Each Enterprise en die was volgens mij black Verward
Moeder is Our miss Peach, geen idee....

Zo weet ik dat ook weer en misschien kunnen de "verervings freaks"
Haha! hier iets zinnigs over zeggen *LOL*

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-04 23:39

Moeder van Yakima is Miss dun just right, vader is een afstamming van skipperW (o.i.d.) maar weet niet precies.
Weet je wat ik van die moeder zo leuk vind? Die is dus gewoon dun, en dan heeft ze lichte puntjes aan de oren! Dat is zooo cute!

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 23:40

vera schreef:
Citaat:
Vera, gewoon uit PURE nieuwschierigheid, weet jij de kleuren van Really Rugged Kid zijn ouders????

Vader: Brennas Kid is een Dun.
Moeder: Miss Rugged Jac weet ik niet maar ik vermoed dun (als haar pappie Rugged Lark) of palomino, want haar veulens die ik kan vinden op internet zijn bv. cremello, dun, etc.

De vader van Brennas Kid is Kid five Cody en dat is een dun.
De moeder van Brennas Kid is Be Aechs Brenna en die is Black.

De vader van Miss Rugged Jac is Rugged Lark en die is Dun.
De moeder van Miss Rugged Jac is Miss Yellow Jac en die weet ik ook niet maar vast iets van palomino, als je haar naam ziet en haar vader is een palomino (Hollywood Jac 86).
Leuk om eens uit te zoeken!

Is heel erg leuk....nouja als je een kleur fanaat bent Haha! je kan bij de AQHA een kleur pedigree uitdraaien, het moeilijke is Dun, heleboel Red Duns staan ook als Dun geregistreerd (excuse me voor de spelling, heb ook een rummetje op Bloos ) en maakt het dan erg moeilijk of die Dun Dun is of Red Dun.

Ook met Hollywood Jac 86, die is niet alleen Palomino maar ook Dun...Dunalino dus, Miss Yellow Jac Of Dunalino of Dunskin. Misschien is op het web wel een of ander te vinden. Op All Breed ben ik niet veel verder gekomen jammer genoeg.

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 23:41

stef schreef:
Moeder van Yakima is Miss dun just right, vader is een afstamming van skipperW (o.i.d.) maar weet niet precies.
Weet je wat ik van die moeder zo leuk vind? Die is dus gewoon dun, en dan heeft ze lichte puntjes aan de oren! Dat is zooo cute!

Gewoon Dun zegt ze....ik zou een moord doen voor een Dun veulen dit jaar!!!!!

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 23:51

jeddah schreef:
Heb je een foto van de "silver dun" de kleur Silver Dapple komt namelijk bij de mini's en Shetlanders veel voor, zou het een combie kunnne zijn van Silver Dapple en dun? Silver Dapple heeft overigens niets te maken verder met dun of creme gen.

Bij de shetlanders noemen ze grullo, dus silver-dun.
De discussie die waar stef het over had ging over mijn jaarling, zal even foto´s plaatsen.

Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding

Bovenste is dus met haar moeder, een waarschijnlijk kruising fjord, ze is namelijk maar 1.20.
Het veulen June is nu ±85 cm.
Ik denk dat June een grullo-pinto is.
Bruin-dun heeft ze een te zwart hoofd voor volgends mij,en ze heeft zo goed als zeker wel een aalstreep, hoewel dat niet te zien is door haar witte vlekken over haar bijna gehele rug, alleen achter haar oren heeft ze een stuk manen die aan de buitenkant licht zijn en in het midden een donkere streep.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-04 23:51

Wat zeg ik nou weer verkeerd Verward Haha!

In reactie op Ods dus Tong uitsteken

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 00:15

stef schreef:
Wat zeg ik nou weer verkeerd Verward Haha!

In reactie op Ods dus Tong uitsteken

Niets verkeerd.....gewoon een grapje....ik vergat een Smiley te zetten Knipoog

(omdat je zei 'GEWOON Dun' ik vind dat niet gewoon maar een blessing als ik GEWOON een Dun krijg Haha! Vingers aflikken )

Meavy; weet je wat papa is voor een kleur (en ras)? Dun kan je veulen zijn. Maar er zijn genoeg voorbeelden (zoals ik hier op stal heb Tong uitsteken ) die wel tekenen van Dun hebben maar geen Dun zijn!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-04 00:22

weet ik, ik was de smiley's niet vergeten Haha!

Trouwens, Jack over Dun it, is die nou Dun of buckskin? We hebben nl uit de moeder van Yakima (Dun dus) en Jack over Dun it, een Bay veulen....
Vind ik op zich best knap geloof ik Tong uitsteken

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 01:24

stef schreef:
weet ik, ik was de smiley's niet vergeten Haha!

Trouwens, Jack over Dun it, is die nou Dun of buckskin? We hebben nl uit de moeder van Yakima (Dun dus) en Jack over Dun it, een Bay veulen....
Vind ik op zich best knap geloof ik Tong uitsteken

Jack Over Dun It is een Buckskin maar ookal was hij Dun geweest heb je toch altijd kans op 25% niet Dun uit twee Dun ouders, ervan uitgaand dat geen van beide Homozigoot is geweest.

En knap??? Mama is te lui geweest haar Dun te geven en Papa te lui om zijn cremé gen door te geven Haha! Knipoog

Maar eh Stef....heb je nog update fotos van dat veulen?? Nou inmiddels Jaarling!! Ben ERG benieuwd!!! Kwijl

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 09:38

Meavey"]
[quote="jeddah schreef:
Heb je een foto van de "silver dun" de kleur Silver Dapple komt namelijk bij de mini's en Shetlanders veel voor, zou het een combie kunnne zijn van Silver Dapple en dun? Silver Dapple heeft overigens niets te maken verder met dun of creme gen.

Bij de shetlanders noemen ze grullo, dus silver-dun.
De discussie die waar stef het over had ging over mijn jaarling, zal even foto´s plaatsen.

Afbeelding
Bovenste is dus met haar moeder, een waarschijnlijk kruising fjord, ze is namelijk maar 1.20.
Het veulen June is nu ±85 cm.
Ik denk dat June een grullo-pinto is.
Bruin-dun heeft ze een te zwart hoofd voor volgends mij,en ze heeft zo goed als zeker wel een aalstreep, hoewel dat niet te zien is door haar witte vlekken over haar bijna gehele rug, alleen achter haar oren heeft ze een stuk manen die aan de buitenkant licht zijn en in het midden een donkere streep.
[/quote]

Als ik deze foto zie, dan zeg ik in elk geval een dun!
Grappig dat dezelfde kleuren bij verschillende rassen andere namen hebben he? Bij de QH's worden ze ook silver Grullo genoemd, als ze echt mooi licht grijs zijn, meestal dragen die dan ook nog een creme gen.

Steaming

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 10:17

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 10:28

Grullo heeft dus dezelfde markeringen als een (red)dun Lachen

Ik mis de strepen op de buik nog, die had Missy's veulen wel.
Afbeelding

Overigens las ik in een andere link dat veel dun's met zeer veel kenmerken ook een brindle-gen zouden kunnen hebben ??

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 10:34

Ja, dat klopt. Sommige Dun's hebben wel strepen op de buik, sommige niet of haast niet te zien. Is weer het minimale/maximale.

Inderdaad kan een Dun ook Brindle zijn, maar er zijn ook Brindels uit niet-dun ouders, dus waarschijnlijk heeft het niets met elkaar te maken. Of zijn sommige Duns zo maximaal dat het Brindles lijken.

Het leuke van Brindle is dat het "uit het niets" komt, dus ressesief lijkt te zijn, maar dat tot nu toe de meeste Brindles wel vererfen alsof het dominant is, dus 50% Brindle veulen geven.
Jammer genoeg is er ober de Brindle nog weinig bekend, maar het wordt steeds populairder, dus dat komt vast in de komende jaren!

Gaaf trouwens he? Dat Brindle!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 10:35

Sonja"]
[quote="stef schreef:
ANdere persoon Tong uitsteken zegt, nee, enkel aalstreep is voldoende.

Of verschilt dit wellicht per stamboek?

Die van mij heeft ook zo'n leuke aalstreep, dus dan is die ook dun? Haha!
[/quote]

Ja, een Fjord is ook een Dun

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 10:38

Ik zag laatst op een site een marmer-brindle , die was zo gaaf Lovers . Maar helaas heb ik maar 2 stallen Lachen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 10:48

So many horses, so little space/time/money...

Daarom zijn modelpaarden ook zo leuk, daar kun je een heleboel van bergen (tot het op een gegeven ogenblik ook uit de hand gaat lopen Haha!)

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 10:55

LOL! En die kan je ook gewoon in elk denkbare kleur creeren!!

ThisRockIza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 10:57

Afbeelding
Afbeelding

Hoop dat de foto's het doen, vind het echt heel erg leuke aftekeningen dat brindle. Iemand enig idee of dit factor ook bij de amerikaanse appaloosa's voor komt??

http://members.aol.com/brinslides/slide0.htm
voorals de foto's het niet doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 10:58

jeddah schreef:
LOL! En die kan je ook gewoon in elk denkbare kleur creeren!!

Zijn goedkoop in aanschaf, hoeven geen voer, hoeven niet gemest te worden, hoeven geen dagelijkse beweging, smid, inenting enz, en als ze een been breken plak je het er gewoon weer aan...Haha!

Afbeelding

Lijkt er toch op? Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 10:59

Afbeelding

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 11:05

According to Dr. Philip Sponenberg, BRINDLE is a unique gene that acts by REORGANIZING the COUNTER-SHADING caused by the SOOTY GENE into brindle strips.

Because the striping patterns are similar to dun, it is sometimes confused with dun, especially in minimally brindle animals. For a long time, brindle was considered to be a form of dun.

Dus Brindle kan ook bij Appaloosa's voorkomen....

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 11:42

Hij is gaaf Cassidy! Heb je die zelf geschilderd?

Brindle komt bij meerdere rassen voor, in Nederland staat er een Shet, die tobiano/brindle is, ik geloof dat de eigenaaresse ook op bokt zit, maar weet niet zeker.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 11:53

nee, die brindle heb ik van het internet geplukt. Ik mis de tijd om te gaan zitten schilderen...wil het wel eens doen...ooit. Heb al een paar body's liggen die ik speciaal voor zo'n project heb gekocht...