[SGW] Conditietest met lactaatmeting 29 mei Renswoude

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

martinev

Re: Interesse in conditietest met lactaatmeting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 20:40

Oh ik ben de eerste drie weken van mei op vakantie.... Maar wie weet valt het daarna! :)

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 22:29

Leuk!!! Ik hoop dat ik kan aansluiten. Heb vijf mei wel een cross.

Wordt het in de avond uren of weekend! Dit ivm werk..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 06:05

_Elke schreef:
Leuk!!! Ik hoop dat ik kan aansluiten. Heb vijf mei wel een cross.

Wordt het in de avond uren of weekend! Dit ivm werk..

Het word het weekend :) het eerste weekend van mei kan ik zelf ook niet( ivm sgw castenray). Dus het word een van de andere weekenden.

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 06:06

AH dat is makkelijk, ik ga ook naar Castenray:)
Krijgen we dan eigenlijk ook informatie/advies over verdere training en wat de meting allemaal zegt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 15:51

Ik heb de data van de dierenarts gekregen en de keuze valt waarschijnlijk op het weekend van 28 of 29 mei( waarschijnlijk de ochtend). Hoe is de voorkeur van jullie de zaterdag of de zondag?

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 15:56

Ik kan 28 maar 29 komt me beter uit

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 16:11

Ik zou beide data wel kunnen

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 16:15

28e kan ik niet. Dan zit ik bij soldaat van oranje.

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 16:26

Yes! Het enige weekend in mei dat ik wel kan! Volgens mij kan ik beide dagen! Blij mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 07:47

Er kan vanaf nu aangemeld worden!

Even wat informatie:
Datum: 29 mei
Tijd: vanaf 9 uur
Begeleiding: Hanneke Panhuijzen (Dierenarts bij DAP Bodegraven)
Kosten: 60 euro incl. terrein vergoeding
Deelnemers: min. 5 max. 12
Hartslagmeter:
Je hebt een hartslagmeter nodig die voorzien is van GPS om de snelheid te registreren en hij moet direct uitgelezen kunnen worden. Mocht je zelf niet in het bezit zijn van een dergelijke hartslagmeter kan deze geleend worden bij de dierenarts. Dit moet bij aanmelding aangegeven worden.

Iedere 15 minuten zou er iemand van start kunnen gaan. Eventueel kunnen er twee paarden samen rijden, zeker als ze dat al gewend zijn heeft dat zelfs de voorkeur.

Graag bij aanmelding de volgende dingen aangeven:
Naam
Paard
Hartslagmeter lenen?
Te gelijk met een andere combinatie?

De inspanningstest is niet alleen voor bokt leden, Dus mochten er meer mensen van buitenaf willen aanmelden kan dat ook :)

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 08:38

Edit; misschien wel handiger om per PB op te geven voor mijn naam voor altijd hier op internet staat :D :+
Laatst bijgewerkt door M_Vainqueur op 10-04-16 09:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Sim

Re: Conditietest met lactaatmeting 29 mei Renswoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 08:51

Per pb opgegeven samen met Martinev

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 09:05

Ik heb mij via pb opgegeven!

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 09:26

Hoe ziet zo'n meting er eigenlijk uit? Ik neem aan dat je over de renbaan gaat galopperen, en dat er naar de hartslag wordt gekeken, maar ook naar de snelheid van herstellen bijvoorbeeld? Ben je dan met een kwartier ook al weer klaar, omdat er staat dat er ieder kwartier iemand kan starten? En krijg je een trainingsadvies oid? Nooit zoiets gedaan, dus geen idee wat ik kan verwachten! :)

Prisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 10:40

Oh jammer, het is in het weekend van Oudkarspel. |(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 11:56

martinev schreef:
Hoe ziet zo'n meting er eigenlijk uit? Ik neem aan dat je over de renbaan gaat galopperen, en dat er naar de hartslag wordt gekeken, maar ook naar de snelheid van herstellen bijvoorbeeld? Ben je dan met een kwartier ook al weer klaar, omdat er staat dat er ieder kwartier iemand kan starten? En krijg je een trainingsadvies oid? Nooit zoiets gedaan, dus geen idee wat ik kan verwachten! :)

Dit is het voorbeeld dat ik van de dierenarts gekregen heb. Aan de hand van het omslagpunt kun je een trainingsschema gaan maken. Maar de test is ook heel nuttig om te kijken waar je nu staat.

Inspanningstest voor Eventing

Een inspanningstest wordt gebruikt om zo gestandaardiseerd mogelijk metingen te verrichten om de conditie van het paard te bepalen. Dit schema ziet er als volgt uit voor een sportpaard:
- gedurende 5 minuten warm stappen
- gedurende 5 minuten warm draven
- 1000 m op snelheid 6.7 m/s = 24 km/u
- 1000 m op snelheid 8.3 m/s = 30 km/u
- 1000 m op snelheid 10.0 m/s = 36 km/u
- 1000 m op snelheid 11.7 m/s = 42 km/u (of maximale snelheid)
Na ieder interval van 1000 m mag het paard overgaan in stap en wordt er bloed geprikt om het lactaat te meten. Na 5 minuten stappen begint het paard aan het volgende interval.
Er zal dus gebruik worden gemaakt van hartslagmeters die ook de snelheid registreren. Ook is het noodzakelijk dat de gegevens achteraf goed uit te lezen zijn uit de hartslagmeter. Indien de ruiter niet de beschikking heeft over een hartslagmeter stellen wij een hartslagmeter ter beschikking (graag wel van tevoren aangeven indien je daar gebruik van wil maken).
Wanneer de inspanningstest is uitgevoerd kan hieruit bepaald worden hoe de conditie is van je paard. Je kunt deze waarnemingen gebruiken om je trainingsschema te ontwerpen (je weet nu het omslagpunt), om de status van de conditie van je paard te bepalen (ten opzichte van andere paarden en ten opzichte van onderzoeksgegevens) en om later in het seizoen de effectiviteit van je trainingen ter beoordelen als je de test herhaalt (hoeveel is de conditie van je paard verbeterd).

Edit: En er zijn tot nu toe 6 aanmeldingen! Dus we hebben sowieso het min. aantal deelnemers :D

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 13:38

Algemene tip: train van te voren een paar keer met een hartslagmeter zodat je de verschillende snelheden een beetje in de vinger hebt. Anders is de kans erg groot dat je teveel moet 'regelen' tijdens de test wat de uitslag beïnvloedt :)

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 18:32

Dank je Nini_roosje, is me een stuk duidelijker zo!

16easer24

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 19:53

ik heb mij via pb opgegeven, plaats jij in dit topic een lijstje met deelnemers? nog geen bevestiging gehad klopt dat :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 20:43

16easer24 schreef:
ik heb mij via pb opgegeven, plaats jij in dit topic een lijstje met deelnemers? nog geen bevestiging gehad klopt dat :-)

Ik heb je zojuist een bevestiging gestuurd! Ik zal Tzt een lijst hier posten met deelnemers :)

Oh en btw
Er zijn nog 4 plaatsen vrij :)

16easer24

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 20:44

Anoniem schreef:
16easer24 schreef:

Ik heb je zojuist een bevestiging gestuurd! Ik zal Tzt een lijst hier posten met deelnemers :)

Oh en btw
Er zijn nog 4 plaatsen vrij :)

oeps iets te vroeg :+ , thanks!

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 16:25

Zo, ik heb vandaag even geoefend met precies op de 4 snelheden rijden, dat is knap lastig. De GPS loopt altijd een enkele seconde achter maar daardoor is vooral het juiste tempo vinden een moeilijke opgaaf. Daarna tempo constant houden is een stuk gemakkelijker.

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 15:28

Kunnen we ook aangeven hoe laat je ongeveer wilt? Ik moet aardig stukje rijden dus liever niet als eerste :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 16:10

Helaas heb ik slecht nieuws. Renswoude heeft aangeven dat de baan toch niet beschikbaar is op 29 mei. Naar alle waarschijnlijkheid word de test naar 22 mei verplaatst. Zou iedereen een berichtje kunnen sturen of dat je nogsteeds mee wil doen? :)

Elke wat de tijden betreft ik heb van een aantal mensen idd een voorkeurs tijd gekregen. Maar ik kan niks beloven aangezien er veel mensen niet als eerste willen. Zelf moet ik ook 1,5 uur rijden dus ik doe m'n best om iedereen tevreden te stellen :)

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 16:58

Ook al een PB gestuurd, maar ik kan de 22e ook. En zou wel graag als eerste willen(meerdere paarden op de baan zal zijn beheersbaarheid op lage snelheden niet positief beïnvloeden)! Ik woon ook maar op een kwartiertje afstand.