[WN] Aanschaf cutting/reining quarter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

quarterH

Re: Aanschaf cutting/reining quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 10:51

volgens mij heeft Rapido het niet voer wilde reining wedstrijden maar de officieel erkende NRHA wedstrijden waar ook serieus geld in te verdienen is.

er zijn vast wel wat wilde cutting shows, maar de volledig erkende NCHA shows, met flink prijzengeld, zijn amper te vinden in europa, en al helemaal hier.

en sorry Kirr, maar van de gemiddelde cutting ruiter die ik in NL/Belgie zie heb ik nou niet het idee dat er veel talent, tijd training les en energie in is gaan zitten als ik naar de rijtechnische kant kijk......

dat zie je op de NRHA reining wedstrijd toch degelijk wel.
en ik moet de eerste cutting trainer nog zien die op een 75 reining paard stapt en er ook daadwerkelijk een 75 of 74 mee rijd.... die paarden doen het zeker niet vanzelf.

bij een goed cutting paard is het toch juist wel de bedoeling dat hij het zelf doet op het moment dat je je hand neerlegd?

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 10:55

Overigens kan je dat ook omdraaien, het feit dat de reiningsport toegankelijker is ( lager instapniveau) maakt dat de sport groot is kunnen worden. Het is dus zeker een positief ding!
Dressuur kan je ook makkelijker starten, er zijn veel wedstrijden overal en veel voor beginners. maar olympisch kampioen worden is daarom nog niet makkelijk ……
Je kan wel een paard kopen met alle knoptjes erop maar samen goed worden is dan toch nog iets anders, ik zie niet in waarom dat alleen maar negatief is dat je in de reiningsport sneller mee kan doen op je eigen niveau.
Het zou de cuttingsport misschien helpen als er een beginnersklasse zou zijn.

Verder telt mee dat het duurder is dan reining en het zal ook wel uitmaken dat er minder makkelijk wedstrijd locaties gevonden kunnen worden ivm regels koeien.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 11:03

En daarom dus mijn mening of het wel interessant is geld en energie in een zoektocht naar een cutting getraind paard te steken als je er verder niet veel mee kan doen omdat er simpelweg door te weinig animo en er scherpe regels gelden voor het werken met vee haast geen trainers en wedstrijden op dat gebied te vinden zijn.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 12:41

Ben het absoluut niet oneens met wat jullie zeggen hoor maar zeggen dat het nuttiger is van geld te steken in reining dan in cutting vind ik wat overdreven.

Om geld te verdienen in reining heb je ook al een serieus budget nodig, laat staan om bij de top mee te draaien.

Mi zijn er voldoende trainers, clinics en mogelijkheden om aan cutting te doen.
Er is minstens 2x per maand de mogelijkheid om aan een wedstrijd deel te nemen. Daarnaast zijn er oefenwedstrijden en regelmatig extra evenementen. Dan zijn er nog de wedstrijden verder weg.
Maar al die data zitten volgens mij meer in het kringetje dan dat die publiekelijk bekend gemaakt worden.

En eerlijk is eerlijk, wie hier op bokt verdiend er geld met paarden? Voor het overgrote percentage is het volgens mij nog steeds hobby en kost het meer dan het opbrengt.

Een reiningruiter is een reiningruiter en een cuttingruiter is een cuttingruiter.
Als je hart bij de cutting ligt ga je echt geen reining rijden omdat dat 'verstandiger' (wat de betekenis daarvan dan ook is) is.

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 12:47

Ja dat laatste klopt natuurlijk Kirr , voor eender welke sport moet je wat overhebben.
Zo zal het voor de een geen punt zijn veel te laten voor een bepaalde tak en de ander zal zeggen ik doe uit wat voor overweging ook, tijd, geld, sociaal aspect ,reistijd, wat anders :)

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 16:25

Interessante 'discussie' heeft zich hier ontpopt, ik volg nu op het moment ook nog reiningles met mijn eigen merrie en wil dit ook blijven doen.
Ik ben er nog niet helemaal over uit of ik mij volledig wil toeleggen op reining of op cutting, vandaar dat er in mijn titel cutting/reining staat, en ook om die reden heb ik het topic geopend, om meningen van andere te horen die al wat langer meedraaien en om te kijken of het wel haalbaar is.
Ik ben iemand die graag op wedstrijd gaat en altijd een beter resultaat wil in de mate van het mogelijke, met mijn merrie rij ik nu af en toe een onderlinge wedstrijd omdat die nog niet volledig klaar is om officiële wedstrijden te gaan rijden.
Maar ik kan dus zeggen dat cutting duurder is als reining? Niet enkel qua lessen maar ook qua wedstrijden.
Is het eventueel ook een optie om een quarter/paint te kopen met reining- en cuttingbloed? Zodat ik bijvoorbeeld nu reining er mee kan rijden en eventueel op latere termijn eens een cuttinglesje?
Misschien dat ik beter in de reining wedstrijden kan gaan doen en het bij cutting op lessen houden. Een duur paard aanschaffen en er dan weinig meedoen is ook niet helemaal de bedoeling namelijk :+

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 16:50

mijn mening is, dat cutting en reining niet goed samengaan in 1 paard.
enerzijds omdat je paard al snel wat heet wordt van de koeien dan, en dat wil je juist in de reining niet.
anderzijds, bij de cutting/cowhorse wil je juist een een korte diepe stop waarbij ze voren ook deels blokken, immers, als ze 10 meter glijden, is die koe alweer weg.
Bij reining wil je juist dat ze voren heel erg meelopen en wat meer meters trekken op een correcte manier.

natuurlijk kun je beide doen, maar dat houd imo wel in, dat je in beide niet het maximale eruit kunt halen, omdat je gewoon verschillende dingen verwacht van je paard.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 17:40

Melissa als je zo graag wedstrijden rijd en al reining rijd waarom dan niet investeren in een ,,goed,, reining paard? Eentje waarmee je leuk kan mee draaien op shows!
Geloof me daar ga je nog meer plezier krijgen als het allemaal makkelijker is omdat je een goed paard hebt.
Nogmaals Cutting is fantastisch maar de echte cutting die zie je naar mijn mening niet in NL en België.
En sorry Kirr maar echte reining zie je hier wel in de hogere klasses op de NRHA shows ;-)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 19:23

Volgens mij heb je hier toch al eens zulk topic gehad.

Reining en cutting gaan niet samen. Wil niet zeggen dat je niet een keertje een cutting clinic kan volgen met je reiner. Maar verder gaat het niet.
Stom voorbeeld maar de stop en back-up hebben bv al een andere hulp. Wat het erg lastig maakt voor zowel paard als ruiter. Daarnaast wil je een ander soort paard en verlang je er ook andere dingen van.

Dat de lessen/wedstrijden een stuk duurder zijn spreekt voor zich, je moet het vee steeds betalen.

Rapido, wat dat laatste met mijn posts te maken heeft begrijp ik niet. Heb nergens gezegd dat er geen goed niveau van reining te zien is hier in BE-NL.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 20:04

Kirrr schreef:
Net dat er zoveel reiningtrainers en wedstrijden zijn maakt dat het niveau erg naar beneden gehaald is

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 07:26

Daarmee zeg ik toch niet dat er geen deftig niveau te zien is...
Je begrijpt het maar zoals je het wil begrijpen ;-).

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 11:46

Het is natuurlijk wel leuk dat er hier en daar met enige regelmaat iets met koeien wordt georganiseerd. Voor veel mensen en paarden zijn die al spannend genoeg soms. Als het beter gaat, is het ook voor veel mensen al genoeg en pittig uitzitten.
De reining in Nederland is ooit ergens begonnen, dus wie weet of de het werken met vee ook nog verder ontwikkelt? Niet door het niet te doen in ieder geval.

Angemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 01:14

Een goeie cutting trainer in NL die op het hoogste niveau in Europa meedoet is in ieder geval Santino Hagenbeck van Hagenbeck Stables in Wijnandsrade Limburg. Wordt ook door de Amerikaanse cutting verening als erkend trainer gezien.
Hij geeft ook workshops en lessen aan mensen met eigen paard.