[WN] wat betalen voor paint

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 23:39

quibje ooit een paard gezien met PSSM of hypp?
Dan praat je wel anders >;)
Daar valt ook niet makkelijk mee te recreeren, eeuwig worstelen moet voedingsprogramma's en medicatie als het al onder controle te krijgen is.

Een goed recreatie paard is inderdaad goud waard en moet veel meer kunnen als het gemiddelde wedstrijdpaard maar gezondheid is iets waar je niet mee kan rommelen.

quibje

Re: wat betalen voor paint

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 10:10

Ja spatter dat heb ik gezien

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 10:36

Het paard waar dit draadje over ging, prachtbeest om te zien *D , stond eerder op marktplaats, nu niet meer.

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 11:09

quibje schreef:
Eerlijk jongens
Een 'recreatie ' paard die zijn juist het meeste waard
Die moeten bomproof iemand op hun rug verdragen en braaf blijven vaak met mensen die minder ervaren zijn
Ik zou daar ook zeker meer voor uitgeven
Meestal ( dus niet altijd) zijn de goedkopere degene waar iets mee is
Enne ongetest zou ik hem ook gratis willen
Die test is vooral als je wilt fokken of wedstrijd rijden belangrijk en voornamelijk een hype

Een goed recreatie paard is zijn geld in goud waard, absoluut. vaak worden paarden met een blessure nog wel aangeboden als recreatie paard, zo extreem bijzonder vind ik dat. alsof een paard met pijn wel in het bos kan lopen maar niet in de bak :?

WBT die test ben ik het absoluut niet met je eens. Weleens geprobeerd een leuke bosrit te maken met een pssm positief paard zelfs een drager is helaas een lijder en zorgt het voor veel mentale belasting van de eigenaar...
en buiten dat als ik zie wat het kost per maand om een pssm paard goed te houden dan zou ik een paar maandjes dat bedrag opzij zetten en door sparen kun je ene goed schoon paard kopen ;)

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 12:46

Dat heb ik ook nooit begrepen hobbelheks! Wordt een paard afgekeurd voor "de sport" (wat dat dan ook in moge houden bij de gemiddelde Nederlandse ruiter), wordt het wel goedgekeurd als recreatiepaard, wat dan vervolgens probleemloos uren achter elkaar over allerlei terrein zou moeten kunnen sjouwen :? .

Idd zijn betrouwbare buitenrijpaarden van elk ras best wat waard. Het is net als prestaties in de bak echt wel iets dat extra waarde toevoegt aan een paard.

Ik heb een PSSMer waar ik in eerste instantie best veel mee heb kunnen doen, maar die ik als 10-jarige met pensioen heb moeten doen omdat ze enige vorm van werk gewoon niet (meer) aankan. Als ik dan mensen hoor beweren dat PSSM no big deal is dan gaan bij mij de nekharen toch aardig overeind staan hoor :n .

Dus TS, wat je ook besluit: TESTEN voor je een paard koopt!

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 13:00

ik heb het paardje niet gekocht... we kwamen er niet uit met de prijs helaas het was een super leuk paard.

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 13:11

Toen ik hem pas geleden op marktplaats zag staan met foto dacht ik al dat ie absoluut duurder ging zijn dan wij hier op het hoogst ingeschat hadden dekoezegtboe. Wel jammer natuurlijk maar het goeie paardje staat zeker ergens op je te wachten ! :)

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 13:23

Oh jammer dekoezegtboe :\ ....

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 13:30

He wat jammer Dinka, maar er komt vast snel een ander leuk paard op je pad.
Het is je in ieder geval zeer gegund na alle moeilijke tijden en beslissingen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 15:22

Ik denk, wat hebben ze nu weer met koe :\ :?
Zie ik eens de naam van TS :D

TS sterkte met verder zoeken!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 15:31

Eerlijk gezegd denk ik dat je dit soort paard, mits het 100% gezond is, en volledig braaf, niet voor veel minder dan 8000 euro kunt hebben. Tenzij een eigenaar het jou echt wil gunnen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 15:42

anjali schreef:
Eerlijk gezegd denk ik dat je dit soort paard, mits het 100% gezond is, en volledig braaf, niet voor veel minder dan 8000 euro kunt hebben. Tenzij een eigenaar het jou echt wil gunnen.

In NL moet dat makkelijk kunnen hoor (ik weet dat belgie, duitsland en frankrijk behoorlijk duurder zijn). Zeker bij een particulier kun je een gezond en netjes bereden paard vinden voor rond de 4000/5000. Dan heb je geen mooie bloedlijnen en zal het vast een vosje zijn maar dat lijkt me voor een recreatiepaard niet zo'n punt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 15:55

troi schreef:
anjali schreef:

In NL moet dat makkelijk kunnen hoor (ik weet dat belgie, duitsland en frankrijk behoorlijk duurder zijn). Zeker bij een particulier kun je een gezond en netjes bereden paard vinden voor rond de 4000/5000. Dan heb je geen mooie bloedlijnen en zal het vast een vosje zijn maar dat lijkt me voor een recreatiepaard niet zo'n punt.

Ja, maar die westernpaarden zijn, MITS ze gezond zijn,Behoorlijk duur momenteel. Dat is misschien omdat ze in de mode zijn en er weinig echt gezonde zijn.Als het niet perse een westernpaard hoeft te zijn kun je bij andere rassen goedkoper terecht ja.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 15:56

anjali schreef:

Ja, maar die westernpaarden zijn, MITS ze gezond zijn,Behoorlijk duur momenteel. Dat is misschien omdat ze in de mode zijn en er weinig echt gezonde zijn.Als het niet perse een westernpaard hoeft te zijn kun je bij andere rassen goedkoper terecht ja.[/quote]

Ik heb het over QAP met een papiertje. Die zijn echt nog wel te vinden voor die prijs bij particulieren. Houd de facebookgroepen maar een tijdje in de gaten, je struikelt er over.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 16:53

8000 euro vind ik wel echt hoog geschat hoor. Voor dat geld koop je ook een bereden zilverappel rocky mountain horse. Stukje zeldzamer en uitermate geschikt voor buitenritten en nog gangenpaard ook.
Voor die prijs heb ik namelijk 2 jaar geleden mijn ervaren buitenirtpaard RMH ruin verkocht aan een goed huis en ik weet dat er meerdere rond die prijs verkocht worden.

Ik denk dat een geteste fijne QH/PH echt wel voor een paar duizend euro minder dan dat te vinden is.
Kan me niet voorstellen dat met wat geduld dat niet voor 4500 - 5000 of minder kan.

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 17:06

Dat paard wat ik gezien had op MP was een mooi getekende sorrel overo, die aftekeningen dat vinden mensen ook wat waard , ik zou 8k vp niet vreemd gevonden hebben.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 17:08

Een recreatie paard hoeft natuurlijk niet iets te mankeren. Het kan ook dat iemand een paard koopt en het paard ne veel training tegenvalt, als iemand ambitie heeft.
Recreatie kan ook zijn afwisselend een lesje, clinic en buiten ritje met eventueel een wran wedstrijdje.

Niet elke blessure is ook dusdanig dat je er helemaal niks meer mee kan.

Het begrip ''braaf'' heb ik wel al vaak mis zien gaan. Mensen kopen een paard met basis training en ervaring. Iemand met angst of spanning gaat daarmee aan de slag en regelmatig zie je toch de spanning bij het paard opbouwen en daardoor de ruiter ook weer meer.

Keuren is altijd aan te raden. de 5 panel test ook bij niet geteste ouders. Het is en hype van nu, maar ook omdat we voorheen minder wisten dan nu. Ontwikkeling en vooruitgang kan ook voor je werken.

Je moet realistisch zijn. Dus niet teveel naar leeftijd en uiterlijk kijken als je een gezond, fijn paard wil. Mensen hebben een waslijst met eisen en maken het ook erg moeilijk. Durf een wat ouder paard te kopen. Onze quarter merrie is 23, heeft een pittig leven gehad, maar loopt nog prima haar rondje. Als je zo een merrie op har 10e had gekocht, had je nu al 13 jaar lol samen.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 19:33

quibje schreef:
Die test is vooral als je wilt fokken of wedstrijd rijden belangrijk en voornamelijk een hype

Veel verder dan dit kun je niet naast de waarheid zitten.

Er zijn in de 5 panel idd ziektes die in mindere mate erg zijn, maar als je lieve recreatiepaard PSSM heeft ben je mooi de sigaar.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 20:36

Romkabouter schreef:
quibje schreef:

Veel verder dan dit kun je niet naast de waarheid zitten.

Er zijn in de 5 panel idd ziektes die in mindere mate erg zijn, maar als je lieve recreatiepaard PSSM heeft ben je mooi de sigaar.

Helemaal mee eens een pssm paard wil je echt niet hoor.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 10:15

CrazyCat schreef:
Helemaal mee eens een pssm paard wil je echt niet hoor.

Nope! Zelfs niet als gezelschapspaard!

(ik hou ontzettend veel van mijn PSSMer maar ik wil er NOOIT weer één met deze aandoening!)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 11:39

Ik heb weliswaar geen paint of westernpaard maar wel een pssm tinker met klachten. Dat wil je niet vrijwillig opzoeken als je het kunt voorkomen. Nu heb ik zijn eten eindelijk onder controle maar het kost kapitalen aan voer. Een hele hoop geregel met huisvesting en of je moet je eigen stekje hebben of een heel flexibele stalhouder om dat voor elkaar te krijgen.

Voor ik wist wat hij had was het jaren tobben, rekening houden met veel dingen ivm zijn bewegingspatroon, even vol meteen aan het werk ging niet tenzij ik hem wilde slopen. Ook al was hij alleen maar een recreatiehobbelknol zelfs dat kostte hem soms heel veel moeite. Per toeval bij een inventarisatie van pssm binnen het tinkerstamboek is het boven water gekomen. Balen maar ik ben blij dat ik het weet zodat ik er rekening mee kan houden.

Dus nee een ongetest paard ongeacht het ras komt hier niet meer in.

Wrangler64

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 09:01

Ik ben die zever over PSSM en panel5 test zo beu gehoord en gelezen, ik heb het er ondertussen wel mee gehad.

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 09:21

Wrangler64 schreef:
Ik ben die zever over PSSM en panel5 test zo beu gehoord en gelezen, ik heb het er ondertussen wel mee gehad.

Ik dus niet meer fokken met die dieren, is het zo over!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 09:27

Wrangler64 schreef:

Zo lang er mensen met deze houding actief zijn binnen de paardenwereld is het dus zaak om mensen er op te blijven wijzen géén Q/P/A te kopen zonder te testen :-) . Als er geen markt meer voor is lost het probleem zichzelf uiteindelijk ook vanzelf op.

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 09:33

Wrangler64 schreef:

Waarschijnlijk heb je er nog niet mee te maken gehad....of juist wel en ben je een van die mensen die de ernst er niet van inziet en waardoor er nog steeds onwetende mensen zijn die een paard met pssm kopen.

En wbt het geld dat is net wat jij ervoor over hebt.
Mijn draver destijds gekocht voor 1200 gulden (was toen slachtprijs), maar nu onbetaalbaar.
Fijn recreatiepaard loopt netjes zijn wedstrijden op L3 Wran niveau. Ik kan er mee naar buiten alleen of met meer. Makkelijk bij smid, dierenarts en op de trailer te krijgen. Ik ga met hem op vakantie. Als het moet springt ie ook nog.