[WN] Kopen of laten staan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mac

Re: Kopen of laten staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 09:38

PSSM kan zich bij verschillende rassen ook verschillend uiten. Dat maakt de diagnose extra moeilijk.
Voor meer informatie over PSSM, zie www.pssm.eu . Op Facebook loopt ook een Nederlandstalige groep voor wie nog vragen heeft: https://www.facebook.com/groups/1597354963853784/

HYPP, HERDA en GBED zijn idd wel westernras (Quarter, Paint, Appaloosa) gebonden.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 20:09

Alleen kopen als het paard n/n is, anders laten staan.

Ook al kan het een gezond paard zijn, naar mijn mening moet je als consument ook een signaal afgeven naar fokkers dat je dit niet wilt.
Zolang een fokker ook wel paarden verkoopt die niet n/n zijn, zal hij/zij minder aan gelegen zijn om hier echt iets aan te doen.
Vind ik.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 15:02

Er is wel een groot verschil tussen de ziektes.
Een drager van herda of gbed zou ik niet laten staan als het verder volledig naar mijn zin & correct is..

Drager van één van de dominante ziektes is uiteraard een ander verhaal, die zou ik ook nooit kopen en ik vind ook niet dat met het dragende ouderdier verder gefokt mag worden.. Ookal wordt er dikwijls beweerd dat ze 'symptoomvrij' zijn.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 20:11

Tinniie schreef:
Een drager van herda of gbed zou ik niet laten staan als het verder volledig naar mijn zin & correct is..

Wat dan dus impliciet veroorzaakt dat de fokker er niet bovenop zit om deze ziekte de wereld uit te helpen, want ze worden toch wel verkocht.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 20:56

Dus jij vind dat alle dragers van gbed en herda (daar gaat half de cutting populatie) er uit moeten?

Dan ook alle olws en splash2 dragers? Das in mijn ogen krak hetzelfde als gbed.. 2 dragers geven kans op niet levensvatbaar veulen. Gunner & zonen = splash2, niet meer mee fokken?

Vind ik wat kort door de bocht, iedereen die fokt moet gewoon verantwoordelijke keuzes maken en enkel met geteste paarden fokken..

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 23:40

niet alleen geteste,maar enkel met negatief geteste dieren fokken..

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 00:07

Hypp, pssm, mh volledig akkoord. Die móeten er gewoon uit.

Gbed,herda,olws,splash2 : geen dragers kruisen. Gewoon logisch,verantwoordelijk verstand..

Zouden jullie echt Zippo Pine Bar, Docs Remedy, Big Chex To Cash, Gunner, Spooks Gotta Gun, Spooks Gotta Whiz, Dun Gotta Gun, Highbrow Cat, Colonels Shining Gun, Wimpys Smoking Gun, Like A Diamond, Gotta West Coast Gun, Doc O Lena, Great Pine, Smart Little Lena, En nog zoveel meer echt uitsluiten voor de fokkerij?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 09:38

ik wel.. :j

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 10:13

Tja al een geluk dat meningen verschillen, het zou maar triestig zijn :P

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 10:42

hoe kan het triest zijn, als je dan zeker al die nare ziektes eruit krijgt ?
het is triest, dat er toch altijd onverantwoorde, en onwetende fokkers zijn.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 11:40

En dan te bedenken dat dit soort paarden ongelooflijk duur zijn. /3

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 13:09

Omdat het géén nare ziekte is in heterozygote vorm.

Het zou triest zijn om alle goede eigenschappen die die paarden vererven zomaar verloren te laten gaan.

Als je de evolutie op een paar jaar tijd ziet ivm testen en fokken denk ik dat die trend zich nog wel gaat doorzetten. 5 jaar geleden hoorden de meeste mensen het in Keulen donderen bij woorden zoals pssm, gbed, herda, mh,.. Onze hengst was één van de eerste hier die getest werd. Hij is ondertussen zelfs door zowel AG als USDavis getest en zowel klinisch als röntgenologisch goedgekeurd voor we begonnen te fokken.

Ik heb me ook altijd ingezet om de informatie te verspreiden door artikels op oa BQHA website én papieren lezersbrief met alle uitleg over de ziektes in. Op verschillende fora de ziektes geplaatst, magazines aangeschreven en geijverd voor wat meer bekendheid erover.

Ondertussen heeft bijna iedereen al wel gehoord van 'de panel test' , maar ik zie het dan ook weer doorslaan naar het andere uiterste. Er van gehoord hebben en vanalles roepen maar eigenlijk niet echt weten wat de ziektes betekenen en inhouden.
Daarom heb ik die notitie geschreven, om het eens makkelijk en in het nederlands uit te leggen en juíst te informeren.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 13:12

Tinniie schreef:
Hypp, pssm, mh volledig akkoord. Die móeten er gewoon uit.

Gbed,herda,olws,splash2 : geen dragers kruisen. Gewoon logisch,verantwoordelijk verstand..

Zouden jullie echt Zippo Pine Bar, Docs Remedy, Big Chex To Cash, Gunner, Spooks Gotta Gun, Spooks Gotta Whiz, Dun Gotta Gun, Highbrow Cat, Colonels Shining Gun, Wimpys Smoking Gun, Like A Diamond, Gotta West Coast Gun, Doc O Lena, Great Pine, Smart Little Lena, En nog zoveel meer echt uitsluiten voor de fokkerij?

Geen dragers kruisen is de simpele, maar ook korte termijn oplossing. Ga een paar generaties door, zeker als zoiets voorkomt in populaire hengsten en er zijn nog enkel dragers om mee te fokken. Ja het moet er dus uit.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 13:21

En de nieuwe ziektes die nog gaan opduiken? Hypp is een genmutatie, zomaar ineens ontstaan.

Je krijgt het niet volledig vrij, in elk ras zit vanalles, dit is in het grootste stamboek ter wereld uiteraard niet anders .

Nogmaals, een verantwoord fokbeleid is het allerbelangrijkst, niet enkel op genetisch vlak, maar ook al de rest. Fokken met ocd-paarden of paarden die al op heel jonge leeftijd met artrose zitten vind ik veel erger... Maar dat wordt helemaal niet gecontroleerd.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 20:43

Tinniie schreef:
Dus jij vind dat alle dragers van gbed en herda (daar gaat half de cutting populatie) er uit moeten?

Dan ook alle olws en splash2 dragers? Das in mijn ogen krak hetzelfde als gbed.. 2 dragers geven kans op niet levensvatbaar veulen. Gunner & zonen = splash2, niet meer mee fokken?

Ja.

Tinniie schreef:
Iedereen die fokt moet gewoon verantwoordelijke keuzes maken en enkel met geteste paarden fokken..

Mee eens, maar de praktijk bewijst dat er heel veel mensen zijn die deze verantwoordelijke keuze niet maken.
En al helemaal niet als de dragers veel geld opleveren.

Idd, ook doorfokken met andere dan genetische afwijkingen vind ik niet goed.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 20:44

Tinniie schreef:
En de nieuwe ziektes die nog gaan opduiken? Hypp is een genmutatie, zomaar ineens ontstaan.
Je krijgt het niet volledig vrij, in elk ras zit vanalles, dit is in het grootste stamboek ter wereld uiteraard niet anders

Nog een extra reden om niet te fokken met ziektes waarvan je het wél weet.

mirrex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 21:13

Als vader en moeder dus panel n/n zijn dan is de nakomeling dus ook 100% n/n of is het verstandig alsnog te laten testen??

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 22:07

Als je dat echt zeker weet van alle 5 is de nakomeling ook nn daarop en hoef je daar niet op te testen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 08:46

Idd altijd een copie van de testresultaten opvragen maar als je die hebt gezien hoef je de nakomeling niet meer te testen.

mirrex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 08:13

Van de moeder heb ik de testresultaten gezien en zij is inderdaad op alles n/n getest. Met de hengst wordt geadverteerd dat hij panel n/n is. Heb wel om de testresultaten gevraagd echter nog geen antwoord ontvangen.. Kun je het van dekhengsten ergens inzien??

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 10:28

Als je de naam van de hengst weet is vaak wel te achterhalen of er voorouders zijn die niet n/n zijn ;)
Op zich hoeft dat niet alles te zeggen over de hengst in kwestie, maar in kombinatie met het zwijgen van de eigenaar kan het veelzeggend zijn...

mirrex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 09:44

beide ouder dieren zijn panel getest en OK bevonden .. morgen ga ik kijken bij een mogelijk vriendje voor het leven.. wish me luck :)

barrelracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 13:27

Ik zou overleggen met mn dierenarts. Ligt er ook aan of je een paard voor de recreatie gaat gebruiken of echt mee de sport in wilt. En natuurlijk moet je in je achterhoofd houden dat fokken uitgesloten is, maar dat is als je een ruin koopt sowieso :)

barrelracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 13:28

mirrex schreef:
beide ouder dieren zijn panel getest en OK bevonden .. morgen ga ik kijken bij een mogelijk vriendje voor het leven.. wish me luck :)

*\o/* suc6 laat je even weten hoe het is gegaan?