[WN] BELACHELIJK!!!! (DA en chippen)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 14:26

Het stukje dat ze geen paarden meer behandelen zonder dat er tegelijkertijd een chip in gaat is nu net niet overgenomen.

Ik heb trouwens net met Holstud gebeld, geen paspoort meer zonder chip. En ontheffing gaat heel lang duren en veel geld kosten. En wat gebeurt er als je ontheffing hebt en de DA weigert alsnog om te behandelen ondanks de ontheffing?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 14:38

Ik was er gelukkig net op tijd bij. Weliswaar zijn de paspoorten nog niet binnen, maar ze lagen al wel klaar, het wachten was op mijn centen. Maar dat had iemand vergeten door te geven aan mij Lachen

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 14:42

Wordt er niet gezegd dat bepaalde medicijnen niet zonder paspoort toegediend mogen worden en als je dat toch wil op het moment dat het nodig mocht zijn, dat ze dan alsnog kunnen chippen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 14:44

Nee, er staat geschreven dat ze moeilijk je paard niet kunnen behandelen als je niet bent gechipt. Dus ze gaan je paard behandelen maar dan gaat er wel gelijkertijd een chip in.

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 14:47

'moeilijk je paard niet kunnen behandelen'? Nogal onduidelijk.
Ik zou toch eerst nog eens de oorspronkelijke tekst zien voordat conclusies op zijn plaats zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 14:53

Brief ligt helaas thuis...misschien kan Vera heb hier plaatsen

En dat "moeilijk je paard niet kunnen behandelen": Er staat dat ze officieel je paard niet mogen behandelen als hij niet is gechipt. Maar aangezien ze dat als goede DA niet kunnen maken, zullen ze wel behandelen, maar gaat er meteen bij behandeling een chip in.

Duidelijker zo?

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 14:57

Ik begrijp wel wat je bedoelt, maar vraag me af of dat er ook echt zo in stond. Ik kan het me namelijk anders herinneren, namelijk dat het om bepaalde medicijnen gaat oid. Misschien zit ik ernaast of misschien interpreteer je de tekst anders dan ik.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 14:58

Herhaling, officieel is er geen wettelijke verplichting dat dierenartsen paarden niet mogen voorzien van medicamenten of mogen behandelen zonder een chip!!!! Laat dat duidelijk zijn......

Ik denk dat deze kliniek, net als vele andere, voorlopen op eventuele besluiten die waarschijnlijk toch niet doorgaan.

Verplicht is een paardenpaspoort. Daarin kan je vermelden of je je paard voor consumptie wilt aanbieden later of niet. Dat heeft wel invloed op de type medicamenten die een dierenarts kan/mag geven. Daarbij zit nog geen wettelijke verplichting in voor chippen.

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 15:01

Maar je krijgt nu toch alleen nog een paspoort als je je paard laat voorzien van een chip?

iniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 15:07

Ik heb zojuist gebeld met Dierenkliniek Emmeloord, die gaan zeker geen paarden uitsluiten die niet gechipt zijn, dus idd; erg raar van jullie DA!

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 15:09

Ik ben trouwens benieuwd naar de lijst met medicijnen (en eventueel handelingen) die nu wel gegeven mogen worden, mits vermelding in het paspoort dat het een gezelschapsdier betreft.
Dit vergeleken met de situatie zonder de betreffende vermelding in het paspoort en vergeleken met de situatie van voor 1-1-2004.
Weet iemand misschien of deze informatie ergens te vinden is?

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 15:13

Heb zojuist weer gekeken op de site van PVE. Verplichting tot chippen, dus ook bij uitgeven van paspoorten is pas na een nader te bepalen datum in 2004 als de EU accoord is gegaan. Er mag dus NIET verplicht worden om nu paspoorten te verstrekken met chip. Ook het verstrekken van medicamenten aan paarden die voor de menselijke consumptie worden gebruikt zijn nog NIET verplicht aan een chip. De dierenkliniek mag deze verplichting pas aan beginnen zodra de EU toestemming heeft gegeven!! Bel de kliniek op en geeft de de volgende site te lezen : overgangsregeling

[edit SM:Ivm de breedte link aangepast]

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 15:33

Blijkbaar zijn ze bij Holstud ook niet op de hoogte van de overgangsregeling.

epoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 15:45

Wat de lijst met wachttijden betreft over het paard kun je weinig vinden.
Wel is er een hele lijst voor varkens met alle werkzame stoffen bv antibiotica die ook wel voor het paard worden gebruikt. www.ikbvarkens.nl /docs/positievelijst.pdf
Verder is er een site van het bureau registratie diergeneesmiddelen www.brd.agro.nl

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 15:56

Hoe kan ik op basis van wachttijd bepalen wat een gezelschapdier wel mag 'gebruiken'?
Als een middel een wachttijd heeft, betekent dit dat het nu bij gezelschapsdieren toegediend mag worden in tegenstelling tot slachtdieren?
Van sommige middelen is geen wachttijd bekend (o.a. de werkzame stof in vetranquil waarvan geen maxinum residu limiet was bepaald bij paarden) en die mochten (vorig jaar) niet toegediend worden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 16:56

Ik hoop dat Vetranquil weer op de markt mag komen voor gezelschapsdieren. En ook Sedalin voor paarden, maar heb daar weinig hoop op...Als het namelijk op de markt is, is de kans ook groot dat het aan consumptiedieren wordt gegeven. En bij Sedalin was het de licensie voor paarden die te duur was om te verlengen. Voor honden is het middel nog te krijgen.

Ik denk ook niet dat men met terugwerkende kracht de wachttijden voor geneesmiddelen die niet meer verkocht mogen worden gaat uittesten.

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 17:02

De licentie voor Sedanlin is niet te duur, het middel is gewoon verboden.
Het gaat bij Sedalin namelijk om dezelfde werkzame stof als in vetranquil en calmivet zit.
De kans dat het alsnog bij consumptiedieren terecht komt is er nu trouwens ook.

Als een dier als gezelschapsdier wordt aangemerkt zouden de middelen die toegediend mogen worden ook niet getest hoeven zijn. Net zozeer als dat bij honden en katten nu niet nodig is. Dat is nou net het idee erachter.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-04 17:11

Mag je dat eigenlijk zelf ik je paspoort schrijven?? Dat kan ik dus ook nergens vinden....... Cool

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 17:17

Volgens mij mag je dit zelf in het paspoort aangeven met de volgende tekst "niet bestemd voor de slacht". Hou er rekening mee dat als dit eenmaal in het paspoort staat en moet blijven staan en niet ongedaan kan worden. Dit met het oog op eventuele verkoop van het paard en de denkwijze van de nieuwe eigenaar (of een handelaar die juist voor de slachtwaarde zou gaan). Meer info over deze aantekening in het paspoort zie de link die door SM eerder is ingekort (mijn dank hiervoor Lachen )

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 17:18

Vera: Er wordt wel melding gemaakt in andere topics. Voor meer betrouwbare info zou ik elders te rade gaan, bijvoorbeeld een instantie die de paspoorten verschaft (of je DA Haha! ).

epoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 17:38

De wachttijd geeft aan dat na die periode het vlees weer "veilig"is voor consumptie.
Is er geen wachttijd bekend dan is het middel vaak niet geregistreerd en mag het niet gebruikt worden.
Sedalin is niet geregistreerd voor het paard, vetranquil wel voor de hond. In principe kun je Vetranquil gebruiken zoals je Sedalin gebruikte alleen kan het paard dus nu niet naar de slacht. Maar....... wie controleert dit????
Haal het voor de hond en gebruik het voor het paard, wie komt hier achter? Vind het allemaal erg vaag.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 18:02

Het systeem is volgens mij ook niet waterdicht te krijgen.

Donjaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 19:18

Hallo,
Wat een gedoe allemaal over het chippen en paspoorten hè. En omdat het vanaf de overheid opgelegd wordt aan iedereen, weet niemand eigenlijk precies hoe het zit...de veearts niet (hier is een grotere kliniek nabij en die heb ik gebeld voor info, maar een boel gegis en geen duidelijkheid!). Zij verwezen mij door naar het KNHS, die heb ik gemaild, krijg ik een mailtje terug waarin staat dat ik de dierenarts maar moet raadplegen of anders bellen met het KNHS Verward .
Na enkele weken was ik toch weer nieuwsgierig en heb 't stamboek eens gebeld...tja en daar werd mij uitgelegd, dat 't dus een opgelegde regel was, en dat 't sowieso pas met ingang van april misschien verplicht gaat worden omdat de termijn, verzonnen door de overheid, veel te kort was...Kortom dat ik maar rustig moest afwachten op de dingen die komen gaan.
En dat ga ik dus ook doen. Zodra het stamboek mij adviseert, kom ik in actie, en niet eerder!
Ik vind het ook niets, zo'n chip in mijn paard....
Groeten, Donjaja.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 20:53

Sugarmiss schreef:
Ik was er gelukkig net op tijd bij. Weliswaar zijn de paspoorten nog niet binnen, maar ze lagen al wel klaar, het wachten was op mijn centen. Maar dat had iemand vergeten door te geven aan mij Lachen

Volgens mij heb ik dit dan ook aan de hand ... ze zeiden tegen mij dat ze de rekening op zouden sturen ... maar dat is dus niet het geval? Ik moet het geld dus eerst overmaken Verward ?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 21:18

Klopt, ik had gevraagd mij per mail te laten weten hoe en hoeveel ik moest storten. Niks gehoord dus. Toen ik belde wist hij meteen waar het aan schortte. Wegens drukte hadden ze extra mensen gehad om de paspoorten te maken, maar de 'randdingen' waren blijven liggen.
Ik heb nu gegiroteld en ik verwacht zo morgen of zo.
Ik kan je giro etc. PB'en.