[WN] Toch maar even opnieuw. Paspoort van mijn quarter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Re: Toch maar even opnieuw. Paspoort van mijn quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 09:44

Een officiële klinische keuring kan niet zonder paspoort, je kan dan immers de identiteit van het dier niet controleren. Dus dan kan ke daarmee frauderen (heel slecht paard omruilen voor een goede, laten keuren en dan de slechte verkopen als zijnde klinisch goed gekeurd).
Maar mijn paard is ook 'klinisch gekeurd'. Heb wel de chip laten checken maar ik had haar al gekocht en wilde haar sowieso houden. Wilde alleen weten of alles ok was, omdat ik weinig ervaring had, en zo wilde weten of er ergens iets mis was.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 09:50

Op de chip staat toch een nummer en dat nummer kan op het keuringsrapport gezet worden.
Dat nummer is via de paspoortinstantie te hangen aan een naam van het paard waar het paspoort ooit voor is uitgegeven.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 09:56

En nog een dingetje: Je kan tegenwoordig flinke boetes krijgen als je een paard hebt staan zonder paspoort. Ookal reis je er niet mee, het paspoort moet altijd bij het paard in de buurt zijn:
bron www.knhs.nl

Citaat:
Het paspoort
Controleer het paspoort vóórdat je het koopcontract ondertekent. Vanaf 1 januari 2007 moeten alle paarden en pony’s in Nederland een paspoort hebben. Het paspoort is het identiteitsbewijs van het paard en moet dus altijd bij het paard blijven.

Bij verkoop van het paard gaat het paspoort met het paard mee. Ook als bij de overdracht nog niet het volledige aankoopbedrag aan de verkoper is betaald. Met een paard zonder paspoort kun je geen kant op. Je kunt zelfs een boete krijgen als je het paard zonder paspoort vervoert of bij huis hebt staan! Wees zuinig op dit document.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 10:29

superpony schreef:
Nee, hoezo? Paspoort is geen eigendoms bewijs. Je kan bij KNHS, NRPS en NQHA even informeren, die zitten allemaal redelijk in de buurt voor je. Het verschilt wel behoorlijk hoe ze handelen en welke prijzen ze hanteren.

Oke dankjewel!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 10:49

Zorg dat je achter het chipnummer komt dat er in je paard zit en voer dat hier in;

http://www.pve.nl/pve?waxtrapp=nyuHsHsu ... HsuOnbPTEY

Dan heb je direct een melding van de instantie die het originele paspoort heeft uitgegeven. LET OP, dit betreft alleen even het paspoort. Die bel je op en vraag je wat de procedure is voor een duplicaat paspoort.
Doorgaans; verklaring DA dat chip daadwerkelijk in paard zit, kopie aangifte van vermissing en bom duiten inleveren.

Zit er nou geen instantie aan je paard gekoppeld dan is de kans groot dat het paard wel gechipt is, maar dat er nooit een paspoort is aangevraagd. Dit kan alsnog en dan kan je feitelijk kiezen waar je dat wenst.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 20:15

Dit is bij quarters net zo makkelijk als bij NRPS of KWPN hoor: http://aqha.com/Resources/Frequently-Asked-Questions.aspx
Citaat:
"I purchased a horse, and there are multiple skipped owners between myself and the owner on record. How can I get the ownership transferred into my name?"
If you’re not buying a horse from the owner on record, check with your seller to ensure they have a transfer report putting the horse into their name before you complete your purchase. AQHA does not knowingly allow skipped transfers, but you can send multiple transfers in at the same time and we’ll update the horse’s record and put the horse in your name.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 20:22

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 20:57

Duplicaat paspoort wordt toch altijd opgestuurd naar de laatst bekende eigenaar bij die instantie? Anders kunnen dieven ook op hun gemakje nieuwe paspoorten aanvragen... Dus moet je die laatst bekende eigenaar zien te vinden en zijn/haar medewerking zien te krijgen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 21:29

Met een goed verhaal en als je dierenarts meewerkt krijg je een nieuwe chip en kun je altijd een paspoort aanvragen, zelfs als er al eentje in zit.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 10:16

We zijn nou weer een maand verder. Maar ik heb hem hoor!! Dierenarts is langsgeweest en heeft papieren ondertekend. Nu heb ik een heel mooi nqha paspoort :D nu alleen nog even uitzoeken of ik aqha wedstrijden mag starten of dat ik bij de wran moet starten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 10:17

Je hebt toch geen officieel AQHA-papier ?? Dan kun je ook geen AQHA-wedstrijden starten.
Alleen WRAN en 'voor-alle-rassen' onderdelen die op een rassenshow gegeven worden, de Paintclub doet dit wel.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 10:18

Nee alleen een kopie daarvan zegmaar. Daar zal ik wel niets aan hebben :P
Dan ga ik wran starten :D