[WN] Achtersingel?!?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 15:56

Citaat:
Voortuig voor zadel, zwart leer, helemaal gloednieuw, handig als je zadel naar achter schuift (en staat ook nog stoer), gaat voor borst langs en over hals, dus geen fork of Martingaalconstructie, geen verbinding met singel maar met ogen aan je zadelvoorzijde

Klinkt als een gewone stevig 'engels' borsttuig. Ik weet niet of die riem over de hals een probleem gaat geven met een westernzadel/pad??
Het principe is wel hetzelfde.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-04 16:01

Volgens mij heeft zij alleen westernspullen. Ik wacht nog op een reactie van haar. Als het voor een westernzadel is, dan koop ik het wel van haar. Zou ik daar goed aan doen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 16:04

Ik zou het eerst willen zien en proberen, voor ik het 'echt' zou kopen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-04 16:08

Ik ga sowiezo wel een foto vragen. Heb al in het topic gevraagd of het wel voor een westernzadel is. In ieder geval bedankt voor je tips!!

indra2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 21:06

Die van mij is voor een Engels zadel en hij is zwart maar wel heel dik en gepolsterd. Hij gaat voorlangs om de borst en over de hals en je zet hem vast aan je zadel..of het echt het verschuiven voorkomt weet ik niet..ik had hem ooit gekocht voor de sier..maar nooit echt gebruikt. Ik zal het eens proberen bij mijn zadel...en dan vertel ik je wel of het werkt oke?
Ik heb ook zo problemen met schuivende zadels..afschuwelijk en erg haflingereigen..met een neopreen pad valt het wel mee..maar met mijn wollen pad lig ik er zo onder..Lachen
hier een foto van mijn borsttuig
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 21:43

Tja hij ziet er wel degelijk uit. Mooi breed voor de drukverdeling. Maar ik zou idd ook een foto willen zien waarop hij op het paard ligt mét westernzadel.

indra2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 22:02

Dat moet ik dus eerst proberen. Ik weet niet of het past Lachen) zodra ik het weet maak ik een foto voor iedereen (mag ik dan ook mee op de hei rijden???):-))))

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 22:07

Van mij wel hoor, voor 'mijn achtertuin' heb je geen toegangskaartjes nodig Lachen
Ik gids wel Lachen

indra2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 22:18

Hier dan de foto..ik had weinig tijd en het was steenkoud dus ik heb de stoten niet korter gemaakt maar dat kan wel en ze moest een winterdeken eronder..maar het geeft een goed beeld..het past wel prima verder en zorgt inderdaad dat je zadel niet verschuift..misschien moet ik het toch houden..nee..ik wil alles alleen nog maar in bruin!!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

patriciavg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 01:15

owkee.. ik denk dat jullie een beetje een misvatting heben over een borsttuig en een achtersingel... Als je zadel zonder die twee dingen gaat glijden.. heb je een verkeerd zadel... Zowel borsttuig als achtersingel zijn er voor inderdaad dingen als cowcutting of wat dacht je van trailrides? Bergje op -> borsttuig
Bergje af -> achtersingel

Je kunt het eventueel gebruiken als je je zadel gebruikt voor verschillende beestjes en het dus niet overal precies op past..
Conclusie; als je een goed zadeltje hebt heb je een achtersingel niet nodig.. dus zwammen de mensen op stal. Hoe kun je het controleren of mensen hun achtersingel daadwerkelijk gebruiken; hoe ver hangt ie van de buik vandaan? Hangt ie uberhaupt van de buik vandaan dan is het dus gewoon voor de show en heeft het dus geen nut... en anders.. tja... in nederland heb je naar mijn mening niet echt een achersingeltje nodig als je het mij vraagt (met sommige uitzonderingen)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 17:22

Ik denk dat je toch echt een westernborsttuig moet hebben .
Als je het zo vastmaakt bijft het helemaal niet zitten.
Verder vind ik het een heel raar borsttuig , eerder iets om aangespannen mee te rijden. En anders voor een groot paard.

Toch zou ik er eens iemand bijhalen die verstand heeft van westernzadels en eens kritisch naar jou zadel laten kijken.
Als het nu al schuift lijkt het niet te passen en als je dan de veluwe trail gaat rijden lijkt me dat niet zo fijn voor je paard. Dan kun je beter je dressuurzadel pakken.

ps: het westernborsttuig moet vast aan die ringen die voor aan je zadel zitten

indra2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 18:20

Je kan dat borsttuig prima vastmaken aan je singel..ik had alleen even geen gaatjestang om het korter te maken bij de hand..maar volgens mij gaat dat prima..maar het is idd geen echt westernvoortuig Lachen en ik denk ook dat het beter is dat je je zadel na laat kijken ipv te experimenteren met extra leer...(ook raak ik dat ding dan nooit meer kwijt..:0(.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 18:29

Als je hem aan de singel vastmaakt en er komt druk op te staan omdat het zadel naar achteren schuift dan trek je alleen de singel naar voren, niet het zadel.
Als de singel naar voren getrokken wordt komt hij tegen het paard zijn benen aan te liggen en ben je nog verder van huis: én een zadel wat niet goed ligt én een paard met ge-irriteerde benen.

indra2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 20:41

Maarree...bij een Engels zadel gaat die ook om de singel, toch? je kan natuurlijk ook een oogje aan je zadel maken wat lager dan voor een gewoon borsttuig maar ik denk dat je dan goedkoper uit bent als je gewoon een westernborsttuig aanschaft inderdaad:-))

stokpeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 21:01

ik wil niet pretenderen een groot kenner te zijn, wel luister en leer ik veel van anderen. ( mits het logisch klinkt en te zien is).
Je zegt dat je paard breed is en weinig schoft heeft...
Ik reageer net als SM, kijk voordat je begint met allerlei toeters en bellen alsjeblieft eerst of het zadel wel goed past!
Ik ben een paar jaar geleden ook overgestapt op western, en heb heel wat zadels gepast en bekeken en met er in verdiept...
heb geleerd hoe je kunt voelen en zien hoe het ligt!
met haflingers heb je een vergelijkbaar probleem, zo'n beetje alle zadels schoven en lagen gewoon niet echt lekker op de rug.
Ik ben uitgekomen bij crates ( maar er zullen ongetwijfeld ook andere merken zijn met de goed vorm.
de zadels liggen als een dijk, en je kunt er zelfs als ze niet aangesingeld zijn een beetje op leunen zonder dat ze schuiven.
Ik heb een nieuwe gekocht en later nog een tweede hands ( maar die zijn er niet zoveel van crates) beide met full quarter boom. crates heeft boven full quarter ook nog een zadel dat speciaal voor brede paarden zonder veel schoft is bedoeld zoals haflingers tinkers fjorden enz.

ik ben altlijd zo bang dat je de rug van je paardje stukrijdt met een slechtzittend zadel.

Pino75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 01:32

Citaat:
zadel zal waarschijnlijk niet speciaalvoor dit paard bestemd geweest zijn.misschien ook wel heel los gesingeld ,waar ik trouwens geen tegenstander van ben, zie vaker dat er te strak gesingeld word,had hier toch wel liever een borsttuigje of touwtje gezien.

sorry maar ik heb al verschillende mensen zien rijden op zadels van jou makelaardij en nog nooit zoveel klachten gehoord daarover maar je weet het mooi te brengen en je praatjes zijn goed maar verder zijn je zadels niet passend en vreselijk veel te stug zodat een pasvorm pas verkregen wordt na een aantal jaren pijn leiden voor ruiter en paard dus `t spijt me nogmaals maar laat mensen in hun eigenwaarde zodat ik dat ook bij jou kan doen