[WN] DG Dry Jill voor het eerst in de buitenbaan :D

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paint_Lover

Re: DG Dry Jill voor het eerst in de buitenbaan :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 15:07

Als iedereen maar blijft hameren op bepaalde dingen komt dat me wel degelijk de neus uit!

Wil niet zeggen dat ik alles zomaar in de wind sla maar jullie hoeven er niet over door te blijven hameren! Daarnaast moet ik zeggen dat ik gewoon doe wat me hier geleerd word (en dat is gewoon heel anders dan in NL schijnbaar!) en als ik daar dan ook nog rotopmerkingen over krijg ben ik er wel klaar mee!

Zeg niet dat dit op elke opmerking/reactie geldt maar wel op sommige!

Zoals ik al gezegd heb kan ik met sommige tips wel iets en daar ben ik mee aan het werken! Maar opmerkingen dat t jammer is van zo'n mooie merrie maken het voor mij alleen maar erger! Ik heb het beste voor met mijn merrie!

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 17:55

Lees eens na hoe je zelf schrijft, als of je alles weet , en wij hier in NL niet, je spreekt je zelf tegen , het zat er al in dat achteruit rennen , en daar na haar vorige eigenaar is de beste ranch horse trainer, waar om rent ze dan zo ,als de beste trainer haar vorige eigenaar was?

reneemontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 18:06

Klopt het dat je laatst ook een topic had van je mooie merrie maar dan met dressuur optoming? Leuke merrie en idd vooral lekker veel lol samen hebben en genieten van der. Ben benieuwd wat er volgend jaar uit komt;)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 21:33

Mooi paard heb je!

Rijtechnisch zal ik je niks adviseren (al vraag je wel zelf om tips ;) ), maar kan je wel uit ervaring vertellen dat ook ik van mijn instructrice destijds mijn benen juist moest aanleggen bij mijn ubergevoelige merrie. In bet begin lijkt dat averechts te werken, maar uiteindelijk is ze er zoveel fijner van geworden.
Er is ook verschil tussen je benen aanleggen en aandrukken. Je moet kontakt met het paard kunnen houden. Als je je benen afsteekt ben je juist het kontakt en gevoel kwijt op dat moment. En wordt je hulp als je die wel wilt geven dus ook veel groter, met weer een heftigere reactie. Misschien toch gewoon eens uitproberen?

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 21:50

@MidnightPSan: dat rennen heeft hij er niet ingetraind... Deze merrie heeft amper 6 maanden bij hun gestaan en gezien de strenge winter die we hier hebben gehad is er niet echt veel gereden met haar, daarnaast was Jill van zijn vrouw. De eigenaar daarvoor is n hele rare dame geweest....

Ik zeg nergens dat ik alles weet, dat maak jij er van... Denk alleen dat jij dingen heel anders op pakt dan dat ik ze zeg/bedoel ;)

@reneemontana: klopt idd... Ik wissel lekker af met haar! Thanks en ik ben ook benieuwd wat ze volgens jaar voor veulentje op de wereld gaat zetten maar kan niets anders dan n knap ding worden :D

@simodi: thanks!

Tips ja maar door blijven hameren over een en hetzelfde ding gaat bij mij niet samen.

We hebben absoluut nog dingen waar we aan moeten werken, dat ontken ik ook niet ;)

Ze word steeds minder rillerig/rennerig op mn been dus uiteindelijk komt het allemaal goed...

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 21:57

In je bezit sinds januari 2016 ? ;)

Amparo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 22:10

Je hebt een prachtig paardje!
Heel veel plezier met haar en succes op de show!

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 22:52

Hihihi liss... Niemand die dat heeft gezien ;)

Thanks Amparo!

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 07:41

CubaLibre schreef:
Hoe dan ook, ik ben benieuwd wat jullie van mijn meisje vinden en tips zijn altijd welkom maar onderbouw ze even!

Mooi paardje, zal vast inderdaad een mooi veulentje uitkomen.
Ik ga je geen rijtechnische tips geven.

Wat ik nog wel wil zeggen:
Ik zie bruikbare tips langskomen waar onderbouwing bij zit, stuk voor stuk worden ze aan de kant geschoven. Maw, tips zijn niet welkom.
Jammer dat je niet zo goed tegen kritiek lijkt te kunnen, als je op een andere manier op de tips had gereageerd was de sfeer in dit topic heel anders geweest.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 09:54

En ik vind het nog niet eens kritiek, maar goed bruikbare tips. En ok, elk paard is anders, maar als het paard nu geen been verdraagt, moet je het sensibiliseren, want het is echt wel op die manier dat je het probleem kunt oplossen. Ze buigt nu wel haar hoofd, maar de rug en achterhand doen niks, en dat kun je enkel en alleen met je benen oplossen. Mijn merrie is ook wel érg rennerig, je hoeft er bij wijze van spreken maar je broekspijp tegen te leggen, maar toch moet ik met veel been rijden om haar netjes te krijgen, net zoals QuarterH ook zegt.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 14:30

@PowerReiner: Wie zegt dat tips waar ik iets mee kan meteen aan de kant worden geschoven?

@sevke: Mbt het rennerige op mijn been ben ik aan het werken, meer dan dat kan ik momenteel niet....

Als ik kijk naar hoe sensibel ze was in Febr (ze is eind Jan pas bij mij gekomen) en naar nu dan zijn we al veel verder gekomen maar dit soort dingen hebben gewoon tijd nodig. Ik moest toen namelijk echt mn benen heel goed afsteken en hoef dat gelukkig nu al lang niet meer zo te doen, we komen er wel maar dit heeft bij haar (en bij mij) gewoon meer tijd nodig ;)

Maar prima, nogmaals: Met de tips over het rennerige en het sensibele ben ik aan het werk evenals met mijn handhouding tov de te strakke teugels. Ik weet dat mijn hand bij wijze van spreken bijna op haar nek moet liggen maar ook dit is iets dat er bij mij eerst uit zal moeten (dressuurmiepje geweest voordat ik overgestapt ben). Dit is een leerproces voor mij dus wil aan de mensen die wel netjes tips hebben gegeven even mn excuses maken als ik eigenwijs of enigszins bot over ben gekomen! Dat is nl niet mijn bedoeling geweest :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 15:59

Mijn ruin wil buiten nog weleens opkrullen. Juist dan geef ik been. Ik rij regelmatig met engelse ruiters en die vinden het ook moeilijk te begrijpen dat ik een paard wat wil rennen en opkruld, juist been geef.

Als een paard wil rennen zou je inderdaad veel meer cirkeltjes moeten rijden. Maak ze ook eens groter en kleiner. Als het op de lange zijde nog niet gaat, hoef je nog niet aan de andere kant te komen. Je mag gewoon ergens halverwege weer een cirkeltje inzetten. Heel consequent blijven en blijven herhalen.
Ook tempowisselingen. En dat evt ook aan de longe.

Ik zou nu nog echt niet op shank en 1 hand trainen. En als je op shanks traint, gewoon op 2 handen als dat nodig is.

Ik wil wel zeggen dat je zelf foto's plaats met een verhaal erbij en dan kun je reacties verwachten.

Veel Nederlanders zijn ook in Amerika geweest om daar rond te kijken en of te trainen. Verschillende ook langere tijd en meerdere malen en bij diverse trainers. Dan krijg je toch wel een net gemiddelde zoals het daar gebeurt.

Ook komen er diverse trainers weleens naar Europa waar mensen ook were clinics van volgen. Neem bijv een Jimmy vd Hoeven die daar traint en hier zijn kennis overdraagt.

Ga zelf ook eens bij andere stallen kijken en andere trainers. Nu heb je 1 persoon waar je alles klakkeloos van aanneemt. En Amerika is groot, dus dat ze daar in die omgeving de beste zijn, hoeft niet zoveel te zeggen.

Je moet gewoon nog heel veel leren en dat is niet erg, dat moet iedereen. Ook mensen die al 20jr rijden moeten nog leren, willen ze bij blijven.

Maar je moet ook wel een beetje leren dat kritiek komt uit kennis en ervaring en dat je daar netjes mee om kan gaan. Mensen willen je helpen en adviseren zonder dat ze daar enig belang bij hebben. Ja, hun sport en liefde voor paarden.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 07:38

Nog een goede tip is : train met split reins ipv romal reins. Kun je veel meer mee, en je kunt haar makkelijk eens op twee handen nemen. Romal reins zijn voor paarden die 'af' zijn, en dat is deze nog lang niet. Trouwens, ik draai al wat jaren mee in de western, en ook de (wereld)topruiters trainen nooit met romals, maar altijd gewoon met splitreins en pakken hun paard ook af en toe nog eens op twee handen. Ja, ook in de usa, want daar heb ik ook al gezeten :D

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 07:44

@superpony: ik rijd engels op 'n pony die graag opkrult en dan rennerig wordt. Nou, dan wordt er ook gewoon been gegeven hoor. Zal niet aan "engels" liggen maar aan t individu denk ik.
Laatst bijgewerkt door rien10 op 22-04-15 08:17, in het totaal 1 keer bewerkt

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 08:12

sevke schreef:
Nog een goede tip is : train met split reins ipv romal reins. Kun je veel meer mee, en je kunt haar makkelijk eens op twee handen nemen. Romal reins zijn voor paarden die 'af' zijn, en dat is deze nog lang niet. Trouwens, ik draai al wat jaren mee in de western, en ook de (wereld)topruiters trainen nooit met romals, maar altijd gewoon met splitreins en pakken hun paard ook af en toe nog eens op twee handen. Ja, ook in de usa, want daar heb ik ook al gezeten :D

Ben zowel bij Tom McCutcheon als Tim McQuay geweest, heb daar veel ruiters zien rijden/trainen waaronder Tom en Tim themselves. Iedereen reed inderdaad met split reins.
Nu moet ik ook zeggen dat ik nooit anders heb geleerd. Ik rijd ook alleen maar met split reins en voor zover ik heb gezien een groot deel van de westernruiters.

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 11:59

Naar romal toe trainen is toch heeeeeel anders dan met split's rijden, wat voor ons bij de reining ed. gebruikelijk is , is om met een leveridge bit te rijden ,maar met de romal hoor je met een signal bit te rijden.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 13:01

Maar volgens TS is dit een leverage bit, en geen signal bit. Wij hebben in de usa ook top pleasureruiters zien trainen, en daar reed ook iedereen gewoon met split reins en nam iedereen ook af en toe zijn paard op twee handen. Op show zag je dan wel romals.

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 13:51

Juist , daar om is het imo raar dat een instructeur, zeker als je nog maar net met een paard aan de gang gaat , niet gewoon een snaffle aanraad, zeker als iemand uit de dressuur komt.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 14:12

Waarom ben je begonnen met een snaffle en snel overgegaan naar dit bit?
Rennigheid krijg je er niet uit met een scherper bit.

Serieuze vraag!

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 14:42

Ze heeft op beide bitten gelopen! Was voordat ze van mij werd al gereden met een shank bit maar ook af en toe op een snaffle.

Ik heb met splits gereden, ben nu op de romal overgegaan omdat we dit op wedstrijd ook gaan gebruiken.....
Afbeelding

Mbt tot je vraag PowerReiner: Ze loopt vele malen lekkerder op een shank dan op een snaffle..... Ze is veel rustiger in haar hele houding (en dan heb ik het niet over het rennerige, iets dat ook al steeds minder word overigens).

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 20:29

Maar dit paard is toch helemaal nog niet klaar om op romals gereden te worden ? Wat is het nut daar dan van ?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 22:18

Maar dat is geen reden. Er is iets mis als je paard niet goed loopt op snaffle. Dan heb je of de basis niet goed, een verkeerde snaffle of ze heeft ergens last in haar lijf etc.

Op een shank en zo kort als jij rijdt kan een paard niet anders dan buigen en dat lijkt misschien beter, maar is het niet. Je ziet duidelijk op de foto's dat ze ook niet goed over haar rug loopt en haar achterhand er beter bij moet onder andere.........

Er zijn ook veel trainers die kunnen laten zien dat ze alles beheersen zonder hoofdstel en bit. Als een paard een goede basis heeft ga je over naar shanks als dat nodig is voor wedstrijden bijv. Maar dan nog steeds is het niet om je paard bij elkaar te trekken of bij je te houden.

Het is niet rot bedoeld, maar het zijn je eigen reacties waaruit blijkt dat je je toch nog meer moet verdiepen. Een shank is ook niet zomaar iets. Op 1 hand rijden kan ook best beginnen met een snaffle. Soms is het zelfs een hulpmiddel om mensen te laten zien of voelen hoe het werkt.