Wat voeren jullie je endurance paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 21:34

Jessix schreef:
Mijn engels volbloed was ook niet op gewicht te houden zonder krachtvoer en kreeg een minimaal van 2 scheppen basis brok en/of muesli. Daarnaast 's avonds nog een emmer bietenpulp met zemelen. Na het werk gaf ik hem gerust nog een halve schep muesli. Mijn paarden hebben altijd onbeperkt ruwvoer tot hun beschikking.

Ja maar in een Ferrari tank je ook geen diesel. Maar zonder gekheid. Volbloeds staan er om bekend dat daar wel wat in moet. Heb er verschillende gehad en hoe mooi ik alleen land of hooi ook vind. Die van mij redden het daar niet mee.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 22:08

Hier kruising New Forest x Arabier, en in voeren echt 'een pony'. Vrijwel 2x per dag berg hooi met halve schep ponybix en ze ziet er riant uit }:0
Ook na een wedstrijd merk ik niets aan haar, niet ingevallen, niets :7
Ze lopen sinds 2 weken weer op het land (staat nog niet veel op, dus veel pakken ze daar niet van), maar merk direct dat ze voller zijn trouwens, want eerst kreeg ze er ook schep (uitgeweekte) pulp bij plus grasmix van Hartog. Dat krijgt ze nu niet meer (anders wordt ze moddervet).

Het is niet dat ze veel uit het land halen maar het geeft ze rust merk ik denk dat ze daardoor voller zijn / meer kunnen opnemen uit het voer wat ze krijgen.
Die stress factor is wel iets wat per paard enorm kan verschillen. Heb een 3/4 arabier 1/4 draver en die is op de wei ook veel ronder en voller dan op stal, terwijl ze op stal dus ook pulp kreeg en muesli en nu dus niet meer.

Pony traint iets van 40/50 km/week, dus niet super bijzonder of zoiets maar ze is wel aardig bezig :)

_suus19_

Re: Wat voeren jullie je endurance paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 22:09

Fijn te lezen dat iedereen toch best wel wat krachtvoer geeft. Ik geef nu 1/2 brok en 1/2 muesli. Wil ook niet uit het niets ineens heel veel gaan geven. dus ik kijk dit even aan om te zien of het beter gaat. Hij lijkt al wel wat meer energie te krijgen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 05:21

_suus19_ schreef:
Fijn te lezen dat iedereen toch best wel wat krachtvoer geeft. Ik geef nu 1/2 brok en 1/2 muesli. Wil ook niet uit het niets ineens heel veel gaan geven. dus ik kijk dit even aan om te zien of het beter gaat. Hij lijkt al wel wat meer energie te krijgen.

https://www.dropbox.com/s/wuy57j2ou0otc ... 0.jpg?dl=0
hier mijn oudje,waar ik dus vroeger enorm veel in propte maar wat goede voordroog helpt echt.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-15 07:17

Die is idd niet te dun :)
Maar ik weet niet hoeveel je met haar doet? Wij voeren ook goede kwaliteit voordroog, dus daar kan het niet aan liggen. Dit is ook bijna 2 jaar lang wel genoeg geweest. Paard valt nu echter best wel in en is futloos, nu hij harder aan het werk moet.

In mijn profiel staan wel foto's van een paar jaar terug, toen was hij zelfs bijna te dik. Het kan dus wel en ligt niet perse aan het volbloed zijn.
Zo was hij in januari nog:
Afbeelding

De laatste maanden loopt hij meer en valt hij gewoon echt terug. Ik kan heel duidelijk al z'n ribben voelen en ook bij z'n kont wordt het vierkanter en puntig..
Niet echt een charmante foto, en de wintervacht verbloemt mooi de ribben, maar je ziet wel dat hij hoekiger wordt. Ook bij de ruggengraat.
Afbeelding

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 11:02

Mijn pony is ook onwijs moeilijk op gewicht te houden.
ze krijgt 's avonds en 's ochtends een halve schep cavalor endurix met olie eroverheen en luzerne. Sochtends en als ze op stal gaat krijgt ze een berg voordroog. Savonds laat krijgt ze nog slobber en als het voordroog o is wordt het aangevuld.

vergeleken met de andere paarden op stal krijgt ze echt veel. Maar helaas is ze wel het dunste... Ze valt nog steeds erg snel in en is best onrustig op stal. Hopelijk wordt het straks beter, inmiddels is ze al rustiger dan ze was en komt ze een beetje bij maar alsnog kan ik haar ribben iets te goed voelen. Zichtbaar zijn ze gelukkig niet meer.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 12:38

Gebruik je geen dikke deken dat kost ook minder energie om zich warm te houden.ik laat mijne in de vacht komen en word het echt koud krijgt ze 200gr er op.nu staat ze weer zonder.kan wel natuurlijk zijn dat je er veel mee doet nu.maar paar jaar geleden toen mijn merrie in de winter altijd best mager was voerde ik anders en deed er even veel mee als nu en nu met ander voer belijd blijft ze wel op gewicht en ik voer dus vooral voordroog.maar succes met je paard op die bovenste foto,s ziet hij goed uit,hij heeft geen wormen ofzo dat is ook uit gesloten?

minibinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 14:42

Is hij gecontroleerd op wormen?
Als ik de foto's bekijk moet ik aan leverbot denken, heeft mijn paard ook gehad. Die werd ook steeds hoekiger, magerder en kreeg een doffe vacht, ze was ook futloos, weinig kracht in d'r lijf. Ik heb toen bloed laten afnemen en toen kwam er leverbot uit.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-15 15:26

Hij heeft vanaf september een regendeken op, als het wat kouder wordt regendeken met fleece, en als het gaat vriezen 200 gr deken. Hij heeft nu sinds twee weken weer de regendeken met fleece op..

Hij wordt wel regelmatig ontwormd, maar inderdaad niet op gecontroleerd. Kan ik nog wel eens laten doen. Jammer dat de dierenarts net vorige week is geweest :P
Leverbot kende ik helemaal niet, maar hij staat wel regelmatig in een natuurgebied met vijvers, waar hij waterplanten eet en water drink van de kanten.. Ook heeft hij wel wat weg van de symptomen. Toch maar weer de dierenarts laten komen dan...

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 15:32

_suus19_ schreef:
Hij heeft vanaf september een regendeken op, als het wat kouder wordt regendeken met fleece, en als het gaat vriezen 200 gr deken. Hij heeft nu sinds twee weken weer de regendeken met fleece op..

Hij wordt wel regelmatig ontwormd, maar inderdaad niet op gecontroleerd. Kan ik nog wel eens laten doen. Jammer dat de dierenarts net vorige week is geweest :P
Leverbot kende ik helemaal niet, maar hij staat wel regelmatig in een natuurgebied met vijvers, waar hij waterplanten eet en water drink van de kanten.. Ook heeft hij wel wat weg van de symptomen. Toch maar weer de dierenarts laten komen dan...

Succes ts

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-15 16:16

Dankje :) komt vast wel goed

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 12:45

Twee weken terug ben ik naar het EEHNC geweest. Bijzonder goed om te horen dat iedereen (artsen, nutritionisten, topsporters, etc) terug komt op het voorzien in de energiebehoefte door middel van zetmeel en suikers. De basis is het ruwvoer en een vitaminekorrel (nutriëntwaarden in ruwvoer in Nederland is helaas niet meer wat het is geweest waardoor we wel moeten). Daaromheen stel je je rantsoen samen om in de energievoorziening te voldoen. Het gaat dan voornamelijk om voedermiddelen laag in suiker en zetmeel en hoog in vet. Zelf voer ik op dagen van trainingen onbeperkt hooi, 120 gram Marstall Force, 1200 gram Cavalor Fiber Force, 250 ml olie en een vitamine E pil (400 IE) van het Kruidvat. Op dagen van rust halveer ik de hoeveelheid Fiber Force. Ik schommel niet te veel met de olie omdat dit een te grote omslag is voor het digestiestelsel. Dit rantsoen dekt ruim de behoeften; paard zit prachtig in de spieren, mooie zachte glanzende vacht en geen bom van energie, maar wel genoeg energie voor de duursport :)

Als je precies wilt berekenen of je rantsoen voldoet aan de behoefte, kan je je rantsoen in dit programma berekenen: www.cavalsoft.com.

Aileen_Noël

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 14:30

Daarom ben ik nu begonnen met Pavo topsport muesli en Care 4 life half om half (kilo totaal per dag) Ben benieuwd!

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 14:43

Pavo is gelukkig steeds meer de goede kant op aan het werken. De TopSport is zeker in vergelijking tot ander sportvoer van Pavo echt een verbetering (zeker het hoge vetgehalte!), maar ik vind het zetmeelgehalte nog wel aan de hoge kant... Ik zou toch max 10% suikers+zetmeel aanhouden :)

Ik vind hem trouwens wel vreselijk duur zeg!

Aileen_Noël

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 15:01

Klopt !! Daar heb je helemaal gelijk in. Alsof je een emmer leeg kiept.Ik zat eerst ook olie bij te voeren en allerlei supplementen en nu krijgt ze echt alles binnen . ik geef nu ook speedibeet vermengd met slobber bij, dat vindt ze ook erg lekker !