[WN] western voer / mix ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ladypaard

Re: western voer / mix ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 11:27

hm ik ga eens kijken wat er precies zit in wat ik nu voer,
Ruwvoer krijgen ze bijna onbeperkt, en mevrouw is ineens weer veel te dik. Dus moet nu even dan goed gaan kijken of ik bepaalde dingen kan minderen, terwijl energie omhoog gaat.
dank jullie voor extra uitleg.

anhighwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 11:03

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 11:11

Klinkt interessant maar er wordt gesproken over aanmeten. Ik vermoed zo dat ze daar een lecherantenne voor willen gebruiken. Daar hoor je momenteel veel over namelijk. Valt wat mij betreft in dezelfde categorie als 'healing' via een foto. Niet mijn ding.
Mocht het aanmeten op een andere manier gaan dan hoor ik het trouwens graag want het concept van kruiden vind ik wel echt interessant.

anhighwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 11:27

yep troi...zelfde gevoel hier, maar de kruiden spreken mij aan...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 14:13

Ik heb een tijd voer met kruiden gevoerd en dat beviel toch minder goed. Kruiden moet je denk ik toch meer gericht geven dan standaard in een voer.

Het mooiste zou zijn als je een goed ruwvoer hebt van paarden mengeling gras. Dan iets erbij van bomen schors en andere gewassen die een paard natuurlijk eet en zorgt voor een gevarieerd dieet. Paarden mogen best wat meer moeite doen. Als je onbeperkt ruwvoer aanbied zou het mooi zijn als ze daarvoor heen en weer moeten lopen, meer moeten zoeken en afgrazen. ( hooi kan in net of een ton met gaten etc )

Als je weet wat je voert, kun je bijvoeren. Langzaam energie afgeven of snel zijn grote verschillen. Spieropbouw kun je met voer ondersteunen, maar de rest is puur training.

Een gras/hooi buik is logisch. Maar mijn ruin heeft bijv een buik door eten en geen trainen. Ga ik de bovenlijn weer trainen, zal de buik ook nog weer minder worden.

Ik zie paarden op onbeperkt ruwvoer staan die te weinig bewegen. Zodra die gaan lopen, mesten ze aan 1 stuk door en er komt vaak veel lucht vrij. Geld ook voor paarden die veel hardvoer krijgen.
Het is echt verbranden, verbranden......een paard is niet gemaakt om te eten en niet te bewegen.

myrnaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 09:47

Ik heb mijn paard (arab) laten doormeten en daar kwam uit dat pavo all sport voor hem het beste was. Ik geef dat nu bijna een jaar en hij doet het er super op. Hij kreeg al onbeperkt hooi en staat in een loopstal dus aan (darm)beweging geen gebrek.
Daarvoor had ik al heel veel voersoorten geprobeerd maar nooit het gewenste resultaat. Hij ziet er nu echt top uit en voelt zich ook super!

SDLT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 15:52

Ik heb pas een 4 jarige paint merrie gekocht, alleen moet ze echt nog veel bespiering krijgen.
Ook is ze best mager, ze is trouwens een kieskeurige eter. Nu heb ik naar verschillende merken gekeken zoals St Hippolyt Nutristar, Marstall etc. Wat zouden jullie aanraden? het doel is 3 keer in de week in de bak rijden en 1 keer in de week een buitenrit.