Ik heb een tijd voer met kruiden gevoerd en dat beviel toch minder goed. Kruiden moet je denk ik toch meer gericht geven dan standaard in een voer.
Het mooiste zou zijn als je een goed ruwvoer hebt van paarden mengeling gras. Dan iets erbij van bomen schors en andere gewassen die een paard natuurlijk eet en zorgt voor een gevarieerd dieet. Paarden mogen best wat meer moeite doen. Als je onbeperkt ruwvoer aanbied zou het mooi zijn als ze daarvoor heen en weer moeten lopen, meer moeten zoeken en afgrazen. ( hooi kan in net of een ton met gaten etc )
Als je weet wat je voert, kun je bijvoeren. Langzaam energie afgeven of snel zijn grote verschillen. Spieropbouw kun je met voer ondersteunen, maar de rest is puur training.
Een gras/hooi buik is logisch. Maar mijn ruin heeft bijv een buik door eten en geen trainen. Ga ik de bovenlijn weer trainen, zal de buik ook nog weer minder worden.
Ik zie paarden op onbeperkt ruwvoer staan die te weinig bewegen. Zodra die gaan lopen, mesten ze aan 1 stuk door en er komt vaak veel lucht vrij. Geld ook voor paarden die veel hardvoer krijgen.
Het is echt verbranden, verbranden......een paard is niet gemaakt om te eten en niet te bewegen.