[WN] western met springpaard ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Re: western met springpaard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 12:29

Als hij er eerst wel mee kon omgaan en nu niet dan zou ik hem toch eens laten nakijken. Wellicht heeft hij last van zijn gebit of zit hij ergens vast in zijn lichaam en kan hij daardoor niet omgaan met de druk. En kijk ook eens kritisch naar je instructeur, want het kan ook zomaar een rijtechnisch probleem zijn.

Darley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 12:33

Ja, dat klopt.
Tandarts komt volgende week
Osteophaat had ik een aantal dagen geleden gemailt. Hopelijk snel reactie.
Verder behandeld een vriendin van ons hem, ontspanningsbehandeling.

Al om al lijkt me western een leuke tak om uit te oefenen, zowel recreatief als wedstrijdgericht.
Ik wil echt graag iets vinden wat we beide leuk vinden, waar we lol in hebben.
Dressuren is leuk, vind ik, maar mijn paard gaat voor en moet het tevens ook leuk vinden

:)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 12:34

Ik herken heel erg wat je zegt. Dat is voor mij precies de reden geweest om over te stappen op western. Om vervolgens tot de conclusie te komen dat ik waarschijnlijk helemaal nooit was overgestapt als ik mijn huidige instructeurs eerder had leren kennen. Het probleem ligt veel vaker bij de instructie dan bij de discipline. Mijn huidige westerninstructeurs hadden mij als dressuurcombinatie ook prima kunnen helpen. De basis verschilt echt niet zoveel.

Je zou dus ook eens kunnen kijken naar een goede westerninstructeur in jouw buurt, die niet denkt vanuit een plaatje, maar denkt vanuit het paard. Want dat is vaak het probleem. Het moet er zo uitzien in de dressuur, dus druk aan de voorkant, vergeet de achterkant en hij loopt in de krul (heel gechargeerd, ik weet dat er ook goede instructeurs zijn, maar de hedendaagse instructeur lijkt zich steeds meer te richten op wat er in de ring gewenst is). Mijn ervaring met western is juist: denk vanuit het paard. Hoe kan hij anatomisch op zo'n goed mogelijke manier zijn lijf gebruiken? Pas je als ruiter daar aan aan. Een hele andere manier van benaderen.
Als je toch bij de dressuur wil blijven, kun je eens kijken naar een klassieke instructeur.

Verder denk ik dat je met ieder paard in elke discipline terechtkunt. Mits je geen hoge wedstrijdambities hebt. Wil je gewoon lekker je paard goed trainen, af en toe een wedstrijdje rijden en geen topniveau willen behalen, kun jij je springpaard prima omscholen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 12:35

Dan zou ik die onderzoeken even afwachten. Omscholen naar western is best prijzig is mijn ervaring. Een goed westernzadel heb je niet voor 100 euro en het valt niet mee om goede instructie te vinden in bepaalde gebieden. Maar als je het zelf leuk vind moet je het natuurlijk gewoon doen, het is hartstikke leuk :D

Darley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 12:47

Dankjewel voor je reactie Amanda !

En capopjekop, de onderzoeken wacht ik zeker af, mijn paard is een rare met wisselen geweest, dus wellicht heeft hij last van een bepaalde tand die niet kan slijten (zit geen tand tegen aan) die moet dus gevijlt worden

had net ook een mailtje van de osteophaat, die het ook slim vindt om een afspraak te maken.

Western lijkt me gewoon ook gaaf haha,altijd al gaaf gevonden
Die vriendin van ons heeft een walking horse waarmee ze western rijdt, heeft nog een zadel liggen wat wij een keer mogen laten passen op ons paard, heel aardig van haar

we zullen zien. Heel fijn dat jullie allen zo meedenken en informatie geven :)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 13:10

Ik snap nooit dat mensen zeggen dat de basis van western en engels bijna hetzelfde is. Dat is het namelijk in mijn idee totaal niet.
Sterker nog, de basis van een pleasure training en reining zijn al geheel anders! Iig serieus wedstrijd gericht.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 13:18

Je basis zal met alle disciplines nog steeds zijn: een soepel paard, voldoende spierkracht om te dragen, goed ruggebruik, ondertredende achterhand, nageeflijk.
Of je nu recreatief buiten rijdt of op hoog niveau wedstrijden traint.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 13:22

Dat klopt. Maar hhoe je dit wilt zien en wat je doet om dat te bereiken is een flink verschil.

Ik heb de grootste moeite gehad om van pleasure/all around ruiter over te stappen naar reining bv. De helft van wat ik altijd had geleerd kon ik vergeten en helemaal anders doen.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 13:24

Of kijk bv naar ankie in de reining. Top dressur ruiten maar is nu al jaren bezig met reining en heeft er nog steeds de grootste moeite mee en komt. Niet verder dan een 70 met een 74 paard.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 13:39

Maar dan heb je het over de top. Dat is niet te vergelijken inderdaad.
Maar in de basis, wanneer je start met een paard, werk je altijd naar de basisbeginselen toe. Ontspanning, rchtgericht, enz.
Verder in de ontwikkeling zal je absoluut verschil krijgen. Oprichting, of juist niet, enz. Dan heb je nog steeds een basis om je paard correct te trainen, maar je afwerking zal heel anders zijn.

Ik hoop dat ik een beetje duidelijk kan maken wat ik bedoel :+

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 15:33

Ik snap wat je bedoeld mmaar ben het niet met je eens :)
De beginselen van sturen, wijken voor druk, het nageven aanleren enzo daar zit het verschil voor mij al in.
Je kan het beter meteen goed doen zoals je het later ook doet.
Alleen al de hulp om je paard van stil naar stap te krijgen is al anders. Laat staan de rest.
Het zit hem in details inderdaad, maar juist die details zijn belangrijk. Zeker voor een jong paard.

Darley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 16:03

quarterH schreef:
De beginselen van sturen, wijken voor druk, het nageven aanleren enzo daar zit het verschil voor mij al in.
Alleen al de hulp om je paard van stil naar stap te krijgen is al anders. Laat staan de rest.
Het zit hem in details inderdaad, maar juist die details zijn belangrijk. Zeker voor een jong paard.

Interessant wat je verteld.

Is het dan wel gewoon mogelijk om een (jong) paard dit alsnog te leren, ook al kent het ook andere hulpen?
(puur interesse)
:)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 16:06

Ja tuurlijk, alles kan. Maar het is wel lastiger dan het ze meteen 'goed' aan te leren. Anders moet je ze eerst dingen afleren en weer anders aanleren en dat is verwarrend en lastig voor ze.
Ik denk ook dat de begin basis van een jong paard heel belangrijk is. Wat hij daar leert (positief en negatief) kun je altijd op terugvallen.
Daarom ben ik er ook altijd voor om een jong paard de eerste maanden naar een pro te brengen (waar je vertrouwen in hebt) want als je daar fouten maakt heeft het paard hier de rest van zijn leven last van.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 16:16

Basis zou bij goed opgeleide paarden vrijwel hetzelfde moeten zijn, maar het verschil ligt hem dan meteen in de stijl die je rijdt.
De Texaanse ( wedstrijd) westernstijl heeft weinig te maken met de huidige, wedstrijd, dressuur. Net zo weinig als de klassieke dressuur met die wedstrijd dressuur te maken heeft.
De Californische westernstijl heeft bijv. bar weinig overeenkomsten met de Texaanse stijl ( zelfs de zadels zijn anders!) en heeft weer meer overeenkomsten met de klassieke dressuur.
Maar toch zou de basis, waar altijd op teruggegrepen moet kunnen worden, hetzelfde moeten zijn. Uiteindelijk gaat het om paardrijden, en als je op de juiste wijze dressuur rijdt, dus met minimale hulpen en teugelcontact, is western rijden echt niet zo heel anders. Ja, de eindresultaten misschien, maar in feite zou ieder paard met de juiste basis, die niet een jaartje of minder duurt, maar jaren en waar je eigenlijk altijd mee bezig blijft alle trucjes zonder probleem moeten kunnen aanleren of het nu om stoppen of spinnen gaat of om piaffe en passage.
Onze paarden zijn, met hulp van klassiek geschoolde trainers, opgeleid, de 1 een western trainer, de ander een dressuurtrainer; de basis is identiek!
De uiteindelijke oprichting zal bij het western paard een stuk minder zijn maar het neus op de grond hoort echt bij de Texaanse ( wedstrijd) stijl. zo zal een goed opgeleid in de Californische stijl nooit lopen. Dat is ook beter van niet want op die manier wordt de rug niet optimaal gebruikt, de voorhand niet ontlast e.d. Maar elke stijl heeft zijn voor en tegenstanders, dat is prima. Dus bedenk wat je wil, je kan dressuur rijden met vrijwel geen contact als je het bij de juiste , zeer schaarse, instructeurs leert. Je kan western leren rijden, met weinig contact, waarbij je paard helemaal uit elkaar loopt en niet in balans omdat je bij de verkeerde trainer terecht komt. De mode-term "rechtrichten" is niks anders dan je paard zuiver en flexibel in balans rijden, iets wat zowel bij western als dressuur hetzelfde is.

Californisch ( Vaquero stijl) westernpaard met een bepaalde mate van oprichting maar absoluut nooit met de neus op de grond: ( ruiter Bruce Sandifers) http://4.bp.blogspot.com/_il1pQT0vzO8/T ... +horse.jpg
Klassiek geschoold dressuur paard ( ruiter Nuno Oliveira) let op het lichte teugelgebruik: http://avilionclassicaldressage.com/Ima ... fe1200.jpg

Overigens wel 2 verschillende paarden rassen ( Lusitano en quarter) dus de hals aanzet geeft ook een andere houding.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 28-12-14 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Darley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 16:18

quarterH schreef:
Ja tuurlijk, alles kan. Maar het is wel lastiger dan het ze meteen 'goed' aan te leren. Anders moet je ze eerst dingen afleren en weer anders aanleren en dat is verwarrend en lastig voor ze.
Ik denk ook dat de begin basis van een jong paard heel belangrijk is. Wat hij daar leert (positief en negatief) kun je altijd op terugvallen.
Daarom ben ik er ook altijd voor om een jong paard de eerste maanden naar een pro te brengen (waar je vertrouwen in hebt) want als je daar fouten maakt heeft het paard hier de rest van zijn leven last van.

Klopt helemaal wat je zegt.
Zelf heb ik toen ik een jaar of 12 was bij een stal gewerkt, waar ook mijn paard vandaan komt. Vader staat er ook. We moesten daar zelf de paarden zadelmak maken en beleren..
Zo is dit ook met mijn eigen paard gebeurt dus. Toen hij eenmaal begon te puberen (zijn ook weg van die stal gegaan) had ik zelf besloten dat het verstandig was als er iemand anders hem door zou rijden, en hem de basis juist aan te leren. Zo doende had iemand hem drie weken gereden en zaten eigenlijk de basis knoppen er echt op.
Vind het zelf een domme fout die we hebben gemaakt door hem toen zelf alles te leren, maar ja, het zij zo. Gelukkig is het wel een lief paard wat vlug dingen oppakt en graag voor je wilt werken dus het komt absoluut wel goed.
Wil gewoon wel iets doen wat we beide leuk vinden.

Darley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 16:23

ElCid schreef:
Basis zou bij goed opgeleide paarden vrijwel hetzelfde moeten zijn, maar het verschil ligt hem dan meteen in de stijl die je rijdt.
De Texaanse ( wedstrijd) westernstijl heeft weinig te maken met de huidige, wedstrijd, dressuur. Net zo weinig als de klassieke dressuur met die wedstrijd dressuur te maken heeft.
De Californische westernstijl heeft bijv. bar weinig overeenkomsten met de Texaanse stijl ( zelfs de zadels zijn anders!) en heeft weer meer overeenkomsten met de klassieke dressuur.
Maar toch zou de basis, waar altijd op teruggegrepen moet kunnen worden, hetzelfde moeten zijn. Uiteindelijk gaat het om paardrijden, en als je op de juiste wijze dressuur rijdt, dus met minimale hulpen en teugelcontact, is western rijden echt niet zo heel anders. Ja, de eindresultaten misschien, maar in feite zou ieder paard met de juiste basis, die niet een jaartje of minder duurt, maar jaren en waar je eigenlijk altijd mee bezig blijft alle trucjes zonder probleem moeten kunnen aanleren of het nu om stoppen of spinnen gaat of om piaffe en passage.
Onze paarden zijn, met hulp van klassiek geschoolde trainers, opgeleid, de 1 een western trainer, de ander een dressuurtrainer; de basis is identiek!
De uiteindelijke oprichting zal bij het western paard een stuk minder zijn maar het neus op de grond hoort echt bij de Texaanse ( wedstrijd) stijl. zo zal een goed opgeleid in de Californische stijl nooit lopen. Dat is ook beter van niet want op die manier wordt de rug niet optimaal gebruikt, de voorhand niet ontlast e.d. Maar elke stijl heeft zijn voor en tegenstanders, dat is prima. Dus bedenk wat je wil, je kan dressuur rijden met vrijwel geen contact als je het bij de juiste , zeer schaarse, instructeurs leert. Je kan western leren rijden, met weinig contact, waarbij je paard helemaal uit elkaar loopt en niet in balans omdat je bij de verkeerde trainer terecht komt. De mode-term "rechtrichten" is niks anders dan je paard zuiver en flexibel in balans rijden, iets wat zowel bij western als dressuur hetzelfde is.

Dankjewel voor deze informatie,
Een goede instructeur/trice is wel zeker van balang.
Zou dan wel iemand zoeken die denkt vanuit het paard en niet vanuit het plaatje, wat vaak wel is.
Had eens rondgekeken ook ivm western lessen maar niet veel mensen die in de buurt lesgeven..

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 16:26

Ik organiseer in juli 2015 een zeer leerzame clinic ( zie onderschrift) van een Amerikaan die al zijn hele leven volgens de Californische traditie rijdt. Misschien leuk om te komen ( kijken) in februari is de Portugese klassieke dressuur trainer er weer. Ik denk dat je, als je die lessen zou zien, ook een heel andere kijk op dressuur zou krijgen ;) http://www.bokt.nl/markt/ad/291268/week ... e-dressuur

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 16:26

Een voorbeeld: aansporen. Je wilt dat je paard bv van stil naar stap gaat. De gemiddelde engels ruiter wil dat het paard direct en abrubt op de beenhulp reaggeert. Aansporen gaat dus vaak op een korte snelle manier ' prik prik' en paard moet hup weg zijn.

Terwijl wat wij willen, is dat het paard rustig wegstapt door een beetje constante druk met je been te geven. Reageerd hij niet meteen is dat niet erg, wij hebben liever dat ze denken 'weet je het zeker' dan dat ze te abrupt voor je been weggaan. Plus, beendruk betekend niet meteen weggaan maar kan ook betekenen nageven of bv de heup geven.

Als jij dan een jong paard in de basis aanleert abrupt en snel te gaan als jij je been gebruikt, en wil je het daarna toch anders (omdat je bv bij reining niet wilt dat ze te gevoelig zijn voor je been en ervoor weglopen) moet je het paard dit weer afleren terwijl hij het juist voorheen zo geleerd heeft.

En dan heb ik het nog alleen maar over de hulp van stil naar stap...

Zet een engels ruiter op een van onze paarden en zo komen al meteen daar in de problemen, ze krijgen ze niet in de stap omdat het paard de hulp anders ggewend is.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 16:31

Een klassiek opgeleide dressuur ruiter en paard leren het ook zo; wat jij beschrijft quarterH is de klassieke rijstijl ...........de hedendaagse "Engelse" rijstijl ( maar ook niet bepaald onbekend onder een te groot deel van de western ruiters, waarvan velen ook alleen maar prikken, schoppen en trekken) heeft bar weinig te maken met echt dressuur rijden, daar zit het probleem.
Ik ken genoeg, klassiek opgeleide dressuur ruiters, die ook op een western paard netjes wegrijden zonder en omgekeerd :o

Darley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 16:34

ElCid schreef:
Ik organiseer in juli 2015 een zeer leerzame clinic ( zie onderschrift) van een Amerikaan die al zijn hele leven volgens de Californische traditie rijdt. Misschien leuk om te komen ( kijken) in februari is de Portugese klassieke dressuur trainer er weer. Ik denk dat je, als je die lessen zou zien, ook een heel andere kijk op dressuur zou krijgen ;) http://www.bokt.nl/markt/ad/291268/week ... e-dressuur

Zal eens kijken !
Leuk :)

quarterH schreef:
Een voorbeeld: aansporen. Je wilt dat je paard bv van stil naar stap gaat. De gemiddelde engels ruiter wil dat het paard direct en abrubt op de beenhulp reaggeert. Aansporen gaat dus vaak op een korte snelle manier ' prik prik' en paard moet hup weg zijn.

Terwijl wat wij willen, is dat het paard rustig wegstapt door een beetje constante druk met je been te geven. Reageerd hij niet meteen is dat niet erg, wij hebben liever dat ze denken 'weet je het zeker' dan dat ze te abrupt voor je been weggaan. Plus, beendruk betekend niet meteen weggaan maar kan ook betekenen nageven of bv de heup geven.

Als jij dan een jong paard in de basis aanleert abrupt en snel te gaan als jij je been gebruikt, en wil je het daarna toch anders (omdat je bv bij reining niet wilt dat ze te gevoelig zijn voor je been en ervoor weglopen) moet je het paard dit weer afleren terwijl hij het juist voorheen zo geleerd heeft.

En dan heb ik het nog alleen maar over de hulp van stil naar stap...

Zet een engels ruiter op een van onze paarden en zo komen al meteen daar in de problemen, ze krijgen ze niet in de stap omdat het paard de hulp anders ggewend is.

Dat is waar ja. Mijn instructeur zegt altijd dat het paard meteen moet reageren vanuit het been, dus je zou je been aanleggen en t paard moet weg zijn..Mijn paard twijfelt juist en wacht, is nooit meteen weg.
Wel interessant dit om te lezen :)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 16:36

https://www.youtube.com/watch?v=rqyV9kGQpEc
https://www.youtube.com/watch?v=Ty3lldxo-LM

en het samenkomen van dressuur en western in 1 sport ;) : https://www.youtube.com/watch?v=vYuuxKNzeds

Jammer dat er zoveel vooroordelen zijn per discipline, onze klassiek ( dressuur) opgeleide Lusitano reageert op dezelfde hulpen als onze klassiek ( western) opgeleide Paint, minimale hulpen van been/ gewicht/ zit en teugels.............
2 trainer, 2 stijlen, 2 paarden, 2 ruiters.......maar allebei even licht aan de hulpen!
Laatst bijgewerkt door ElCid op 28-12-14 16:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 16:38

Maar, om even een ander geluid te laten horen.

Ik heb mijn paard (kruizing Connemara x warmbloed paard) ooit omgeschoold van engels naar western. Dit omdat ik altijd al western wou rijden maar er geen instructie beschikbaar was, dus toen ik na 7 jaar op en westernstal kwam te staan, western gaan rijden.

Ik heb eerst gewoon op mijn engelse zadel gereden; zoektocht naar western zadel was zo makkelijk nog niet; wat hier al gezegt word, pasvorm en kwaliteit, beide niet onbelangrijk. Afijn uiteindelijk met beetje geluk geslaagd voor 600 euro een Continental Equiflex in full quarter.

Afijn, in het begin ging het erg goed; mijn paard is nogal een baasje en die vond het wel prettig dat ze veel meer zelf moest nadenken ipv ik elke pas controleerde. Alleen ook in de western moeten ze gymnastiseren en daar had ze nogal een hekel aan. In de dressuur ook al.

Afijn ik heb haar uiteindelijk aan een amazone gegeven die een klik met het dier had en zij brengt dit paard nu ook afentoe uit in de Reining, pleasure en trail (L2).
Het zal misschien geen topscoorder worden; maar meekomen lukt prima! Een stalgenoot daar rijdt met een KWPN'er, dit gaat ook juist erg leuk.

Tuurlijk zijn ze er niet 'perfect' voor maar he, het gaat om hoe je zo'n dier rijdt, hoe je hem gymnastiseerd, niet wat voor label er op zit.

Enne, westernzadel zit lekker? hahaha, nou echt niet hoor. Harde knoertdingen kunnen het zijn hoor. Ik reed buiten altijd op mijn engelse zadel hahaha

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 16:41

Hangt echt van het westernzadel af, er zijn western zadels waar ik ook niet lekker in zit. Er zijn western zadels in net zoveel soorten en maten als Engels zadels, dus voor ieder wat wils qua maat, model, zitting, beugelophanging, etc. etc.

Darley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 16:50

Toydoll schreef:
Maar, om even een ander geluid te laten horen.

Ik heb mijn paard (kruizing Connemara x warmbloed paard) ooit omgeschoold van engels naar western. Dit omdat ik altijd al western wou rijden maar er geen instructie beschikbaar was, dus toen ik na 7 jaar op en westernstal kwam te staan, western gaan rijden.

Ik heb eerst gewoon op mijn engelse zadel gereden; zoektocht naar western zadel was zo makkelijk nog niet; wat hier al gezegt word, pasvorm en kwaliteit, beide niet onbelangrijk. Afijn uiteindelijk met beetje geluk geslaagd voor 600 euro een Continental Equiflex in full quarter.

Afijn, in het begin ging het erg goed; mijn paard is nogal een baasje en die vond het wel prettig dat ze veel meer zelf moest nadenken ipv ik elke pas controleerde. Alleen ook in de western moeten ze gymnastiseren en daar had ze nogal een hekel aan. In de dressuur ook al.

Afijn ik heb haar uiteindelijk aan een amazone gegeven die een klik met het dier had en zij brengt dit paard nu ook afentoe uit in de Reining, pleasure en trail (L2).
Het zal misschien geen topscoorder worden; maar meekomen lukt prima! Een stalgenoot daar rijdt met een KWPN'er, dit gaat ook juist erg leuk.

Tuurlijk zijn ze er niet 'perfect' voor maar he, het gaat om hoe je zo'n dier rijdt, hoe je hem gymnastiseerd, niet wat voor label er op zit.

Enne, westernzadel zit lekker? hahaha, nou echt niet hoor. Harde knoertdingen kunnen het zijn hoor. Ik reed buiten altijd op mijn engelse zadel hahaha

Ik denk dat ieder paard het in principe zou kunnen, misschien tot een bepaald punt, en zeker de grotere paarden, maar weet je, het gaat erom of je er lol mee hebt ook.
Of je dat nou doet achterstevoren of western of dressuur..

Mij lijken juist die zadels wel fijn haha. Zoals een vriendin van ons heeft die zit als een huis :)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 17:13

quarterH schreef:

Maar wat 'goed' is verschilt niet alleen per tak van sport; zelfs binnen de westernsport ligt het er nog aan welke trainer je tegenkomt. Achterwaarts is bijvoorbeeld zo'n dingetje dat elke trainer bijna anders aanleert imo. Hetzij een fractie anders, hetzij totààl anders. Ik ben in mijn korte tijd als westernruiter nu al wel vier verschillende manieren tegengekomen, en dat lag lang niet altijd aan het verschil pleasure/reining/hunter/allround etc. Dus wat 'goed' is is in the eye of the beholder.