[WN] Paard laten overkomen uit amerika

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Paard laten overkomen uit amerika

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 17:44

Je hebt veel te weinig info over het paard om te weten of het de moeite waard is. Je zegt zelf dat je er niks vanaf weet, dus als je dan advies krijgt, zou ik er toch wat mee doen.

Binnen Europa loopt ook echt wel een goed paard die aan je wensen voldoet.

Ik hoor weleens mensen die in de USA een leuke quarter voor weinig te koop zien staan. Maar waarom zoveel kosten maken en het risico nemen voor een goedkoper paard? terwijl je hier veel meer risico's kan uitsluiten. En dan nog........

Leuk als mensen nog steeds wat uit de USA halen, maar dan moet het wel iets heel bijzonders zijn en dan tellen de import kosten niet meer.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 18:16

superpony schreef:
Leuk als mensen nog steeds wat uit de USA halen, maar dan moet het wel iets heel bijzonders zijn en dan tellen de import kosten niet meer.
Sorry hoor, maar dit vind ik een behoorlijk aanmatigende uitspraak. Wie ben jij om te bepalen wat men wel en niet mag importeren !!
Het is jouw geld niet, jij hoeft er niets mee te doen, dus waarom voor en ander uitmaken dat het 'wel iets bijzonders moet zijn'??

Als TS het geld er voor over heeft om de dure 'postzegel' te betalen is dat haar zaak.
Wat ze met het dier wil doen is ook haar zaak.

Wij kunnen hooguit aanreiken waar ze om moet denken en wat er bij komt kijken. De beslissing is aan haar.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 18:44

Ik vind dat Superpony nochtans een punt heeft. Het moet echt al iets heel bijzonders zijn in mijn ogen, wil het de postzegel + btw + importkosten nog waard zijn. Voor die prijs vind je in Europa ook al iets goeds. De echte goede paarden zijn in de VS niet goedkoper dan hier, namelijk. Als iemand al dat geld ervoor over heeft, is dat zijn zaak, dat gaat niemand van ons iets aan. Al wil iemand 30000 betalen aan een paard en dat dan als weideornament gebruiken, dat moet diegene dan maar zelf weten, maar wij hebben de mogelijkheid ook bekeken, en toch besloten om ervan weg te stappen, omdat het de meerprijs in onze ogen niet waard was, én als je je kijkers goed open houdt en de juiste weg weet, er in Europa ook heel wat kwaliteit te vinden is.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 18:54

Ieder zijn keus toch, waar maken sommige mensen zich toch druk om. Wij hebben allebei onze paarden uit het buitenland, hun moederland, gehaald, de Lusitano komt uit Portugal en de Paint uit Amerika. Al wil iemand een paar ton uitgeven voor een paard waar dan ook! Zie onderstaande spreuk:

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 18:56

@sevke: maar TS heeft al rondgekeken en haar oog laten vallen op iets in Amerika. Dát wil ze hebben :)
Iedereen maakt zijn eigen keus met zijn eigen redenen. Wat voor TS iets bijzonders is zal het misschien in onze ogen niet zijn, maar het is niet aan ons om TS voor te schrijven er van af te zien omdat het het waarschijnlijk niet waard is.

@elcid: zo waar :D

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 19:30

Dat zeg ik toch ook ? Ik zeg alleen dat het voor ONS niet de moeite waard was. Ik kan niet in een ander zijn hoofd kijken. A man must do what a man must do ! En een vrouw ook natuurlijk :D

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 19:50

Ik snap de bedenkingen van iedereen hier. TS heeft veel om over na te denken, maar het blijft haar keuze. Ik begrijp ook de reden waarom men in het buitenland gaat zoeken, zeker als de discipline die TS wil doen, hier bvb. niet zo bekend is.

Echter raad ik TS ook aan om het paard in het echt te gaan bekijken als ze daar de kans voor heeft. Filmpjes en foto's kunnen een heel vertekend beeld geven. En dat zegt nog niks over het karakter. Kijk of het klikt in 'real life' met desbetreffend paard, hoe oud of jong ze ook zijn. Daarbij ook nog eens goed laten testen, keuren, etc. En als alles daar goed is, zou ik niet twijfelen als je het geld ervoor hebt. Wel goed dat TS zich voldoende informeert.

Wat betreft reiners, er zijn in Europa zeker kwaliteitsvolle paarden te vinden :) Daarvoor hoef je niet echt meer naar de USA of Canada. Al moet ik eerlijk toegeven, de paarden die ik hier (Canada) al heb zien rondlopen spreken me toch net meer aan (vnl. op karakter, conformatie, pedigree, etc.) dan de Europese paarden. Al kan dat natuurlijk puur toeval zijn en heb ik gewoon het geluk om met fantastische paarden te werken hier :)

Verder weet ik wat ik koop (mocht het überhaupt doorgaan, het is momenteel maar een idee), en als ik het hele verhaal vertel, zouden jullie ook zeggen dat ik gek ben en beter een paard zoek in Europa haha. Hebben jullie vast gelijk in, maar soms kom je een paard tegen waarmee je zo een speciale band hebt... En in de 21 jaar dat ik met paarden werk, is dit zo een paard... Waarschijnlijk blijft het bij een droom, maar het kan nooit kwaad om rond te vragen en je te informeren naar transportmogelijkheden :)

@ Libera, bedankt voor de tips :)

@DubbelDun, bedankt! Ik heb reeds contact met hen opgenomen (via mail, telefoneren is beetje moeilijk hier) en wacht nu op een antwoord.

@ tsjoender, jeetje wat vreselijk en zonde seg. Blijkt nog maar eens waarom testen zo belangrijk is. Daarom vertel ik iedereen die interesse heeft in een QPA dat testen echt wel een must is. Dit wens je niemand toe. Veel sterkte ermee!

Andere tips/ervaringen Canada-EU altijd welkom. Het is evt. zelfs mogelijk het paard naar de US te brengen, maar moet dan even uitzoeken of het totaalplaatje dan niet duurder uitkomt natuurlijk...
Laatst bijgewerkt door tweety_be op 11-12-14 20:01, in het totaal 3 keer bewerkt

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 19:52

Er is mij wel eens verteld door iemand die regelmatig met paarden vliegt er ook gewoon HTK shetlanders mee reizen dus ach, zo gek is het niet :D

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 21:17

Toen ik met mijn paard meevloog waren er 2 mini shets, 1 mini ezel en 2 veulens op de vlucht aanwezig...............
De mini ezel was toen, incl. transport, goedkoper en beter dan wat er in Europa te krijgen was en de 2 veulens gingen nog door naar Polen.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 23:22

He he... Heelder epistels waarom ik daar geen paard zou mogen kopen :D

Ik ga volledig akkoord met het feit dat het paard getest moet worden, en dat de papieren inorde moeten komen. Anders gaat de koop gewoon al niet door. Een quarter uit amerika zónder papieren??? Das pas belachelijk. En op dat bedrag maakt 95 dollar voor te testen ook niet meer uit hoor, dus daar hoeven jullie jezelf alvast geen zorgen om te maken.

Ik heb rondgekeken in Europa, maar er is geen enkel paard te vinden dat die bloedlijnen heeft, zich in die leeftijdscategorie bevindt, en mijn smaak dan nog eens is qua uitstraling en karakter. Jammer genoeg, had me misschien wat centen kunnen schelen, maar helaas...

Nu hebben we via via eentje gevonden die de moeite waard zou zijn. Ik wou hierbij enkel wat ervaringen uitgewisseld zien, zoals ik al van ElCid had gekregen. Thx trouwens, stonden toch wat dingen in die voor mij enorm interessant waren! Ook gewoon fijn om jouw ervaring te lezen!

De rest mag overigens zijn mening geven, maar daar scan ik wel overheen als daar niks nuttig bijstaat.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 23:34

DubbelDun schreef:
superpony schreef:
Sorry hoor, maar dit vind ik een behoorlijk aanmatigende uitspraak. Wie ben jij om te bepalen wat men wel en niet mag importeren !!
Het is jouw geld niet, jij hoeft er niets mee te doen, dus waarom voor en ander uitmaken dat het 'wel iets bijzonders moet zijn'??

Als TS het geld er voor over heeft om de dure 'postzegel' te betalen is dat haar zaak.
Wat ze met het dier wil doen is ook haar zaak.

Wij kunnen hooguit aanreiken waar ze om moet denken en wat er bij komt kijken. De beslissing is aan haar.

Doe eens even een beetje normaal zeg. Omdat jij een gewoon paard uit Canada hebt, voel je je aangesproken?

Ik zeg niet dat ze niet mag. Ze vraagt info en hier wordt info gegeven. Ook krijgt ze advies om het niet te doen als het te onzeker is, niks meer en niks minder.

Zal me een worst wezen wat een ander met zijn of haar geld doet.

Ik zou er dan naartoe gaan als het toch geld mag kosten, want de info is te beperkt tot nu toe.

Je mag van mij ook een 1000 dollar paard kopen, maar mijn mening ( Nederland, dus ben ik vrij in ) is dat je dan moet kijken of het de extra kosten en risico's waard is. Daarom zeg ik ook dat het dan een bijzonder paard moet zijn, wat hier dus niet te vinden is. Anders heb je feitelijk een paard met een hele dure postzegel dat zelf niet zoveel waard is.
Meestal is het dan pas rendabel bij de duurdere paarden.

Voor de leuk, moet je het idd zelf weten en hopen dat alles klopt en goed gaat.

En Europa is groter dan Nederland, Belgie en Duitsland he?!

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 23:39

Jij mag anders ook even normaal doen. Ik heb ook aardrijkskunde gekregen.

Het is dus inderdaad de bedoeling om daar volgend jaar naartoe te gaan, te gaan rijden op verschillende bekende stallen, en zelf als groom hem mee naar hier te brengen.

En nee, ik ga niet eerst zien, om dan terug te komen, en dan in maart opnieuw naar ginder te gaan en terug te komen. Dat kan ik in een keer ook.

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 23:49

Leef en laat leven.....

Mag ts zelf bepalen of de paarden in Europa goed genoeg zijn.
Ts succes met je keus.
Ik heb geen ervaring met Amerika en kan je niet helpen.

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 13:33

Nedpoint bestaat niet meer. Je kan voor transport eens navragen bij Marc en Catherine Sacré. Zij spreken ook Nederlands. Of Equiflight. Zij kunnen alles voor je regelen: documenten, testen, quarantaine...

Ik zou wel opletten met de aankoop een paard dat nog niet geregistreerd is. Kan een moeilijk en duur geval worden.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 15:25

Klopt, Nedpoint is eigenlijk Equiflight geworden en nu onder leiding van Katie Forest i.p.v. Irmgard Geul.
Zelfde diensten, andere plek, andere naam.
Katie heeft een tijdje de honeurs waar genomen bij Nedpoint en is toen haar eigen bedrijf begonnen, iets dichterbij het vliegveld.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 15:40

Dan vind ik het iets te ver gaan om te zeggen dat Nedpoint nu Equiflight is :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 20:46

Ook Ed Goossens doet toch quarantaine en transport van paarden naar NL of is dat ook niet meer zo?

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 02:58

Ik heb ondertussen een 'quote' binnen voor een paard van Canada naar België te importeren 8)7

Voor vervoer van Langley naar Calgary: CAD$ 500-600 (+/- €355-425)
Voor vlucht van Calgary naar Luxemburg, inclusief 30 dagen quarantaine, nodige documenten, inentigen, taxes, normale veeartskosten, zowat alle kosten, uitgezonderd die van wanneer je paard ziek wordt en extra dierenatst nodig heeft: CAD$ 5810 (+/- €4105)

En dan voor aankomst in Luxemburg, invoerrecht, importkost, BTW, vervoer naar stal in Beek (België), overnachting daar, custom clearance, en vervoer naar eindbestemming bij mij (dit in geval ik geen vervoer vind en is 'slechts' €350, dus dat is niet de grootste kost hier), etc.: €3150

Totaalprijs vervoer paard van Langley naar mij thuis in Belgenlandje: ergens tussen de 7610 en 7680 Euro.

Dit voor een bedrag van ocharme CAD$ 2000 ('vriendenprijsje' voor het paard, stel je voor dat het 10 000 is, wat al meer in de buurt zal komen voor de 'goede' paarden hier, dan komt er nog eens 5x zoveel import en BTW bij!) en dan is er nog geen verzekering of iets dergelijks bij.

Ik denk dat ik mijn droompaardje in Europa ga moeten zoeken... Want dit is er toch net wat over voor mij... Voor dat geld kan ik best een degelijk paard vinden hier, denk ik zo :o

Als iemand een goedkopre 'oplossing' weet wat betreft vervoer, ik hoor het graag haha.

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 04:32

WoW... Dat is best veel!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 09:35

Tja, de 'postzegel' is niet goedkoop. Dromen zijn gratis, maar droompaardjes niet :)

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 16:23

Ik zou ook alleen die test vertrouwen als ik ZELF die haren uit de staart had getrokken... er wordt mij te veel gesjoemeld met deze ellende.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-14 18:12

Er moet wel een beetje wederzijds vertrouwen zijn... Hun naam staat op het spel als blijkt dat ze dan alsnog een positief paard zouden verkocht hebben, en da's niet iets wat zij willen. Er is een vrij goed contact met de verkopers.

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 23:08

Bedek wel , bij Cargo lux en El-Al, polarair en nog enkele maatschappijen gebruiken ze vier paards containers , drie recht ,een dwars , ik heb paarden aan zien komen die dwars gestaan hebben , nou , die waren reisziek , niet lekker , 7 v/d 10 hebben daar zeker last van , alle ''Big guys'' gebruiken Equiflight, met KLM, enige maatschappij met vaste getrainde grooms, bij de eerdergenoemde airlines hebben ze part time grooms. https://www.facebook.com/shawnflaridare ... =1&theater

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 02:26

@MidnightPSan, bedoel je 4 paarden per container? De quote die ik heb gekregen (geen idee welke luchtvaartmaatschappij maar is via Overseas Horse Services) is voor een plaats in een 3-stal container. Geen 4 paarden per container dus.

Equiflight is vanuit de USA (ideaal voor TS), maar helaas niet voor Canada :(.

Overigens contact gehad met de maatschappij en hun vinden de kosten voor (o.a. vervoer) in België ook erg hoog liggen, dus ze gingen even contact opnemen om te kijken of dat niet wat lager kon en/of er eventueel andere opties waren (zoals zelf vervoer regelen ofzo). Ik ben benieuwd!

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 08:47

Je kunt je paard naar TX laten vervoeren.
Midnight stond in SK Canada, en is vandaar naar TX vervoerd.
Bel anders Katie van Equiflight voor info over vervoer naar TX, en eventueel andere info.