[WN] Paard galoppeert wel buiten maar niet in bak.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 18:38

Goed bezig! Zijwaarts gaan, overgangen en travers zijn oefeningen die kunnen helpen, mmits correct aangeleerd en uitgevoerd. Kun je geen les nemen om dit samen te leren?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-14 18:39

Tijdens de vakanties rijd ik haar iedere dag, helaas kan ik haar door school alleen maar in het weekend rijden. Natuurlijk doen we ook veel aan andere dingen zoals grondwerk en wandelen en joggen, dus het is ook niet ieder weekend beide dagen rijden. Ook staat ze 24/7 buiten op een grote weide/paddock dus er is zeker beweging genoeg.

Helaas is de eigenaresse ervan overtuigd dat het paard te oud (20) is om nog intensief les mee te volgen. Eventueel zou ik wel bij de staleigenaresse lessen kunnen nemen maar zij geeft geen westernles, alleen algemeen.

Foto's om te vergelijken:

vijf maanden geleden:

Afbeelding

Twee weken geleden:

Afbeelding

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 18:44

als je toch western rijd kan je de teugels toch gebruiken als hulpmiddel?
daaar bedoel ik mee teugels in 1 hand en 1 keer proberen der kont te raken met het uit einde van je teugels
misschien werkt dat dan ?
als ze de hulpen dan kan hoef je de teugels binnen kort niet meer te gebruiken! succes

Nala

Re: Paard galoppeert wel buiten maar niet in bak.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-14 18:47

Dat zou eventueel wel kunnen ja! Ze heeft wel split reins maar deze zijn op dit moment met een elastiekje aan elkaar gemaakt zodat ze, mocht ik onverhoopt eens vallen, niet op haar teugels kan gaan staan.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 18:56

MorganeR schreef:
Ik moet eerlijk toegeven dat ik in de bak een beetje gespannen ben omdat ik al eens eerder vanuit galop van een fjord gevallen ben, aangezien deze plots blijft staan. Ik probeer zo ontspannen mogelijk te zijn maar ergens kruipt die spanning er toch in.

Als je zelf niet overtuigd bent, gaat het je ook niet lukken je paard te overtuigen. Helemaal niet als ze ook nog eens niet zoveel zin heeft om te galopperen.

Plaats eens een filmpje, kan kunnen we gerichter zeggen wat en waarom e.e.a. niet lukt. Jouw kijk op het probleem hoeft namelijk helemaal het probleem niet te zijn.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-14 18:57

Ik zal binnenkort vragen of iemand even zou willen filmen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 19:30

Tja als ze medisch in orde is, dan heeft ze precies door hoe ze er onderuit kan komen. Moeilijk doen en stilstaan en hoppa galop is klaar.. Heb je al eens een handige ruiter met een zweepje gevraagd? Misschien dat die haar 'erdoor' kan krijgen. Moet je natuurlijk alleen doen als ze echt in orde is!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 19:33

Als je alleen in het weekend kunt dan zou ik er niet aan gaan rommelen. Niet helemaal eerlijk imo. Houd het dan gewoon bij leuke dingen. Je zou in de zomervakantie kunnen proberen het op te bouwen, naar ook dat is krap...

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-14 19:39

Ik wil het juist opbouwen omdat ze met galopperen toch de meeste calorieën verbranden en ik merk hoe veel blijer en beweeglijker ze nu na het afvallen is.

Helaas heeft de eigenaresse liever niet dat ik een zweep gebruik dus doe ik dat ook niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 19:45

Buiten galopperen aan een stemcommando koppelen.
Pas als ze buiten direct op de (stem)hulp zonder versnellen aanspringt dan pas weer in de bak proberen.
Hoe vaker het mislukt hoe kleiner de kans dat het ooit gaat lukken. Fjorden zijn alles behalve achterlijk.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-14 19:47

Ja dat ze niet achterlijk zijn had ik al door! Helaas kan ik niet alleen naar buiten en wil er op dit moment niemand mee.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 19:48

Dan moet je de galop voorlopig uit je hoofd zetten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 19:54

Paard is niet eigenwijs, maar waarschijnlijk niet goed aan de hulpen en ook niet goed in vorm.

Als een lesgeefster je niet kan helpen, is het een hele slecht lesgeefster en moet je op zoek naar een goede. Alleen iemand die je les komt geven en bij je staat, kan je echt helpen. Dat is niet mogelijk vanaf internet.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 19:55

MorganeR schreef:
Helaas heeft de eigenaresse liever niet dat ik een zweep gebruik dus doe ik dat ook niet.

Tja, als zelfs de eigenaresse niet wil dat ze leert galopperen houdt het een beetje op he.

Chess
Woonplaats: een uur rijden van mijn paard en dat heb ik er voor over.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 22:35

Hoe is de bodem van de bak is het niet te hard of te glad, mogelijk kan dat ook een oorzaak zijn.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-14 22:40

Ik heb het in de binnenbak en buitenbakken geprobeerd (een zand, een houtsnippers, een gemixt) en bij alle drie galoppeert ze niet.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 08:18

Een lel op haar kont met het eind van de teugels, als ze niet reageert. Eerst kuit. Geen reactie ? Spoor erbij. Geen reactie ? Tik. En niet te lang doorgalopperen. Een paar sprongetjes, dan terug naar stap en belonen. Niet als een gek rondjes blijven draven, dat heeft geen zin. Probeer vanuit de verzameling aan te springen.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 09:14

Ik rijd zonder sporen omdat ik weet dat mijn benen daar niet stil genoeg voor liggen. Maar dankjewel voor de tips! Ik zal het morgen proberen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 09:18

Als je het gaat proberen moet het ook lukken.
Anders heb je dat paard morgen nog een keer bevestigd dat hij niet hoeft als hij niet wil.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 09:47

Hmm als ik heel eerlijk ben ben ik het eens met sizzle. Je zit nu in een patroon met deze pony dat hij moeilijk gaat doen, jij niet door kan pakken (om wat voor reden dan ook, rijvaardigheid of toch onder de indruk zijn van zijn streken en te terughoudend zijn) en het eindigt met een tevreden pony en een ontevreden ruiter. Dat is voor beide partijen niet goed. Ik zou het voorlopig helemaal laten zitten zelfs en wachten tot je een goede instructeur hebt die kan doorpakken en diegene het laat doen en vervolgens met begeleiding zelf doorgaat. Een instructeur die het ook niet voor elkaar krijgt en ook niet weet hoe dit op te lossen is overigens een slechte instructeur. Dit soort dingen komen veel voor en zijn voor een handige ruiter niet zo moeilijk op te lossen. En ja dan kan het zijn dat pony een pijnlijke bips krijgt de eerste keer. Als de eigenaar dit vervelend vindt moet je overwegen om verder te kijken, in dit geval geven zachte heelmeesters stinkende wonden.

Maar, dan moet je pony wel gezond zijn natuurlijk! Anders zou ik dit niet aanraden.

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 12:47

Heel eerlijk lijkt het me ook dat je op deze manier niet verder gaat komen. Het kan best zijn dat de pony het moeilijk vindt, maar een paar pasjes galop in een bak zou hij toch echt wel moeten kunnen. Je zit nu in een vicieuze cirkel, je probeert te galopperen, hij luistert niet en jullie sluiten af zonder dat hij heeft moeten luisteren. Eigenlijk wordt hij dus elke keer bevestigd dat zo lang hij maar tegenwerkt, hij geen galop moet doen. En jij wordt er alleen maar onzekerder van, want je denkt al op voorhand dat het toch niet gaat lukken. Ik ga volledig met Troi mee, er zou eens een goede instructeur of gewoon een net iets handigere ruiter mee moeten rijden die de pony even kan doorpakken en duidelijk maken dat hij op de hulpen moet reageren. Als de eigenaar niet wil dat de pony eens doorgepakt wordt, dan vrees ik dat je nergens gaat geraken.
Succes ermee!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 13:52

MorganeR schreef:
Ik rijd zonder sporen omdat ik weet dat mijn benen daar niet stil genoeg voor liggen. Maar dankjewel voor de tips! Ik zal het morgen proberen.

Korte conclusie:

- je hebt naar het schijnt een redelijk lui paard
- je mag van de eigenaresse niet met zweep rijden
- je wilt zelf niet met sporen rijden
- eigenlijk ben je zelf ook wel bang om te galopperen

Ik denk toch dat je wat keuzes moet maken om te gaan zorgen dat je paard wel gaat galopperen, want op deze manier gaat niet lukken.

Ga of met zweep rijden of met sporen of stop er gewoon mee en accepteer dat je in de bak niet kunt galopperen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 13:55

Naar voren meppen of trappen hoeft niet per se. Je kan heel veel voorbereidende oefeningen doen dat je paard goed kan aanspringen in galop en galop makkelijker is. Als je trainster dat niet kan, is het geen goede trainster gewoon. Sowieso iemand die zegt dat de pony eigenwijs is, zou ik niet meer laten komen. Er zijn zoveel redenen waarom hij het misschien niet kan of doet. Ik zou hem ook even aan de longe of liever dubbele lijnen laten pakken. Weer kan een GOEDE trainer daarmee helpen. Maar lichamelijke problemen moeten echt uitgesloten worden EN je basis moet wel goed zijn. Weet je paard wat wijken voor druk is? Heb je body control? Hoe gaat het buigen?
OOk zonder zweep en sporen moet je paard netjes in galop kunnen gaan en blijven. Dat zal eerst een paar galopssprongen zijn en daarna een half rondje, dan een heel rondje en meer. Maar zweep en sporen zijn niet de oplossing.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 13:59

Als je buten galoppeert probeer haar dan te verzamelen, niet helemaal lang uitgerekt maar wat korter en ronder. Ik denk dat ze echt de kracht mist.
Buiten kan ze als het ware een aanloop nemen en dan in galop vallen. Nu moet ze sterker worden om haar in galop te laten aanspringen.
Heb je de mogelijkheid om als je buiten galoppeert een volte te kunnen rijden? Probeer deze dan te openen en te sluiten, spierbillen kweken

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 14:00

Kan balans zijn.
In de bak moet je paard natuurlijk de bocht om en meer een cirkel rijden dan buiten wanneer je lange stukken kunt galopperen. Grote kans dat er iets met zijn of haar balans is.