Maar goed, zoals anderen al aangeven; als die aanwijzingen subtiel genoeg zijn, hoe wil een jury aantonen dat er aanwijzingen gegeven worden? Onmogelijk, helemaal als het bij western heel normaal is dat er tijdens proeven gejoeld en gefloten word vanuit het publiek.
Hebben wij ook wel gedaan met een onderlinge wedstrijd dressuur; paard waar ik normaal op rijd liep ineens 3 dagen voor de wedstrijd kreupel. Omdat het maar een onderlinge wedstrijd was, was switchen van paard 3 dagen ervoor geen probleem. Mensen wouden toch graag dat ik meedeed voor de ervaring.
Anyway; paard reageerde ontzettend op de stem van eigenaresse, die me dus ging voorlezen. Tel daarbij op dat ik niet bij machte was om dr echt goed aan het werk te zetten en je voelt hem denk ik wel aankomen; als in proef van galop terug moest naar draf en zij las dat voor; zodra het woord draf viel, ging het paard direct draven...niet zo handig als je nog zeker 20 meter af bent van het gedeelte waar je daadwerkelijk terug moet nemen. Van draf naar stap; idemdito.
Dat dus opgelost door tijdens het voorlezen simpelweg niet de gang op te noemen, maar de term 'terugnemen' te gebruiken.
En met linkergalop had ik nog wel eens dat ze bij mij verkeerd aansprong, wat ik niet altijd direct aanvoel, dus daar hadden we ook een teken voor afgesproken, zodat ik dan wist dat ik dr terug moest nemen en weer opnieuw aanspringen. Overigens hebben we die niet hoeven gebruiken
, die ging goedMag ook niet, maar goed; laat zo'n jury maar eens bewijzen dat we truukjes hebben afgesproken..misschien had ze gewoon geen zin om het onderdeel letterlijk voor te lezen, maar meer richting telegramstijl