Mara2000 schreef:Wat voor mij het belangrijkste is is dat hij braaf is. Dat ik er bij wijze achterstevoren op kan zitten. Want hoe ouder, hoe onzekerder. Ik wil gewoon relaxed rijden en plezier hebben. Ben in jullie ogen vast geen westernrijder maar het rijden neem ik zeker serieus. Maar het 'fanatieke' laat ik aan de jeugd.
Quarters en paints hebben over het algemeen een rustig, cool karakter, met appaloosa's heb ik geen ervaring, maar het blijven kudde dieren en binnen een kudde is er een rangorde. Jij zal ervoor moeten zorgen dat je jezelf kan plaatsen als leider van de kudde en zo krijg en houd je een braaf paard.
Over het inrijden van western paarden, onze paint merrie haar basistraining is begonnen toen ze drie was. De eerste anderhalve maand was alleen onbereden training in de roundpen tot ze ze een mooie, regelmatige draf en galop had en ze de nodige spieren had gekweekt. Van dan af werd het deel bereden groter tot twee en een halve maand later haar basistraining klaar was. Op deze manier werd alles rustig opgebouwd op een tempo dat ons paard kon volgen en verwerken. Het is spijtig dat niet alle paarden zo opgeleid worden.