[SGW] Ergelijke beslissingen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 21:21

Citaat:
5. Weigering:
a. Men spreekt van weigeren, wanneer het paard halt houdt voor een te springen hindernis. Het stilstaan, onmiddellijk gevolgd door het springen vanuit stand wordt eveneens als een weigering bestraft.b. Bij waterinlopen mag een kleine aarzeling nooit een weigering tot gevolg hebben als het totaalbeeld voorwaarts blijft. Bij afsprongen mag een paard/pony even aarzelen om zijn landing te taxeren. Dit is in overeenstemming met de africhting van paard/pony en deze kleine aarzeling moet derhalve niet als een weigering worden aangerekend.

Zo staat het in het reglement eventing van de KNHS.

@m-d-H, als jij het anders geinstrueerd hebt gekregen op een officiele wedstrijd dan vind ik dat heel raar....

janahxginger

Re: Ergelijke beslissingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 21:22

volgens mij is dat dan in belgië geen weigering, of ik ben fout :+

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 21:28

Bar schreef:
Citaat:
5. Weigering:
a. Men spreekt van weigeren, wanneer het paard halt houdt voor een te springen hindernis. Het stilstaan, onmiddellijk gevolgd door het springen vanuit stand wordt eveneens als een weigering bestraft.b. Bij waterinlopen mag een kleine aarzeling nooit een weigering tot gevolg hebben als het totaalbeeld voorwaarts blijft. Bij afsprongen mag een paard/pony even aarzelen om zijn landing te taxeren. Dit is in overeenstemming met de africhting van paard/pony en deze kleine aarzeling moet derhalve niet als een weigering worden aangerekend.

Zo staat het in het reglement eventing van de KNHS.

@m-d-H, als jij het anders geinstrueerd hebt gekregen op een officiele wedstrijd dan vind ik dat heel raar....

Ja toch wel :)

Hmm raar dan...

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 21:35

Herkenbaar. Pas op een (oefen)cross geweest met dochter en haar pony. De meeste hindernisjury's floten nadat (!) Het paard voorbij Was. Snauwden de parcours lopende ruiters af dat er elk moment een paard aan kon komen. Ja duh.... eentje zei zelfs dat we beter buitenom konden lopen. Dat Was veiliger. Ja vast meneer, maar dan weten we de route en hindernissen Nog niet hè. Ze Namen het niet zo nauw met het wel of niet Door mogen naar de cross. Sommigen mochten niet vanwege teveel strafpunten (logisch), anderen gingen even smeken en mochten wel. De punten telling Was niet goed gegaan. Kan gebeuren. Achteraf bleek dat mijn dochter wél in de prijzen zat. De rozet kreeg ze netjes thuis gestuurd. De prijs (waardebon om te skiën) kreeg ze niet. Gemaild maar geen antwoord. Dat Was allemaal op 1 cross....
Lisse vorig jaar ging ook mis met de punten telling. Punten van mijn dochter zijn nooit bij de knhs aangekomen. Twee wp gereden. Mijn zusje Had eens een loslopende hond voor haar paard in de cross.
Slecht oplettende hindernisjury's en publiek zijn toch verreweg het irritantste.
Maar..... Ik verheug me elk jaar weer op het cross seizoen want het blijven toch de leukste, gezelligste en spannendste wedstrijden!!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 06:58

Bij veel crossen mag publiek overal komen, en de meeste mensen vinden het leuk om eens goed te bekijken hoe zo'n hindernis er nu precies uit ziet. Is prima, mits ze wel op tijd aan de kant gaan natuurlijk. Heb ooit eens een filmpje van iemand gezien waar een toevallige passant op de fiets, met kind achterop, bijna omver wordt gereden. Iemand van de organisatie staat er met de rug naar toe en heeft niks in de gaten. Terwijl als diegene de andere kant had op gekeken - wat ook de bedoeling was - de fietser op tijd gewaarschuwd had kunnen worden. Gelukkig liep het goed af.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 21:07

Bar schreef:
Een cross trekt ook veel publiek dat weinig of niets van paarden weet. Die realiseren zich niet altijd dat ze zich uit de voeten moeten maken als ze het fluitje horen.
Heel vervelend en ronduit gevaarlijk soms. Als hindernisjury's moet je ogen van voren en van achteren hebben om dat goed in de gaten te houden.

Inderdaad. Was afgelopen jaar zelf ook hindernisjury. Een man op de fiets was achter mij op een goede veilige plek gestopt. Ik had op mijn fluitje geblazen, over het veld komt een paard richting hindernis gegaloppeerd, maar die man had geen weet van de wedstrijd en net op het moment dat het paard de hindernis nadert (had hij blijkbaar echt niet gezien -O- ) beweegt hij zich met zijn kind voorop de fiets naar voren om zijn weg te vervolgen.

Heb de longen uit mijn lijf geschreeuwd en de ruiter die naderde ook, maar ik had dat echt niet aan zien komen..

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 08:02

Daarom spreek ik toeschouwers die bij de hindernis komen kijken altijd aan, als ik zie dat het geen deelnemers zijn die parcours lopen. Meestal beginnen mensen dan vanzelf vragen te stellen en kan ik uitleggen hoe de dingen werken. Maar soms zijn mensen te ver weg, of heb je daar geen tijd voor. Als er dan idd niet op het fluitsignaal wordt gereageerd zit er weinig anders op dan heel hard schreeuwen.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 15:26

Ik ook inderdaad, maar ik had er nu geen tijd meer voor, ging zo snel allemaal.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 07:33

Ben een beetje puit elf hier: maar als het nu echt zo is dat niet-sgw mensen vaak ik de cross lopen omdat ze niet snappen wat een fluitje betekend is dat toch ook een taak voor de organisatie?
Dan moeten er dus loei grote borden staan bij het betreden van de cross dat een fluitsignaal betekend dat je als de weide weerga uit het pad moet gaan staan en bij voorkeur achter een struik of (rechtopstaande :+ ) boom.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 18:22

pol013 schreef:
Ben een beetje puit elf hier: maar als het nu echt zo is dat niet-sgw mensen vaak ik de cross lopen omdat ze niet snappen wat een fluitje betekend is dat toch ook een taak voor de organisatie?
Dan moeten er dus loei grote borden staan bij het betreden van de cross dat een fluitsignaal betekend dat je als de weide weerga uit het pad moet gaan staan en bij voorkeur achter een struik of (rechtopstaande :+ ) boom.

En dan vervolgens het paard zich een hoedje laten schrikken als jij achter een boom staat. :D
Gewoon een paar meter van het pad af gaan is doorgaans voldoende.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 21:49

Vind het mooi om te zien dat steeds meer wedstrijden de toeschouwer stroom reguleren dmv lint, hekjes en oversteekplaatsen waar ook iemand van de organisatie bij staat. Begreep alleen in MB dit jaar dat de fotograven dan weer klagen dat ze niet dichtbij genoeg kunnen komen. Voor het publiek en de deelnemers is het wel een hele verbetering.

Vivre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 22:46

Ook in Etten leur hadden ze op de akkers netjes lint gespannen. Toch zijn er altijd mensen die het niet snappen. Zo liepen er op het moment dat ik bijna moest starten drie oudere (>60/70 jr) mensen naar hindernis 1. Zowel de starter als de hinderniscontroleurs deden er alles aan om ze daar weg te sturen. Maar helaas was het gehoor passend bij de leeftijd. Ik kreeg van de starter al toestemming om over ze heen te springen (wat ik natuurlijk nooit had gedaan, dan maar een stop). Gelukkig met een hoop geschreeuw stapten ze net op tijd opzij, maar het levert toch een hoop stress op.
Mijn taktiek, bij twijfel of mensen het wel doorhebben dat ik eraan kom; heel hard roepen. Tot nu toe altijd goed gewerkt gelukkig.
We zijn met zijn allen verantwoordelijk voor een veilig verloop van de wedstrijd. Helaas zijn er altijd mensen die niet luisteren naar de instructies. Maar een wedstrijd zonder toeschouwers is ook niet leuk! Daarnaast is het een te mooie sport om te doen en om te zien