[WN] Wat voeren jullie en waarom?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 10:19

Ik heb er 4 dus het verschilt nogal .

Welsh-atje van 23 jaar krijgt een halve schep gerstemix van mijten per dag.
Als ze straks door haar wintervacht heen is wordt dat wat minder.

Welsh-cob merrie van 7 jaar en recreatief in gebruik maar wel vlotte buitenritten van 25km staat op 1.5 schep(zal 1kg zijn) gerstemix per dag.

Am Appaloosa van 13 jaar op pensioen krijgt 1 schep gerstemix en 1/2 schep sportmix( in totaal dus 1 kg) per dag.
Wat er nu precies in die sportmix zit weet ik niet maar als ik dat geef hoor je dat geknik in zijn gewrichten niet meer, stop ik begint dat na 2 dagen weer te knikken.

Paint van 8 jaar en redelijk intensief in gebruik, paar keer per week training in de bak en 1 keer in de week een vlotte buitenrit van 25km.
Krijgt 2 scheppen gerstemix en 1 schep sportmix(die hij niet lekker vind :D dus af en toe krijgt hij 3 scheppen gerstemix) en na training krijgt hij nog een schep gerstemix.
Ik heb bij hem al verschillende voeren geprobeerd omdat hij best moeilijk op gewicht is te houden en ik liever geen grote hoeveelheden krachtvoer voer maar hij heeft het blijkbaar echt nodig.

Alle 4 krijgen ze 3 x per dag ruwvoer waarvan 1 x s'avonds op stal en zoveel dat ik zeker weet dat ze daar tot de morgen mee doen.
Overdag staan ze samen en is het moeilijker om in de gaten te houden of ieder zijn deel wel krijgt.
Nina (welsh-cob) eet heel snel grote hoeveelheden ruwvoer, Lotte(welsh-a) kan er ook wat van terwijl Blue en Spatter veel rustiger eten.

horselover39

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 11:56

Een hele erge aanrader is om spelt te voeren!!!!!

Ik heb veel uitgeprobeerd omdat mijn paardje (solid Paint van bijna 5 ) veel te hoog in het voer stond en daardoor schrikkerig werd en bokken zodat ik er 3x afgelegen heb.

Nu krijgt hij 2x per dag veel kuil en halfje biks per dag (onderhouds) in 2 porti's verdeeld op de dag en dan nog spelt.

horselover39

Re: Wat voeren jullie en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 11:59

Overigens worden paarden schrikkerig als de verhouding in het voer van magnesium niet goed is.
Praat uit ervaring heb nu een rustig paardje gelukkig!
Voer doet zoveel. :D

Tddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 16:36

ik voer sanequi non-obesitas. (met een beetje zonnebloemolie)

2 x per dag 0,6 kg sanequi
2 x per dag 1 kg hooi
2 x per dag 1 kg stro erbij

Omdat madame moet afvallen. :')

WorthTheWait

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 19:07

Mijn paard krijgt
2x per dag 3/4 kilo pavo basic plus
2x per dag een flinke berg hooi
we zijn nu aan het opbouwen voor 24/7 op de wei

Mijn pony krijgt
2x per dag handje horse quick
2x per dag middelmatig hooi
gaat een paar uur overdag de wei op met een graasmasker
(ze is erg gevoelig voor hoefbevangenheid, vandaar.) ;)

horselover39

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 19:22

Leuk te lezen dat iedereen zo anders voert.

Ook heeft natuurlijk ieder paard een andere voerverhouding nodig.
Wij hebben ook een pony die hoefbevangen gevoelig is en die krijgt ook maar een handje biks en een hoopje hooi 2x per dag.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 10:51

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 08:05

Onbeperkt voordroog ( goed droog), smorgens een schep of drie gehakselde mais ( uit die plastieken pakken) en savonds een combinatie van aveve balance mix en aveve condition mix. Hoeveelheden pas ik aan aan grootte en. Onditie van paard/pony. Nog nooit problemen gehad, al mijn paarden doen het er goed op. Buiten een liksteen krijgen ze geen supplementen.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 22:14

Interessant om te lezen, die van mij krijgt momenteel dit:

'S ochtends wat kuilgras (gewoon een pluk, geen idee hoeveel het zal zijn maar niet heul veel)
Overdag staat ze buiten met een slowfeeder vol met hooi.
Het is een net van 1×1.20m vol, daar doen ze met z'n 3e de hele dag mee (dus onbeperkt hooi overdag).
Ze gaan meestal rond een uur of 4 dan de weide (erg vol weiland) op en worden er om 8u weer vanaf gehaald.
'S Avonds op stal krijgt ze een bekertje metazoa en een heul klein plukje kuil (meer voor het idee).
Na het werk geef ik haar een kwart cavalor pianissimo muesli

Cavalor voer ik op en daarna ga ik aan iets zonder enge E-nummers xD. Muesli na het werk is ook meer een beloningsbrok, klein aanvullend hapje dat ik vaak op 'spannende' plekken geef (in de trailer e.d.) zodat ik op die plekken leuke associaties kan opbouwen.. Nu dus maar even kijken wat nog meer een smakelijke muesli is met niet teveel energie (paardlief is al maf genoeg van zichzelf).

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 19:46

ik ben ook een beetje aan het zoeken naar wat ik het beste kan gaan voeren.

ik heb sinds 2 weken een qh van 6 jaar. heeft lang stil gestaan en nu dus geen conditie.
langzaam ben ik hem op aan het pakken, aan de longe en ohz.

normaal krijgt hij 3x per dag hooi (2x op de paddock en een grote lading 's nachts)
nu staat hij overdag op de wei, waar we aan strookbegrazing doen, en 's nachts een lading hooi.

verder krijgt hij 0.5 kg pavo basisbrok
0.5 kg pavo nature's best
vit. E en selenium supplement
zoutblok op stal

maar omdat ik bij lange na niet aan de aanbevolen hoeveelheid kom van muesli en biks vraag ik me af of ik op deze manier niet een tekort aan vitaminen en mineralen aan het kweken ben.

ons hooi is niet getest, dus heb geen idee van de waardes.

voor mijn vorige paard heb ik een speciaal dieet samen gesteld, vanwege zijn ziekte. maar dit kwam neer op een hele lading verschillende potjes waar je uit moest scheppen voordat ik een maaltijd had, en dus een heel gedoe. en zeker niet handig wanneer iemand anders een keer een dagje voor je paard zorgt.

wat zouden jullie me aanbevelen?
waar hij niet heet van wordt, maar wat ik rustig op kan voeren wanneer hij wat meer nodig heeft en waarmee hij al zijn benodigde vitaminen en mineralen binnen krijgt.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 19:32

Ik voer onbeperkt hooi, nu met beperkte weidegang erbij, ze kunnen zelf in en uit lopen als de draden open staan. Overdag staan de draden naar de volle wei open en 's avonds mogen ze alleen op de iets minder volle wei, maar ze eten met zijn vieren evengoed nog ongeveer 20 kilo hooi per dag (Fries, shet en 2 Irish Cobs). Daarnaast een mineralenliksteen. Af en toe krijgen ze een handje daily plus of care for life maar doe meer als een jaar met een zak met 2 paarden.. Dat verandert ook niet echt, wel of geen arbeid.
Heb wel twee Irish Cobjes, geen echt western ras.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 10:04

mijn paarden krijgen onbeperkt hooi in slowfeeder heel de dag door maar omdat mijn ruin van 21 wat invalt met seizoensovergangen krijgt hij nu wat draversbrok van havens en safe & sound van dodson & horrel...

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 22:09

mijn paard krijgt nu ong 3jr Equifyt meusli
in de wintermaanden 500gr p/d, verdeeld in 2 porties
300gr Quarter en 200gr Nature Base
en 4x hooi ong 7 a 8kg p/d

en nu staat hij op de wei van 9.00 tot 18.00 krijgt hij 400gr p/d
300gr Nature Base en 100gr quarter
en 2x klein plukje hooi en verder stro voor de nacht
dit is meusli zonder balast stoffen en extra magn

mijn halve quarter heeft chronisch magn tekort
krijgt hierbij elke dag in de ochtend halve eetlepel magn Gries en schep MSM
en de avond scheutje lijnzaad olie

mijn paard word snel dik en krijgt vetophoping op de ribben
hij krijgt Voreen injecties voor zijn allergie en daardoor moet ik oppassen voor HB
vorig jaar is het super gegaan zo en daarom houd ik dit voeren er nu in.
als we een lange buitenrit gemaakt hebben krijgt hij beetje Nature Base extra

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 10:27

Hier een 4 jarige quarter met zomereczeem(helaas) maar is op dit moment niks van te zien. Volle bos manen en staart.
Heb een hele zoektocht gehad naar voer en heb ook een tijd granenvrij gevoerd. Maar hij werd alleen maar minder in conditie. Ik ben van het ruwvoer geven en ben overgestapt op fibra en dat bevalt prima! Na het werk krijgt hij bio ron ruwe spelt en bio ron muesli en hij ziet er echt perfect uit!

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 11:28

Waar haal je ruwe spelt vandaan?

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 13:04

barbaras schreef:
Waar haal je ruwe spelt vandaan?

Die gebruik ik van bio ron. Helaas is de biologische versie nu niet verkrijgbaar, dus is het nu de gewone spelt. Dat komt door de enorme vraag van o.a. bakkers.
Ik vind het een heel fijn graan. Wordt met omhulsel gegeven en juist daarin zit zoveel goeds.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 20:35

Wat doet spelt dan precies?

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 13:55

Sorry voor late reactie, ben op vakantie geweest......
Ruwe spelt zorgt er in ieder geval voor dat de bloedsuikerspiegel gelijkmatiger blijft. In de omhulsel zitten veel vitamines en mineralen. Ik ben er erg tevreden over.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 13:56

Sorry voor late reactie, ben op vakantie geweest......
Ruwe spelt zorgt er in ieder geval voor dat de bloedsuikerspiegel gelijkmatiger blijft. In de omhulsel zitten veel vitamines en mineralen. Ik ben er erg tevreden over.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:04

Ik voer mijn 16 jarige pinto ruin met artrose en ir het volgende:
Onbeperkt hooi, van een zo goed mogelijke kwaliteit (stofvrij, langstengelig, meerdere grassoorten)
Daarbij beperkte weidegang
Aangezien hij op zandgrond staat voer ik een vitaminekorrel van marstall bij
Ik voer voor zijn artrose Ekyflex artro van Audevard
Voor het lekker lang kauwen gooi ik er nog wat agrobs aspero bij
En voor de darmen (meerdere keren koliek gehad) nog naf omega 3 olie.

en zo nu en dan een kuurtje phyllium

Qua werk rij ik basis western met hem (ivm artrose niet veel meer mogelijk) en buitenritjes paar keer per week maar hij staat ook weleens een dagje lekker op de paddock en wei.

ayas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 17:55

Agrobs

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 10:45

mijn oudje van 23 staat 24/7 buiten op een kaal weiland en krijgt 2x daags wat voordroog en sinds gisteren een schepje pavo vital. Mijn ruin van 5 staat snachts opstal met een slowfeeder en krijgt daar 9 kilo voordroog in. Overdag staat hij bij mijn oudje en zij heeft dan haar voordroog al op :) Ik ben aan het overwegen om mijn ruin ook een schepje pavo vital bij te voeren. De reden dat mijn ruin snachts op stal staat is trouwens zijn voerdernijd en het feit dat hij dan in zijn uppie het ruwvoer voor 3 paarden op vreet aangezien hij verder niets krijgt en toch wat vetjes heeft wil ik kijken of ik hem zo toch dunner kan krijgen..