[WN] nav Capverplichting,welk letsel heb jij opgelopen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 13:27

Als kind 15jr engels gereden met cap; vaak gevallen en niks. 1x midden in sprong beland en moest ik gehecht in mn gezicht. tegen hek van bak gevallen en gekneusde arm en hersenschudding.

Nu 20jr western zonder cap; nog nooit eraf gevallen. 4jr terug met pony samen gevallen in slechte bak. gevolg; ik niks, ik bleef zitten en pony stond weer op. Pony is al 4 jr aan het sukkelen en nu eindelijk duidelijkheid door weer andere veearts.
( wij doen of deden echt wel hele gekke dingen )

Nu laatst voor het eerst ongelukje naast het paard. Ik stel paard buiten op bij hek, pak zweetdeken na longeren en gooi het erop. Raak het stroom en paard schrikt mijn kant op. Ik val om en ga enkele meters met het paard mee tussen de benen in galop. Overal geraakt en vast ook hele rare bewegingen gemaakt.
Op SEH gelegen en rug en beide benen goed gekneusd.

Mijn man rijdt zonder cap. Hij is ooit voor de knop beland bij lespaard destijds en die stopte niet. Toen die stil stond uiteindelijk kon hij weer terug.
Hij is bij het inrijden een keer eraf gevallen, omdat het paardje een hele snelle wending maakte en had gekneusde ribben.

Onze zoon rijdt niet meer, maar reed met cap. Hij is ongeveer 200x van zijn shet gevallen. Altijd met een salto voorover eraf. Voordeel; hij kon als een van de eerste een salto bij gym.
Op mijn pony maakte hij een keer een roll back, maar langs stroom en ponylief ging even tekeer. Zoon bleef zitten, maar toen ze bijna stil kwamen te staan rolde hij er toch af. Gevolg; gekneusde rug.

( bij voetbal heeft hij meer en ergere ongelukken gehad oa; neus gebroken, knieschijf is van zijn plek geweest en nog wat langlopende blessures )

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 13:29

Vooral vroeger ontelbare keren gevallen, maar gelukkig op de manege leren valbreken (was echt geen overbodige luxe met het soort pony's dat daar werd gebruikt!)
Enige letsel: een keer een bloedneus - en toen ging ik met mijn kop tegen een boom := Zonder cap, btw :o

Daarna nog diverse keren met de kop tegen de grond/bakrand/hindernisstaander geklapt, maar al die keren mét helm, maar (of dus daardoor?) geen letsel 8-)

Ik ben overigens vaker van engels- dan western gereden paarden gevallen, heeft misschien toch te maken met het coolere karakter van Paints & Quarters :) Of dat ik met de westernknollen minder pogingen tot springen heb gedaan :+

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 13:30

Verbrijzelde pols + longcontusie + twee verbrijzelde ruggenwervels die gefixeerd zijn met een titanium constructie.
Is de eerste en enige keer dat dit paard ooit wegschoot onder zadel. Ze sprintte naar de andere kant van de weg, zag de greppel niet door het hoge gras, crashte er met beide voorbenen in en sloeg over de kop. Zij landde met haar rug op een omheining en ik werd gelanceerd met bovengenoemde schade. Dat is ook de enige paardgerelateeerde schade die ik heb opgelopen. Paard was een goed getraind en braaf pleasurepaard met ingebouwde noodrem.

Oh wacht, ik heb wel daarna nog een keer mijn ribben gekneusd omdat mijn PSSM-er een aanval kreeg onder het zadel en het op een bokken zetten, wat ook voor het eerst was in de 6 jaar dat ik haar (behoorlijk intensief) reed. Ik landde op de knop en da's auw.

Lessons learned:
- elk paard kan instinctief reageren uit angst of pijn, hoe goed getraind of cool ook
- een gevoel van totale controle en veiligheid is (dan ook) een illusie
- ook een pleasurepaard kan duizelingwekkend snel accelereren *D
- een westernzadel is niet per definitie veiliger; het kan juist voor extra blessures zorgen en dan heb ik het niet alleen over ribben :+
Laatst bijgewerkt door Mac op 28-02-14 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Shari_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 13:31

Als ik m'n cap niet zou hebben opgehad was ik er nu niet meer geweest.

Paard schoot er met opstappen in rengalop vandoor, ik had pas 1 voet in de stijgbeugel en zat net, zadel schuift door mijn gewicht en de schuine bochten naar de zijkant en toen kwam m'n hoofd een paaltje tegen, was er nou vanaf gekomen met allemaal losse tanden, jukbeen op 4 plaatsen gebroken, blauw oog en zware hersenschudding maar als ik m'n cap niet op had had ik dit niet meer kunnen typen xD

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 13:43

Hier een WESTERN ruiter :D

Vroeger; ontelbaar keer gevallen, er is op tenen gestaan, ben een keer op mijn hoofd gevallen en daar heb ik een lichte hersenschudding aan over gehouden. Dat was dus met 'engels' rijden en ook als kind.

Nu ik western rij zijn de keren dat ik ben gevallen op 1 hand te tellen. Ook in de omgang nagenoeg geen ongelukjes meer. Dat wijd ik zelf echt aan het grondwerken dat wij met onze paarden doen.

Overigens train ik altijd met een cap op, buitenritjes ook met cap. Wedstrijden met hoed, als het kan. Grondwerken met jonge paarden deed ik ook altijd met een cap op. Het enige ongeluk dat ik daarmee heb gehad is een hoef tegen mijn oog van een steigerend paard. Tja, mijn cap had ik op maar dat hielp niet echt :D Het was wel mijn eigen schuld; ik zag het helemaal aankomen van het paard, maar nam geen actie. Eigen schuld = bloedend ooglid ;)

Ik vermoed overigens wel dat leeftijd en mijn eigen kwaliteiten in het zadel EN op de grond daarmee te maken hebben. Ik bedoel; als kind rolde ik gierend van het lachen overal van af. Nu ik ouder ben, durf ik wel te zeggen dat ik ook beter ben gaan rijden. En me bewuster ben van de omgang met paarden. Dat speelt denk ik wel een rol, naast het type discipline. Ik denk dat het gros van de westernruiters ook op latere leeftijd pas is gaan western rijden.

quarterH

Re: nav Capverplichting,welk letsel heb jij opgelopen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 13:57

hier nog een WESTERN ruiter :-)
heel vroeger toen ik heel klein was vast wel eens gevallen op de (engels)manege.

ik heb eerst in mijn vroege pubertijd een jaar of 5 western gereden, wedstrijdgericht pleasure/all around.
daarna 13 jaar gestopt.
nu weer sinds 5 jaar ofzo begonnen.
in deze laatste 5 jaar 3 keer gevallen, 1 keer per paard.
alles niks aan overgehouden.

in mijn jeugd wedstrijd periode kan ik me niet herinneren dat ik er ooit af gevallen ben....
kwestie van goede 'broke' paarden.
trouwens ook niet van mijn jonkie die ik toen zelf zadelmak heb gemaakt.

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 17:01

in mijn engelse periode al heel wat vallen gehad, met jong paard wat net zadelmak was
schuifend zadel tijdens opstappen en dan met een rotgang weg schieten:
gekneusde ribben, meerdere keren
klaplong

paard wat achteraf niet zadelmak was:
zwaar gekneusde ribben, zwaar gekneusde bekken en heup
hele zware hersenschudding, waardoor ik meer dan een uur van mijn leven ' kwijt' ben
gelukkig had ik die laatste keer cap en bp aan

ook nu nog rijd ik altijd met cap

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 17:04

Hier nog een WESTERN ruiter, rij al paard sinds 1976 en ben overgestapt naar western in 1994, twee keer sinsdien van paard gevallen en behalve blauwe plekken niks aan de hand. (een keer na blijven hangen van spoor aan zadel, en een keer omdat paard noodstop maakte voor enge drol in het bos, beide keren al jaaaaaaaaren geleden)
Ik ben nooit veel van paarden/pony's gevallen en had wel eens cap op, sinds westerntijdperk alleen nog maar op maneges waar het voor de lessen verplicht was.

Echter ben ik wel een keer door paard aangevallen 1994 en bij schouder gegrepen terwijl ik naast paard stond, overigens niet mijn paard. Schouder uit de kom en pees los met bot en al.
Ook middenvoetsbeentje gebroken na van het treeplankje vd trailer te zijn gegleden bij het zeiltje dichtdoen toen ik terugkwam van les.
Auto-ongeluk onderweg naar ziekenhuis voor controle van eerder paard-gerelateerd ongeluk.
Pols gebroken bij uitglijden tijdens kerstsale bij Arthur voor de deur.
Hand verbrijzeld door beet paard, ook weer niet mijn paard.

Dus nee, ik heb wel ongelukken gehad maar eigenlijk nooit tijdens het (western)rijden maar meestal naast paard :)

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 17:11

In de jaren dat mijn dochter in een manege en de LRV reed schat ik dat ze 5 a 6 keer per jaar in het zand moest bijten tijdens het rijden. Ikzelf, als verzorger van haar paard deelde ook regelmatig in de schade : opengescheurd hand door het halster touw uit mijn handen te trekken, blauwe tenen van op mijn voeten te staan en als de max toen hij mijn elleboog tussen zijn tanden nam waar ik een blauwe arm aan overhield.

Nu wij sinds een 7 tal jaren in de western wereld zijn staat de teller op ......0.
Geen vallen, geen beten, geen geplette tenen, niets meer
en in deze periode zat ook de actieve deelname aan de basistraining van haar paint merrie.

En hoe komt dit ?
Vooral omdat wij van onze western trainers hebben geleerd hoe paarden leven, denken en communiceren.
Zo zijn we tot een gans andere kijk op paarden gekomen en een harmonische relatie met ons paard.

MissFreubel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 17:31

Hier nog een westernruiter, rij zon 10 jaar nu
-vallen 0
-letsel 0
-ongelukjes 0

draag alleen een cap als ik op maneges kom omdat t daar altijd moet.

M_Jacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 18:07

Ik heb zo'n 10 jaar dressuur gereden en gesprongen en ben er verscheidene keren afgevallen. Nu rij ik zo'n 1.5 à 2 jaar western en ik ben nog geen een keer gevallen. Nu moet ik wel zeggen dat mijn dressuurpaard en mijn westernpaard twee totaal andere karakters hadden. Zo zag dressuurpaard nog wel eens spoken in de bak en dan was 'ie weg. Veel dingen waren spannend, iets wat wapperde, grote voertuigen, een rennende hond om hem heen, helicopters of iets in de lucht wat vloog, een hard geluid enzovoort. Mijn westernmerrie daarentegen is veel relaxter en stabieler. Zoals Rumpleteaser ook al zegt is het denk ik vooral te danken aan veel grondwerken, op dressuurstallen waar ik vroeger kwam zag ik dat op uitzonderingen na niemand doen.
Wat ik ook denk is dat je uit een westernzadel 'moeilijker' valt dan uit een dressuurzadel. Of dat echt zo is geen idee. Een cap draag ik bijna altijd bij trainingen omdat dat in de bak verplicht is en ik het zelf ook belangrijk vind, maar bij buiten rijden heb ik hem niet altijd op. Eigenlijk net wanneer ik zin heb. :P

Sunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 19:16

Een aantal jaar geleden schreef een wedstrijd-reiningruiter een vrij emotionele brief in een van de nederlandse westerntijdschriften. Als gevolg van een aantal keer vallen met 'slechts' een hersenschuddinkje heeft zij na verloop van tijd toch hersenletsel opgelopen, in die mate dat zij niet meer kon rijden, geen les meer kon geven en vrijwel niets meer kon onthouden.

Ook ik ben eens van mijn quartertje gevallen waarbij het paard over mij heen liep en ik toch een duidelijke slag tegen mijn cap voelde. Ik was blij dat ik hem ophad.

Ik vind de capverplichting zeker geen slechte zaak, vooral niet voor de jeugd. Van mij mogen ze hem zelfs voor iedereen invoeren. Als het eenmaal een aantal jaar verplicht is hoor je er niemand meer over.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 19:22

Ik heb denk ik goed veel meld gedronken (doe ik nu trouwens nog) want ik heb nog nooit iets gehad. Niet bij de paarden maar ook ergens anders bij niet. Niks gekneusd, gebroken wat dan ook. Ben wel van mening dat bij een aantal vallen mijn cap en bp mij hebben gered hoor, stap er zelf ook echt niet zonder cap op.

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 19:22

Hier nog een western ruiter. In het totaal zit ik al 33 jaar op het paard en de laatste 22 jaren hiervan als western ruiter. In het totaal ben ik ongeveer 16 keer van het paard afgevallen en dan ook nog de meeste keren op de manege destijds. Hier deden we echter alles van dressuur tot cross rijden. In deze tijd een gekneusde neus overgehouden door de cap. De laatste jaren zijn de blessures wat erger geweest van gekneusde schouder, gekneusde ribben, gekneusde heup en geblutste onderrug waar al een hernia in zit. Ook is in het verleden een van mijn paarden zo vriendelijk geweest om vol op mijn voet te springen wat een gekneusde voet heeft opgeleverd. Waarschijnlijk een keer lichte hersenschudding gehad maar toen had ik een cap op. Kleine kanttekening hierbij, de ondergrond was hard als beton dus met een zachte ondergrond was er waarschijnlijk niets aan de hand geweest. Als ik naar het bos ga met een van mijn jonkies zet ik de cap op maar anders ligt hij meestal in de auto.
Laatst bijgewerkt door Funnygirl op 28-02-14 19:24, in het totaal 1 keer bewerkt

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 19:23

de keren dat ik gevallen ben in een periode van ruim 35 jaar paardrijden zijn gelukkig nog op een hand te tellen en gelukkig niet meer dan een blauwe plek. Dit hoop ik nog wat jaren zo vol te houden.

Wel al verschillende keren gehad dat een paard op mijn voet is gaan staan maar behalve meer of minder pijnlijk geen ander letsel gehad in de omgang

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 21:41

Dat moet ik toch ook toegeven. In een westernzadel blijf je gewoon veel beter zitten en je kan je altijd nog wel even vasthouden. Al kan dus die horn voor een gekneusd muisje zorgen. ; )
Ik geef grif toe dat zonder mijn goede zadel ik allicht al veel meer in het zand had gebeten. Tja, ik heb nu eenmaal niet het braafste paard ter wereld al gaat hij nooit zover dat hij mij er echt af wil. Meer het "joepie galopje" bokjes. Anderzijds geeft zo een zadel me dus dan ook meer vertrouwen en dat helpt ook bij snel problemen oplossen vooraleer het uit de hand loopt.

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 22:25

2 gebroken nekwervels, schouderkapsel gescheurd. gekneusde tenen.
Ik rijd wel met cap.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 12:38

Ook een westernruiter hier :D Ik rij sinds 1984 pony/paard en sinds 1992 western. Voor western vaak gevallen (lees zonder zadel rijden en gek doen O:) /paarden beleren/met paard en al om (trok ik vaak mee om)) Maar in mijn western tijd (nu nog) geen een keer gevallen, ook niet met paard. En toch al veel gekke dingen meegemaakt. Ik rij vaak (bijna altijd) zonder cap, een keer of 3 met zo'n ggk capding, en dat heeft mij een gebroken nekwervel opgeleverd ^) Ik rij nooit weer met zo'n onding :n Heb zo'n (ouderwets) dopje :D made in china. Die doe ik alleen op om uitwendig letsel te beperken.
Verder heb ik eigenlijk veel letsel (ook hoofd) opgelopen NAAST het paard.

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 12:43

Van paard gebokt verschoven nekwervel, maanden revalidatie
Over de kop geslagen met paard op strand, heel lang vergeetachtig geweest
Schouder uit kom door val na hindernis
Pols gebroken

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 12:51

Ik heb klaplong gehad doordat ik onder mijn pony viel en zij bovenop mn borst stond.
Ik ben een keer gevallen toen stond mn pony boven op mn hand die was zwaar gekneusd.
Hechtpleister onder mn arm door trap van mijn pony.
Hersenschudding werd door mijn pon eraf gebokt en ja had toen geen cap op en kwam met mijn hoofd op het asfalt.

Dit was allemaal met dezelfde pony(en mijn favoriet 4 ever)

Ben ook van andere ponys afgevallen, maar zonder echt letsel en t stomme is dat ik nu echt al heel lang niet meer eraf gevallen ben van een pony of paard, maar goed zodra je dat roept..... :=

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 13:00

Hier ook een western ruiter:
Van mijn engelse draver slechts 1 keer echt gevallen: hij was net bij mij en ik wilde wel even galloperen.... hard dat ie ging, ik sturen en hij dacht links ik dacht rechts, hop daar lag ik.
Nog een keer naast het paard gegleden nadat hij onder een tak doorliep en ik me niet meer kon vast houden aan mijn westernzadel..

Ik heb nu een jonge quarter, zelf zadelmak gemaakt en doorgereden, 1 keer vanaf gevallen door mijn eigen schuld. Springen met sporen, ik kon niet springen en hij was niet gewend aan sporen, na de sprong een hevige bok en daar vloog ik.. helaas door de eigenwijsheid van mijzelf, want dat deed ik wel even.

Afgelopen jaar 1 keer voor op de hals gezeten tijdens een buitenrit na hevige regenval de dag ervoor.. paard houd niet zo van natte benen en de 10 plassen ervoor hupte hij er ook overheen. Die ene plas was toch enger en daar sprong hij overheen. ik kon nog steeds niet springen en ik kon het dus niet uitzitten, daarbij sprong hij heel hoog... gevolg: ik zat uiteindelijk, via de knop, voorop op zijn hals.. hij vond het allemaal wel gezellig en bleef doordraven met de oortjes voorop terwijl ik en mijn stalgenootje niet meer bijkwamen.. ik weet niet meer hoe ik er vanaf gekomen ben _O-

Bij alles een cap gedragen, bij mijn draver wilde ik nog wel eens zonder rijden, omdat het toen ''stoer was'' en ik toch wel zou blijven zitten :n .. nu weet ik wel beter.
Ik heb in het ziekenhuis gewerkt en heb daar heel wat paarden leed gezien..
Hoe goed ik mijn paard ook vertrouw, ik klim niet meer op een paard zonder cap..
Daarbij hebben mijn ouders ook gezegt MIJN paard te verkopen als ik wel zonder cap ga rijden. Ik heb mijn paard zelf gekocht en betaald... maar toch :j

meikie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 20:47

Ik ben vorig jaar van mijn quartermerrie gevallen met mijn hoofd tegen de bakrand. Gevolg bloeding in mijn hoofd en met de helikopter afgevoerd. Toen nog gerevalideerd en inmiddels erg goed hersteld. Dat had heel anders kunnen lopen, dus ik ben pro cap. Goede actie dat dit op wedstrijden voor kinderen verplicht wordt. Ik draag altijd een cap, anders had ik meer letsel gehad.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 07:50

Lees toch dat veel ruiters wel een cap ophebben. Ik denk dat met name de wedstrijdruiters er bezwaar tegen hebben, voor het plaatje, en dat deze bovendien denken dat ze beter rijden dan een recreatieruiter. "Mij gebeurt dat niet". Nu is het misschien ook wel zo dat in een bak er minder gebeurt dan op de weg, het is maar wel risico je wilt nemen.
Je kunt met en zonder cap nauwelijks met elkaar vergelijken, je weet toch vaak niet wat er gebeurt zou zijn als je hem niet opgehad zou hebben? Zelf ben ik met mijn vorige paard diverse malen gevallen in de linkergalop, altijd in dezelfde hoek. We vielen dus samen omdat ze struikelde en dan lig je klem. Maar ik weet zeker dat ook mijn hoofd de grond heeft geraakt en ik heb zelf het idee dat het zonder cap vervelender zou zijn geweest. Nu bleef het beperkt tot een blauwe heup en de afdruk van het zadel.
Een dodelijk ongeval hier in de buurt jaren geleden was een mevrouw wiens paard schrok van de brandweerauto. Is een hele rel geweest natuurlijk, sirene was op dat moment geloof ik niet eens nodig. Maar heel logisch dat het dier schrok..... cool of niet cool...... Gevolg ernstig hersenletsel en daaraan overleden, vreselijk zoiets. Mevrouw reed zonder cap en het jonge meisje dat erbij was ook.
Gelukkig wordt kinderen die les krijgen altijd al verplicht een cap te dragen, die doen er later ook niet zo moeilijk over. Het zijn vaak de ouderen die denken dat het hun niet kan gebeuren.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 08:22

Maar.... Ik lees toch veel mensen die eerst Engels reden en toen vielen en later western en niet vielen. Maar alle begin is moeilijk. Dus neem aan dat als je western begint je ook wel eens valt. De meesten zijn, zo te lezen, al ervaren op een western paard gaan zitten.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 10:36

Mhm, ik heb wel wat wedstrijden gereden (L5 en L4) maar gewoon met cap hoor. Ik start in het zand met zwart en heb een bijpassende cap. Kreeg toen veel complimenten dat het netjes bij elkaar past :)
Ik zie het gewoon niet zitten om zonder cap op te stappen.