[WN] Katrolletjes teugels?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-14 12:51

xSlvna schreef:
Als ik zo iets gebruik is het op een normaal bit met een tweede teugel erbij.

Wat noem jij een normaal bit? Enkel gebroken bustrens?

Cassidy

Re: Katrolletjes teugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 12:55

In de dressuur wil je constante aanleuning tussen hand en paardenmond. In de western wil je dat niet. Dan vraag je contact en laat je meteen weer los. Dat kan met een teugel.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 13:01

2a54z6e45r6r schreef:
xSlvna schreef:
Als ik zo iets gebruik is het op een normaal bit met een tweede teugel erbij.

Wat noem jij een normaal bit? Enkel gebroken bustrens?

Gewoon een tensje bedoel ik, enkel/dubbel/ongebroken water/bustrens. Niet iets wat (extra) scherp in de mond inwerkt.

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 09:00

Ik kom er eerlijk voor uit, ik gebruik zo nu en dan ook de draw reins. Ik heb een 4,5 jarige die zo nu en dan behoorlijk sterre loopt te kijken. Niet prettig te rijden en niet prettig voor hem zelf, hij drukt zijn rug weg. Ik leg dan deze reins ERBIJ om hem net tegen te kunnen houden als hij omhoog gaat. Ik trek hem niet in de krul maar het is puur even tegen houden zodat ie net niet kan sterre kijken, voor de rest gebruik ik het nooit. Als hij redelijk naar beneden loopt dan merkt hij niets van de reins.. Het was voor mij een keus tussen de martingaal of de drawreins en ik heb hiervoor gekozen. Omdat ik bij de martingaal het idee heb dat ik niet lekker kan sturen omdat die vork dan zo kort is... Misschien het idee maar niet prettig voor mezelf

makkie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 09:11

HIer nog 1 die met draw reins rij!!!
Dit omdat mijn paard totaal verkeerd is ingereden en zo ontzettend sterre kijkt dat ze haar rug ook kompleet weg drukt!!
Daarnaast is ze kompleet scheef wat ze compenseert met snelheid.
Daarnaast vind ze het moeilijk om zonder aanleunig te lopen en wanneer ik dan zonder draw rij ik continu moet vragen aan der
Ik gebruik in principe mijn draw bijna nooit trek haar niet in de krul maar de "druk" die ze zelf voelt is genoeg om haar lekker over de rug te laten lopen en de achterhand zelf mee te pakken.
Dus ik rij met een lang teugeltje en een zeer relaxed paard terwijl zonder mijn paard enorme spanning op bouwt door haar hoofd in de lucht te gooien.
Eerst was ik ook bang dat ik commentaar zou krijgen maar als men het verschil zie met of zonder denk ik dat het een juiste keuze is om met te rijden!!
Daarnaast is het natuurlijk zo alles is zo scherp als dat je hand is!!!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 09:36

Maar gebruiken jullie ze dan ook met shanks of met een snaffle?

makkie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 10:07

snaffle.
Ik heb geprobeerd met shanks te rijden om van de draw af te komen maar dat was echt geen succes.
Ik weet niet wat ze gedaan hebben met der maar de manier hoe we nu rijden is voor beide het prettigst!!

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 10:33

Met snaffle..
Nog nooit met shank gereden ;)

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 10:46

makkie79 schreef:
HIer nog 1 die met draw reins rij!!!
Dit omdat mijn paard totaal verkeerd is ingereden en zo ontzettend sterre kijkt dat ze haar rug ook kompleet weg drukt!!
Daarnaast is ze kompleet scheef wat ze compenseert met snelheid.
Daarnaast vind ze het moeilijk om zonder aanleunig te lopen en wanneer ik dan zonder draw rij ik continu moet vragen aan der
Ik gebruik in principe mijn draw bijna nooit trek haar niet in de krul maar de "druk" die ze zelf voelt is genoeg om haar lekker over de rug te laten lopen en de achterhand zelf mee te pakken.
Dus ik rij met een lang teugeltje en een zeer relaxed paard terwijl zonder mijn paard enorme spanning op bouwt door haar hoofd in de lucht te gooien.
Eerst was ik ook bang dat ik commentaar zou krijgen maar als men het verschil zie met of zonder denk ik dat het een juiste keuze is om met te rijden!!
Daarnaast is het natuurlijk zo alles is zo scherp als dat je hand is!!!

Heb je foto's met en zonder?

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 17:45

Dat zijn de reacties die ik hoopte in dit topic, los van de pro en contra mensen. Gewoon hoe het werkt en bij welke paarden het gebruikt word. Los van mijn mening of die van een ander.
Ik ben ook heel erg benieuwd naar een foto van je paard met en zonder drawrein (indien je dit hebt natuurlijk :) )

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 21:24

een drawrein kan bij juist gebruik heel goed werken en juist een stuk vriendelijker zijn voor ruiter en paard.
de drawrein helpt je om met veel minder druk je paard veel makkelijker over de rug rond te laten rijden.
Drawrein is niet bedoeld om continu strak te hebben en is dan imo ook niet te vergelijken met hoe de engelse slofteugel gebriuikt wordt.
drawrein wordt normaal gesproken ook aan de zijkant van de singel ophanging vastgemaakt en niet tussen de benen zoals bij de engelse variant.

dus ja, ik gebruik hem ook wel eens. wanneer? als een paard meer over de rug moet lopen en dat zonder draw even lastig gaat. de draw maakt het voor beide makkelijker. als je hem goed gebruikt.
dit kan zijn voor een speciale oefening (bv ronder maken in de stop bij reining) of in het algemeen om het ruggebruik te stimuleren of een fout in de basis te corrigeren.

om te voorkomen dat je ze te kort kunt trekken maken wij meestal een knoop in de onderkant van de drawreins zodat dat niet door de katrol kan lopen en je het paard niet te erg met de zn hoofd op de borst kan trekken.

het is een zeer nuttige hulpteugel waarvan je wel even moet weten hoe je ermee om moet gaan.

owja dames, en met dubbele teugels rijden wordt niet gedaan bij western. als je met draw rijd gebruik je alleen de draw, niet beide. (het kan zijn dat de gewone teugels ook nog aan het hoofdstel hangen maar dan zijn deze vast geknoopt aan de zadelknop en worden dan niet gebruikt).

makkie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 08:40

Ik zal wel eens foto's filmpjes maken
Kan je zien dat het ook heel vriendelijk kan
En zie je meteen het verschil qua lopen maar ook aan haar oren en oogjes.
Mijn paard zoekt echt zelf zijn aanleuning zonder dat ze er in gaat hangen!!