[WN] Sun Champagne Charly op de foto!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 15:56

Paard is niet dik, paard is niet dun. De vacht is inderdaad wat dof door de winter.
Foto's zijn redelijk op ongelukkige momenten genomen, dus alles valt volgens mij wel mee.

Mooi beestje met leuk tuig!

koetje28

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 16:00

ik gok als ik de meeste reacties lees dat deze mensen niet weten hoe een afgetraind endurance paard er uit ziet :+ wat logisch is in een western topic.....
wat dat betreft ziet hij er super uit!! mooi lang in de spieren (en niet 'bol' zoals de dressuur of western paardjes) maar dat daar gelaten.....
ga lekker door en zoek idd iemand om je de kneepjes uit te leggen dan komt t helemaal goed!

jasmien1008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 16:05

koetje28 schreef:
ik gok als ik de meeste reacties lees dat deze mensen niet weten hoe een afgetraind endurance paard er uit ziet :+
wat dat betreft ziet hij er super uit!! mooi lang in de spieren (en niet 'bol' zoals de dressuur of western paardjes) maar dat daar gelaten.....
ga lekker door en zoek idd iemand om je de kneepjes uit te leggen dan komt t helemaal goed!

bedankt! ik kan overigens niet wachten tot mijn eerste les samen met hem. ikzelf kan hem al die kneepjes niet aanleren. Hopelijk kan ik dan binnen een jaar een topic openen waarbij het er allemaal wat professioneler uit ziet :)

We rijden nu slordig en niet zoals het hoort, maar dat vind ik geen reden om geen foto's te mogen trekken en te posten :)

superpony

Re: Sun Champagne Charly op de foto!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 16:17

TS zegt toch zelf dat ie af en toe ruwvoer krijgt. Dat kan gewoon niet en dan is je paard niet gezond. Hij zal het wel redden, maar voor een gezond en glimmend paard moet er echt voldoende goed ruwvoer in.

Mijn d-pony en shet zijn 16. Ze zijn half geschoren, hebben een deken op, 2 zelfs, maar glimmen je tegemoet. Alleen op ruwvoer en vitamines.
Onze quarter merrie van 20 hebben we vermagerd terug gekocht. Die groeit netjes en glimt ook, ondanks jaren van weinig trainen en te weinig goed voer. Ik rij haar maar 2 a 3x pw sinds 2 maanden nu en dat zie je ondanks haar leeftijd echt terug.

Rijtechnisch, moet je gewoon lessen. Dat moet iedereen en helpt je meer dan zelf wat proberen. Hoop dat je een goede trainer vindt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 18:58

Ik vind de reacties hier eigenlijk helemaal niet hard of gemeen. Een reactie die niet bestaat uit ''leuk hoor'', hoeft niet gelijk te betekenen dat het een harde reactie is. Het is misschien niet leuk om te horen dat je paard er niet goed uitziet, maar bedenk wel dat niemand hier een reden heeft om je iets op de mouw te spelden. Ik heb er geen enkel belang bij om je iets dergelijks aan te praten.

Natuurlijk kan jij ervoor kiezen om al deze reacties te negeren en beslissen dat jouw paard er wel goed uitziet, dat staat je geheel vrij. Ik krijg echter zelf nooit zulke reacties op mijn paarden, er is misschien dan toch een aanleiding waarom mensen een dergelijke reactie schrijven?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 19:28

koetje28 schreef:
ik gok als ik de meeste reacties lees dat deze mensen niet weten hoe een afgetraind endurance paard er uit ziet :+ wat logisch is in een western topic.....

Zoals je kunt lezen, vinden sommigen het dier te schraal, maar daarnaast vinden deze en andere mensen dat het dier er niet gezond uitziet. Het lijkt tekorten te hebben, niet direct aan voedsel. Daarnaast straalt het dier geen levenslust uit, de ogen staan dof, het zit niet goed in de vacht. Dat zijn graadmeters voor gezondheid, ook voor een endurancepaard. Misschien snap je het nu beter :)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 19:50

Tuurlijk mag je zo'n topic plaatsen en van dit soort reacties leer je alleen maar toch, en nee je verwaarloosd hem niet.
Kijk als je wel weet wat hij nodig heeft (elke dag minstens 5-8 kg ruwvoer) en je geeft het hem niet, dan noem ik dat onder de noemer verwaarlozing, maar je neemt de kritiek ana en dat is hartstikke goed.

En nee, de winter en deken moeten niet uit hoeven maken, heeft de van mij ook en die glimt je tegemoet.

Verder ga ik met Boras mee inderdaad.
Maar heel goed dat je les gaat volgen overal leer je weer van.

Succes! Als je paardje er weer helemaal gezond uitziet is hij NOG mooier dan hij al is

Criiistel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 21:05

mee eens met meerdere in dit topic, ik vind je paard idd ook niet gezond ogen dat was ook het eerste wat me meteen op viel en kwa rijden wil je graag geen tips dan hou ik die voor me.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 22:13

behalve al het commentaar wat al gegeven is wil ik je er op wijzen dat het riempje aan je bit onder je teugels hoort te zitten en niet erboven :)

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 11:59

Ik vind hem er ook niet super uitzien maar moet wel zeggen dat hij op geen enkele foto er goed uitkomt. Allemaal van een rare hoek genomen en niet echt bevorderlijk voor je paard.
Qua rijden hoop ik dat je snel wat lessen kan hebben, het ziet er erg geforceerd uit.
Als ie weer wat glanst en andere bespiering krijgt denk ik dat het een heeeeele knapperd is :j !

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 12:02

Silly1972 schreef:
En nee, de winter en deken moeten niet uit hoeven maken, heeft de van mij ook en die glimt je tegemoet.

Dat die van jouw glimt onder een deken wil nog niet zeggen dat alle andere paarden dat automatische ook doen :Y) . Die van mij ziet er ook een stuk sukkeliger en 'matter' uit in de winter, ook met deken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 12:05

jasmien1008 schreef:
De doffe vacht kan ook komen doordat hij een deken draagt in de winter.

-knip-

Mwah dat heb ik nog nooit gehoord? Mijn pony staat ook onder een deken maar die is alles behalve dof en glimt behoorlijk. Tenzij je bedoeld dat het komt omdat ie géén deken draagt in de winter, maar dan is er een typfout :p

En zo staan zo'n beetje alle paarden op stal onder de dekens maar die zijn geen van allen dof..
Deze oogt wat dof en ook wat langer in z'n vacht, ik denk dat hij er daarom wat 'slonzig' en mat uit ziet. Misschien toch proberen een warmere deken op te doen?

Ik denk dat met flink wat ruwvoer en correct rijden en dus lessen je paard best opknapt. Maar vind 'm er nu inderdaad ook niet sprankelend uitzien en de 19 jarige merrie ook niet echt, dus ik zou echt even goed checken op de voeding.

Gelukkig neem je de tips (die echt niet zo hard zijn, maar gewoon voor het welzijn van je paard) goed aan en hopelijk zien we binnenkort nog steeds foto's van je dier, maar dan een die van je beeldscherm af glimt!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 12:23

Yucca schreef:
Silly1972 schreef:

Dat die van jouw glimt onder een deken wil nog niet zeggen dat alle andere paarden dat automatische ook doen :Y) . Die van mij ziet er ook een stuk sukkeliger en 'matter' uit in de winter, ook met deken.

Oke dan zeg ik het anders, alle paarden bij ons op stal (ongeveer 60) zien er goed uit en glimmen ondanks dat ze een deken dragen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 12:31

Zonder opmerkingen over je rijden en de staat van jullie paarden, het voerbeleid is slecht. Ondanks dat nu alle weides groen zijn zit er bij lange na niet genoeg voedingswaarde in. Zeg tegen je nonkel dat qualitatief goed ruwvoer(geen koeienkuil) een basisvoorwaarde is wil je je dieren gezond houden. Zorg er voor dat ook in het weiland kuil of hooi word bijgevoerd, dit zijn ze nodig, ook om warm te blijven en gezond.

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 13:43

Boras schreef:
-knip-
Daarnaast straalt het dier geen levenslust uit, de ogen staan dof, het zit niet goed in de vacht. Dat zijn graadmeters voor gezondheid, ook voor een endurancepaard.

Hier ben ik het mee eens. Paard is niet te dik of te dun naar mijn mening, maar ik zie hier geen happy dier. Vooral op de een na laatste galopfoto zie ik een paard met angst en pijn in zijn ogen. Past het zadel überhaupt? Ik krijg niet het gevoel dat deze paarden lekker in hun vel zitten. Ook die arabische merrie niet.

jasmien1008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 19:20

bella24 schreef:
Boras schreef:
-knip-
Daarnaast straalt het dier geen levenslust uit, de ogen staan dof, het zit niet goed in de vacht. Dat zijn graadmeters voor gezondheid, ook voor een endurancepaard.

Hier ben ik het mee eens. Paard is niet te dik of te dun naar mijn mening, maar ik zie hier geen happy dier. Vooral op de een na laatste galopfoto zie ik een paard met angst en pijn in zijn ogen. Past het zadel überhaupt? Ik krijg niet het gevoel dat deze paarden lekker in hun vel zitten. Ook die arabische merrie niet.

Zadel is gepast door eurohorse en daar hebben velen hier vertrouwen in dus dat zal het hopenlijk niet zijn.

Oplossing is dus meer ruwvoer geven en de DA laten komen voor een nazicht. Het ruwvoer dat gegeven wordt is zeker van goede kwaliteit. Niet van die pakken gemaakt door de boer waar de helft vaak rot is.

Latruda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 21:27

Ik vind het een pracht paardje. Zoals al gezegt is ziet hij er nu niet zo heel er florisant uit maar komt vast goed.
Ik ben erg benieuw hoe het er over een tijdje uit gaat zien na lessen ed.

Wel een klein puntje van verbetering: je kinriem zit nu achter de teugels en die moet er eigenlijk voor.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 21:32

Veel van de kijkers op dit forum zijn ook meer gewend naar al wat meer bespierde quarters te kijken en die mist hier. Ik heb er geen verstand van maar zoals gezegd heeft jouw paard momenteel mogelijk meer de bespiering die hoort bij een endurancepaard. Hoe dan ook, zijn uiterlijk (en waarschijnlijk ook zijn innerlijk) gaat sterk verbeteren met een goede training en goed voerbeleid. Het is een leukerd en jullie zijn een leuke combinatie om te zien. Lekker gaan lessen en het gaat vast helemaal goed komen.

jasmien1008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 21:44

Latruda schreef:
Ik vind het een pracht paardje. Zoals al gezegt is ziet hij er nu niet zo heel er florisant uit maar komt vast goed.
Ik ben erg benieuw hoe het er over een tijdje uit gaat zien na lessen ed.

Wel een klein puntje van verbetering: je kinriem zit nu achter de teugels en die moet er eigenlijk voor.

Dat zal ik meteen aanpassen :)

koetje28

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 09:55

Boras schreef:
koetje28 schreef:

Zoals je kunt lezen, vinden sommigen het dier te schraal, maar daarnaast vinden deze en andere mensen dat het dier er niet gezond uitziet. Het lijkt tekorten te hebben, niet direct aan voedsel. Daarnaast straalt het dier geen levenslust uit, de ogen staan dof, het zit niet goed in de vacht. Dat zijn graadmeters voor gezondheid, ook voor een endurancepaard. Misschien snap je het nu beter :)

en zoals je kunt lezen heb ik het puur over de spieren en niet over de overige conditie van het paard...beetje jammer dat je mij quote terwijl je de tekst niet leest.
je kan het mooi vergelijken met een 100meter sprinter die dikke spieren in de bovenbeen heeft of iemand die de 10km loopt die zo slank zijn omdat ze lange spieren hebben.
het paard is voor een getraind endurance paard absoluut niet schraal, en de training om een paard om te scholen heeft tijd nodig om spieren op te bouwen.
misschien snap jij het nu beter :j

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 10:18

Goh wat een leuk dier en hele mooie tuigage!
Lekker lessen inderdaad, dan ben ik heel benieuwd hoe het er over een paar maanden uit ziet!

Echt té mager of heel ongezond vind ik hem er niet uit zien. Wel vind ik dat hij op de dagen dat hij niet op de wei staat echt ruwvoer moet krijgen 2, liefts 3 keer per dag. Dit is heel belangrijk voor een paard omdat dit de maag en darmen actief houdt en ze halen hier de meeste voeding en energie uit. Er zit op dit moment nagenoeg geen voeding in het gras, dus ook op de dagen dat hij op het land staat zou ik hem bijvoeren met hooi. Dit is niet alleen voor extra vetjes (wat niet altíjd gunstig/gewenst is) maar ook voor de vitaminen en mineralen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 11:44

Koetje, ik laat het verder rusten.

jasmien1008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 14:13

Ik moet eerlijk toegeven dat ik vooral geschrokken was. Als eerste reactie had ik eerder iets verwacht als 'leuk paard'.
Ik ben jullie toch dankbaar voor de goede tips. Ik wist niet dat een paard zoveel ruwvoer moest krijgen. Doffe vacht was namelijk niet meteen iets waar ik me zorgen om zou maken. Jullie hebben dit wel gezien en dat is goed :) Ik heb weer wat bijgeleerd en dat is toch de grootste functie van dit forum :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 14:20

Goed van je, kan me jouw reacties ook heel goed voorstellen. Laat je vol trots je paard zien en dan ziet het er in de ogen van anderen niet zo fantastisch uit. Een palomino is altijd wel wat dof in de winter maar inderdaad, ruwvoer krijgen ze echt te weinig, heel veel succes met hem, komt vast goed.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 14:30

Ik zou persoonlijk ook vitaminebrok geven :j de meeste paarden lopen nml met vitaminetekorten.

Ik begrijp dat je paard geen QH is en dus niet dat soort bespiering heeft, maar ik doelde met mijn post echt op zijn doffe vacht.

Veel succes met je paard (en laat je broer nog ff oefenen met foto's maken, want hij pakt niet echt de meest charmante momenten/hoeken :o nu is dit vast pittig als je dit niet gewend bent).